Readynas Ultra 4 overleden?

Pagina: 1
Acties:

• Giel83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 09:32
Zojuist heeft mijn ReadyNAS Ultra 4 de geest gegeven. Ik denk dat deze onderhand een jaar of 14 oud is, dus heel raar is het niet. Stekker eruit getrokken, er weer in en hij stopt ermee na een seconde of 4 a 5 booten.

Nu zitten er 4 schijven in waarvan ik data nog wel graag terug wil, maar hoe doe ik dit? gewoon in mijn pc een schijf hangen en uitlezen zal niet werken denk ik.
Volgens mij is het filesystem xraid2.
Ik lees op het Netgear forum dat R-Studio eventueel gebruikt kan worden, maar dat is meer als je je data verwijderd hebt, geen idee of ik dat op een windows pc kan gebruiken en met R-Studio de schijf kan uitlezen.
Ik zie daar ook niet support voor xraid2 erbij staan.

Of zou ik nog heel simpel voor deze kunnen gaan? uitvoering: Netgear ReadyNAS NV+ v2. Harde schijven erin, opstarten en klaar?

Alvast dank!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Als de schijven nog prima zijn heb je alleen een systeem nodig wat het Raid systeem van nas begrijpt.
Dus zoek dat even uit. Kans is dat een linux systeem het zo kan mounten en kopieren.

Ik lees hier dat het gebaseerd is op linux md, dus je hoeft geen software te kopen als je een pc hebt met Linux en vrije sata poorten. Mits het niet versleuteld is natuurlijk, kon hij dat?

edit: Zomaar in een nieuwe steken zou ik niet aanbevelen als je de data echt terug wil. Meestal werkt dat alleen als deze al up&running is. De eerste stap als het OS er nog niet op staat is vaak eerst wissen en installeren. Dat wil je niet.

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 23-09-2023 17:48 ]

• Giel83
Ja vreesde ook al dat ik een Linux systeem nodig zou hebben. Eens kijken of dat op de een of andere manier gaat lukken.

Data is in ieder geval niet versleuteld.

Tnx!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Als je voldoende USB Docks hebt kun je die ook naar een virtuele machine doorzetten.
Zo heb ik al eens een synology raid uitgelezen. (snel is anders)

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 23-09-2023 20:28 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kan inderdaad linux in een virtuele machine met usb dock gebruiken. Als ik het goed herinner heeft de ReadyNAS een md software raid met daarop het xfs filesystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel83
Dank voor de antwoorden. Ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 15:34
Markeer in elk geval de volgorde van de disks in je huidige NAS op de disks, dat scheelt je mogelijk een hoop trial&error werk.
Pagina: 1