Electragroep uitgevallen, hoe testen waardoor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
Gisteravond merkte ik dat de groep van de berging uitgevallen was. Bij het opnieuw inschakelen blijft deze niet zitten. De aardlek van o.a. deze groep werkt wel gewoon. De groep wordt alleen belast door twee buitenlampen en een lamp in de berging.

Om in het verlichtingsdeel kortsluiting uit te sluiten heb ik bij de doos waar de grondkabel in de berging naar binnen komt deze losgehaald van de kabels die de berging ingaan. Dat helpt niet, groep wil nog steeds niet terug. Nu twijfel ik aan ofwel de grondkabel of de groep zelf die stuk is, alles erna heb ik dan uitgesloten.

Deze week zijn er wat nieuwe planten de tuin in gegaan in het stuk waarvan ik denk dat de kabel er ligt, maar de schop is niet dieper geweest dan ± 30 cm. Daardoor zou in theorie dus niet de kabel geraakt moeten zijn. Probleem is dat ik niet weet waar deze precies loopt, die is er door de aannemer met de bouw ingelegd. Ik heb langs de rand van het stuk tuin een sleuf gegraven in de breedte (met een handschepje om de uitdaging niet nog groter te maken) maar bij een diepte van 30 cm nog niets gezien.

Als ik de aardlek van o.a. deze groep uitschakel blijft de groep er ook niet inzitten. Hoort dat zo? Ik zou denken, geen elektriciteit door de kabel, geen uitschakelende groep. Maar dat is vast een foute aanname? Hoe kan ik nog e.e.a. testen of we toch de kabel hebben geraakt? Anders graaf ik nog wat dieper om te zien waar deze zit.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Beste antwoord (via Bastien op 24-09-2023 15:43)

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:08
Bastien schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:19:
Als ik de aardlek van o.a. deze groep uitschakel blijft de groep er ook niet inzitten. Hoort dat zo?
Nee. Misschien klopt de labeling van de aardlek niet, dus probeer het voor de zekerheid nog eens terwijl de hoofdschakelaar uit staat. Als de automaat dan nog niet blijft zitten is hij stuk.

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37
Eventueel die automaat omruilen met een andere?
Sluit je in ieder geval een defecte automaat uit.

Maar wel toevallig dat het probleem optreedt nadat ze in de tuin bezig geweest zijn.

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 06:06
Hoe oud is die automaat eigenlijk? Automaten die niet meer in willen schakelen ondanks afkoppelen van alle bedrading zijn gewoon stuk.

Edit - als je dan toch al in de groepenkast gaat knutselen om de desbetreffende automaat los te koppelen, schakel dan even de voeding uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Justin013 op 24-09-2023 14:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:08
Bastien schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:19:
Als ik de aardlek van o.a. deze groep uitschakel blijft de groep er ook niet inzitten. Hoort dat zo?
Nee. Misschien klopt de labeling van de aardlek niet, dus probeer het voor de zekerheid nog eens terwijl de hoofdschakelaar uit staat. Als de automaat dan nog niet blijft zitten is hij stuk.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Topicstarter
S-te-fan schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:27:
Eventueel die automaat omruilen met een andere?
Sluit je in ieder geval een defecte automaat uit.

Maar wel toevallig dat het probleem optreedt nadat ze in de tuin bezig geweest zijn.
Nou ja, ikzelf. :+

Ik kan eens proberen om de kabels op de automaat ernaast te plaatsen. Al ben ik weer niet zo'n held in de meterkast.
Justin013 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:29:
Hoe oud is die automaat eigenlijk? Automaten die niet meer in willen schakelen ondanks afkoppelen van alle bedrading zijn gewoon stuk.

Edit - als je dan toch al in de groepenkast gaat knutselen om de desbetreffende automaat los te koppelen, schakel dan even de voeding uit.
Alles is 5 jaar oud dus dat valt nog wel weer mee. Uiteraard haal ik de hoofdschakelaar even om, dank. :)
jordje schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:29:
[...]

Dat is straks simpel te proberen.

EDIT: ook bij het uitschakelen van de hoofdschakelaar blijft de groep er niet in. Met de draden naar de buitenkabel eruit idem. Ga dus maar een nieuwe groep halen.

Dank voor jullie antwoorden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 24-09-2023 15:43 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.