Extra badkamer: zolderindeling/deurpositie en elektra

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Situatie
Opgeleverde nieuwbouwwoning zonder zolderindeling, maar met leidingwerk (aan- en afvoer) en elektra vanuit de bouw, tbv zelf te bouwen extra badkamer. Plaatselijk was er geen dekvloer, maar inmiddels leidingen verplaatst en dekvloer dichtgesmeerd (qua posities enigszins beperkt ivm gewijzigde plannen rest vd zolder).

Dus de posities vd ingetekende voorzieningen staan al vrij vast. Toiletafvoer tak ik later nog af. Muren, deuren en ventilatie (via vliering) ga ik komende tijd plaatsen. (deuren en cellenbeton al in huis)

Optie 1: washok apart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_HQlhIw_72RhiXTqMur51cw_08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7gKn0XDal13PqoXrp11zKt9.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: wasmachine in badkamer - deur naar binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgcthpXldkAxvQaYObld_AH87yk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xziSghtPIZZ9YRQL3j7juMkJ.png?f=fotoalbum_large

Optie 3: wasmachine in badkamer - deur naar buiten (en evt wanden iets verplaatsen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipCfVWhD3F2ukawx340CPpyDdzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ztl22n9dxaUGBShK0uj5QbKP.png?f=fotoalbum_large

Gebruik
Het is een extra badkamer op zolder (hoofdbadkamer zit op de 1e verdieping). Deze zal achteraf gezien niet veel gebruikt worden, maar wasmachine & droger uiteraard wel. Toilet is ook wel handig naast werkkamer. Mocht er nog een droogrek passen, dan ook handig (maar kan anders op de logeerkamer ernaast).

Vragen
  1. Welke optie zouden jullie kiezen (en waarom)?
  2. Voor wasmachine/droger kun je een trekschakelaar plaatsen lees ik, maar ook dat dat bij een moderne installatie (aardlekschakelaar en eigen groep) niet nodig is. Trekschakelaar klinkt onhandig, dus liefst niet. Of is dit bij optie 2 en 3 wel nodig ivm zelfde ruimte ondanks afstand tov kraan/douche?
  3. Moet ik de losse groepen vd wasmachine en droger met het CAP vd badkamer verbinden? En hoe?
  4. Nog zaken die ik over het hoofd zie? Of andere tips? :)

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik de keuze had... zou ik nooit de wasmachine / droger in de badkamer zetten...

404 Signature not found

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
In dit geval neig ik naar optie 1, omdat ik ook nooit de wasmachine in de badkamer zou doen wegens vocht.
Heb je al rekken waar je je kleding aan kan ophangen of ga je echt alles drogen?

Kastje voor de wasmanden, flessen, misschien nog een plank waar je makkelijk je kleding kan opvouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:15
1: Optie 1 heeft weinig ruimte voor aan/uitkleden. Daarom zou ik voor optie 2 gaan.

2: Trekschakelaars voor wasmachine en droger zijn iets uit de oudheid. Gewoon op een groepje met 30mA aardlekschakelaar.
De WCD's wel conform regelgeving op minimaal 60cm van de wastafelkraan plaatsen.

3: ja. Alles in de badkamer moet verbonden worden met het CAP
Met een blanke of groen/gele aardedraad, minimaal 2,5mm².

4: denk aan je ventilatie. Zowel voor douche als voor de droger.
Als je wasmachine en droger wat uit het zicht wilt houden, kun je tussen de apparatuur en de wastafel uiteraard een klein wandje plaatsen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:18
Optie 1 met deur naar buiten? Normaal wil je deur naar binnen in badkamer, maar erg weinig ruimte. Dit kan misschien helpen?
Is toilet noodzakelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
Voor je eigen veiligheid.

Deur naar buiten openen.
Zoals ook geschreven staat in het bouwbesluit volgens mij.

Meer info hier te vinden:

https://www.badkamerxxl.n...amerdeur-naar-buiten-open

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik zou de wasmachine-droger zelf niet in een badkamer willen, zelfde voor een toilet dat zou ik zelf ook niet in een badkamer willen maar juist los. Deur zou ik naar buiten open laten gaan.

Als je het toch niet veel gebruikt waarom wil je dan perse een badkamer op de 2e etage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

kan je bij 1 niet de deur naar buiten laten openen?
Dat is meestal de standaard bij kleine badkamer/ WC's. o.a. vanwege kans op blokkeren.

Overigens, bij 1 niet bang voor geluidsoverlast van de wasmachine? Schuifwandje ervoor nog oid?
Wat als je de wand met de wasmachine zou omklappen zodat de machine in de ruimte aan de andere kant van de muur komt?

[ Voor 33% gewijzigd door bombadil op 23-09-2023 23:47 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28
Optie 1 en deur naar buiten laten draaien. Geen idee waarom je dat op optie 1 en 2 niet standaard doet maar bij 3 wel.
Wasmachine + droger absoluut niet in de badkamer. Het ziet er nooit knap uit naar mijn mening en vanwege vocht al kunnen ze daar prima tegen voor een lange tijd maar het helpt natuurlijk niet.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2023 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken iedereen! Even per opmerking hieronder.

Voorkeur van de meesten lijkt wel te zijn om wm+wd buiten de badkamer te plaatsen.

Toegegeven: bij dagelijks gebruikte badkamer ook mijn voorkeur. Maar hier gaat het om een badkamer die, qua douche, maar een paar keer per jaar gebruikt gaat worden (maar goed, zou uiteraard ooit kunnen wijzigen). Toilet zou wel veel vaker gebruikt worden.
offtopic:
Ik snap de vraag mbt nut extra badkamer, maar dat is nav een gewijzigde situatie en reeds gemaakte keuzes.

Vocht is dan denk ik minder een issue. En geen issue dat wm/wd onbereikbaar zijn omdat de badkamer in gebruik is. Daarom ook optie 2/3, omdat de badkamer dan wel groter is. En er dan niet een compacte deuroplossing nodig is voor de kast met wm+wd, die bij optie 1 wel nodig is (neig dan naar pocket / draaischuifdeurbeslag zoals dit, maar tips welkom! ;)).

Maar optie 1 is dan wel weer vrij klein voor een badkamer, het is dan meer een toiletruimte die ook als badkamer inzetbaar is dan een badkamer met toilet. Maar qua gepland gebruik sluit dat dus wel aardig aan.

Droger is vooral voor handdoeken, rest gaat op het rek. Dus plek voor een rek is handig, maar kan ook in de logeerkamer ernaast (ja, is een compromis, blijven uiteraard toch prioriteiten en keuzes).

Toilet is niet noodzakelijk. Maar wel grootste voordeel van deze ruimte voor nu, dus die plaats ik graag wel.

Deur naar buiten is zover ik kon achterhalen geen verplichting vanuit bouwbesluit, wel wat het meest gekozen wordt. Maar gezien het geplande gebruik van de ruimte(s) met in volgorde van belangrijkheid (wasmachine/droger, dan toilet, dan wasrek, dan douche) zijn de afwegingen hier voor mij anders.

Bij optie 1 moet het washok inderdaad wel afsluitbaar worden, zowel ivm geluid als uitstraling. Neig dus om hier iets mee te maken: https://www.meubelbeslags...engte-300-t-m-700-mm.html

Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid, vooral ook mbt dat de douche zelf het minstgebruikte onderdeel zal zijn (maar wel handig om met de toekomst rekening te houden en cabine en aansluitingen zijn er al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
bombadil schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:44:
Wat als je de wand met de wasmachine zou omklappen zodat de machine in de ruimte aan de andere kant van de muur komt?
Fijn om nog een nieuw idee te hebben :) Maar ik zie 'm geloof ik nog niet voor me. Waar komt de wasmachine dan precies? En in welke richting? (Bedoel je dat de positie hetzelfde blijft, maar gedraaid richting trap?)
GeeMoney schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:46:
Optie 1 en deur naar buiten laten draaien. Geen idee waarom je dat op optie 1 en 2 niet standaard doet maar bij 3 wel.
Goede vraag. Wel een uitgetekende optie, maar laten vallen ivm als je de deur dan opent (of open zou laten staan), deze het gebruik vd wasmachine/droger veel meer hindert.
Ivow85 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:57:
2: Trekschakelaars voor wasmachine en droger zijn iets uit de oudheid. Gewoon op een groepje met 30mA aardlekschakelaar.
De WCD's wel conform regelgeving op minimaal 60cm van de wastafelkraan plaatsen.

3: ja. Alles in de badkamer moet verbonden worden met het CAP
Met een blanke of groen/gele aardedraad, minimaal 2,5mm².

4: denk aan je ventilatie. Zowel voor douche als voor de droger.
Als je wasmachine en droger wat uit het zicht wilt houden, kun je tussen de apparatuur en de wastafel uiteraard een klein wandje plaatsen.
@Ivow85 Thnx voor de bevestiging van punt 2 (en idd de 60cm, vandaar oa ook de afscheiding tussen wasmeubel en apparaten). Mbt punt 3: dan verbind ik dus via die draad de aarde van 2 losse groepen (wm/wd) met het CAP (van een 3e groep), ook al zitten die niet achter dezelfde aardlek? Ik kreeg het idee dat dat de bedoeling is, maar een bevestiging is fijn.
Mbt 4: Ook dank! Boven deze ruimtes heb ik een vliering aangelegd met de mogelijkheid om na definitieve indeling de ventilatie naar de badkamer (en evt los washok) te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09

Jrz

––––––––––––

Waarom niet 2 deuren naast elkaar, zodat het washok van buiten te bereiken is. Dan heb je iig meer ruimte in de badkamer, en je hebt niet dat 2 deuren tegen elkaar kunnen komen.
Dan zou ik wel de deur naar binnen doen ivm trap / loopruimte. De deur van de wasmachine kunnen twee smallere openslaande deuren zijn, zodat ze maar 35cm de gang in steken, of wellicht helemaal geen deur.

Dus: WM een kwart slag draaien met de klok mee, en de muur ernaast zetten

[ Voor 9% gewijzigd door Jrz op 24-09-2023 18:27 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

beesting schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:20:

Fijn om nog een nieuw idee te hebben :) Maar ik zie 'm geloof ik nog niet voor me. Waar komt de wasmachine dan precies? En in welke richting? (Bedoel je dat de positie hetzelfde blijft, maar gedraaid richting trap?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBjgiamPFzlbNdjfAw8ZAu3P0c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdyJsHnq5yt69CWqE3v2IV7f.png?f=fotoalbum_large
opening naar de andere kamer

Of naar de trap met een dubbele schuideur welke deur naar badkamer en / of wasmachine is.
schuifdeur dus ook geen gedoe met naar binnen/ buiten openen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FewIiin2jh6TNP3eZyqbcPZng90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePvE5lUMpAVn5RgdxAIs0yvg.png?f=fotoalbum_large

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Dankjulliewel voor de reacties
Jrz schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:23:
Waarom niet 2 deuren naast elkaar, zodat het washok van buiten te bereiken is. Dan heb je iig meer ruimte in de badkamer, en je hebt niet dat 2 deuren tegen elkaar kunnen komen.
Dan zou ik wel de deur naar binnen doen ivm trap / loopruimte. De deur van de wasmachine kunnen twee smallere openslaande deuren zijn, zodat ze maar 35cm de gang in steken, of wellicht helemaal geen deur.

Dus: WM een kwart slag draaien met de klok mee, en de muur ernaast zetten
Heb ik eerder wel gehad (al tientallen varianten geprobeerd :X), maar was ik van afgestapt omdat ik bang was dat je dan te dicht op de trap zit als je met de wasmachine/droger bezig bent. Maar de andere opties hebben ook nadelen, dus ik ga ook maar weer even met deze variant en de andere genoemde opmerkingen puzzelen.
bombadil schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:03:
[...]

[Afbeelding]
opening naar de andere kamer

Of naar de trap met een dubbele schuideur welke deur naar badkamer en / of wasmachine is.
schuifdeur dus ook geen gedoe met naar binnen/ buiten openen
[Afbeelding]
Enorm bedankt voor het uitwerken. Snap nu wat je bedoelt idd. Die eerste optie valt af omdat de wasmachine dan in de werkkamer staat (evt achter een deur), maar wel heel fijn van het meedenken. Zoals gezegd, ik ga nog even verder puzzelen met al jullie input. Dank iedereen!

Nog 1 vraagje mbt de elektra, ook al is het waarschijnlijk niet meer nodig:
Als ik die andere 2 groepen (van de wm+wd) ook aan het centraal aardpunt (CAP) die op een 3e elektragroep zit moet verbinden, dan verbind ik dus effectief gewoon inderdaad de aardes van alle 3 de groepen via het CAP met elkaar? Ongeacht dat ze achter verschillende aardlekschakelaars zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 21:16
beesting schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:09:
Dankjulliewel voor de reacties

[...]

Heb ik eerder wel gehad (al tientallen varianten geprobeerd :X), maar was ik van afgestapt omdat ik bang was dat je dan te dicht op de trap zit als je met de wasmachine/droger bezig bent. Maar de andere opties hebben ook nadelen, dus ik ga ook maar weer even met deze variant en de andere genoemde opmerkingen puzzelen.

[...]

Enorm bedankt voor het uitwerken. Snap nu wat je bedoelt idd. Die eerste optie valt af omdat de wasmachine dan in de werkkamer staat (evt achter een deur), maar wel heel fijn van het meedenken. Zoals gezegd, ik ga nog even verder puzzelen met al jullie input. Dank iedereen!

Als ik die andere 2 groepen (van de wm+wd) ook aan het centraal aardpunt (CAP) die op een 3e elektragroep zit moet verbinden, dan verbind ik dus effectief gewoon inderdaad de aardes van alle 3 de groepen via het CAP met elkaar? Ongeacht dat ze achter verschillende aardlekschakelaars zitten?
Klopt, dit gebeurd in je groepenkast ook (er is 1 aardrail)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:48
beesting schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:09:
Waarom twee groepen voor wasmachine en droger? een beetje moderne apparatuur heeft dat echt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ik zou vooral denken: waar kom ik t vaakst en wat is dan handig? je gaat paar keer per week met een volle wasmand naar die wasmachine lopen. daarom die zo bereikbaar mogelijk maken. eventueel 1 deur ertussen om het geluid wat tegen te kunnen houden.

• beesting
  • Niet online
Dubbeldanger schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:29:
[...]

Klopt, dit gebeurd in je groepenkast ook (er is 1 aardrail)
Top, dank voor de bevestiging!
hfolkers schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:02:
[...]

Waarom twee groepen voor wasmachine en droger? een beetje moderne apparatuur heeft dat echt niet nodig.
Klopt, maar die aansluitingen liggen er inmiddels al een tijd via aparte groepen. Dat wordt bij nieuwbouw nog altijd zo aangeboden (en ging via een pakket, plus liever mee verlegen dan om verlegen), maar ben met je eens dat het niet echt meer nodig is tegenwoordig.
Fr33z schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:16:
ik zou vooral denken: waar kom ik t vaakst en wat is dan handig? je gaat paar keer per week met een volle wasmand naar die wasmachine lopen. daarom die zo bereikbaar mogelijk maken. eventueel 1 deur ertussen om het geluid wat tegen te kunnen houden.
Idd, dat nemen we mee in de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:45
beesting schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:50:
Situatie
Opgeleverde nieuwbouwwoning zonder zolderindeling, maar met leidingwerk (aan- en afvoer) en elektra vanuit de bouw, tbv zelf te bouwen extra badkamer. Plaatselijk was er geen dekvloer, maar inmiddels leidingen verplaatst en dekvloer dichtgesmeerd (qua posities enigszins beperkt ivm gewijzigde plannen rest vd zolder).

Dus de posities vd ingetekende voorzieningen staan al vrij vast. Toiletafvoer tak ik later nog af. Muren, deuren en ventilatie (via vliering) ga ik komende tijd plaatsen. (deuren en cellenbeton al in huis)

Optie 1: washok apart
[Afbeelding]

Optie 2: wasmachine in badkamer - deur naar binnen
[Afbeelding]

Optie 3: wasmachine in badkamer - deur naar buiten (en evt wanden iets verplaatsen)
[Afbeelding]

Gebruik
Het is een extra badkamer op zolder (hoofdbadkamer zit op de 1e verdieping). Deze zal achteraf gezien niet veel gebruikt worden, maar wasmachine & droger uiteraard wel. Toilet is ook wel handig naast werkkamer. Mocht er nog een droogrek passen, dan ook handig (maar kan anders op de logeerkamer ernaast).

Vragen
  1. Welke optie zouden jullie kiezen (en waarom)?
  2. Voor wasmachine/droger kun je een trekschakelaar plaatsen lees ik, maar ook dat dat bij een moderne installatie (aardlekschakelaar en eigen groep) niet nodig is. Trekschakelaar klinkt onhandig, dus liefst niet. Of is dit bij optie 2 en 3 wel nodig ivm zelfde ruimte ondanks afstand tov kraan/douche?
  3. Moet ik de losse groepen vd wasmachine en droger met het CAP vd badkamer verbinden? En hoe?
  4. Nog zaken die ik over het hoofd zie? Of andere tips? :)
Eindresultaat al gerealiseerd / bekend? :-)
Pagina: 1