Vraag

• akahja
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
He Tweakers,

Ik heb eind vorig jaar een contract getekend bij een ICT consultancy bureau, zodat ik de komende tijd in verschillende keukens kan kijken en zo veel mogelijk kan leren. Het is niet zo dat ik meteen weg wil, maar ik weet al wel dat ik over tijd naar een baan wil met wat meer vakantie dagen, om ook wat meer van de wereld te zien, in plaats van alleen maar werken.

Ik was mij destijds bewust van een concurrentiebeding/relatiebeding. Het lijkt mij immers vrij logisch. Echter ben ik hier achteraf niet kritisch genoeg op geweest, gezien die voorwaarden mals zijn. Destijds heb ik het uiteraard wel gelezen, maar heb ik heb het af en toe met een korrel zout genomen (immers zijn dit soort documenten vaak heel streng). Ondertussen heb ik het business model een beetje beter door, en ben ik bang dat het misschien nog lastig gaat worden om hier onderuit te komen.

De proeftijd is lang verstreken en ik heb een vast contract (ook gunstig voor hun, acheraf gezien). Aan de situatie kan ik niks meer aan veranderen. Het enige wat ik kan doen is het meenemen als les voor de volgende keer, en anticiperen hoe ik hier uiteindelijk zonder te veel gedoe/stress onderuit kom.

Zowel het Concurrentiebeding en het Relatiebeding gelden voor een periode van 12 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst en stellen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het relatie beding kan ik begrijpen. Gelukkig zijn ze ook niet de grootste, en zijn er zat andere IT bedrijven waar ik terecht zou kunnen. Het concurrentie beding lijkt me echter heel erg streng, en baat mij zorgen. Ik zou dus niet in de IT kunnen werken, in een straal van 40km rondom mijn woning. Ik vraag me af of dit uberhaupt wel mag, gezien ze het zo breed stellen? Nogmaals, ik ben hier echt niet handig in geweest, en zal hier in de toekomst beter voor uitkijken.

Alle reacties

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:08
Is zo'n concurrentiebeding er niet meer voor dat je niet bij de klant waar je nu gedetacheerd zit direct wordt aangenomen? Dat je een jaar niet meer 'in IT' mag werken lijkt me redelijk van zo'n bedrijf en ik vraag me af of dat stand zou houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik vraag me af of dit uberhaupt wel mag, gezien ze het zo breed stellen?
Dit topic gaat twee kanten op: tweakers die claimen dat dit beding veel te strikt is en in de rechtbank nooit zal worden gehandhaafd. En andere kant zijn de voorbeelden dat het wel degelijk gehandhaafd kan worden (ik ga de bekende tweaker eens niet taggen, vaak genoeg als voorbeeld aangehaald)

Werklocatie is trouwens eerder het kantoor van de werkgever en niet je huis :)

Edit: zie daar de eerste reactie :D. Hoe dan ook, de overheid heeft plannen om het “gunstiger” te maken voor de werknemer maar daar heb je nu niks aan. https://www.rijksoverheid...urrentiebeding-aan-banden

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2023 15:27 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik zou kijken of er bij de huidige werkgever niet iets te regelen is qua werktijdverkorting of zo. Lees namelijk niet dat je het niet naar je zin zou hebben op dit moment. Je hebt nou eenmaal getekend, en hier lastig over gaan doen zal de arbeidsrelatie niet verbeteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Praat met HR/je manager/de baas en vraag of je bij dat bedrijf mag werken.

Niet lastiger maken dan het is. Kans 9/10 dat die persoon zegt “succes met je verdere carrière hier heb je mijn handtekening.”

Als jij altijd je werk netjes hebt gedaan gaat niemand je ook maar half in de weg liggen.

• akahja
We Are Borg schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:22:
[...]

Dit topic gaat twee kanten op: tweakers die claimen dat dit beding veel te strikt is en in de rechtbank nooit zal worden gehandhaafd. En andere kant zijn de voorbeelden dat het wel degelijk gehandhaafd kan worden (ik ga de bekende tweaker eens niet taggen, vaak genoeg als voorbeeld aangehaald)

Daar ben ik mij van bewust! Echter zal dit in beide gevallen voor een hoop stress zorgen, gezien je door de rechtbank heen moet.. Het minst stresvolle alternatief zou denk ik een wereldreis van een jaar zijn ;)

Overigens wordt er expliciet 40 km vanaf de standplaats van de werknemer benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

graceful schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:26:

Als jij altijd je werk netjes hebt gedaan gaat niemand je ook maar half in de weg liggen.
Want jij kent het bedrijf waar de TS werkt ? Mijn vorige werkgever hield je zeker aan je concurrentiebeding (en met succes).

• akahja
graceful schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:26:
Praat met HR/je manager/de baas en vraag of je bij dat bedrijf mag werken.

Niet lastiger maken dan het is. Kans 9/10 dat die persoon zegt “succes met je verdere carrière hier heb je mijn handtekening.”

Fair, tot op heden is iedereen gewoon heel tevreden over mij(n werkzaamheden), en wellicht maken ze dit inderdaad niet zo groot als in het contract beschreven staat. Ik ben alleen wel een type die dat wat moeilijk kan loslaten :).

• We Are Borg

We Are Borg

akahja schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:27:
[...]

Daar ben ik mij van bewust! Echter zal dit in beide gevallen voor een hoop stress zorgen, gezien je door de rechtbank heen moet.. Het minst stresvolle alternatief zou denk ik een wereldreis van een jaar zijn ;)
Mooie optie :). Ik ken ook iemand die bewust een “tussenjaar” nam bij een andere werkgever alvorens bij de concurrent aan de slag te gaan. Maar ik vind jouw optie van een wereldreis persoonlijk mooier :)
Overigens wordt er expliciet 40 km vanaf de standplaats van de werknemer benoemd.
Ah oké dat haalde ik niet uit jouw vertaling. Standplaats in mijn vorige contract was wel degelijk gedefineerd als de kantoorlocatie (meerdere vestigingen). Mooie optie is dat als je (bijv in mijn casus) ver buiten de randstad woont. Weinig concurrentie in straal van 40 km rondom mijn huis

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2023 15:32 ]

• graceful
  • Niet online
akahja schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:30:
[...]

Fair, tot op heden is iedereen gewoon heel tevreden over mij(n werkzaamheden), en wellicht maken ze dit inderdaad niet zo groot als in het contract beschreven staat. Ik ben alleen wel een type die dat wat moeilijk kan loslaten :).
Heb dit tig keer meegemaakt en tal topics hier gezien op tweakers, de kanten van dit topic zijn al voorspeld voor je. Je gaat er geen wijs uit komen.

En mijn eigen ervaring is dat je echt beter eerst gewoon kan praten intern. Als dat op niks loopt dan pas moet je gaan kijken naar andere uitwegen. Er is vast een uitweg ergens, maar meestal is zo complex denken nergens voor nodig.
We Are Borg schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:29:
[...]

Want jij kent het bedrijf waar de TS werkt ? Mijn vorige werkgever hield je zeker aan je concurrentiebeding (en met succes).
Ik zie je punt nog niet helemaal, je relaas (N=1) maakt het nog steeds niet minder wijs om eerst intern te praten. Als ze nee zeggen, staat de TS even ver van de kade als nu.

[ Voor 22% gewijzigd door graceful op 23-09-2023 15:37 ]

• We Are Borg

We Are Borg

graceful schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:34:

Ik zie je punt nog niet helemaal, je relaas (N=1) maakt het nog steeds niet minder wijs om eerst intern te praten. Als ze nee zeggen, staat de TS even ver van de kade als nu.
Inderdaad een N=1 maar jij claimt dat “niemand je wat doet als je goed je werk hebt gedaan”. Ik geef aan dat dat niet zo zwart wit is zoals jij stelt en dat er dus wel werkgevers zijn die je er keihard aan houden.

En intern praten kan ook nadelen hebben: als jij aangeeft dat je extern wilt en naar een concurrent, en je werkgever zegt nee, denk je dan dat je carrière nog lekker zal lopen? Je werkgever weet dan dat je weg wilt. Dan sta je “verder van de kade” imo :)

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2023 15:43 ]

• akahja
We Are Borg schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:41:
[...]
En intern praten kan ook nadelen hebben: als jij aangeeft dat je extern wilt en naar een concurrent, en je werkgever zegt nee, denk je dan dat je carrière nog lekker zal lopen? Je werkgever weet dan dat je weg wilt. Dan sta je “verder van de kade” imo :)
Het is zeker belangrijk om dit een beetje tactisch te doen indd. Eerst je beoordelingsgesprek en eventuele salaris verhoging afwachten, en dan pas aangeven dat je eigenlijk weg wil. :)

Een enigzins risky optie die ik ook nog zie is om een ex-collega te vragen naar zijn ervaringen met het verlaten van dit bedrijf. Je kan het eventueel ook bij je toekomstige werkgever aankaarten. Wellicht willen zij de "boete" dragen. Ik weet niet hoe gangbaar dit is, maar 't is misschien een optie.

• graceful
  • Niet online
We Are Borg schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:41:
[...]

Inderdaad een N=1 maar jij claimt dat “niemand je wat doet als je goed je werk hebt gedaan”. Ik geef aan dat dat niet zo zwart wit is zoals jij stelt en dat er dus wel werkgevers zijn die je er keihard aan houden.

Ja zeker, geen idee hoe de TS daarin staat. Mijn mening is toch wel meer dat als je bedenkt dat je weg gaat en al ander offer hebt, dat je eigenlijk al weg bent. Dus wat kost open kaart spelen dan nog?

Echter is dat inderdaad een (mogelijk foutieve) invulling van mijn kant.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

In het concurrentiebeding zie ik niets van een termijn staan. Dan zou ik vermoeden dat deze alleen geldig is zolang als dat het contract nog loopt, wat dus zou betekenen dat deze niet meer geldig is zodra je niet meer voor deze partij werkt.

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 20:54
We Are Borg schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:22:
[...]

Edit: zie daar de eerste reactie :D. Hoe dan ook, de overheid heeft plannen om het “gunstiger” te maken voor de werknemer maar daar heb je nu niks aan. https://www.rijksoverheid...urrentiebeding-aan-banden
Dit zijn plannen. Is er al definitief bekend wanneer deze aanpassingen worden ingevoerd?

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Gropah schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:13:
In het concurrentiebeding zie ik niets van een termijn staan. Dan zou ik vermoeden dat deze alleen geldig is zolang als dat het contract nog loopt, wat dus zou betekenen dat deze niet meer geldig is zodra je niet meer voor deze partij werkt.
Goed gezien! Dat geldt alleen wel voor het concurrentiebeding en niet voor het relatiebeding

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
akahja schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:48:
[...]

Het is zeker belangrijk om dit een beetje tactisch te doen indd. Eerst je beoordelingsgesprek en eventuele salaris verhoging afwachten, en dan pas aangeven dat je eigenlijk weg wil. :)

Een enigzins risky optie die ik ook nog zie is om een ex-collega te vragen naar zijn ervaringen met het verlaten van dit bedrijf. Je kan het eventueel ook bij je toekomstige werkgever aankaarten. Wellicht willen zij de "boete" dragen. Ik weet niet hoe gangbaar dit is, maar 't is misschien een optie.
Weet niet wat het boete beding bij TS is, maar ik had er een van een duur van 24 maanden met een boete van €10.000 per maand 8)7
Yep de mijne was extreem, maar had onderhandeld over het contract waardoor het niet meer zo extreem is in de trant van geen concurrentie beding maar wel een relatiebeding¿zodat ik niet bij klanten of leveranciers mag werken waar ik directe contacten mee heb.

Mijn tip voor iedereen is dan ook om niet zomaar akkoord met alles te gaan maar goed nadenken voor lange termijn en laten aanpassen als je het er niet mee eens bent.
Vaak doen ze dat soort dingen wel, dit gaat makkelijkere dan salararis of vrije dagen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akahja
@Gropah Nee is wel 12 maanden. Heb de tekst niet helemaal 1 op 1 overgenomen.

@NicoHF Hier 10k initieel, en daarna 500 per dag.. Je hebt overigens helemaal gelijk. Dit soort dingen altijd duidelijk uitpluizen alvorens je het contract tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:55

defiant

Moderator General Chat
akahja schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:16:
Ik was mij destijds bewust van een concurrentiebeding/relatiebeding. Het lijkt mij immers vrij logisch. Echter ben ik hier achteraf niet kritisch genoeg op geweest, gezien die voorwaarden mals zijn. Destijds heb ik het uiteraard wel gelezen, maar heb ik heb het af en toe met een korrel zout genomen (immers zijn dit soort documenten vaak heel streng). Ondertussen heb ik het business model een beetje beter door, en ben ik bang dat het misschien nog lastig gaat worden om hier onderuit te komen.
Het is altijd goed om de gewoonte aan te leren om voor je het contract tekent expliciet te vragen wat clausules precies inhouden, bijvoorbeeld wat het concurrentiebeding/relatiebeding precies betekend. Vaak hebben werkgevers standaard contracten die ze voor iedereen op stellen. Voor je tekent is er vaak te onderhandelen.

Een relatiebeding is voor normale werknemers zonder commerciële functie niet van toepassing en behoort (imho) dan ook niet in het contract te staan.

Een concurrentie beding is vaak veel te breed en generiek en heeft niets met de bescherming van de positie van de werkgever te maken, maar met het beperken van arbeidsmobiliteit van de werknemer. Als dat het geval is het altijd de moeite waard om daar over te onderhandelen. Laat de clausule schrappen of zorg ervoor dat hij specifiek alleen geld voor klanten waar je gedetacheerd bent geweest. Zorg er ook voor dat clausule vervalt als je onverhoopt ontslagen wordt.

Maar dan kan je alleen vooraf doen, achteraf wordt het allemaal een stuk moeilijker.

Je hebt het contract immers ondertekend en dan staat je positie sowieso veel zwakker. Natuurlijk kan je proberen te onderhandelen of hopen dat de rechter het beding afzwakt of vernietigd, maar garantie heb je hierbij niet. Het geeft tevens vaak een hoop stress en gedoe als je zulke routes kiest. Voorkomen is beter dan genezen.

Dat valt weer onder het advies dat iedereen die start op de arbeidsmarkt (imho) zou moeten leren: lees en begrijp wat je ondertekend en probeer altijd te onderhandelen. En loop weg indien het kan bij constructies die te restrictief zijn en niet onderhandelbaar zijn.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 22-05 09:55

igmar

ISO20022

Ik moet wel wat opmerkingen hierbij maken : Een aantal van de 'beruchte' topics zijn inmiddels jaren oud, en in die tijd is er wel wat veranderd.

Specifiek voor een concurrentiebeding : Het mag niet meer in tijdelijke contracten, tenzij er een zwaarwegend belang is (en dat is er niet snel).
In alle gevallen is tegenwoordig steeds meer de norm dat een concurrentiebeding daadwerkelijk nodig is : Je moet als bedrijf aannemelijk maken dat als je werknemer bij een concurrent in dienst treed het daadwerkelijk invloed op de concurrentiepositie heeft.

Mede omdat het concurrentiebeding steeds meer een 'standaard' onderdeel van een arbeidsovereenkomst is is de regering van plan dit behoorlijk te gaan beperken : Het is tegenwoordig vooral een dwangmiddel. De verwachting is dat werkgevers het waarom standaard moeten gaan uitleggen. Waarom 40 km ? Waarom is de functie zo uniek dat je die een jaar niet bij een ander mag uitvoeren ? Etc.

Het uitgangspunt van een concurrentiebeding is om het bedrijfsdebiet van de werkgever te beschermen, en niet om werknemers te binden. Dat laatste gebeurd nu veels te vaak.

Dat neemt niet weg dat het wel onderdeel is van een AO, en dat je daar dus heel kritisch op moet zijn : Je kiest er wel bewust voor, ook voor de consequenties, en dat moet je wel serieus nemen. Mijn advies : Ga niet akkoord met een concurrentbeding, tenzij je in een hele zware functie zit, en als z'n beding opgenomen is, laat een vergoeding opnemen als compensatie voor dat beding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je bij een (voormalige) eindklant in dienst wil treden lees je dan in Waadi, zoals artikel 9a.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Je werkt dus in de consultancy met neem ik aan wisselende opdrachtgevers op verschillende locaties…. Zo’n beding met 40km is natuurlijk dan een kansloos verhaal voor je werkgever.
Pagina: 1