Videokaart nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bram Broekmaat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 21:12
Mijn vraag
Ik heb afgelopen voor jaar een nieuwe pc gebouwd alleen ik mis nog een videokaart wat kan ik nu het best aanschaffen? ik wil die nieuwe pc ongeveer 4-5 jaar gaan gebruiken als dat lukt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De nieuwe pc heeft de volgende specs:
CPU: I5 13600K
RAM: 16 GB DDR5
Mobo: Asus TUF H770 Pro wifi
PSU: Bequiet pure power 12M 850 Watt

Wat ik al gevonden
Ik kom zelf op moment uit op een RTX 4070 of een RX 7800XT aangezien ik nu al meer dan 4 jaar een NVIDIA kaart heb weet ik niet of een AMD optimaal zal gaan werken voor wat ik speel. Speel op moment veel R6S maar games zoals planet zoo of een FS22 moet die ook kunnen draaien het liefst op hoge instellingen. Ik heb momenteel een 1080p monitor maar ik wil wel upgrade naar 1440p

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30

br00ky

Moderator Harde Waren

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bram Broekmaat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:54:
Mijn vraag
Ik heb afgelopen voor jaar een nieuwe pc gebouwd alleen ik mis nog een videokaart wat kan ik nu het best aanschaffen? ik wil die nieuwe pc ongeveer 4-5 jaar gaan gebruiken als dat lukt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De nieuwe pc heeft de volgende specs:
CPU: I5 13600K
RAM: 16 GB DDR5
Mobo: Asus TUF H770 Pro wifi
PSU: Bequiet pure power 12M 850 Watt

Wat ik al gevonden
Ik kom zelf op moment uit op een RTX 4070 of een RX 7800XT aangezien ik nu al meer dan 4 jaar een NVIDIA kaart heb weet ik niet of een AMD optimaal zal gaan werken voor wat ik speel. Speel op moment veel R6S maar games zoals planet zoo of een FS22 moet die ook kunnen draaien het liefst op hoge instellingen. Ik heb momenteel een 1080p monitor maar ik wil wel upgrade naar 1440p
Zou eerder 4070Ti of 4080 kopen bij 13600K

uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4080 16GB X3

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 23-09-2023 16:02 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bram Broekmaat
Een RTX 4070 TI of een RTX 4080 vind ik te duur.
De vraag is eigenlijk een RTX 4070 of een RX 7800xt het ding is een beetje op moment staat er nog geen resultaat van de 7800xt op bottleneck calculator…

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Die calculators zijn ook gewoon onzin. Afhankelijk van wat je speelt is er altijd een cpu of gpu bottleneck.

Op dit moment past iedere kaart wel prima bij je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Wat is nu het verstandigste voor mij dan ?
Kun je het verschil merken tussen een 4070 en een 7800 xt ? Of ligt dat echt aan de game. Ik heb zelf het idee dat ik meer games heb die profiteren van Nvidia maar dat weet ik niet zeker. En is de 4070 wel eens goed geprijsd.
Ik heb nu een pc met een GTX 1050 2gb dus ik ga er sws op vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
voor 1440p heb ik een 4080 suprime x gekozen. Bevalt super goed. ultra settings en max FPS met shooters en de GPU wordt nog geen 50c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bram Broekmaat schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:08:
Wat is nu het verstandigste voor mij dan ?
Kun je het verschil merken tussen een 4070 en een 7800 xt ? Of ligt dat echt aan de game. Ik heb zelf het idee dat ik meer games heb die profiteren van Nvidia maar dat weet ik niet zeker. En is de 4070 wel eens goed geprijsd.
Ik heb nu een pc met een GTX 1050 2gb dus ik ga er sws op vooruit
https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-7800-xt/

Als je dit leest kun je zelf wel een beslissing maken

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 24-09-2023 11:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Nu online
Drivers van beide zijn tegenwoordig wel ok.

De amd verbruikt meer in games.
De amd is gemiddeld een fractie sneller.
De amd heeft 16gb ipv 12gb.

De nvidia ondersteund dlss en is iets sneller in raytracing.

Voor mij persoonlijk zou de 16gb de doorslag geven. Maar de keus is aan jou.

Sommige titels draaien net iets beter op amd, anderen op nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Unknown Alien schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:09:
voor 1440p heb ik een 4080 suprime x gekozen. Bevalt super goed. ultra settings en max FPS met shooters en de GPU wordt nog geen 50c
Een 4080 is voor mij veel te duur. dus dat word hem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
meljor schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:43:
Drivers van beide zijn tegenwoordig wel ok.

De amd verbruikt meer in games.
De amd is gemiddeld een fractie sneller.
De amd heeft 16gb ipv 12gb.

De nvidia ondersteund dlss en is iets sneller in raytracing.

Voor mij persoonlijk zou de 16gb de doorslag geven. Maar de keus is aan jou.

Sommige titels draaien net iets beter op amd, anderen op nvidia.
Volgens mij heb ik meer games die NVIDIA geoptimaliseerd zijn dan AMD dus is het dan waard voor die 4GB extra vram? en als een RX 7800XT goed is. is het dan nog waard om te wachten op eventueel een Asus TUF/ROG zonder OC. Aangezien ik een Asus MOBO heb. (Of een versie zonder RGB die betaalbaar is) of de kaart van AMD zelf is natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Nu online
Bram Broekmaat schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:18:
[...]

Volgens mij heb ik meer games die NVIDIA geoptimaliseerd zijn dan AMD dus is het dan waard voor die 4GB extra vram? en als een RX 7800XT goed is. is het dan nog waard om te wachten op eventueel een Asus TUF/ROG zonder OC. Aangezien ik een Asus MOBO heb. (Of een versie zonder RGB die betaalbaar is) of de kaart van AMD zelf is natuurlijk ook een optie.
Iedere kaart kan natuurlijk op het bord, aan jou de keuze welk merk en budget. Lees altijd eerst wat reviews en bepaal dan je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bram Broekmaat schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:18:
is het dan nog waard om te wachten op eventueel een Asus TUF/ROG zonder OC. Aangezien ik een Asus MOBO heb. (Of een versie zonder RGB die betaalbaar is)
Het merk van je mobo en het merk van je videokaart hebben echt nul met elkaar te maken, en je CPU gaat ook nooit een bottleneck worden, dus gewoon de kaart kopen die je het meeste aanspreekt.

Zoals gezegd ontloopt het elkaar niet veel dus een verkeerde keuze kun je wat dat betreft niet maken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ik heb liever een GPU van asus of zonder RGB want ik heb dan 1 programma nodig voor om de rgb aan te sturen.

Is het prestatie verschil te merken als je een game met optimalisatie voor nvidia speelt op een AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRav6YlVVoCb_hgkNMXppiRMVok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7eCPsX28M9Kbadgp0c7Yu3Oy.png?f=user_large
De afmeting die bij breedte staat is dat inclusief de pci e aansluiting of zonder de pci e aansluiting??
Is voor mij nog al van belang want ik heb niet veel ruimte voor een brede kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:20

ikt

Bram Broekmaat schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:33:
Ik heb liever een GPU van asus of zonder RGB want ik heb dan 1 programma nodig voor om de rgb aan te sturen.

Is het prestatie verschil te merken als je een game met optimalisatie voor nvidia speelt op een AMD?
Nee, maar eigenlijk ja.

Als een game DLSS 3.x met frame-generation implementeert, werkt dat alleen op de nieuwe Nvidia kaarten. Alle DLSS functies werken alleen op Nvidia kaarten, dus een AMD kaart heeft er geen baat bij. AMD heeft op het moment van schrijven ook geen vergelijkbare frame-generatie techniek. Wel upscaling met FSR 2, maar dat lijkt momenteel een beetje inferieur aan DLSS 2.x.

Wel komt betere upscaling én frame-generation eraan met FSR 3, maar dat gaat ook werken op Nvidia kaarten.

Verder zijn Nvidia kaarten nog steeds beter in ray tracing, dus als je daarmee wil spelen is een Nvidia kaart een betere keus (vooral met ray reconstruction in DLSS 3.5). Wil je geen ray tracing en speel je vooral titels waar je maximale rasterisatie-prestaties wil, is AMD een prima keuze.

Lees anders ook de BBG: review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in september 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
ikt schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:06:
[...]

Nee, maar eigenlijk ja.

Als een game DLSS 3.x met frame-generation implementeert, werkt dat alleen op de nieuwe Nvidia kaarten. Alle DLSS functies werken alleen op Nvidia kaarten, dus een AMD kaart heeft er geen baat bij. AMD heeft op het moment van schrijven ook geen vergelijkbare frame-generatie techniek. Wel upscaling met FSR 2, maar dat lijkt momenteel een beetje inferieur aan DLSS 2.x.

Wel komt betere upscaling én frame-generation eraan met FSR 3, maar dat gaat ook werken op Nvidia kaarten.

Verder zijn Nvidia kaarten nog steeds beter in ray tracing, dus als je daarmee wil spelen is een Nvidia kaart een betere keus (vooral met ray reconstruction in DLSS 3.5). Wil je geen ray tracing en speel je vooral titels waar je maximale rasterisatie-prestaties wil, is AMD een prima keuze.

Lees anders ook de BBG: review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in september 2023
Ik heb de best buy guide gezien en daar staat ook RTX 4070/RX 7800 XT in. Verder denk ik dat ik ray tracing 1 of 2x ga gebruiken om te kijken hoe het er uit ziet. dus wat dat betreft is dat geen groot punt. Ik denk dat het een keuze word op de afmetingen van de kaart en de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Bram Broekmaat schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:33:

Hoe zit het dan met de afmetingen??? Het is een beetje lullig als het niet gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bram Broekmaat schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:15:
[...]

Hoe zit het dan met de afmetingen??? Het is een beetje lullig als het niet gaat passen.
Welke behuizing gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
ik heb gehoord dat de Asus TUF RX 7800 XT een goede optie is en zou gaan passen.
Pagina: 1