Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

AM5 problemen met oververhitten & stabiliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:26

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik pas wellicht nog wat onderdelen aan nadat de desktop best buy guide high end gaming systeem uitgekomen is begin volgende maand.

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe PC voor mijn vrouw en ik lees overal dat de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed een goede CPU voor games is.

Dit zou mijn eerste AMD cpu ooit worden, ik heb bij toeval altijd in de generaties gekocht waarbij intel beste prijs/prestatie/efficientie had in mijn prijs categorie, maar ik lijk nu echt niet om amd heen te kunnnen.

Ik ben dus een beetje gaan verdiepen in deze CPU en kwam toen deze thread tegen (waarover ik zo snel geen topic hier in het forum kon vinden)

https://www.reddit.com/r/...hread_for_am5_ryzen_7000/

"Over the last several weeks, there have been multiple posts about Ryzen 7000 CPUs being burnt out, with visible damage to the CPU and motherboard socket."

Ik ben nieuwsgierig wat jullie mening is m.b.t. stabiliteit van dit platform met deze CPU en of jullie denken dat deze issue nog relevant is of zoals reddit denkt opgelost is. Ik ben niet iemand die overklokt en gemiddeld 5 jaar met een PC doet waarbij ik een stabiele PC erg belangrijk vind. Ik hoorde dat in het verleden er nog wat RAM problemen waren welke niet op de juiste snelheid konden draaien is dat ondertussen onder controle?

RAM. Ik heb geprobeerd een set te kiezen die het systeem niet bottlenecked.

Dit is nu wat ik samengesteld heb. Ik heb hierbij veel onderzoek in stille onderdelen zitten dus mocht je denken waarom heb je voor dit onderdeel gekozen dan kan dit de reden zijn.

edit:
Videokaart moet ik nog onderzoeken wat de stilste 4070 is En zowaar hier getest: review: GeForce RTX 4070 - Wat krijg je voor Nvidia's adviesprijs? met een duidelijke winnaar, de 4070 TUF sitlle bios editie (maar de gaming bios is waar deze echt laat zien dat hij stil is volgens deze review)

Samen met de gegevens uit deze vergelijkings tabel (Gesponsord door Asus? :P): https://www.reddit.com/r/...tx_4070_comparison_chart/

Deze kaart in mijn build gezet.

Edit 2: https://hwbusters.com/bes...u-picks-hardware-busters/ geeft aan dat de Corsair RM750x SHIFT stil is en die krijgt hier op Tweakers ook een aanbeveling: review: Voedingen Community Best Buy Guide - De beste voedingen in mei 2023

Dus dat is nu de PSU die ik gekozen heb. Volgens https://help.corsair.com/...-about-non-CORSAIR-cases- past hij in de kast die ik gekozen heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 274,-€ 274,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X OC Edition€ 724,47€ 724,47
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 179,-€ 179,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 114,95€ 114,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 147,20€ 147,20
1VoedingenCorsair RM750x SHIFT ATX3.0€ 157,25€ 157,25
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 309,-€ 309,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.404,77

/edit2

[ Voor 14% gewijzigd door Ryan1981 op 24-09-2023 15:16 ]

Beste antwoord (via Ryan1981 op 26-09-2023 18:14)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
@Ryan1981
AMD heeft een limiet op de processor gezet en er waren moederborden die via de BIOS dit konden omzeilen. Vandaar de genoemde problemen. Dat is nu opgelost, dus je hoeft hierover je geen zorgen te maken.

Voor de GPU, momenteel heeft AMD echt leuke videokaarten voor de prijs die ze vragen. Daarnaast werkt het goed samen met een AMD CPU. Dus je zou volledig kunnen overstappen naar Team Red :*)
De 7800XT is nu heel erg aantrekkelijk, of als je geld wil besparen een 6700XT of 6750XT zou ook goed passen.
Voor een goede keuze, zoek even wat benchmarks op voor games die je veel speelt. Dan zie je pas goed welke GPU goed is voor je. Resolutie is hierbij ook belangrijk (1080P CPU belangrijk, 4K GPU belangrijkste).

[ Voor 57% gewijzigd door chrisborst op 24-09-2023 08:57 ]

Alle reacties

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00

Secsytime

Automagisch

Is er een speciale reden dat je voor deze cpu kiest? Lijkt me een beetje uit verhouding met de gpu.

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14
@Ryan1981
AMD heeft een limiet op de processor gezet en er waren moederborden die via de BIOS dit konden omzeilen. Vandaar de genoemde problemen. Dat is nu opgelost, dus je hoeft hierover je geen zorgen te maken.

Voor de GPU, momenteel heeft AMD echt leuke videokaarten voor de prijs die ze vragen. Daarnaast werkt het goed samen met een AMD CPU. Dus je zou volledig kunnen overstappen naar Team Red :*)
De 7800XT is nu heel erg aantrekkelijk, of als je geld wil besparen een 6700XT of 6750XT zou ook goed passen.
Voor een goede keuze, zoek even wat benchmarks op voor games die je veel speelt. Dan zie je pas goed welke GPU goed is voor je. Resolutie is hierbij ook belangrijk (1080P CPU belangrijk, 4K GPU belangrijkste).

[ Voor 57% gewijzigd door chrisborst op 24-09-2023 08:57 ]

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:26

Ryan1981

Je ne sais pas

Topicstarter
Secsytime schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:47:
Is er een speciale reden dat je voor deze cpu kiest? Lijkt me een beetje uit verhouding met de gpu.
Mij gedachte was dat deze 4070 gpu voorlopig wel genoeg is en dan over een paar jaar hem te vevangen voor een xx70. Wij hoeven niet per se alles op ultra te spelen (mijn vrouw heeft overigens 2 1080p schermen) en de prijzen van gpus zijn absurd aan het worden :p

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:00

Secsytime

Automagisch

Ryan1981 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:57:
[...]

Mij gedachte was dat deze 4070 gpu voorlopig wel genoeg is en dan over een paar jaar hem te vevangen voor een xx70. Wij hoeven niet per se alles op ultra te spelen (mijn vrouw heeft overigens 2 1080p schermen) en de prijzen van gpus zijn absurd aan het worden :p
Aangezien je nu een AM5 koopt, kun je m.i. beter een cpu van ~200e kopen ipv een van 400e als je de extra rekenkracht niet nodig hebt. Het verschil kun je dan in de toekomst beter besteden aan een upgrade in je AM5.