(PH)EV zonder mogelijkheid tot thuis laden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 20:58
Omdat de auto aan vervanging toe is en de brandstofprijzen stijgende zijn ben ik aan het kijken of een (ph)ev te private leasen een optie is. We rijden 20k per jaar, voornamelijk snelweg. Woon werk km maken we op de fiets dus opladen op werk eigenlijk geen optie hoewel de mogelijkheid er wel is. In de wijk is het verder overal betaald parkeren.

Een eigen laadpaal installeren bij de eigen parkeerplaats in de parkeergarage onder ons appartement kost 5000 euro. Plus een abonnement van 4 euro per maand exclusief btw om te laden. Dit is een kostbare investering waarvan ik me afvraag of het verstandig is. De laadkosten zelf komen hier nog overheen.

Is het te doen om een (ph)ev te rijden zonder mogelijkheid tot thuis laden? Nadeel is dat je dan niet thuis kunt parkeren tijdens het laden. Ben benieuwd naar de ervaringen.

[ Voor 10% gewijzigd door SX-Superfly op 24-09-2023 01:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ja dat kan.. natuurlijk
Je kan de auto ook elders laden zeg maar in de buurt van je appartement en wanneer deze is opgeladen weer verplaatsen naar je eigen parkeerplaats
of is het overal betaald parkeren en is dat niet echt een optie..

of bijv. de auto op je werk opladen of elders
dat hoeft meestal ook niet elke dag.. afhankelijk natuurlijk van hoe veel je rijdt...

Normaliter zorgt de gemeente ook voor genoeg publieke laadpalen in een straal van enkele honderden meters om je woonomgeving heen als je niet zelf een laadpaal kunt installeren in het geval van een appartement bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:32
In dat geval lijkt me een EV met "flinke" range wel aan te raden boven een PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Ja een flinke range leek me sowieso al wijsheid.

Maandelijks vaak ritjes snelweg van de randstad naar het Noorden.

Moet een phev altijd opgeladen zijn om te kunnen rijden? Of is dit niet noodzakelijk en kun je ook verder op alleen benzine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
een phev kan ook alleen op benzine maar dan is het verbruik hoger
je kan bijv. voor een phev ieens kijken naar LYNK & CO
die hebben ook een abo ipv lease zodat je dat eens kunt proberen een paar maanden zonder dat je meteen aan een lang contract vast zit..

ook kun je daar heel goedkoop autos lenen per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Tja, dit is voor heel veel mensen heel erg normaal. Zo ook voor mij. Ik woon in een grote stad, ik heb geen oprit en mag met mijn auto nauwelijks voor de deur komen.

Dan zijn er nog al die mensen in flats zonder parkeergarage, mensen in wiens gemeente je niet met de kabel over de stoep mag, en noem nog eens een paar uitzonderingen op.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat allemaal prima gaat. Een laadpaal voor de deur is een luxe, geen noodzaak. Met een laadpas en de Smoov-app kan ik live zien welke laadpalen in de buurt vrij zijn. Ga ik daar een nachtje staan.

Natuurlijk altijd laden op je bestemming en je gaat zelden met minder dan 50% op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Dank voor de reacties. Ik ga me verder verdiepen in private lease. Het overnemen van een huidig particulier contract lijkt me interessant.
Wat is op dit moment een EV met een grote actieradius voor rond de 750 euro in de maand bij 48 maanden contract en 20.000 km per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

SX-Superfly schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:41:
Dank voor de reacties. Ik ga me verder verdiepen in private lease. Het overnemen van een huidig particulier contract lijkt me interessant.
Wat is op dit moment een EV met een grote actieradius voor rond de 750 euro in de maand bij 48 maanden contract en 20.000 km per jaar?
Gewoon op elke lease website met de schuifjes spelen, succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SX-Superfly schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:10:
We rijden 20k per jaar, voornamelijk snelweg. Woon werk km maken we op de fiets
Ik vraag me dan wel af hoe je aan 20kkm per jaar komt? Dat is 1600km per maand, 384km per week, gemiddeld 54km per dag.

Woon-werkverkeer is meestal de reden dat je boven de 10k kilometers komt, dus ga je bijv. ieder weekend bij familie op bezoek die 190km verderop woont, zijn het kortere ritjes (bijv. kinderen naar kinderdagverblijf), of ga je iedere maand op vakantie?

Het type ritje bepaalt namelijk grotendeels hoeveel bereik je nodig hebt, en ook wat je laadmogelijkheden onderweg zijn. Als het geen probleem is om een stukje op benzine te rijden om bij een lader te komen dan is een PHEV prima, je kunt dan op benzine naar het dichtstbijzijnde laadstation rijden, daar laden, en dan elektrisch doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

De korting op wegenbelasting voor plug in hybrides verdwijnt over 2 jaar. Tenzij er nieuwe regels komen zit je dan met een meestal zwaardere auto (meer wegenbelasting dan niet plug in).

Als je niet heel trouw kan laden, bij voorkeur gratis (werk / zonnepanelen overdag), is m.i. de financiële plaatje voor plug in hybride zeer negatief totdat er nieuwe regels komen. Daar kan je op gokken.
Gezien het geldtekort dat dit kabinet achterlaat zou ik dat niet doen.

https://www.anwb.nl/auto/...ng-voor-elektrische-autos

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 24-09-2023 18:39 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
De km bestaan vooral uit ritjes randstad-Groningen 1 á 2 keer per maand 267 km enkele reis, snelweg. Die wil ik het liefst afleggen zonder onderweg te laden. Laden op bestemming geen probleem.

Verder af en toe binnenlandse stedentripjes en jaarlijks naar Frankrijk. Dagelijks gebruiken we de auto voor ritjes naar de sport accomodatie zo'n 20 km per dag.

Ik hou al jaren mn brandstof verbruik bij en de afgelopen 5 jaar heb tussen de 16000 en 18000 km per jaar gereden. Een contract met 15000 km is dus net te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
@SX-Superfly
Dure benzine noemen en private lease in één zin. Sorry maar dat is raar. Private lease is gewoon erg duur, zeker in het hogere segment. 750 euro p/m en dat 5 jaar lang is gewoon al 45.000 euro. In uitzonderlijke gevallen kan private lease voordelig zijn maar heel vaak ook niet.
Koop gewoon een leuke tweedehands hybride. Een Hyundai ionic haal je al voor circa 15K of richting de 20K voor een heel mooi luxe exemplaar. En zo zijn er genoeg zuinige auto's te koop die gemakkelijk ergens tussen de 1:20 en 1:25 halen.

PS; Een plug-in wordt pas interessant als je veel korte ritten hebt en met je eigen zonnepanelen deze kan opladen. Dus jou omschreven gebruik en situatie past daar niet echt bij.

[ Voor 13% gewijzigd door chrisborst op 24-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
Daar heb je zeker gelijk in. Echter kan het overnemen van een lease contract of een scherpe aanbieding interessant zijn als het bedrag daarmee rond de 500 per maand komt. Plus de aanspraak op subsidie en een 'bonus' wanneer je een lease contract van iemand overneemt.

En de zekerheid die het met zich mee brengt vind ik ook wel lekker. Geen kosten meer voor banden, onderhoud etc want die betaal je per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 15:23

Dentheman

Zie signature

SX-Superfly schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:11:
Daar heb je zeker gelijk in. Echter kan het overnemen van een lease contract of een scherpe aanbieding interessant zijn als het bedrag daarmee rond de 500 per maand komt. Plus de aanspraak op subsidie en een 'bonus' wanneer je een lease contract van iemand overneemt.

En de zekerheid die het met zich mee brengt vind ik ook wel lekker. Geen kosten meer voor banden, onderhoud etc want die betaal je per maand.
Private lease is weliswaar een zekerheid, maar wel eentje die je 'koopt'. Onder de streep is eigendom in vrijwel alle gevallen goedkoper. Wat voor subsidie verwacht je overigens te ontvangen als je een auto leaset?

Ik denk dat je manier waarop je de auto (verwacht) in te zetten een PHEV je geen voordeel gaat brengen tov. een auto met verbrandingsmotor en dat je te weinig KM's rijdt om een volwaardige EV in te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Dentheman op 24-09-2023 17:19 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SX-Superfly
Dentheman schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:16:
[...]

Private lease is weliswaar een zekerheid, maar wel eentje die je 'koopt'. Onder de streep is eigendom in vrijwel alle gevallen goedkoper. Wat voor subsidie verwacht je overigens te ontvangen als je een auto leaset?
De SEPP is ook geldig bij (overname van) een private lease contract (2000 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:47
Hier een ex-PHEV (Lynk & Co) rijder. Laden is leuk, en is echt bedoeld voor de korte ritjes. Snelladen kan vaak niet bij een PHEV, bij mij duurde het ongeveer 5,5 uur voordat de accu volledig is opgeladen.

Op een volle accu kon ik ongeveer 70 km in de zomer rijden, in de winter werd het vaak 35-40 km.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Hier een PHEV overwogen (zonder eigen oprit/laadpunt), maar gelukkig niet gedaan en een EV gekozen. Tijdens de overweging waren de laadpunten hier meestal vrij. Inmiddels zijn er aardig wat buren gekomen met PHEV's waar sommigen zonder gene de wagen 2 dagen laten staan. Ondertussen zie ik de PHEV eigenaren al geïrriteerde blikken geven als ze zien dat de palen bezet zijn. Als je het doet om de kosten te drukken dan wil je gewoon steeds aan de paal staan. Ik ben blij dat ik meestal maar 1x per week hoef te laden en anders nog bij een snellader terecht kan onderweg.

Wat de belasting gaat doen is natuurlijk gokken. Maar het ligt in de lijn der verwachting dat je aardig meer moet gaan betalen. Daarnaast heb je ook nog eens twee aandrijflijnen te onderhouden. Als je de keuze hebt zou ik zeker voor een EV gaan. De middenweg van een PHEV is m.i. wel voorbij als je geen eigen oprit hebt en niet dagelijks aanhangers moet trekken over honderden kilometers (of verzin een andere bijzondere casus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

-MD- schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:38:

Wat de belasting gaat doen is natuurlijk gokken.
Daarvoor hoef je niet te gokken hoor: ;)

https://www.anwb.nl/auto/...ng-voor-elektrische-autos

Korting op wegenbelasting voor plug-in hybrides

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto’s gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@ehtweak Ja dat is nu. Politiek. Weet jij zeker dat het ook zo blijft en hoe je de TCO moet gaan uitrekenen voor over 3 jaar, zowel ICE, PHEV als EV? Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

-MD- schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:07:
Weet jij zeker dat het ook zo blijft en hoe je de TCO moet gaan uitrekenen voor over 3 jaar, zowel ICE, PHEV als EV? Ik ben benieuwd...
Die MRB regeltjes staan in ieder geval wel vast voor de komende paar jaar.

Maar wat de fossiele brandstofprijzen gaan doen? Goedkoper gaat het niet worden... :N
En wat gaat de kWh prijs doen? Blijft ook onzeker. :?

Allemaal afhankelijk van de (geo)politieke situatie in de wereld en ons land.

Aan de andere kant; leasemaatschappijen geven nu ook een prijs/maand af voor een bepaald voertuig. En die is toch ook redelijk voorspelbaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:43
ehtweak schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:22:
[...]

Die MRB regeltjes staan in ieder geval wel vast voor de komende paar jaar.
Jij klinkt erg zeker van je zaak. Ik zou er geen geld op in durven zetten dat de MRB regels blijven zoals ze nu voorgesteld zijn in 2026. Zeker voor EV’s zou dat de klimaatdoelstelling ernstig in gevaar kunnen brengen. Er is nu al veel discussie over en aandacht voor, dus het zou mij niet verbazen als hier voor 2026 nog een en ander aan aangepast wordt.
Pagina: 1