• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 16:35
Wij hebben 3 lekke ruiten die onze schilder kan vervangen tijdens het buitenschilderwerk volgend jaar. Het idee is om 4 ruiten te vervangen zodat er visueel geen verschil ontstaat met een nabijgelegen ruit. HR++; 4-15-5; waarvan 3 ruiten ventilatieroosters krijgen. Kosten: € 460 per m2.
Dit vindt ik aan de prijzige kant, maar het zette me wel aan het denken. Ons huis is van 1995; overal dubbel glas, behalve 2 kleine enkel glas toiletruitjes. Na een rondje door het huis gelopen te hebben, kwam ik tot de ontdekking dat we ruiten hebben van 10 verschillende data; van 1994 tot 2019. Een derde is nog van '94. Niet-lekke ruiten van bv 2012 preventief vervangen lijkt me ergens onnodig. Mijn gedachtes:

Verschillende offertes opvragen voor het vervangen van alle ruiten in:
1. ruimtes waar we nu een lekke ruit hebben (dus per ruimte/kamer stapsgewijs verduurzamen naar HR++; 6.6 m2), of in...
2. verwarmde leefruimtes (gehele begane grond; 17.26 m2). Of in...
3. het gehele huis (23.3 m2)
Of toch 4. alleen de lekke ruiten vervangen voor HR++? (3.28 m2).

Wat is wijs?

Bonus vraag: mij is verteld dat HR++ visueel donkerder oogt (door zonwering) dan dubbel glas, en daarom het advies om nabijgelegen ruiten gelijktijdig te vervangen. Iemand ervaring? Is het visueel een groot verschil?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:25
Weet niet wat er nu in zit, als dat HR+ is zit daar al een coating in. HR++ zal vnml beter isoleren vanwege ander gas of een dikkere spouw.
HR+ vervangen door HR++ zou ik niet doen, merk je qua comfort en stookkosten bijna niet. Als het oude dubbelglas is zonder coating zou ik dat er allemaal uit trekken en HR++ doen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

460 euro per m2 is aardig aan de prijs. Ik heb eerder dit jaar een paar ruiten uit 1995 laten vervangen door HR++ glas met U-waarde 1,0 en zat incl Ducoton ZR roosters op ong 340 euro/m2.

Zelf zie ik geen enkel verschil tussen dubbelglas en HR++ qua kleur.

Qua ramen zou ik alleen vervangen waar je stookt. Ik stook bijv. nooit in de slaapkamer, die ramen heb ik dus niet vervangen. Zonde van het geld. Beneden in de woonkamer en keuken dus wel.

[ Voor 48% gewijzigd door Microkid op 23-09-2023 21:23 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Als je nog ergens dubbelglas hebt zou ik data meteen vervangen door HR++ glas.
Een beetje kleurverschil kom je toch niet onderuit. En dat verschil zie je vooral op de kant waar de zon op staat, buiten dus. Dan zou je alles moeten vervangen.

En vraag ook vooral meerdere offertes op. Want "het is handig dat de schilder het meteen doet" kost je misschien duizend euro extra.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Microkid schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:11:
Qua ramen zou ik alleen vervangen waar je stookt. Ik stook bijv. nooit in de slaapkamer, die ramen heb ik dus niet vervangen. Zonde van het geld. Beneden in de woonkamer en keuken dus wel.
Tenzij je je vloer/plafond zeer goed geïsoleerd hebt, loont het zeker wel om oud dubbelglas boven ook te vervangen. Warme lucht stijgt op, een groot deel van de warmte in je woonkamer gaat naar boven verloren. En als het boven goed geïsoleerd is, verlies je beneden dus minder warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:41:
[...]

Tenzij je je vloer/plafond zeer goed geïsoleerd hebt, loont het zeker wel om oud dubbelglas boven ook te vervangen. Warme lucht stijgt op, een groot deel van de warmte in je woonkamer gaat naar boven verloren. En als het boven goed geïsoleerd is, verlies je beneden dus minder warmte.
Gewoon de deur vanuit de woonkamer dichthouden :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hr++ glas 4-15-5 zit inkoop rond de 50 euro per m2, hoe handig ben je?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:38
Ik zou alles met een U-waarde van 1.2 vervangen door 1.0 en ISDE subsidie claimen.

En gewoon meerdere offertes opvragen.

Wees ook kritisch op wat je koopt. Schilders willen nog wel eens gedateerd standaard spul plaatsen terwijl een glaszetter meer kan leveren

Achteraf gezien vind ik de post arbeid bij glas vervangen erg hoog. Inmiddels ook een paar glazen zelf gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Microkid schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:42:
[...]

Gewoon de deur vanuit de woonkamer dichthouden :)
Maar een groot deel gaat toch gewoon via de plafond/vloer? Betonnen vloertje houdt niet veel, warmte tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:54
Minimaal 8m2, dan kan je subsidie krijgen (isde)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:31:
[...]

Maar een groot deel gaat toch gewoon via de plafond/vloer? Betonnen vloertje houdt niet veel, warmte tegen.
Mja, mijn slaapkamer is boven de woonkamer, maar het is daar echt niet merkbaar warmer door de warmte van de woonkamer hoor. 20cm beton verwarm je ook niet zo even...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Microkid schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:37:
[...]

Mja, mijn slaapkamer is boven de woonkamer, maar het is daar echt niet merkbaar warmer door de warmte van de woonkamer hoor.
Dat zou het normaal gesproken wel moeten zijn, maar als je op die slaapkamer veel warmte naar buiten verliest merk je de warmteoverdracht van de verdieping eronder door afkoeling misschien niet veel (en verlies je alsnog veel warmte van de benedenverdieping).
Het is niet voor niets dat de meeste bewoners van beter geïsoleerde woningen (zeg va 2000) op bovenverdiepingen meestal niet of nauwelijks stoken. Als de woonkamer 21 is dan blijft het boven door weinig warmteverlies ook rond de 19, de warmte blijft in de woning.
Je moet een woning als geheel bekijken en de buitenschil isoleren.
Ook door onverwarmde ruimtes te isoleren hou je de warmte binnen de schil van de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 07:06
Microkid schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:37:
[...]

Mja, mijn slaapkamer is boven de woonkamer, maar het is daar echt niet merkbaar warmer door de warmte van de woonkamer hoor. 20cm beton verwarm je ook niet zo even...
Overtuig jezelf van je ongelijk…. Gebruik Ubakus uwert rechner.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-05 16:35
Dank voor de antwoorden & inzichten. Vanwege tijd hebben we besloten het te laten uitbesteden.
Als we de woning als geheel moeten bekijken, dan zou het inclusief de serre moeten zijn (±25 m2; 2014). Deze hebben we eerder buiten beschouwing gehouden.
Ik neig nu naar alleen de begane grond, of het gehele huis (ipv per ruit of ruimte). Tevens vanwege de voorwaarde dat je maar 1x ISDE kunt aanvragen.
Ik vraag me af in hoeverre het waardevol is qua isolatie om het 'maar' gedeeltelijk aan te pakken. Aan de andere kant lijkt het zonde om nu de helft van de ruiten te vervangen welke van 2012 of jonger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:22
De kosten van ruiten zelf zijn laag. Het zit hem vooral in de kosten van het zetten en schilderen. Goed dat je het dus door de schilder laat doen. Bij die schijnbaar hoge m² prijs zit waarschijnlijk het aflakken ook al bij. En dat wil je sowieso doen toch?

En als je pas relatief recent in je huis woont is het goed om de sponningen eens open te hebben. Als een vorige bewoner het schilderwerk heeft laten versloffen kan je nu bijtijds rotte plekjes repareren.

Gezien het aanvragen van subsidie loont het zeker om alles in een keer te vervangen. Dit jaar is het 46 euro/m² als je ook een tweede maatregel neemt.

Mijn tip: overweeg zonwerend glas op het zuiden als je geen screens hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:25
@Ruvo Voor de subsidie moet je minimaal 8m2 glas vervangen. In de eisen zie ik niks terug over de isolatiewaarde van het oude glas, alleen dat het nieuwe Ug=1.2 of beter moet zijn.

HR+ vervangen door HR++ doet niet zoveel. Het nieuwe HR++ zou ik met kunststof warm-edge spacers laten doen, dan heb je Ug=1.0 ipv 1.1.

Focus op lekke ramen en ouderwets niet-HR glas leggen, als je dan nog niet aan de 8m2 zit pak je er wat ramen bij.

Upgrade van HR+ naar HR++ ga je qua comfort weinig van merken, qua stookkosten ook niet en kost je wel een hele bult geld. Dubbelglas naar HR++ is een enorme stap, scheelt je zo 60% warmteverlies.

En ja, deels verbeteren heeft zin. Elke m2 die beter geisoleerd is verliest minder warmte uit je woning, ook als de ruimte ernaast minder goede isolatie heeft.
Pagina: 1