Vraag

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 10:54
Ik heb nu ongeveer 3 kwartier op het net gezocht naar de benaming van, als ik het goed begrepen hebt, de condensatoren aan de onderzijde van sommige CPU's. Lijken mij 8 pootjes te hebben. Wat zijn dit precies en wat is hun functie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytiLZHddK_YvxRFk4wEYi5lBA0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6UQVcJeNVBCLCMlKj3FXZqw.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van internet.

Beste antwoord (via poema op 23-09-2023 13:45)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoek maar op "capacitor array" , Het is een condensator versie van de bekendere weerstand array.

De functie mag duidelijk zijn, het voorkomen van spanningsdipjes overal binnen de core omdat schakelende transistoren spanningsdipjes veroorzaken. Net zoals het een soort van standaard regel is dat in een ontwerp ieder normaal IC een condensator van 100nF dicht op de voedingspins moet hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door memphis op 23-09-2023 13:15 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zoek maar op "capacitor array" , Het is een condensator versie van de bekendere weerstand array.

De functie mag duidelijk zijn, het voorkomen van spanningsdipjes overal binnen de core omdat schakelende transistoren spanningsdipjes veroorzaken. Net zoals het een soort van standaard regel is dat in een ontwerp ieder normaal IC een condensator van 100nF dicht op de voedingspins moet hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door memphis op 23-09-2023 13:15 ]

• poema
Zo dan....helemaal het antwoord wat ik zocht :)

Ok, om je nou meteen een GOD te noemen zoals je ondertitel suggereert gaat me wat te ver maar je weet wel fuc^&ing veel.

Thanks!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:39

Zyk

Mijn verwachting is een ultra low inductance capacitor. Omdat de kloksnelheden in de buurt hoog zijn, heeft het ontwerp baat bij het zo goed mogelijk bij de chip krijgen van de beschikbare lading in de condensator. Inductantie werkt dat tegen, en een condensator die daar minder last van heeft is hier dus in het voordeel.

• poema
Tja, als ik bovenstaande lees begin ik me een beetje dom te voelen. In essentie snap ik absoluut wel wat je bedoelt maar wist helemaal niet dat er met dit soort zaken rekening gehouden dient te worden. Voor een leek als mij is het volgende duidelijke taal (Google: Capacitor Array)

Capacitor Array: A capacitor Array is a group of capacitors contained within the same package. A capacitor Array is similar to a capacitor network but do not connect to each other. An array contains capacitors which form no connections between any of the other components.

• memphis

memphis

Vroeger (en nog steeds) zag je hele ladingen aan losse condensatoren voor gewoon een dezelfde functie en dat zou nog steeds kunnen. Zo'n array is gewoon makkelijker en ik denk ook goedkoper. En nog steeds is iedere condensator verantwoordelijk voor de stabilisatie van de spanning op een stukje van de chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Misschien dat jullie ook een antwoord hebben op een volgende vraag: Ik heb in mijn bezit een Epyc 7742 CPU. Van deze CPU ontbreken er 3 van deze "capacitor array's). De CPU zit al ruim een week in mijn pc waar ik overigens niet echt veel mee doe maar met deze CPU doe ik wel af en toe een Benchmark, gewoon om te kijken of alles goed werkt. En ondanks dat deze 3 ic'tjes ontbreken heb ik echt absoluut nergens last van: alle memory channels werken, de cores gaan lekker naar de 100% en het geheel werkt gewoon stabiel.

Maar zoals gezegd heb ik eigenlijk geen ene fuck aan 64 cores en wil dit systeem ook de deur uit doen en weer mijn i5-7400 gebruiken. Meer dan genoeg voor wat Youtube en een filmpje kijken.

Mijn vraag is of iemand weet wat de gevolgen zijn om op deze manier de CPU te blijven gebruiken. Gaat ie binnenkort kapot? Niet binnenkort maar wel een verkorte levensduur? Maken die 3 ontbrekende array's geen moer uit....ik heb echt geen flauw idee.

Mocht ik een advertentie plaatsen dan zal ik naar dit topic linken zodat een geïnteresseerde ook een beetje weet waar ie aan toe is.

Plaatje van mijn CPU:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSjmlV8NdimHEoZygDW-TUyl6qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrJgVnD2iRgHhMkljco8qckD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzYL35TC_Ypc4yOyrT_wx7GWxP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SN0dFdNkbmLXx1hCVmyEleKS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door poema op 29-09-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom denk je dat je er drie mist? Zaten deze erop en zijn ze eraf "gevallen" want die dingen zitten echt wel goed vast.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
De foto hierboven laat zien dat er 3 ontbreken, dat zijn de niet-goudkleurige locaties. Geloof me, ik heb hier nog meer Epyc CPU's liggen en die 3 locaties horen gewoon gevuld te zijn. En ik kan ook met zekerheid zeggen dat je gelijk hebt dat ze er niet "zomaar" vanaf vallen....maar ze zitten niet super vast vanwege de zeer kleine contacten. Overigens, deze CPU heb ik zo gekocht waarbij de verkoper mij hier ook duidelijk op had geattendeerd.

P.s. en nee, het is niet mijn intentie om dit topic te beginnen zodat ik wellicht ineens een dikke prijs voor mijn systeempje ga vragen. Ik waardeer de cpu nu ongeveer tussen de €75 en €100

[ Voor 18% gewijzigd door poema op 29-09-2023 23:28 ]

• memphis

memphis

De condensatoren zijn stabilisatoren voor de spanning op de core, net dat je op een printplaat verspreid ook condensatoren ziet zitten. Is het erg als er 1 wegvalt? Nee, niet helemaal, zeker als er wat dicht in de buurt is zal het prima werken maar in het ergste geval kan er wat onstabiliteit ontstaan.

Zo'n array heeft er 4 en kan dus een heel gebied ondersteunen, als dan de 4 wegvallen zit een gebied zonder. Ja zowel de anderen op de processor als ook de condensatoren op het bord zullen over de hele chip hun functie geven maar in dat gebied kunnen de spanningsdipjes wat groter zijn en een onstabiliteit veroorzaken. Voor Youtube en internet zal het wel meevallen maar bij serieuze belastingen zoals gaming kan je misschien vastlopers krijgen.

• poema
Thanks!

Tja, ik denk dat een 10 minuten 0% of 100% load benchmark niet echt een test is voor de stabiliteit van de CPU. Zal eens zo'n stabiliteitstest downloaden, kijken wat er dan gebeurt.

Edit: Aida64 extreme even een uurtje laten lopen zonder problemen. Advies is het 24 uur door te laten gaan maar zoals gezegd trekt dat ding 225W en dat wordt me een beetje te gek. Helaas was dit er ook weer eentje die gewoon op 100% cpu load draait. Ik zocht eigenlijk een test die de cpu load op en neer laat gaan.

[ Voor 45% gewijzigd door poema op 30-09-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:30
Dikke kans dat het heel lang werkt zonder problemen. Ik zou er niet mee gaan overclocken en de spanning van je CPU op het randje van instabiliteit schroeven. Meestal wordt er teveel capaciteit mee ontworpen. Teveel is nooit een probleem, en kost weinig (centenwerk), dus een dure CPU zal daar niet op beknibbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Hagdos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:41:
Dikke kans dat het heel lang werkt zonder problemen. Ik zou er niet mee gaan overclocken en de spanning van je CPU op het randje van instabiliteit schroeven. Meestal wordt er teveel capaciteit mee ontworpen. Teveel is nooit een probleem, en kost weinig (centenwerk), dus een dure CPU zal daar niet op beknibbelen.
Dat idee had ik ook, gewoon zijn gang laten gaan en geen rare dingen mee doen.

Cpu is als onderdeel van een build verkocht omdat ik 64 cores zwaar overkill vond. Vind ik nog steeds maar ik mis 'm wel een beetje. Draai nu met i5-7600k en daar deed ik dezelfde benchmarks mee en tja....het is toch niet echt hetzelfde :)
Pagina: 1