Speciale sensor op batterijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Hey allemaal!

Ik ben op zoek naar een sensor (zigbee, zwave of wifi) op batterijen, die ik kan inzetten op een deur waar ik geen deursensor kan toepassen.

Eigenlijk moet hij heel simpel zijn. Gewoon een device waar ik twee draadjes op aan kan sluiten. Kabeltjes verbonden is deur open, kabeltjes los is deur gesloten (of andersom).

Ik heb hiervoor al een paar bedrade oplossingen gevonden (shelly is een makkelijke), maar ik wil er graag eentje die op batterijen werkt. Ik gebruik home assistant.

Weet iemand een goed sensor?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

gwabber schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:13:
Ik ben op zoek naar een sensor (zigbee, zwave of wifi) op batterijen, die ik kan inzetten op een deur waar ik geen deursensor kan toepassen.
Waarom kan je geen deursensor inzetten? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

Klippy

Still Game

Wat bedoel je met Kabeltjes verbonden is deur open, kabeltjes los is deur gesloten (of andersom)?

Wil je met losse draden bepalen of er contact is? Ik denk niet dat ik hem helemaal snap. Kan je delen wat je zelf had gevonden qua bedrade oplossing? Dat maakt het misschien duidelijker.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hoezo kun je wel met een open/gesloten circuit werken obv draadjes, maar niet met een standaard magnetische deursensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:48
De meeste deursensoren werken met een reedcontact en een magneet, als het reedcontact open gaat omdat de magneet uit de buurt is (door het openen van de deur) wordt er een signaal verstuurd. Een reedcontact is een schakelaartje dat op magnetisme werkt.
Je kunt in plaats van het reedcontact dus ook draadjes eraan solderen die zorgen voor de detectie.
Het voordeel is dat je nu voor een discretere plaatsing van de sensor kan kiezen, de twee blokjes op de deur en kozijn bij een standaard deursensor zijn niet fraai.

[ Voor 18% gewijzigd door JaVaWa op 23-09-2023 18:37 ]

Mijn GPS-collectie

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
JaVaWa schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:34:
De meeste deursensoren werken met een reedcontact en een magneet, als het reedcontact open gaat omdat de magneet uit de buurt is (door het openen van de deur) wordt er een signaal verstuurd. Een reedcontact is een schakelaartje dat op magnetisme werkt.
Je kunt in plaats van het reedcontact dus ook draadjes eraan solderen die zorgen voor de detectie.
Het voordeel is dat je nu voor een discretere plaatsing van de sensor kan kiezen, de twee blokjes op de deur en kozijn bij een standaard deursensor zijn niet fraai.
Hier kan ik wat mee! Ik heb nog wel een los deurcontact liggen waar ik dit mee kan proberen :)

Voor de rest; als een deursensor zou passen had ik dat uiteraard wel gedaan. Het gaat hier echter om een brievenbus waar geen ruimte is voor een standaard deursensor. Wel lukt het me om connecties te maken met twee draadjes en dan de zendmodule elders te plaatsen.

Met deze oplossing moet het me wel lukken!

[ Voor 17% gewijzigd door gwabber op 23-09-2023 18:45 ]

Pagina: 1