Hemelwaterafvoer platdak op overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• whitedevil1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 11:06
Goededag allemaal,

Wij hebben sinds een paar maanden een overkapping in de tuin. Erg blij mee!
Wij hebben de regenpijp los gekoppeld van het plat dak en deze loost het regenwater dus op het dak van de overkapping. De afvoer zit best wel aan de zijkant van de huis en dus de overkapping. Het probleem is dus als het erg hard regent het regenwater via het dak van de overkapping de tuin van de buren in stroomt.

De een zal zeggen wat maakt het uit, maar ik vind dit niet netjes en wil dat het gewoon via mijn afvoer wordt afgevoerd. Ik dacht er een 45 graden bochtje te plaatsen zodat het water iets meer naar het midden van het dak kan laten lopen. Alleen zit de afvoer (stadsuitloop volgens mij?) te dicht op het dak van de overkapping. Niet over nagedacht bij het plaatsen.

Foto is klikbaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meBVHWNOdtiL4lvz9Imb2FuhsQk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05NPYh8y7UfP0zZ9z4U74A1r.jpg?f=fotoalbum_medium

De stadsuitloop zit er dus te dicht op. Eerst dacht ik dat ik dat klein pijpje wat er nog opzit eraf zaag maar dat hoort er dus bij en zit eraan vast :+ Dit heb ik dus ook niet gedaan haha

Heeft er iemand tips voor mij ? Ik heb google al raad gepleegd maar kom alleen maar verlengde stadsuitlopen tegen. Ik zoek iets wat makkelijk zelf te doen is.

Bedankt alvast :)

Beste antwoord (via whitedevil1988 op 26-09-2023 15:31)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Aan het dak vastgeplakt (bitumen of EPDM) is een deel van de buis. De tweede schuift daar overheen en is als het goed is niet gelijmd. Als er geen hobby bob met beperkte kennis van zaken bezig is geweest tenminste. Die eerste zou je inderdaad er af moeten kunnen halen zonder de eerste weg te halen, zodat het geheel waterdicht blijft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Heeft de overkapping wel een goot? Je zou een bakgoot op je overkapping kunnen leggen, zodat het water niet alle kanten op kan en richting goot of eigen tuin geleid wordt.

A'dam PVOutput

• whitedevil1988
Overkapping heeft gewoon een goot waar het regenwater in terecht komt. Deze zit ondergronds aangesloten op de afvoer die van het huis is losgekoppeld

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Dan leg je toch zoiets op je dak? Al was het maar om uit te proberen, kleine investering. https://www.karwei.nl/ass...CQg0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

A'dam PVOutput

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zijkant van je afdak ophogen zodat het er niet af stroomt?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Bij mij heeft de vorige bewoner dit opgelost door de regenpijp door de polycarbonaat plaat heen te boren.
Met als gevolg allemaal vocht in de plaat omdat ze dit niet goed hebben afgesloten.
Dus dat is ook nog een optie waarvoor je kan gaat, mits je wel eerst even wat opties onderzoekt om de doorvoer rondom goed dicht te houden.

Zelf heb ik de regenpijp vervangen en met een 3dprint flens met kit gemonteerd, in hoop dat het niet erger zal worden.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 23-09-2023 22:34 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je een half stukje pijp aanbrengt dan verdeelt het water in ieder geval twee kanten uit. Misschien is dat net genoeg om het overstromen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-09 10:49
Stroomt het er echt af of is het slechts een kleine hoeveelheid? Anders misschien een beetje silicone als randje zodat het niet van de rand afloopt

[ Voor 7% gewijzigd door nightgold op 24-09-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
jeroen3 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:33:
Bij mij heeft de vorige bewoner dit opgelost door de regenpijp door de polycarbonaat plaat heen te boren.
Met als gevolg allemaal vocht in de plaat omdat ze dit niet goed hebben afgesloten.
Dus dat is ook nog een optie waarvoor je kan gaat, mits je wel eerst even wat opties onderzoekt om de doorvoer rondom goed dicht te houden.

Zelf heb ik de regenpijp vervangen en met een 3dprint flens met kit gemonteerd, in hoop dat het niet erger zal worden.
De regenpijp hebben wij daarom juist verwijderd. Het blijft dan toch een zwakke plek waar de regenpijp doorheen gaat.
nightgold schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:57:
Stroomt het er echt af of is het slechts een kleine hoeveelheid? Anders misschien een beetje silicone als randje zodat het niet van de rand afloopt
Siliconen randje aanleggen heb ik nog niet aan gedacht.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik liever iets met de stadsuitloop doe. Bedankt voor de ideetjes alle! Ik ga er eens overnadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Kijken of je een bocht iets kan aanpassen. Die kan je inkorten en dan er onder prutsen. Denk dat het mogelijk net moet passen. Dan een 45 graden bocht nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:31
Wellicht een bocht handmatig aanpassen? De helft eruit zagen en een schroef erdoor?

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt ook “verlengde stadsuitlopen”, daarmee zal je wel ruimte hebben om er iets aan te knopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 25-09-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
als je de helft van dat ronde buisje afzaagt en de helft van een 45 graden bocht aansluiting, krijg je ze dan nog niet over elkaar?
kun je die dakplaat niet even weghalen zodat je werkruimte krijgt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedevil1988
Wolly schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:49:
Je hebt ook “verlengde stadsuitlopen”, daarmee zal je wel ruimte hebben om er iets aan te knopen.
Die had ik ook al gevonden online inderdaad. Maar dit zit toch vast gemaakt aan het plat dak? Dit zou ik zelf niet kunnen doen toch? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
whitedevil1988 schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:31:
[...]

Die had ik ook al gevonden online inderdaad. Maar dit zit toch vast gemaakt aan het plat dak? Dit zou ik zelf niet kunnen doen toch? Iemand ervaring mee?
De uitloop is er gewoon op geschoven, die is niet gelijmd als het goed is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Aan het dak vastgeplakt (bitumen of EPDM) is een deel van de buis. De tweede schuift daar overheen en is als het goed is niet gelijmd. Als er geen hobby bob met beperkte kennis van zaken bezig is geweest tenminste. Die eerste zou je inderdaad er af moeten kunnen halen zonder de eerste weg te halen, zodat het geheel waterdicht blijft.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedevil1988
Ik wist dus niet dat de stadsuitloop gewoon verwijderd kon worden. Dit heb ik dus nu net geprobeerd. Top nu kan ik verder !! Dank jullie wel voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedevil1988
Ik zal even zeggen wat ik gedaan heb om het op te lossen. Ik heb de stadsuitloop verlengd. Hierop heb ik een 45 graden bochtje gezet die ik wat heb moeten inkorten. Anders kwam het toch nog tegen het dak aan.
Het bochtje heb ik richting het midden van de overkapping gezet. Nu is het wachten op flinke regen zodat ik kan kijken als het ook werkt haha.
Pagina: 1