Wij hebben 3 lekke ruiten die onze schilder kan vervangen tijdens het buitenschilderwerk volgend jaar. Het idee is om 4 ruiten te vervangen zodat er visueel geen verschil ontstaat met een nabijgelegen ruit. HR++; 4-15-5; waarvan 3 ruiten ventilatieroosters krijgen. Kosten: € 460 per m2.
Dit vindt ik aan de prijzige kant, maar het zette me wel aan het denken. Ons huis is van 1995; overal dubbel glas, behalve 2 kleine enkel glas toiletruitjes. Na een rondje door het huis gelopen te hebben, kwam ik tot de ontdekking dat we ruiten hebben van 10 verschillende data; van 1994 tot 2019. Een derde is nog van '94. Niet-lekke ruiten van bv 2012 preventief vervangen lijkt me ergens onnodig. Mijn gedachtes:
Verschillende offertes opvragen voor het vervangen van alle ruiten in:
1. ruimtes waar we nu een lekke ruit hebben (dus per ruimte/kamer stapsgewijs verduurzamen naar HR++; 6.6 m2), of in...
2. verwarmde leefruimtes (gehele begane grond; 17.26 m2). Of in...
3. het gehele huis (23.3 m2)
Of toch 4. alleen de lekke ruiten vervangen voor HR++? (3.28 m2).
Wat is wijs?
Bonus vraag: mij is verteld dat HR++ visueel donkerder oogt (door zonwering) dan dubbel glas, en daarom het advies om nabijgelegen ruiten gelijktijdig te vervangen. Iemand ervaring? Is het visueel een groot verschil?
Dit vindt ik aan de prijzige kant, maar het zette me wel aan het denken. Ons huis is van 1995; overal dubbel glas, behalve 2 kleine enkel glas toiletruitjes. Na een rondje door het huis gelopen te hebben, kwam ik tot de ontdekking dat we ruiten hebben van 10 verschillende data; van 1994 tot 2019. Een derde is nog van '94. Niet-lekke ruiten van bv 2012 preventief vervangen lijkt me ergens onnodig. Mijn gedachtes:
Verschillende offertes opvragen voor het vervangen van alle ruiten in:
1. ruimtes waar we nu een lekke ruit hebben (dus per ruimte/kamer stapsgewijs verduurzamen naar HR++; 6.6 m2), of in...
2. verwarmde leefruimtes (gehele begane grond; 17.26 m2). Of in...
3. het gehele huis (23.3 m2)
Of toch 4. alleen de lekke ruiten vervangen voor HR++? (3.28 m2).
Wat is wijs?
Bonus vraag: mij is verteld dat HR++ visueel donkerder oogt (door zonwering) dan dubbel glas, en daarom het advies om nabijgelegen ruiten gelijktijdig te vervangen. Iemand ervaring? Is het visueel een groot verschil?