Tip: bij Brakke IBM schijven...

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik kreeg de tip om bij problemen met je IBM schijf, je schijf te wissen met Drive Fitness test van IBM.
Jah je lees het goed, je kan daarmee je schijf wissen, dit werkt beter dan Format c: (raar maar waar!)

edit:

Hieronder staan wat negatieve reacties: Dit helpt dus alleen bij problemen met partities aanmaken wat niet goed wilt lukken, bad sectors, vage acties met je HD (iets wegschrijven duurt ellendig lang) en dat soort ongein.
Als je schijf doodgaat zal dit niet helpen.

Credits go 2 Stefan (collega)

Hou verder ff de interne Temperatuur in de gaten metdit progsel

Mijnes is bij weinig/geen gebruik 34*

Hij zit gemonteerd onder z'n oudere IBM broertje in een Aopen HX08 boven de voeding, met daarachter 2x80 mm fan's outtake (kast dicht).

Stressend heb ik 'm nog niet gemeten omdat ik het proggie op het moment van schrijven nog maar een paar dagen gebruik en thuis die schijf niet zo intensief gebruik.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Heb je dat gehoord van IBM :?

Alle proemn in n drek

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:02

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb ik ook gedaan...
Werkt wel.. als je alleen maar bad sectors hebt...
Ben alleen in mijn geval ook 1 gig van totale hd ruimte kwijt :(

Systeem specs

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 23:18 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Ik kreeg de tip om bij problemen met je IBM schijf, je schijf te wissen met Drive Fitness test van IBM.
Jah je lees het goed, je kan daarmee je schijf wissen, dit werkt beter dan Format c: (raar maar waar!)

Credits go 2 Stefan (collega)
Klopt het duurt alleen wel heel erg lang

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

de DFT biedt inderdaad om je schijf te legen. Volgens mij marken ze gewoon je bad sectors zodat deze niet meer gebruikt worden. Maar feit blijft dat je HD eigenlijk aan het dood gaan is.
Heb zelf een 30GB IBM die nu ook bad sectors heeft :(
Maar ik ga 'm toch gewoon opsturen.

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:02

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Op dinsdag 04 september 2001 23:24 schreef ureal het volgende:

Klopt het duurt alleen wel heel erg lang
Heb ik vorige week donderdag gedaan.. Duurde 2 a 3 uur :(

Systeem specs

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 11:45
vind ik toch geen "oplossing" hoor, bad clusters = kapot (mijn mening)
-> opsturen die handel

Verwijderd

Fijne oplossing, dit is gewoon puur een Low-Level format.
Als ik het goed heb vervalt de garantie van je schijf bij gebruik hiervan.

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Op dinsdag 04 september 2001 23:35 schreef catfish het volgende:
vind ik toch geen "oplossing" hoor, bad clusters = kapot (mijn mening)
-> opsturen die handel
Is wel goedkoop voor IBM >:)

Maar ben het volledig met je eens!

• Gman
Op dinsdag 04 september 2001 23:38 schreef TweakGuy het volgende:
Fijne oplossing, dit is gewoon puur een Low-Level format.
Als ik het goed heb vervalt de garantie van je schijf bij gebruik hiervan.
Als het goed is is het GEEN low level format, maar eerder een intensievere format (strakkere sector check).

Je kan 'm ook ff langs Jomanda sturen om 'm in te laten stralen :D

Bad Clusters? Tsjah dat komt zo vaak voor...als het niet meer dan 5 mb is ofzo dan zou ik 'm ook niet accepteren.

Verwijderd

WDclear van WD, perfect om schijven mee te testen en schoon te maken

Verwijderd

En een hardwareprobleem blijft een hardwareprobleem. Al gooi je er nog zulke mooie "proggies" tegen aan... Is er misschien ook een stukkie software om een uitgefikte CPU tot leven te wekken?? |:(

• waslijn
  • Laatst online: 18:48
Ik heb mijn 45GB DTLA IBM schijf ook "behandeld" met DFT. De badsectors waren inderdaad verdwenen, maar ik heb hem toch maar terug gestuurd en een 60GB 60GXP terug gekregen.

Die 60GXP maakt soms vreemde geluiden :(. Ik heb alleen weinig zin om hem weer op te sturen aangezien ik mijn systeem dan weer opniew moet installeren. Ik wacht dus rustig af tot het weer fout gaat :(

• Korvaag
  • Laatst online: 21:47
Een onderbroken schrijfopdracht kan ook tot bad clusters leiden. Dit zijn dan echter geen beschadigingen (zoals krassen ofzo). Deze zijn prima te verwijderen met DFT. Het is inderdaad GEEN Low Level (heb IBM erover gemaild). Indien er 'harde'bad sectors zijn markeert ie ze inderdaad.

wat wel weer vaag is:
Mijn schijf heeft een klap gehad en DFT geeft nou weer:
Errorcode weedikveel: Defective device (excessive shock)

en op het moment draait ie al een tijdje linux en geeft ie geen problemen ondanks die error. (best wel vaag)

UNOX: The worst operating system

• Gman
Op woensdag 05 september 2001 08:46 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
En een hardwareprobleem blijft een hardwareprobleem. Al gooi je er nog zulke mooie "proggies" tegen aan... Is er misschien ook een stukkie software om een uitgefikte CPU tot leven te wekken?? |:(
Ik probeer alleen maar te helpen, mocht je problemen hebben met je IBM schijf, dan kan je dit PROBEREN voordat je 'm opstuurt.

Niet meteen zo afzeiken he!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 14:03
Het valt mij ook op dat als je met postitieve bedoelingen een topic opent, je meestal bijdehante reply's krijgt.

Dat haalt het niveau wel omlaag vind ik, en dat is jammer..

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op woensdag 05 september 2001 11:21 schreef Procyon for life het volgende:
Het valt mij ook op dat als je met postitieve bedoelingen een topic opent, je meestal bijdehante reply's krijgt.
Ik vind het iig een zeer nuttige tip, ik ga mijn schijf binnenkort vervangen door een IBM 60GXP 60 Gb en mijn huidige schijf gaat in mijn nieuwe server. Er zit nu precies 1 bad sector op en ik heb er liever geen dan 1. Dus zal ik dat Drive Fitness programmaatje maar eens gaan gebruiken denk ik. Thnx for the tip!

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 11:21 schreef Procyon for life het volgende:

Dat haalt het niveau wel omlaag vind ik, en dat is jammer..
Ben ik het mee eens.
Waarom doe ik het zelf dan ook??

Inderdaad is deze tip nuttig. Het is echter ook heel opvallend dat heel veel mensen in dit forum een duidelijk hardwareprobleem hebben en dat met een stukje software oplossen. Als dat (initieel) even goed gaat wordt daarna blijkbaar besloten dat het probleem "dus" is opgelost en gaat men vrolijk verder...Om even later weer het probleem terug te zien.

De IBM 60GXP's van dit moment zijn hier een schitterend voorbeeld van. Ze gaan met bosjes dood. IBM lijkt zelf al te hebben onderkent dat het probleem er is en dat het aan de drive zelf ligt. Ondanks de vele threads die er zijn over dat die dingen zo snel dood gaan blijven mensen ze als gekken kopen en verwachten blijkbaar van een stukje software dat het het probleem oplost. Ik word daar wat cynisch van.
Sorry als ik er mensen mee beledigd heb.

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Hier hetzelfde probleem, een IBM DTLA 30 Gb met een bad sector. Ik heb pas de hele zooi naar een oude 15 Gb schijf gezet (Ook van IBM trouwens, maar die loopt prima) en DFT gedraaid -> Bad sector was weg.

Nu alles erop weer terug gezet (Drive Image Pro 4 rulezzz! :P en start 'm vandaag op:

* Windows start niet op: "Kan master boot record niet schrijven"
* Dan maar met een bootflop, naar C:\windows en windows geprobeerd te starten: "kan de VFAT niet lezen. System stopped"
* Scandisk geeft een physical problem bij sector 2, kan ie niet repareren.

Oftewel nu ben ik alles weer terug aan het zetten naar die 15 Gb schijf en gaat DFT er nog eens overheen. Met de foutmelding die ik verwacht zal ik 'm wel kunnen opsturen neem ik aan.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Gman
Op woensdag 05 september 2001 14:09 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

De IBM 60GXP's van dit moment zijn hier een schitterend voorbeeld van. Ze gaan met bosjes dood. IBM lijkt zelf al te hebben onderkent dat het probleem er is en dat het aan de drive zelf ligt. Ondanks de vele threads die er zijn over dat die dingen zo snel dood gaan blijven mensen ze als gekken kopen en verwachten blijkbaar van een stukje software dat het het probleem oplost. Ik word daar wat cynisch van.
Sorry als ik er mensen mee beledigd heb.
Je hebt wel gelijk!!! hardware matig gaan ze dood, maar sommigen hadden problemen met partities aanmaken en dat soort ongein....daar moet deze tip bij helpen.

Tuurlijk gaan doodgaande schijven gewoon dood, dat verhelp je niet ff.

Dat had ik er wel duidelijker bij moeten zetten.

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 21:19

uVo494

................

Ik heb onlangs ook DFT los moeten laten op mijn 30GB :( , kheb nu geen bad sectors meer, maar het lijkt wel ofdat de schijf langzamer is geworden hierdoor :( , heeft iemand hier nog meer die ervaring?

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

hmmm na mijn probleem (3 posts hierboven) heb ik DFT weer gebruikt:
Geen foutmelding! :?
Nou ja dan maar rigoureus: excercisen met die hap, dus 20x de hele schijf advanced getest. (Kost iets van 7 uur :P )

Geloof het of niet, maar ook hier kwam ie goed doorheen.

Wazige dingen gebeuren hier...

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Hier hetzelfde verhaal, een ibm dtla 307030 in een keer een schuurend geluid (alsof die een diskette aan het lezen was maar dan erger) en hangend pc. Hij was nog geen jaar oud.

De hele dag scandisk aan het repareren. Nou, mooi gestopt (duurde me veel te lang), de IBM Drive Fitness test gebruikt om het zaakje leeg te maken. Daarnaar weer een partitie gemaakt. Ff aankijken hoe de hardeschijf nu verder gaat.

Gr. Javofall

PS: Ga hem denk ik ook op sturen.

Verwijderd

wat wel weer vaag is:
Mijn schijf heeft een klap gehad en DFT geeft nou weer:
Errorcode weedikveel: Defective device (excessive shock)

en op het moment draait ie al een tijdje linux en geeft ie geen problemen ondanks die error. (best wel vaag)
Heb ik ook eens gehad,
de mijne deed toen wel vreemd, rare geluidjes en zeer traag.
Ik heb toen ook dft gedraaid, alle opties heb ik veranderd, van snel naar traag en van herrie naar stil of visa versa en toen waren de problemen én foutmeldingen weg.:?

Verwijderd

Hou in de gaten dat er op iedere HDD 3 jaar garantie zit, en op sommige zelfs 5 jaar. Moet gek gaan dat er een 30GB ouder is dan 3 jaar :)

Naar je leverancier en omruilen dus. Bad Sectors = garantie.

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 10:22 schreef video-editing.nl het volgende:
Hou in de gaten dat er op iedere HDD 3 jaar garantie zit, en op sommige zelfs 5 jaar. Moet gek gaan dat er een 30GB ouder is dan 3 jaar :)

Naar je leverancier en omruilen dus. Bad Sectors = garantie.
Da's precies de reden waarom ik DFT een keer gebruikt heb en gewoon wacht tot ie echt een keer kapot gaat (mijn OS staat inmiddels op een IBM van een recenter type). Weet iemand nog tips om die DTLA-307060 zachtjes over de zeik te krijgen zonder dat de garantie vervalt (het vertrouwen is namelijk niet meer aanwezig in dit diskje)..... ?

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 11:33

Bally

1200 + 1500 Wp

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer crossposten.. je hebt hier al een topic over geopoend,
graag daarin verder gaan: [topic=450249/1/50] </font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-03 17:44

Appie

F1RST Racing

Op dinsdag 26 maart 2002 10:54 schreef Bally het volgende:
Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pc met IBM 60gb 60GPX (ofzo) harde schijf. Afgelopen weekend, niets meer!!! dus ik mee naar mijn werk en testproggie gedownload bij IBM. Gaf 2 oplossingen repair(helaas werkte niet) leegmaken (werkte wel) 4 uur ratelen en klaar, maar dus eigenlijk een low-level format. Das natuurlijk niet helemaal normaal!!!
Ik ben nog bezig met eventueel een nieuwe, want vertrouwen doe ik hem niet meer!!! heeft iemand hier ervaring mee????
Yupz ken dat, ineens begon de schijf vage geluiden te maken en hing de pc, reboot: inaccesable boot device en niet meer te benaderen. (ook niet via flop etc.)
Vertrouwen? Nee dat doe ik um niet meer. Heb ook meteen de dag erop maxtor schijfjes gekocht (dan ook maar meteen over naar raid) en heb de IBM via het tooltje "bewerkt". Sinsdien (half jaar geleden) doet ie het weer perfect. (1x vaag geluidje gehoort, maar was niks)
Heb um nu maar draaien als een soort van backupschijf en FTP.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

handig?!! een schijf die je niet vertrouwd als backupschijf? :?

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 11:26 schreef DropRuitje het volgende:
handig?!! een schijf die je niet vertrouwd als backupschijf? :?
Eeeuh, ik denk dat een backupschijf minder belast wordt. En het is natuurlijk erg toevallig als die net kapot gaat als je andere schijf er ook mee stopt. Alhoewel, de wet van behoud van ellende....
Pagina: 1