• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 20:46
Hey!,

Ik merk dat er een grote percentage expats/internationale bij enterprises (NXP, Jumbo, Ahold) werken. Dit baseer ik op mijn eigen ervaring maar ook van andere collega's/kennissen (scope: software development). Nu vraag ik me eigenlijk af waarom? en waarom bijvoorbeeld in het MKB, beduidend minder expats zitten in deze richting?

Heeft iemand enig idee hiervan? Ik probeer voor mezelf te redeneren waarom, maar ik heb eigenlijk geen idee.
Vandaar dit topic :P

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:43
Waarschijnlijk omdat die grote bedrijven meer betalen + zekerheid bieden + wereldwijd bekend zijn?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Grote bedrijven zitten zelf vaak ook in meerdere landen, dus trekken makkelijker mensen aan uit andere landen. Daarnaast hebben ze een bekende naam dus zijn ze makkelijker te vinden voor expats die wat zoeken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Allerlei redenen. Bedrijfscultuur zal ook wel meetellen. Expats aannemen betekent dat je organisatie in de praktijk Engelstalig moet worden. Als in het bedrijf om te beginnen al veel Engels wordt gesproken omdat je klanten en/of leveranciers buiten Nederland hebt dan is het ook niet meer zo’n grote stap om intern ook helemaal naar het Engels over te gaan.

Ik zie bij mijn werkgever die switch ook gebeuren. Maakt niet uit hoeveel Nederlanders er werken, zodra er één expat aangenomen wordt moet opeens elke vergadering in het Engels, documentatie moet in het Engels, software moet in het Engels, etc.

• Transportman
  • Laatst online: 18:26
Naamsbekendheid van de grote bedrijven in het buitenland, dus ze trekken makkelijker buitenlands personeel aan, maar grote bedrijven hebben ook de aantallen dat het loont om te kijken naar regelingen voor expats e.d. en ze ook het risico kunnen lopen van een expatter die toch minder geschikt is, terwijl in het mkb er misschien 1 of 2 mensen in een bedrijf bezig zijn met HR en er geen aantrekkingskracht is voor expats en die dus niet binnen gehaald worden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:42
Ik heb dat wel eens gevraagd, en het antwoord was dat ze allemaal via een inhuurbureau werken. Dat kost extra, maar komt zonder verplichtingen zoals vaste contracten enzo.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:14:
Ik heb dat wel eens gevraagd, en het antwoord was dat ze allemaal via een inhuurbureau werken. Dat kost extra, maar komt zonder verplichtingen zoals vaste contracten enzo.
Dat is niks specifieks voor expats, gebeurd ja, maar gebeurd ook bij Nederlanders, en meer dan genoeg expats in mijn omgeving met een vast contract.

Ik denk ook dat als je eenmaal begonnen bent met recruiten in het buitenland voor bepaalde functies, het een kleine stap is dat te doen voor andere functies waarbij met een beetje zoeken je prima Nederlanders kan vinden.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:36
downtime schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:19:
Allerlei redenen. Bedrijfscultuur zal ook wel meetellen. Expats aannemen betekent dat je organisatie in de praktijk Engelstalig moet worden. Als in het bedrijf om te beginnen al veel Engels wordt gesproken omdat je klanten en/of leveranciers buiten Nederland hebt dan is het ook niet meer zo’n grote stap om intern ook helemaal naar het Engels over te gaan.
Denk dit vooral; vanwege de taal en focus (internationaal vs nationaal) van het bedrijf.

Bij ons (Amerikaanse corporate) is merendeel ook geen Nederlander.

[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 23-09-2023 12:23 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• Un93m59
  • Laatst online: 22-09 20:46
Thx voor de informatie, de genoemde redenen maakt het duidelijk! Bedankt tweakers!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:44
Ik zit in het management van een internationale organisatie (CISO) en wij nemen voornamelijk expats aan omdat we zware eisen stellen en die niet altijd gevuld kunnen worden door mensen uit het land waar we zitten. Dus ondanks dat we hier niet bewust of sturen solliciteren personen uit andere landen die een betere fit zijn voor de open rollen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:35
Mijn theorie: leaseautos. Bij de Adyens / Catawikis/ Bookings / Ubers van deze wereld krijg je geen leaseauto. Dus jonge afgestudeerden gaan liever bij $random detacheringsbedrijf werken en daar projecten doen.

Geen idee verder hoor. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar het aantal NL'ers op development heel laag was en ook in de recruitment doken ze niet op. Recruitment was eerst alleen op Nederland gericht maar dat ging niet, leverde te weinig goede mensen op, dus uiteindelijk internationaal gaan werven. Heb me altijd afgevraagd, zeker toen het bedrijf wat bekender werd, waarom er zo weinig Nederlanders solliciteerden.

Hier wordt internationale cultuur genoemd. Is dat echt zo'n drempel? Hele dag Engels praten met je expat collega's?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Un93m59 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:45:
Hey!,

Ik merk dat er een grote percentage expats/internationale bij enterprises (NXP, Jumbo, Ahold) werken. Dit baseer ik op mijn eigen ervaring maar ook van andere collega's/kennissen (scope: software development). Nu vraag ik me eigenlijk af waarom? en waarom bijvoorbeeld in het MKB, beduidend minder expats zitten in deze richting?

Heeft iemand enig idee hiervan? Ik probeer voor mezelf te redeneren waarom, maar ik heb eigenlijk geen idee.
Ik weet uit mijn eigen directe omgeving dat de taalbarrière bij kleinere bedrijven toch een belangrijke factor is. Ex-collegae van de uni (PhD) die hier in Nederland een baan in het bedrijfsleven zochten (of hun partners die net zo hoog opgeleid zijn), die kwamen bij de kleinere bedrijven toch nauwelijks binnen omdat ze niet fatsoenlijk Nederlands spreken. Dat is bij de grotere corporates toch vaak minder een probleem.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Un93m59 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:45:
Hey!,

Als je 1 werknemer nodig hebt vind je die wel in de buurt.
Als je er 10.000 nodig hebt, is dat wat moeilijker lokaal te vinden :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
Belangrijkste reden wordt nog vergeten: Je bedrijf moet ook je verblijfsvergunning sponsoren als je niet uit de EU komt. Grote bedrijven hebben daar een proces voor en ondersteunen je ook langdurig.

Bron: Werk bij 1 van de genoemde bedrijven en zat hiervoor bij Amazon en ben ook omgekeerde expat geweest in andere landen (en had dus sponsoring nodig om daar te verblijven)

[ Voor 31% gewijzigd door ex87 op 23-09-2023 14:40 ]

• Kalentum
ex87 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:39:
Belangrijkste reden wordt nog vergeten: Je bedrijf moet ook je verblijfsvergunning sponsoren als je niet uit de EU komt. Grote bedrijven hebben daar een proces voor en ondersteunen je ook langdurig.

Bron: Werk bij 1 van de genoemde bedrijven en zat hiervoor bij Amazon en ben ook omgekeerde expat geweest in andere landen (en had dus sponsoring nodig om daar te verblijven)
Krijgen jullie ook veel Nederlanders binnen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:15
Kalentum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:44:
[...]

Krijgen jullie ook veel Nederlanders binnen dan?
50/50 een beetje.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Korting op inkomstenbelasting (30%-regeling) en vennootschapsbelasting (Innovatiebox / WBSO), vermoedelijk hebben alleen grote bedrijven de capaciteit voor de extra administratie die hiermee gepaard gaat.

This can no longer be ignored.

• Kalentum
Wij kregen ze niet. Ik weet nog dat ik in 2022 iets van 30 technische interviews heb gedaan, misschien 1 of 2 Nederlanders.

Vraag me ook af of we in Nederland wel genoeg developers hebben. Uitstroom vanuit het onderwijs is iets van 6000, blijkbaar niet genoeg

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
Kalentum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:52:
Mijn theorie: leaseautos. Bij de Adyens / Catawikis/ Bookings / Ubers van deze wereld krijg je geen leaseauto. Dus jonge afgestudeerden gaan liever bij $random detacheringsbedrijf werken en daar projecten doen.

Geen idee verder hoor. Ik heb zelf bij een bedrijf gewerkt waar het aantal NL'ers op development heel laag was en ook in de recruitment doken ze niet op. Recruitment was eerst alleen op Nederland gericht maar dat ging niet, leverde te weinig goede mensen op, dus uiteindelijk internationaal gaan werven. Heb me altijd afgevraagd, zeker toen het bedrijf wat bekender werd, waarom er zo weinig Nederlanders solliciteerden.

Hier wordt internationale cultuur genoemd. Is dat echt zo'n drempel? Hele dag Engels praten met je expat collega's?
lol. leaseautos ja? hier mijn n is 1 bijdrage:.

de taal

ik werk zelf ruim 10 jaar bij kleinere bedrijven die veel advieswerk voor de overheid doen. zo nu en dan proberen we iemand aan te nemen die (nog) geen NL spreekt. Is echt veel gedoe om de voertaal om te gooien, laat staan dat je ze geen rapporten kunt laten schrijven. voor ons is het dus niet te doen met niet Nederlandstaligen te werken.

veel zal afhangen van je business en je producten. Onze producten zijn rapporten en presentaties. die zijn in het Nederlands. dus ja.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:43
Hoofdreden zal de taal zijn.

Nederlandse klanten van een puur Nederlandse MKB-er uit de omgeving verwachten simpelweg van A tot Z communicatie in het Nederlands.

Als dan een expat in een team hebt, moet je voor die medewerker die de Nederlandse taal niet machtig is alle communicatie tussen bedrijf en klant eerst vertalen. En dan als de expat klaar is met zijn deel van het werk de rapportage weer vertalen naar het Nederlands.

Al dat vertalen zal niet goedkoop zijn.

Daarnaast is natuurlijk de extra administratie rondom een expat ook nog wel een dingetje voor kleine bedrijven. Denk aan het regelen van een werkvergunning, afwijkende belastingregels etc.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Veel van de expats werken al voor die multinationals. Ik heb zelf in het verleden ook in diverse andere landen gewerkt via mijn werkgever. Het is veel laagdrempeliger om het op die manier te doen. Het grootste verschil is dat je tijdelijk bij een andere legal entity ingeschreven wordt maar voor de rest (organisatie, manier van werken etc) is het heel makkelijk. En alles rondom huisvesting en werkvergunningen wordt geregeld. Voor MKB met alleen eem vestiging in NL is dat veel lastiger.
Pagina: 1