Intel 660p ssd defect?

Pagina: 1
Acties:

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13
Vandaag herstarte mijn laptop (een nieuwe ideapad 16aph8 met windows 11) waarna mijn 2e ssd niet meer getoond werd, dit was een losse intel 660p van 1tb die ik erin geprikt had.

Toen ik de laptop nog eens opnieuw wilde opstarten bleef het beeld zwart, backlight ging wel aan en het toetsenbord lichtte ook op maar er gebeurde niks. Ik kon ook niet meer in de bios komen of het bootmenu starten.

Opstarten met een bootable-usb leverde hetzelfde resultaat op, zwart scherm.

Als ik de ssd eruit haal, start prima op, ssd erin, niks.

Dus de ssd in een externe behuizing gedaan, na wat vertraging hoor je de 'plonk', maar er verschijnt geen schijf. Windows partition manager open laat de externe behuizing zien met een melding dat de schijf geinitialiseerd moet worden, dat proberen geeft een 'Error. Incorrect function'.

Geprobeerd met minitool partition wizard, aomei partition assistant maar deze kunnen ook niks (laten een 0GB MBR schijf zien).

Voor ik de schijf wegdonder, is er nog iets wat ik zou kunnen proberen? Dacht nog een bootable gparted usb te proberen en op de desktop op mijn werk, maar kan eigenlijk weinig bedenken verder.

Mocht iemand nog tips of ideeen hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Nee die is dood. SSD’s gaan altijd zonder vooraankondiging. Meestal in dit soort gevallen de controller.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
nelizmastr schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:01:
Nee die is dood. SSD’s gaan altijd zonder vooraankondiging. Meestal in dit soort gevallen de controller.
Thanks, daar was ik al bang voor ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Heb je geen backup van wat er op stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Renault schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:07:
Heb je geen backup van wat er op stond?
Meh, deels sowieso wel... waarschijnlijk is t ook niet zo rampzalig verder. Vooral zonde (en irritant dat het idd uit het niks klaar kan zijn).

Klopt het dat ssd's regelmatig (en wat is regelmatig) aangesloten moeten zijn om niet corrupt te raken/stuk te gaan? (Dat er af en toe spanning op moet staan)?

*Edit* Zie dat ze sowieso 2 (tot 5) jaar zonder stroom moeten kunnen, dat is hier dan ook niet van invloed geweest..

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 25-09-2023 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Nog even een kickje/remark... Omdat ik zag dat er 5 jaar garantie geboden wordt/werd op de intel ssds maar deze tak nu door Solidigm over is genomen dus op goed geluk met hen contact opgenomen (ssd is 4 jaar oud).

En tot mijn verbazing, super vlot contact, behulpzaam en ze bieden me nu een 88 dollar refund aan omdat ze deze ssd niet meer hebben.

Ik ben echt helemaal verbaasd en positief verrast! Net weer mijn info doorgegeven om een ophalen van de (kapotte) ssd te regelen dus allemaal nog eventjes afwachten maar het tempo (via mail) en dit vind ik echt verbazingwekkend goed.

Er is altijd genoeg geklaag op bedrijven en garantiegedoe, wilde de andere kant op ook niet ongemerkt laten gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Laatste kickje, vandaag stond het geld op mijn rekening...

Af en toe wat omslachtig met communicatie en een kleine hickup met DHL/ophalen/verzenden (geen idee waar dat lag, maar is goedgekomen) maar al met al echt alleen maar positief hoe dit is afgehandeld. Had eigenlijk amper tot geen verwachtingen aangezien de ssd 4 jaar geleden was gekocht, maar zonder veel gedoe gewoon het aankoopbedrag voor feitelijk een nieuwe solidigm 2TB teruggestort gekregen.

Maar enorm positief verrast over deze afhandeling dus een dikke duim omhoog en nog even specifiek het benoemen waard!
Pagina: 1