Groepen verticale strepen gestucte muur na voorstrijk/sauzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lin
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-04 20:48
Goedemiddag,

We hebben een nieuwbouwwoning gekocht en tijdens de bouw alle muren laten stucen. Hierop hebben we muren maandenlang kunnen drogen (ivm vertraagde warmtepomp en daardoor geen oplevering).

Na oplevering hebben we:
1) kleine beschadigingen op alle muren met stucpasta bijgewerkt en geschuurd met een langnek schuurmachine en/of deels met een klein schuurblokje
2) alle muren met een blokkwast (zoals voorgeschreven op de verpakking) voorgestreken met ALABASTINE Sneldrogende voorstrijk transparant.
3) Eerste laag verf aangebracht (Flexa Powerdeck) als basis ondergrond alvorens we de uiteindelijke (duurdere) verf wilden gaan aanbrengen.

Na het aanbrengen van deze eerste laag verf kwamen er verspreid over de muur allerhande groepen van verticale strepen tevoorschijn. Ik dacht nog dat de verf wellicht niet goed was uitgevloeid, waarop ik een tweede (en derde) laag op 1 muur als test heb aangebracht met SPS Unitex 4040 Matte Muurverf (de uiteindelijke verf die we wilden gaan gebruiken). Hetgeen een verf is die erg mooi uitvloeit. Echter bleven de strepen ook hierna duidelijk zichtbaar.

Op dit moment ben ik alle muren in het huis met Flexa Powerdeck 1 laag aan het schilderen om te zien of meerdere muren deze verticale strepen laten zien. En helaas de verticale strepen zijn op vrijwel alle muren in meer of mindere mate zichtbaar.

Als test heb ik nog de kleinste muur, waar nog maar een laag Flexa Powerdeck op zat, opnieuw geschuurd en nogmaals geverfd met Flexa Powerdeck. Maar alsnog blijven de strepen zichtbaar.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat de oplossing kan zijn? Is het stucwerk niet goed, ligt het aan de voorstrijk of toch aan de verf?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZp0uGexjCXDbkHO24p2Znr3ALU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPOcEKlCZJBvh39QGmXryAi7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-906eeEATuake_fAh8s0fn6THq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIliA2B9rttI4SYQMa5fBkmc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AcBEmNcaR8cjGfuWtZhD_ib5-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSkUjxcqz4QMxZr96XtPo3qV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrXdawEZheLAlqZ2L0DlLYFe9-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVSD4b0PGIaNDA1a9Xc1basE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMtNhACX3fr2abOGmaHOz7JFAJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnGBqex7vP9jAxleg7aMrjOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:07

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het lijken mij schuur strepen te zijn.

Maar haal alvast die bouwlamp van de muur. Zo blijf je fouten vinden, hoe goed het ook gestuct/geschilderd is.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lin
Hi Jellabie,

De bouwlamp laat absoluut meer zaken zijn. Maar helaas zijn de strepen ook duidelijk zichtbaar zonder bouwlamp. Schuren hebben we gedaan met een ronde beweging om dit soort strepen juist te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52
@lin
Ziet eruit als de strepen van een grove blokkwast.
Maar waarom ga je allemaal troep op de muur smeren en dan pas goede verf?
Je hebt waarschijnlijk enorm veel geld betaald voor je woning en het stucen zal ook prijzig zijn geweest. En vervolgens ga je consumenten merken erop smeren. Alabastine en Flexi wordt niet voor niks vooral in de bouwmarkt verkocht en niet gebruikt voor de profs.

Ik zou dus op zoek gaan naar advies van een goede schilder en de goede spullen kopen en die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:10
chrisborst schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:17:
@lin
Ook met een roller kun je dit soort strepen krijgen. In de richting waarin je rolt.
Ik heb ze zelf ook (zelf aangebracht) en vind het niet storend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik krijg ook het idee dat het de manier van schilderen is.
Waarbij (en dat is maar een idee) misschien op sommige delen de verf er net iets te dik is opgebracht waardoor dit ontstaat. Vaak is wat dunner opbrengen (en dan meestal na drogen nog een keer schilderen) handiger ondanks dat dat meer tijd kost.
Aan de ander kant, het is nu netjes geschilderd, wanneer de ruimte eenmaal ingericht en aangekleed is dan zie je het al veel minder (als het überhaubt nog echt opvalt).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:02
Heb dit de eerste keer thuis ook gehad, het komt door te nat en te vaak over hetzelfde stuk heen rollen / kwasten. Bij mij hielp het om een 2e keer voorstrijk te zetten. Daarna was het super strak, ook met goedkope powerdeck van de hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lin
@HanM Dank voor je reactie. Bij ons zijn de strepen niet voelbaar, dat is het gekke eraan. Maar begrijp ik het goed en heb je dus na het schilderen nogmaals voorgestreken alvorens je nog een laag verf hebt aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:02
lin schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:25:
@HanM Dank voor je reactie. Bij ons zijn de strepen niet voelbaar, dat is het gekke eraan. Maar begrijp ik het goed en heb je dus na het schilderen nogmaals voorgestreken alvorens je nog een laag verf hebt aangebracht?
De keer dat het bij mij mis ging heb ik alles opnieuw met fix n finish strak gezet, 2 keer voorgestreken en opnieuw in de latex gezet. Volgens mij gaat het mis als de muur nog teveel zuigt. Een test die je kan doen is met met een goede natte spons over de muur gaan. Er mag geen natte / donkere plek ontstaan.

In jouw geval weet ik niet wat ik zou doen, is het een beetje dan kan je wellicht nog schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
chrisborst schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:17:
@lin
Maar waarom ga je allemaal troep op de muur smeren en dan pas goede verf?
Je hebt waarschijnlijk enorm veel geld betaald voor je woning en het stucen zal ook prijzig zijn geweest. En vervolgens ga je consumenten merken erop smeren. Alabastine en Flexi wordt niet voor niks vooral in de bouwmarkt verkocht en niet gebruikt voor de profs.

Ik zou dus op zoek gaan naar advies van een goede schilder en de goede spullen kopen en die gebruiken.
Nergens voor nodig om zo af te geven op die consumentenverfmerken.

Heb genoeg m2 met juist alabastine voorstrijk en Flexa powerdeck geverfd zonder de structuur van de fotos.

Met name de eerste foto is veelzeggend. Rechts fatsoenlijk, links gekke verticale structuur. Ik zou dan denken aan roller of verftechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 23:03
Ik heb dit helaas ook gehad met onze gestucte muren in de vorige woning. Dit had bij ons te maken met de voorstrijk die we aanbrachten met een roller. Echter is dat spul zo dun dat het dus naar beneden druipt met als gevolg de strepen…het leek alsof het er was “ingebrand”

Helaas niet op kunnen lossen. Bij onze huidige woning helemaal geen voorstrijk gebruikt en nu is alles perfect.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

paQ

wel goed voldoende stofvrij gemaakt na het schuren?
Het is net alsof je schuurmeel bent gaan uitsmeren met de voorstrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 24-09-2023 22:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Lijken mij echt strepen van het schuren te zijn, heb het zelf helaas ook gehad na het schuren van een gestucte muur. Alsof sommige stukken muur zachter waren als andere stukken, heel appart om mee te maken zoiets. Uiteindelijk opgelost door de gehele muur opnieuw af te werken met fix&finish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Is het stucwerk sausklaar of behangklaar opgeleverd? Dat kan ook nog het verschil zijn.
In mijn vorige woning heeft de stucadoor alles retestrak opgeleverd (tegen een relatief kleine meerprijs) en daar moest je met de bouwlamp nog zoeken naar de foutjes.

Mijn schilder (familie, maar overdag professional) smeert inderdaad altijd de betere merken als Sigma omdat die langer mooi blijven en fijner verwerken. Maar geef hem een basis-latex (Monodek of Powerdeck) en hij krijgt het net zo strak. Doet er iets langer over en zal waarschijnlijk niet in een keer goed dekken. En eerder niet mooi meer zijn (sneller beschadigen en verkleuren). Dat verklaart ook de vrij grote prijsverschillen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b3rt0v
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-06 10:43
Dit is een bekend probleem van de Alabastine voorstrijk. Deze is zo waterig dat je al snel te veel op de muren smeert. Wanneer het teveel aan voorstrijk opdroogt, blijf je dit door alle volgende lagen heen zien. Ik gebruik dit spul iig nooit meer na hetzelfde probleem gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurmat
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 31-10-2024
r0b3rt0v schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:25:
Dit is een bekend probleem van de Alabastine voorstrijk. Deze is zo waterig dat je al snel te veel op de muren smeert. Wanneer het teveel aan voorstrijk opdroogt, blijf je dit door alle volgende lagen heen zien. Ik gebruik dit spul iig nooit meer na hetzelfde probleem gehad te hebben.
Ik denk ook dat het aan de techniek ligt. Ik heb zojuist mijn compleet gestucte huis geverfd en ook 1 laag albastine voorstrijk gegeven en nergens last van wat op TS zijn probleem lijkt. Het klopt wel dat je het goed moet uitsmeren en inderdaad geen druppels wil laten lopen. Dat er betere kwaliteit is dan Albastine is zeker waar overigens.

Ik zou persoonlijk een schilder vragen om advies mocht je die kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

r0b3rt0v schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:25:
Exact… ook 1x gebruikt met hetzelfde probleem. Het is goedkope rotzooi….
Pagina: 1