Corrigeert jeugd autocorrect-fouten makkelijker dan 'n 40er?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-06 11:21
Hi,

Ik ben bijna 40 en lurk denk ik sinds omtrent de naamswijziging van WoT naar Tweakers.net in de reacties op de FP en het forum. Enige tijd geleden toch maar eens besloten een account aan te maken omdat ik tegenwoordig wat meer tijd over heb.

Wat me opvalt in de reacties op de FP, zijn de reacties die overduidelijk op een telefoon getyped zijn en waar autocorrect fouten in staan. Bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5BtYIj5SBIdDQxbsdbd56Z4pYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPIjenL85RtlE5gsgXRGiE6W.png?f=user_large

Deze autocorrect-correct je zelf nog wel redelijk snel, maar soms moet ik echt best lang denken voordat ik begrijp wat men bedoelt.

Ervaren jongeren dit ook zo, of ben je zo gewend aan de typische autocorrectfouten dat je het gewoon leest alsof het normaal geschreven is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:52

SomerenV

It's something!

Volgens mij maakt het niet uit of iemand jong of oud is, want enorm veel mensen schrijven beroerd. Nou valt het hier op Tweakers wel mee, maar op andere mediums en via chats met andere mensen zie ik mensen de meest stomme fouten maken.

Een collega van me (van in de 20) maakt echt heel vaak fouten als ze typt. Ik heb er wel eens wat van gezegd omdat ik me er oprecht aan kan storen, maar het boeit haar niet. Ik denk dat meerderen dat sentiment delen. Op Facebook zie ik regelmatig ouderen reageren met de meest bizarre fouten in de reacties. Alsof ze qua niveau Nederlands nooit de basisschool af hebben gemaakt zeg maar.

De ontvanger snapt toch wel wat er staat dus doet de verzender /care. Men leest niet even wat ze sturen voor ze het verzenden want het boeit toch allemaal niet. Ik check m'n tekst voor ik hem stuur omdat ik waarde hecht aan correcte grammatica, maar volgens mij is dat tegenwoordig redelijk uniek.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
SomerenV schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:49:
Volgens mij maakt het niet uit of iemand jong of oud is, want enorm veel mensen schrijven beroerd. Nou valt het hier op Tweakers wel mee, maar op andere mediums en via chats met andere mensen zie ik mensen de meest stomme fouten maken.

Een collega van me (van in de 20) maakt echt heel vaak fouten als ze typt. Ik heb er wel eens wat van gezegd omdat ik me er oprecht aan kan storen, maar het boeit haar niet. Ik denk dat meerderen dat sentiment delen. Op Facebook zie ik regelmatig ouderen reageren met de meest bizarre fouten in de reacties. Alsof ze qua niveau Nederlands nooit de basisschool af hebben gemaakt zeg maar.

De ontvanger snapt toch wel wat er staat dus doet de verzender /care. Men leest niet even wat ze sturen voor ze het verzenden want het boeit toch allemaal niet. Ik check m'n tekst voor ik hem stuur omdat ik waarde hecht aan correcte grammatica, maar volgens mij is dat tegenwoordig redelijk uniek.
Ik geef graag direct toe dat ik ook slordiger ben geworden in mijn geschreven communicatie, vooral op IM-diensten. Forumposts en reacties op een artikel krijgen een once over, e-mails worden 2x nagelezen. Het valt echter sterk op dat veel van de tegenwoordige fouten te classificeren is als "output van de prediction niet goed gecontroleerd", waardoor er soms wartaal staat van een ander niveau dan voorheen toen men nog met de hand fout schreef. Omdat de "AI" er nog wat van probeert te maken.

Als ik dan over de jaren zie dat-dat toeneemt, en dat men er threaded op reageert zonder dat het ook maar benoemd wordt, moet ik daar een topic over starten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:16

J2S

Persoonlijk kan ik me behoorlijk irriteren aan slecht geschreven posts. Als er meerdere fouten in staan stop ik meestal met lezen en ga door naar de volgende post. Dan krijg ik het gevoel: "Als jij de energie niet in je openbare post stopt zodat anderen het goed kunnen lezen, waarom zou ik er dan de moeite in steken om te proberen te achterhalen wat je wilde zeggen?". Maar over het algemeen zal ik niet reageren op slecht taalgebruik.

Een deel van de slecht(er) geschreven posts komt natuurlijk door dyslexie, daar kan de poster ook niets aan doen.

Voor mijn eigen posts heb ik 0 vertrouwen in auto-correct. Ik heb in Firefox spellingcheck ingeschakeld, die laat potentiële fouten zien, maar auto-correct haalt dat dan weg en vervangt het door hetgeen je dan maar moet hopen overeenkomt met hetgeen je wilde typen. Natuurlijk lees ik alles minstens éénmaal door alvorens te versturen. Hier op Tweakers waardeer ik de "Bekijk reactie" enorm, en maak er bij elke post gebruik van.

Op mijn werk kaart ik wel alle taalfouten aan in documenten die openbaar moeten worden gemaakt. Dan kan ik daar een beetje van mijn frustratie kwijt :p

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:01
J2S schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:55:
Persoonlijk kan ik me behoorlijk irriteren aan slecht geschreven posts.
Persoonlijk kan ik me behoorlijk ergeren aan verkeerd gebruik van irriteren en ergeren :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Pendora schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:09:
[...]

Persoonlijk kan ik me behoorlijk ergeren aan verkeerd gebruik van irriteren en ergeren :P
Na de eerste zin gestopt met lezen :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:40
Automatische correctie op de telefoon is af en toe wel echt irritant, zeker indien je in meerdere talen schrijft en zodoende ook het virtuele toetsenbord hebt ingesteld. "Wormholes" is typisch zo'n woord waar de automatische correctie van in de war kan raken. En als je dan een beetje snel tikt en met je gedachten al een halve zin verder bent dan zie je die automatische aanpassing erg makkelijk over het hoofd; in je gedachten staat het namelijk wel correct - dan wil je wel eens lezen wat je denkt te lezen en niet wat er daadwerkelijk staat.

Dit zal er niet beter op worden met de jaren, of de achterliggende logica (AI?) moet significant verbeteren - maar daar heb ik geen vertrouwen in. Tevens zie je ook erg veel afkortingen waar een zin over het algemeen ook niet leesbaarder van wordt. Nu is 'yt' nog wel bekend, maar het glijdt snel af naar een niveau waarvan ik denk...bedankt, nu zit ik 3 seconde na te denken wat je bedoelde... De tijd zal het leren, wat het gaat worden.

Ik weet trouwens niet wat je als 'jongeren' ziet. Ik ken maar weinigen die echt -alle- foutieve automatische correcties goed en snel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
eric.1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:27:
Automatische correctie op de telefoon is af en toe wel echt irritant, zeker indien je in meerdere talen schrijft...

Ik weet trouwens niet wat je als 'jongeren' ziet. Ik ken maar weinigen die echt -alle- foutieve automatische correcties goed en snel begrijpen.
Ik heb Swiftkey op 3 talen staan, ik ken het leed :+

Ik denk dat ik met jongeren tieners bedoel. Ik heb en wens geen kinderen, dus heb 0
edit:
bewust. hier b.v.b. o.a. vast weleens :+
contact met de nieuwe generatie. Als ze zo schrijven en het treaded negeren, dan denk ik: "zal wel normaal/makkelijk te lezen zijn voor hun dan :)"

[ Voor 3% gewijzigd door TV_NERD op 24-09-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf leren typen op de ouderwetse fysieke toetsenborden en daarna volledige Qwerty op een BlackBerry, daar maakte ik eigenlijk zo goed als nooit tikfouten (minder zelfs dan met typen op een PC).
Nu met die touchscreens kan ik echt niet typen, duurt veel langer en in mijn ervaring is zelfs met Swiftkey de autocorrect (met zowel typen als swipen) niet bepaald nuttig.

Ik ben dus meestal meer tijd kwijt met corrigeren dan met typen, en hoewel ik nog even geen 40 ben begin ik me toch wel al oud te voelen in mijn mening dat touchscreen toetsenborden niks zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Oon schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:36:
Ik heb zelf leren typen op de ouderwetse fysieke toetsenborden en daarna volledige Qwerty op een BlackBerry, daar maakte ik eigenlijk zo goed als nooit tikfouten (minder zelfs dan met typen op een PC).
Nu met die touchscreens kan ik echt niet typen, duurt veel langer en in mijn ervaring is zelfs met Swiftkey de autocorrect (met zowel typen als swipen) niet bepaald nuttig.

Ik ben dus meestal meer tijd kwijt met corrigeren dan met typen, en hoewel ik nog even geen 40 ben begin ik me toch wel al oud te voelen in mijn mening dat touchscreen toetsenborden niks zijn :+
Wat kan helpen is de aanraakgevoeligheid van het touchscreen op maximaal zetten.
Vooral bij Samsung telefoons is dat een wereld van verschil.
Merk wel dat bij vooral de goedkopere telefoons het type minder fijn is dan bij de duurdere telefoons, ook de grote van het scherm heeft invloed op het type.

Zelf typ ik heerlijk op mijn tel icm SwiftKey.

En om nog wat toe te voegen aan het topic, zelf lees ik m'n berichten nog eens na voordat ik het post om eventuele correcties uit te voeren.
Zakelijke mails kijk ik altijd 2 a 3x na voordat ik het verstuur.
Maar berichtjes via WhatsApp schrijf ik gewoon snel en gaat meestal foutloos en als er dan wel eens een foutje in zit dan is dat maar zo tsja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:39
Jongeren zijn de laatste jaren niet alleen minder goed gaan schrijven, maar vooral ook minder goed gaan lezen. Als zij dan onderling via tekst communiceren, dan zit dat vol fouten en er ontstaan ook wel misverstanden, maar op hun niveau werkt het meestal goed genoeg. Ze zien meestal de fouten bij een ander dan ook niet.
Specifiek voor auto-correct, als het onbegrijpelijk is geworden, slaat men het over.

Vraag jij eigenlijk of mensen die zelf slecht lezen en schrijven wel in staat zijn om complete wartaal van een ander om te zetten in wat die ander in zijn hoofd bedoelde?

Bovenstaande geldt niet voor alle jongeren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Wat me opvalt bij hardnekkige/veel voorkomende autocorrect-fouten is dat verschillen van groep tot groep. Nederlanders tegenover Belgen, leeftijdsgenoten (40+ yeah!) tegenover mijn kinderen (jonge tieners)

De autocorrect haalt z'n input niet enkel bij het groene boekje maar ook bij het taalgebruik van de gebruikers, zo maakte mijn vrouw op heer telefoon vaak de tik fout "nazr" ipv. "naar" (die kleine schermpjes ook!!). Wel nu stelt autocorrect "nazr" voor als ik "na" getypt heb.... |:(

Ik heb zelf altijd wel problemen gehad met spellingsregels, dus ik reken er af en toe wel op dat de autocorrect ook echt correct is... Maar heb al gemerkt dat die ook wel eens moeite heeft met dt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Playa del C. schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:44:
Jongeren zijn de laatste jaren niet alleen minder goed gaan schrijven, maar vooral ook minder goed gaan lezen.

Bovenstaande geldt niet voor alle jongeren natuurlijk.
Kun je dat onderbouwen? Ik ben daar oprecht benieuwd naar, vooral als kinderloze die geen kijkje in het wereldje heeft.
robotomizer schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:45:

Ik heb zelf altijd wel problemen gehad met spellingsregels, dus ik reken er af en toe wel op dat de autocorrect ook echt correct is... Maar heb al gemerkt dat die ook wel eens moeite heeft met dt....
Zeker mee eens. Ik heb het waar mogelijk ook aan staan, dus ook de rode lijntjes onder woorden in de browser e.d.

[ Voor 34% gewijzigd door TV_NERD op 24-09-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
Bij mijn eigen kinderen zie ik het niet echt, hebben ook altijd goede resultaten gehad op gebied van begrijpend lezen maar cijfers zeggen wat anders:

https://www.onderwijsinsp...n%20in,s)bo%202020%2D2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Wat mij trouwens opvalt is dat het niet alleen de jongeren zijn die foutief schrijven maar echt alle lagen van de bevolking, hoe dat komt geen idee, misschien door de digitalisering ipv met de hand schrijven.

Vooral personen die niet zovaak een email schrijven maken de raarste fouten en zinsopbouwen, ook een goede chronologische volgorde is klaarblijkelijk heel erg lastig voor zowel de jongeren als de ouderen.

Dit topic zou je dan ook veel breder kunnen doortrekken dan alleen auto correcties fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
robotomizer schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:49:
Bij mijn eigen kinderen zie ik het niet echt, hebben ook altijd goede resultaten gehad op gebied van begrijpend lezen maar cijfers zeggen wat anders:

https://www.onderwijsinsp...n%20in,s)bo%202020%2D2021.
Ik vind het interessant dat a/d ene kant we elkaar dood IM'en, terwijl het artikel zegt dat kinderen maar 15 minuten buiten school lezen. Dat klopt denk ik allang niet meer. Ze lezen veel meer, alleen geen literatuur. De kwantiteit van het lezen doet er niet veel toe, tegenwoordig, imho.

[ Voor 4% gewijzigd door TV_NERD op 24-09-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
TV_NERD schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:51:
[...]

Ik vind het interessant dat a/d ene kant we elkaar dood IM'en, terwijl het artikel zegt dat kinderen maar 15 minuten buiten school lezen. Dat klopt denk ik allang niet meer. Ze lezen veel meer, alleen geen literatuur.
Het moge duidelijk zijn dat met '15 minuten lezen buiten school' er niet gedoeld wordt op de ondertiteling van series op Netflix, teksten in TikToks of WhatsAppjes.

Natuurlijk kan je zeggen dat dat ook lezen is, en in theorie heb je gelijk. Maar in de praktijk is dat van een heel ander niveau dan een gemiddeld gepubliceerd boek.
De kwantiteit van het lezen doet er niet veel toe, tegenwoordig, imho.
Wel als je 5 of 10 uur per dag slechte kwaliteit leest...

Kwantiteit staat niet gelijk aan kwaliteit, als in 'zolang je maar genoeg leest, word je sowieso beter in taal'. Maar kwantiteit heeft wel (veel) invloed. Veel slechte kwaliteit lezen = slechte kwaliteit taalbeheersing.

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 24-09-2023 15:07 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Hahn schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:00:
[...]

[...]

Wel als je 5 of 10 uur per dag slechte kwaliteit leest...
Dat bedoel ik toch te zeggen. Wanneer ik zeg "de kwantiteit doet er niet veel toe", met de context van het topic, bedoel ik toch dat het niet bijdraagt aan het ontwikkelen van leesvaardigheden?

Het is echter feitelijk onjuist en volgens mij deel van het probleem. Men focust zich op kwantiteit, hoeveel minuten per dag leest de jeugd? Lekker makkelijk, ga je Tom Clancy lezen, word je slim van :+

[ Voor 20% gewijzigd door TV_NERD op 24-09-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:58

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

TV_NERD schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:54:
Ervaren jongeren dit ook zo, of ben je zo gewend aan de typische autocorrectfouten dat je het gewoon leest alsof het normaal geschreven is?
Ja, hierboven kan men heel netjes schrijven, maar lezen lukt nog niet?

TS vraagt of jeugd makkelijker over 'autocorrectfouten' heen leest dan ouderen.

Maar de gehele discussie gaat vervolgens over het maken van de 'autocorrectfouten'? ;)

Maar ja, ik denk hoe meer auto-correct fouten je ziet, hoe makkelijker je ze gaat herkennen?

____

Even een restje om te lijken of jullie nog begrijpen wat ik probeer te verstellen als ik alles met niet juist tyf?

^
Wat is je leeftijd en hoe lang duurde het? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Accretion schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:36:
[...]

Ja, hierboven kan men heel netjes schrijven, maar lezen lukt nog niet?

TS vraagt of jeugd makkelijker over 'autocorrectfouten' heen leest dan ouderen.

Maar de gehele discussie gaat vervolgens over het maken van de 'autocorrectfouten'? ;)

Maar ja, ik denk hoe meer auto-correct fouten je ziet, hoe makkelijker je ze gaat herkennen?

____

Even een restje om te lijken of jullie nog begrijpen wat ik probeer te verstellen als ik alles met niet juist tyf?

^
Wat is je leeftijd en hoe lang duurde het? ;)
Begint dan eerst zelf maar eens beter te lezen, want de vraagstelling ging ook over corrigeren,.
zie titel
Corrigeert jeugd autocorrect-fouten makkelijker dan 'n 40er?
Daarbij is dit een discussie draadjes, dus een theorie erachter hoe het komt is een mooie toevoeging aan deze discussie of verwacht je alleen een 'ja' en 'nee' antwoordt?
Het is namelijk geen poll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:58

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

NicoHF schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:40:
Begint dan eerst zelf maar eens beter te lezen, want de vraagstelling ging ook over corrigeren,.
Uit de titel is niet duidelijk of het gaat over het corrigeren ten tijde van het schrijven van de tekst of tijdens het lezen van de tekst.

Uit de tekst zelf is het duidelijk gaat om het corrigeren tijdens het lezen.

Het is wel ironisch dat in een topic over lezen, men puur reageert op de eigen interpretatie van de titel, terwijl de tekst anders suggereert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TV_NERD schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:45:
[...]
Zeker mee eens. Ik heb het waar mogelijk ook aan staan, dus ook de rode lijntjes onder woorden in de browser e.d.
Grappig is dat die ook niet altijd kloppen, zo mag je in het Nederlands Engelse woorden bijvoorbeeld met de of het schrijven (de/het account, de/het display, de/het issue etc zijn allemaal goed), en schrijven we in Nederlands (net zoals in het Duits) zelfstandig naamwoorden aan elkaar waar mogelijk, bijv. maximumsnelheid of 'kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedencomitéleden', maar veel daarvan zullen onderstreept worden omdat het ingebouwde boekje ze niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Accretion schreef op maandag 25 september 2023 @ 01:27:
[...]

Uit de titel is niet duidelijk of het gaat over het corrigeren ten tijde van het schrijven van de tekst of tijdens het lezen van de tekst.

Uit de tekst zelf is het duidelijk gaat om het corrigeren tijdens het lezen.

Het is wel ironisch dat in een topic over lezen, men puur reageert op de eigen interpretatie van de titel, terwijl de tekst anders suggereert ;)
Eigenlijk is het als auteur mijn fout wanneer het niet duidelijk overkomt voor het gehele publiek. Ik bedoelde inderdaad, tijdens het lezen in het hoofd automatisch, niet bij het zelf schrijven. Excuus voor de ontstane verwarring! ook @NicoHF

Maar laten we het vriendelijk houden :D
Oon schreef op maandag 25 september 2023 @ 02:39:
[...]

Grappig is dat die ook niet altijd kloppen...
Dat klopt inderdaad, maar elk hulpmiddel is er 1. Geupdatete blijf ik tevens debiel vinden, hoe "correct" het ook is. Ik gebruik het ook niet, want het staat pedant omdat 80% van mijn collega's het fout doet. En je ziet dat de 20% die het wel goed doet, de typetjes zijn die op de feestjes vaak alleen staan :+

Taal is toch vooral sociale cohesie he, wie heeft dat nou ook ooit weer eens geroepen? Zinnetje in de trant van "je woont niet in je land, je woont in je taal".

edit:
Het is ironisch dat ik nu achter deze computer geen US-INT layout keyboard settings heb EN de autocorrect van Edge nog op Engels staat, ik gebruik de autocorrect/spellingscontrole van de browser vrijwel altijd voor leestekens waarvan ik zelf te lui ben om ze te typen :+ vwb geupdatete

[ Voor 44% gewijzigd door TV_NERD op 25-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

TV_NERD schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:39:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar elk hulpmiddel is er 1. Geupdatete blijf ik tevens debiel vinden, hoe "correct" het ook is. Ik gebruik het ook niet, want het staat pedant omdat 80% van mijn collega's het fout doet.

Taal is toch vooral sociale cohesie he, wie heeft dat nou ook ooit weer eens geroepen? Zinnetje in de trant van "je woont niet in je land, je woont in je taal".
Zo vind ik het ook nog altijd vreemd dat wij baby's schrijven, terwijl dat in het Engels (waar het woord baby van af komt) weer expliciet fout is, omdat daar meervoud altijd vervoegd wordt (babies). De enige uitzondering daar is afkortingen in kleine letters en losse kleine letters, maar bijv. "PC's" is daar fout, terwijl dat in het Nederlands weer wel is hoe je het schrijft, ondanks dat die apostrof in het Nederlands niks toevoegt behalve dat we hier juist hebben afgesproken dat afkortingen ook een apostrof krijgen.

Buiten dat taal vooral is om begrepen te worden door elkaar is het ook gewoon redelijk arbitrair opgezet, we hebben bepaalde woorden die op een bepaalde manier gebruikt worden en daar worden dan weer regels van gemaakt, maar nog los van 'uitzondering bevestigt de regel' betekent dat dus ook dat verschillende groepen mensen verschillende regels gaan hanteren.

Ik ben zelf niet zo goed in straattaal, maar ik ben soms wel verbaasd over hoe gestructureerd dat alsnog is, want er zijn wel echt regels over welke woorden je gebruikt en in welke context. Schrijven doen ze alleen niet zoveel, en als ze schrijven dan zal het een kort berichtje zijn en enkel communicatie.

Afgelopen week heb ik nog een ouderwetse brief geschreven en dan merk je snel hoe lastig het is om met de hand te schrijven als je dat niet meer gewend bent. Het is dat ik graag typ, anders dan was ik mijn ABN ondertussen ook wel kwijt geweest, want op relatief casual chats voor het werk en Tweakers na doe ik er eigenlijk weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
Oon schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:52:
[...]
Ik ben zelf niet zo goed in straattaal, maar ik ben soms wel verbaasd over hoe gestructureerd dat alsnog is, want er zijn wel echt regels over welke woorden je gebruikt en in welke context. Schrijven doen ze alleen niet zoveel, en als ze schrijven dan zal het een kort berichtje zijn en enkel communicatie.

Afgelopen week heb ik nog een ouderwetse brief geschreven en dan merk je snel hoe lastig het is om met de hand te schrijven als je dat niet meer gewend bent. Het is dat ik graag typ, anders dan was ik mijn ABN ondertussen ook wel kwijt geweest, want op relatief casual chats voor het werk en Tweakers na doe ik er eigenlijk weinig mee.
Ik kom uit een arm uitkeringsgezin en spreek de straattaal van de jaren 90 dus vrij goed :) Die van nu, nee, totaal niet. Maar je hebt gelijk, straattaal is redelijk gestructureerd en brengt de boodschap vaak sneller en efficienter over dan ABN tussen gelijkgestemden.

Ik heb tevens door heel Nederland gewoond tussen mijn geboorte en 12e, elke provincie zo ongeveer, iets met uitkeringsfraude en m'n ouders ofzo. Dus geloof het of niet, ik spreek denk ik 10 dialecten goed genoeg om niet op te vallen lokaal als ik een kroeg binnenloop. Taal is 100% cohesie, men vertrouwt je 10x sneller in NL als je dialect spreekt.

Ik spreek dan weer maar 3.5 talen, NL/DE/EN en .5 Pools, oh en .2 Tsjechisch, dus ik heb totaal geen talenknobbel want ik woon alweer 4 jaar in Tsjechie maar krijg het er niet ingestampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 11:34
TV_NERD schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:57:
[...]
(..)

Ik spreek dan weer maar 3.5 talen, NL/DE/EN en .5 Pools, oh en .2 Tsjechisch, dus ik heb totaal geen talenknobbel want ik woon alweer 4 jaar in Tsjechie maar krijg het er niet ingestampt.
Dat is niet echt weinig. En tja, als je volwassen bent, is het nu eenmaal moeilijker om een taal te leren. Ik ken eigenlijk niemand die fout- en accentloos Nederlands spreekt als hij/zij Nederlands niet als kind heeft geleerd.

Wat je oorspronkelijke vraag betreft: vind ik moeilijk inschatten, maar mijn kinderen zijn wel echt slordiger met spelling in onze WhatsApp-gesprekken. Ik geloof dat ze geen autocorrect aan hebben, want de creaties die ik soms voorbij zie komen... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:52
"jE snapd tog wat ik bedeol"

Ik irriteer erger me vooral aan me/m'n, hun/zij, en dergelijke of totaal ontbreken van enige punctuatie.
Nu scan ik meestal door teksten heen dus sla een boel over, waaronder zulke foutjes, dat komt vaak goed uit maar vooral bij ontbrekende punctuatie gaat dat wel eens mis.
Als het echt té erg is stop ik ermee en doe ook geen moeite meer het nog te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 20:58

M2M

medicijnman

Buiten de afwezigheid van punctuatie om, is er natuurlijk ook wat te zeggen voor het gebruik van kortere (en irritatie-opwekkende) woorden in plaats van langere exemplaren. Ik erger mij al jaren aan 'is' in plaats van 'eens', maar heel vroeger was dat nog luxer uitgevoerd.

Is het voor sommige woorden niet gewoon tijd voor pensioen en vervangen worden door efficiënter typende exemplaren? Ook dat efficiënter kost mij meer moeite vanwege die schijtpuntjes op de e. Zeker al je je ramplank in EN-US hebt staan.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
evilution schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:17:
[...]
Na de eerste zin gestopt met lezen :+
Dat impliceert dat er een punt achter moet staan.

En ja, op de computer/laptop probeer ik echt wel mijn teksten na te lezen. Op de telefoon niet altijd. Daar komt wel bij dat ik reageren op fora op de telefoon zo weinig mogelijk probeer te doen. Wat een verschrikking die kleine schermpjes. Nee, ik wil niet groter (maar word straks wel min of meer gedwongen).
M2M schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:54:
Ook dat efficiënter kost mij meer moeite vanwege die schijtpuntjes op de e.
Heerlijk, zoals Apple dat heeft geïmplementeerd: gewoon de letter e wat langer ingedrukt houden. (net als onder iOS/iPadOS

[ Voor 23% gewijzigd door sypie op 25-09-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
sypie schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:59:
[...]
Heerlijk, zoals Apple dat heeft geïmplementeerd: gewoon de letter e wat langer ingedrukt houden. (net als onder iOS/iPadOS
Op je desk/laptop? Wow, dat is ideaal en wil ik in Windows. Dat ik dat ooit nog zou zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 20:58

M2M

medicijnman

sypie schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:59:
[...]

En nu op een gewone computer met een normaal toetsenbord. Dat het on-screen in IOS of Android kan is vrij eenvoudig te regelen. Maar hier in Windows wordt het gewoon eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :+

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhysicsOnRails
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:49

PhysicsOnRails

Physics On the Move

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGMZjCuUpYxtbHzcdAukr8SLnAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FBPzbGU6DHhePXROkm9WgEM.jpg?f=fotoalbum_large
Nu ik dit zo geschreven heb, bedenk ik mij dat de zinsopbouw beter had gekund 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wat ik persoonlijk veel zorgwekkender vind dan een taalfoutje in een Whatsapp-bericht, is de taalvaardigheid in het algemeen. Zo’n 20 procent van de Nederlanders beheerst de Nederlandse taal niet op het zogeheten ‘B1-niveau’. Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. Een tekst op dit niveau bestaat uit korte, eenvoudige en actieve zinnen met woorden die bijna iedereen gebruikt. Dit is ook het taalniveau waar de overheid naar streeft in haar communicatie richting de burger. Eén op de vijf Nederlanders begrijpt dus geen eenvoudig Nederlands.

Als je kijkt naar algemeen mondeling begrip, kan iemand met een B1-niveau:
Een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
Vervolgens is circa 60 procent van de Nederlanders niet in staat om:
De belangrijkste punten op te pikken van argumenten en discussies in nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Ook niet de meeste nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma’s op de televisie begrijpt. Documentaires, live uitgezonden vraaggesprekken, praatprogramma’s, toneelstukken en de meeste films in standaardtaal of een vertrouwde taalvariëiteit niet kan begrijpen.
Dat is B2-niveau. Meer dan de helft van de mensen om ons heen begrijpt dat dus niet. Daar schrik ik van. Ik vind het belangrijker dat iemand mijn kernboodschap tijdens een gesprek oppikt, dan dat bijvoorbeeld de woordjes hun en hen in de juiste context worden gebruikt.

Mocht je hierover meer willen lezen, dan kun je het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen downloaden. Een uitgave uit 2022 van de Nederlandse Taalunie. Vanaf pagina 53 vind je de zogeheten illustratieve descriptorschalen van het Europees Referentiekader (ERK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

M2M schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:04:
[...]

En nu op een gewone computer met een normaal toetsenbord.
Op een gewone computer, met een normaal toetsenbord, EN de juiste landinstelling.
Type ik gewoon ["] [E] toets en dan krijg ik ë.

Isse simpel... :+

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1