Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuwe systeem bedoeld voor 1440p te gamen op 60fps.
Dat dit later alleen behaalt kan worden door de kwaliteit van games wat naar beneden te schroeven ben ik mij van bewust. Verwachting is lekker te kunnen gamen op het systeem toch wel 5 jaar.
Ik heb een XBOX Series X dus het gaat vooral om titels die niet op de Xbox uitkomen en/of fijner spelen met toetsenbord en muist. Denk hierbij aan games zoals:
- Factorio
- Age of Empires
- City Skylines 2
- Euro Truck Simulator 2 (voor mijn zoontje niet te vergeten)
Maar ik zal ook de Last of Us mogelijk gaan spelen, aangezien die niet op Xbox is. Nogal divers dus...
Daarnaast natuurlijk de basis functies van een desktop (office etc.). Maar daar maar ik mij niet zo zorgen om
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil uitkomen in de € 1500 range.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis houd ik buiten beschouwing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Dichte kast
- Watergekoeld hoeft van mij niet, tenzij jullie mij kunnen overtuigen dat, dat toch wel een must is.
- Systeem hoeft niet op te stijgen als een oude PS4.
- WiFi/Bluetooth onboard.
Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.
Afwegingen die ik al heb genomen
Moederbord
Dit is een moederbord dat geen PCIe5 heeft op de 16x slot (verschil +/- €100,-) en geen PCIe5 heeft voor het M2 slot (verschil +/- €30,-).
Geken naar benchmarks, youtube video's, reviews kwam ik uit op de 7800XT. Dit zou de kaart nu zijn voor 1440P gaming zo'n beetje... De afwegingen
Processorkoeler
Er is veel te lezen etc over processorkoelers etc. Ik heb er voor mijn gevoel nu eentje gekozen die goed koelt, redelijk stil is en een leuke prijs heeft.
Het inbouwen van een AIO kan in de gekozen kast... maar ik twijfel heel erg over de meerwaarde en de hogere kosten.
Werkgeheugen
Echt zo'n gevalletje.... tjee wat zijn er veel verschillende en wat wijken ze soms maar minimaal wat van elkaar af. Voor mijn gevoel een setje gekozen die goed presteert voor een zeer nette prijs. Ik hoor graag of mensen een andere set zouden adviseren.
Voeding
Ik heb verschillende sites gebruikt voor het berekenen van de wattage die ik nodig heb voor de PSU, maar wat zitten die soms ver uit elkaar. De range was uiteindelijk 500 - 700 watt, waarbij ik dan maar uit ben gekomen op een 750 watt. Zit ik dan inderdaad goed? En is dit dan ook een goed model?
Ik wil wel voor modulair gaan... ondanks dat je de kabels niet ziet... hou ik er wel van dat ik weet dat het netjes is in de kast
Videokaart
Ik begrijp nog niet precies alle merk verschillen tussen de kaarten (gekeken naar de 7800 XT). Als ik de benchmarks en specificaties bekijkt zie ik dat het maar ietsjes scheelt in de kloksnelheid, wat volgens mij verwaarloosbaar is.
Algemeen
Zie je verder nog zaken die opvallend zijn of waar wellicht betere keuzes te maken zijn laat het mij weten!
Graag wel met enige onderbouwing en redenatie waarom. Wil er ook graag van leren en mijn eigen afweging kunnen maken.
Nieuwe systeem bedoeld voor 1440p te gamen op 60fps.
Dat dit later alleen behaalt kan worden door de kwaliteit van games wat naar beneden te schroeven ben ik mij van bewust. Verwachting is lekker te kunnen gamen op het systeem toch wel 5 jaar.
Ik heb een XBOX Series X dus het gaat vooral om titels die niet op de Xbox uitkomen en/of fijner spelen met toetsenbord en muist. Denk hierbij aan games zoals:
- Factorio
- Age of Empires
- City Skylines 2
- Euro Truck Simulator 2 (voor mijn zoontje niet te vergeten)
Maar ik zal ook de Last of Us mogelijk gaan spelen, aangezien die niet op Xbox is. Nogal divers dus...
Daarnaast natuurlijk de basis functies van een desktop (office etc.). Maar daar maar ik mij niet zo zorgen om
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil uitkomen in de € 1500 range.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis houd ik buiten beschouwing.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Dichte kast
- Watergekoeld hoeft van mij niet, tenzij jullie mij kunnen overtuigen dat, dat toch wel een must is.
- Systeem hoeft niet op te stijgen als een oude PS4.
- WiFi/Bluetooth onboard.
Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.
Afwegingen die ik al heb genomen
Moederbord
Dit is een moederbord dat geen PCIe5 heeft op de 16x slot (verschil +/- €100,-) en geen PCIe5 heeft voor het M2 slot (verschil +/- €30,-).
- Geen PCIe5 op het 16x slot heb ik overwogen, maar ga ervanuit dat ik wel 4 - 5 jaar met deze build vooruit kan (settings verlagen uiteraard). Tegen die tijd dat ik dan een nieuw videokaart neem, zal ik ook de CPU wellicht willen meenemen en die zal dan wel op een nieuwe SOC zijn. Vandaar het missen van de PCIe5 x16 slot niet erg is.
- Geen PCIe5 voor het M2 slot. Hier geldt ongeveer hetzelfde voor. De prijs voor nu een PCIe5 M2 ssd te kopen weegt niet op tegen een M2 ssd op PCIe4 (+/- €272 meer). Daarbij denk ik dat PCIe4 meer dan voldoende snelheid heeft voor mij... en het tussentijds upgraden naar een PCIe5 weinig zal brengen en ik dit geld beter kan "sparen".
Geken naar benchmarks, youtube video's, reviews kwam ik uit op de 7800XT. Dit zou de kaart nu zijn voor 1440P gaming zo'n beetje... De afwegingen
- De 7900XT zou de prijs van mijn build wel heel erg opdrijven, waarbij ik denk met de 7800XT meer de sweet spot te pakken te hebben.
- Nvidia heeft nog de 4070 TI die beter presteert dan de 7800 XT (vooral met Ray tracing etc.) en upscling techniek. Maar de prijs is ook weer een factor hoger. AMD moet nog met zijn antwoord komen op de upscaling techniek etc... maar ray tracing is een mooie eyecandy die ik helaas toch al moet missen in de toekomst op mijn xbox dus geen probleem.
Processorkoeler
Er is veel te lezen etc over processorkoelers etc. Ik heb er voor mijn gevoel nu eentje gekozen die goed koelt, redelijk stil is en een leuke prijs heeft.
Het inbouwen van een AIO kan in de gekozen kast... maar ik twijfel heel erg over de meerwaarde en de hogere kosten.
Werkgeheugen
Echt zo'n gevalletje.... tjee wat zijn er veel verschillende en wat wijken ze soms maar minimaal wat van elkaar af. Voor mijn gevoel een setje gekozen die goed presteert voor een zeer nette prijs. Ik hoor graag of mensen een andere set zouden adviseren.
Voeding
Ik heb verschillende sites gebruikt voor het berekenen van de wattage die ik nodig heb voor de PSU, maar wat zitten die soms ver uit elkaar. De range was uiteindelijk 500 - 700 watt, waarbij ik dan maar uit ben gekomen op een 750 watt. Zit ik dan inderdaad goed? En is dit dan ook een goed model?
Ik wil wel voor modulair gaan... ondanks dat je de kabels niet ziet... hou ik er wel van dat ik weet dat het netjes is in de kast
Videokaart
Ik begrijp nog niet precies alle merk verschillen tussen de kaarten (gekeken naar de 7800 XT). Als ik de benchmarks en specificaties bekijkt zie ik dat het maar ietsjes scheelt in de kloksnelheid, wat volgens mij verwaarloosbaar is.
Algemeen
Zie je verder nog zaken die opvallend zijn of waar wellicht betere keuzes te maken zijn laat het mij weten!
Graag wel met enige onderbouwing en redenatie waarom. Wil er ook graag van leren en mijn eigen afweging kunnen maken.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 179,- | € 179,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB | € 589,90 | € 589,90 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 71,07 | € 71,07 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Shadow Rock 3 Zwart | € 49,01 | € 49,01 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 99,91 | € 99,91 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-750 | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 89,- | € 89,- |
| Totaal | € 1.586,79 | |||