Wel of geen extra lokale aardlekschakelaar in onderverdeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:48
Ik heb een laadpaal aan mijn schuur, aangesloten op een eigen 3x16a, b-curve 30mA alamat/aardlekautomaat.

Ik wil PV-panelen op mijn schuur. Simpelste aanleg is een onderverdeler met hoofdschakelaar, twee kracht-automaten en twee 1-fase groepen (buitenlamp, wcd schuur). Met deze 10 modulen zit een kast van 1 rij al aardig vol.

Twee vragen:
1.Moet de (PV-)onderverdeler een eigen aardlekschakelaar hebben? Volgens mij niet, er hangen maar vier eindgroepen aan deze alamat in de groepenkast.

2.Mag ik de eindgroepen ook met 16A afzekeren?
Liever niet begrijp ik, beter 13A b-karakteristiek. Maar dan gaat wel de laadsnelheid omlaag, terwijl de lader alleen maar trekt, terwijl de zonnepanelen duwen.
Klopt het dat het in een huisinstallatie wel mag?

Ik lees in NEN1010 (314.2) "Delen van installaties die onafhankelijk van elkaar moeten worden bedreven moeten door afzonderlijke distributiegroepen zijn gevoed“ en in hfst.36: "Elke noodzaak voor de continuïteit van bedrijfsvoering die nodig wordt geacht gedurende de beoogde levensduur van de installatie moet worden vastgelegd voor elke stroomketen. Een aantal eigenschappen dienen overwogen te worden, zoals bijvoorbeeld … selectiviteit”. Dat mijn buitenlamp uitgaat bij een aardlek in mijn zonnepanelen lijkt geen continuiteitsprobleem…

Ik wil mij een extra kabel besparen (en onnodig 20m heen en weer voor de zonnestroom naar de lader). Ik verwelkom feedback!

Beste antwoord (via tonwes99 op 24-09-2023 12:03)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:13
Je moet een selectieve aardlekschakelaar gebruiken of geen aardlekschakelaar in de hoofdverdeler.
Niet een 30mA en in de onderverdeler niets. Je groepen in de onderverdeler mogen gewoon 16A zijn, dat hoeft geen 13A te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 23-09-2023 23:05 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je aan NEN1010 wilt voldoen moet de laadpaal achter een eigen 30mA aardlekschakelaar.
722.531.2.6 Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Dus zou je 30mA aardlekautomaten in de onderverdeler moeten toepassen. Onderverdeler dan binnen in huis voorbeveiligen met 300mA selectief.

Houd ook even in de gaten dat de lader en zonnepanelen geen type B aardlekbeveiliging nodig hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• tonwes99
Er zit nu een Tesla lader op, deze heeft een eigen ingebouwde lekstroomdetectie/lastscheider. Of dat ook Voor de omvormer van de pv panelen geldt, hangt af van de keuze van de omvormer.

• tonwes99
Xander, ik begrijp je advies. Hoe het zou kunnen als ik nu helemaal opnieuw moet beginnen is helder,
- 20A/25A groep in de hoofdverdeler (voorbeveiligen met aardlek hoeft volgens mij niet, vaste aansluiting)
- Iets zwaardere kabel naar de schuur
- Onderverdeler met hoofdschakelaar en 2-3 16A alamats in een 24-module kast, iedere lader/omvormer kan dan

Maar...
- 16A alamat zit al in hoofdverdeler (en ik heb geen zin de kabel naar onderverdeler door te rekenen)
- Ik probeer met een klein kastje uit te komen in de schuur, en koop liever 4 automaten dan 4xalamat
- Als het even kan wil ik met 3x16A blijven laden

• tonwes99
Wellicht eerst wat eenvoudiger, zonder de complicaties van laders en zonnepanelen…

Mag je 4 groepen in een onderverdeler beschermen door een aardlekschakelaar op de hoofdverdeler.

Acties:
  • Beste antwoord

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:13
Je moet een selectieve aardlekschakelaar gebruiken of geen aardlekschakelaar in de hoofdverdeler.
Niet een 30mA en in de onderverdeler niets. Je groepen in de onderverdeler mogen gewoon 16A zijn, dat hoeft geen 13A te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 23-09-2023 23:05 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• tonwes99
Ok, ik zet een c-16 automaat in de hoofdverdeler, verhuis de alamat naar de verdeler in de schuur. Wel ruimte zoeken voor een 2-rijen/24 modulen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Afhankelijk van de aardingsweerstand moet je misschien wel aardlekbeveiliging toepassen in de hoofdverdeler. Ik neem aan dat er een grondkabel ligt naar het schuurtje en wanneer deze beschadigt hoort er tijdig een beveiliging uit te schakelen. In een TN-stelsel (aarding geleverd door de netbeheerder) zal dat wel goedkomen maar in een TT-stelsel (eigen aardelektrode) hangt het af van de aardverspreidingsweerstand en is dat helemaal niet zo zeker.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1