Vraag
Beste antwoord (via poema op 23-09-2023 13:45)
De functie mag duidelijk zijn, het voorkomen van spanningsdipjes overal binnen de core omdat schakelende transistoren spanningsdipjes veroorzaken. Net zoals het een soort van standaard regel is dat in een ontwerp ieder normaal IC een condensator van 100nF dicht op de voedingspins moet hebben.
[ Voor 60% gewijzigd door memphis op 23-09-2023 13:15 ]
Alle reacties
De functie mag duidelijk zijn, het voorkomen van spanningsdipjes overal binnen de core omdat schakelende transistoren spanningsdipjes veroorzaken. Net zoals het een soort van standaard regel is dat in een ontwerp ieder normaal IC een condensator van 100nF dicht op de voedingspins moet hebben.
[ Voor 60% gewijzigd door memphis op 23-09-2023 13:15 ]
Ok, om je nou meteen een GOD te noemen zoals je ondertitel suggereert gaat me wat te ver maar je weet wel fuc^&ing veel.
Thanks!
Capacitor Array: A capacitor Array is a group of capacitors contained within the same package. A capacitor Array is similar to a capacitor network but do not connect to each other. An array contains capacitors which form no connections between any of the other components.
Maar zoals gezegd heb ik eigenlijk geen ene fuck aan 64 cores en wil dit systeem ook de deur uit doen en weer mijn i5-7400 gebruiken. Meer dan genoeg voor wat Youtube en een filmpje kijken.
Mijn vraag is of iemand weet wat de gevolgen zijn om op deze manier de CPU te blijven gebruiken. Gaat ie binnenkort kapot? Niet binnenkort maar wel een verkorte levensduur? Maken die 3 ontbrekende array's geen moer uit....ik heb echt geen flauw idee.
Mocht ik een advertentie plaatsen dan zal ik naar dit topic linken zodat een geïnteresseerde ook een beetje weet waar ie aan toe is.
Plaatje van mijn CPU:
:strip_exif()/f/image/IrJgVnD2iRgHhMkljco8qckD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SN0dFdNkbmLXx1hCVmyEleKS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door poema op 29-09-2023 22:59 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
P.s. en nee, het is niet mijn intentie om dit topic te beginnen zodat ik wellicht ineens een dikke prijs voor mijn systeempje ga vragen. Ik waardeer de cpu nu ongeveer tussen de €75 en €100
[ Voor 18% gewijzigd door poema op 29-09-2023 23:28 ]
Zo'n array heeft er 4 en kan dus een heel gebied ondersteunen, als dan de 4 wegvallen zit een gebied zonder. Ja zowel de anderen op de processor als ook de condensatoren op het bord zullen over de hele chip hun functie geven maar in dat gebied kunnen de spanningsdipjes wat groter zijn en een onstabiliteit veroorzaken. Voor Youtube en internet zal het wel meevallen maar bij serieuze belastingen zoals gaming kan je misschien vastlopers krijgen.
Tja, ik denk dat een 10 minuten 0% of 100% load benchmark niet echt een test is voor de stabiliteit van de CPU. Zal eens zo'n stabiliteitstest downloaden, kijken wat er dan gebeurt.
Edit: Aida64 extreme even een uurtje laten lopen zonder problemen. Advies is het 24 uur door te laten gaan maar zoals gezegd trekt dat ding 225W en dat wordt me een beetje te gek. Helaas was dit er ook weer eentje die gewoon op 100% cpu load draait. Ik zocht eigenlijk een test die de cpu load op en neer laat gaan.
[ Voor 45% gewijzigd door poema op 30-09-2023 12:32 ]
Dat idee had ik ook, gewoon zijn gang laten gaan en geen rare dingen mee doen.Hagdos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:41:
Dikke kans dat het heel lang werkt zonder problemen. Ik zou er niet mee gaan overclocken en de spanning van je CPU op het randje van instabiliteit schroeven. Meestal wordt er teveel capaciteit mee ontworpen. Teveel is nooit een probleem, en kost weinig (centenwerk), dus een dure CPU zal daar niet op beknibbelen.
Cpu is als onderdeel van een build verkocht omdat ik 64 cores zwaar overkill vond. Vind ik nog steeds maar ik mis 'm wel een beetje. Draai nu met i5-7600k en daar deed ik dezelfde benchmarks mee en tja....het is toch niet echt hetzelfde