Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilb1
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik ben me aan het oriënteren op een tablet voor met name de volgende doeleinden:

- Internet, mail checken
- Digitale krant lezen
- Foto’s bekijken en de mogelijk tot bewerken met Lightroom
- Af en toe Netflix films kijken (is Dolby Vision echt noodzakelijk?)

Foto’s / films maken met de tablet zal ik weinig doen.
Maximaal uit te geven bedrag: +/- 800

Wensen:

- +/- 11 inch
- Snelle refreshrate
- Opslag 64 / 128 GB
- Wifi
- 5G (wenselijk maar niet noodzakelijk)
- Een goed display is belangrijk (mijn ogen gaan wat achteruit, scherpstellen kost wat meer moeite)

Ik had natuurlijk zelf al wat rondgekeken. Nu zat ik zelf te denken aan bijv.:

- Samsung Galaxy Tab S9 – 5G – 128GB
- Ipad Air 2022
- Ipad Air 2023 (komt wat ik begrijp binnenkort uit)

Overigens, ik heb een Windows desktop, en Android telefoon.

Voordelen van de S9 t.o.v. de Ipad Air 2022:
- AMOLED display
- Refreshrate 120 Hz
- Standaard opslag 128GB
- MicroSD
- S-pen inbegrepen

Voordelen van de Ipad Air:
- M1-processor (en dus sneller als de S9?)
- Ondersteuning voor Dolby Vision
- Meer ‘premium’?
- Stabieler?

Ik heb geen idee hoe Lightroom werkt een tablet, wie weet heeft iemand hier ervaring mee.

Wat kunnen jullie mij adviseren? Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-10 13:02
Waarom wel of geen 5G vraag ik mij af, ga je een extra sim kaart in de tablet stoppen voor internet onderweg? Je zou ook dan een hotspot kunnen maken van je telefoon.

Verder vergelijk je een Mercedes met een BMW, beide zijn goed en het verschil is persoonlijke smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De S9 is ook zeer stabiel en ik zou zeggen juist meer premium dankzij dat 120Hz AMOLED scherm. Ook heeft de S9 een iets hogere PPI (scherper scherm) en hogere schermhelderheid.
Daarnaast heeft de S9 een Snapdragon 8 gen 2 processor waardoor je ook bij Samsung aan snelheid geen gebrek hebt.

Waarom zou Dolby Vision noodzakelijk zijn? Het is een fijne extra, maar Netflix ondersteunt ook HDR10 wat de S9 wel heeft. En ook zonder HDR kun je gewoon films kijken.

De iPad Air 2023 zou in oktober komen, dus die kun je altijd nog even afwachten. Details zijn er namelijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilb1
swhnld schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:45:
Waarom wel of geen 5G vraag ik mij af, ga je een extra sim kaart in de tablet stoppen voor internet onderweg? Je zou ook dan een hotspot kunnen maken van je telefoon.

Verder vergelijk je een Mercedes met een BMW, beide zijn goed en het verschil is persoonlijke smaak.
Dank je. Die 5G is eigenlijk niet nodig, maar als als het verschil met een zonder dat maar een paar tientjes zou zijn... Alleen Wifi is voldoende als ik lees over dat hotspot, daar had ik nog niet aan gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilb1
RepareerDroid schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:52:
De S9 is ook zeer stabiel en ik zou zeggen juist meer premium dankzij dat 120Hz AMOLED scherm. Ook heeft de S9 een iets hogere PPI (scherper scherm) en hogere schermhelderheid.
Daarnaast heeft de S9 een Snapdragon 8 gen 2 processor waardoor je ook bij Samsung aan snelheid geen gebrek hebt.

Waarom zou Dolby Vision noodzakelijk zijn? Het is een fijne extra, maar Netflix ondersteunt ook HDR10 wat de S9 wel heeft. En ook zonder HDR kun je gewoon films kijken.

De iPad Air 2023 zou in oktober komen, dus die kun je altijd nog even afwachten. Details zijn er namelijk nog niet.
Dank je.

Allemaal plussen voor de S9. De punten die je al eerste noemt waren me nog niet opgevallen, goed om nu te weten.

Dat van die Dolby Vision kwam ik ergens tegen en ik vroeg me dus af of ik het wel echt nodig heb. En het heeft inderdaad HDR10. Goed dat je schrijft dat je ook zonder HDR films kunt kijken, en dan is die HDR10 vast voldoende.

Oktober is al snel, ik ben benieuwd wat de iPad Air 2023 zal brengen. Maar ik vraag me nu al of het zal kunnen tippen aan de genoemde positieve punten van de S9.