Koelvloeistof in de auto, waarom zoveel onduidelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 09:27

page404

Website says no

Topicstarter
Gisteren kreeg ik een melding van de boordcomputer (BMW X1, 2014) dat het koelvloeistofniveau te laag was. Kan een keer gebeuren, hopelijk geen lek maar toch maar even naar de eerste benzinepomp om een flesje te halen.
Ze hadden alleen "universele" kleurloze coolant, en de handleiding van de auto zegt "gebruik alleen geschikte toevoegingen, uw servicedienst weet welke toevoegingen geschikt zijn".
Right, ik nog een beetje op internet zoeken, en als ik de verhalen lees heb ik nu 100% kans op motorschade, en geen enkele website is duidelijk over welke kleur je in welke auto moet gooien. Blijkbaar zijn er inmiddels 8 verschillende types, dus ik ben de weg kwijt.
De vragen die ik nu heb:
Loop ik op korte termijn risico op motorschade door een half litertje universele coolant?
En hoe kan ik nu weten welke ik nodig heb, los van de garage te bellen? Dat ga ik sowieso doen maandag, maar ik snap niet waarom dingen die blijkbaar zo belangrijk zijn, zo onduidelijk gemaakt worden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke motor zit er in je X1?
Er is v.z.i.w. maar 1 combinatie van koelvloeistoffen die niet kan:
G11 en G12 (zonder plusje).

Die universele van het tankstation kan zeker geen kwaad, is meestal G12+ ofzo.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:41

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Verkeerde koelvloeistof kan gevolgen hebben. Het kan gevolgen hebben voor de materialen waar de vloeistof mee in aanraking komt. Aluminium, slangen, afdichtingen, waterpomp kunnen aangetast worden door niet voorgeschreven koelvloeistof. Ook zijn sommige soorten vloeistof niet te mengen.

Mocht je het niet zeker weten, kun je ook voor dat halve litertje leidingwater gebruiken. Op de totale koelvloeistofinhoud van je systeem zal dat niet veel uitmaken.

Niet gehinderd door enige kennis.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Mijn BMw gaf begin van het jaar ook aan dat ie wel wat koelvloeistof kon gebruiken, halve liter was voldoende.
Gekocht bij de BMW dealer, staat alleen geen G** rating op oid

/edit, in die van mij ligt een B58 en is het verdwijnen van koelvloeistof zonder lekkage normaal, mogelijk heb jij een B48 en heeft die dezelfde producteigenschap?

[ Voor 32% gewijzigd door Accident op 23-09-2023 10:53 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 09:27

page404

Website says no

Topicstarter
Accident schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:50:
Mijn BMw gaf begin van het jaar ook aan dat ie wel wat koelvloeistof kon gebruiken, halve liter was voldoende.
Gekocht bij de BMW dealer, staat alleen geen G** rating op oid

/edit, in die van mij ligt een B58 en is het verdwijnen van koelvloeistof zonder lekkage normaal, mogelijk heb jij een B48 en heeft die dezelfde producteigenschap?
@Juup Het is een 2.0i XDrive, E84 is het modeltype. Ruim 140.000 op de teller.
Hoeft geen lekkage te zijn dus? Ik laat het sowieso even checken als mijn all-seasons er terug onder gaan.

@F.Baarda dat is dus precies wat ik bedoel, “sommige” kun je niet mengen. En elke website geeft een vergelijkbaar half advies. Zelfs de kleurloze wordt afgeraden. Ik denk dan, wat is erger, te weinig vloeistof of een andere dan voorgeschreven ? Los van vlokken en klonters natuurlijk ;)
Waarom het niet gewoon in de handleiding staat? Ze willen natuurlijk dat je naar de BMW garage komt met elk meldingkje maar het is vragen om problemen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

En dan nog de vraag, zit NU de juiste koelvloeistof erin? Is het een dealeronderhouden auto? Of is het een auto die door een wat minder kritische garage is onderhouden? Vaak bij een wat oudere auto wil er in werkelijkheid wel eens wat anders in zitten dan dat de fabrikant bedoelt heeft (niet elke garage heeft 5 verschillende koelvloeistoffen op voorraad, net zoals olie....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
page404 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:11:
[...]

Hoeft geen lekkage te zijn dus? Ik laat het sowieso even checken als mijn all-seasons er terug onder gaan.

@F.Baarda dat is dus precies wat ik bedoel, “sommige” kun je niet mengen. En elke website geeft een vergelijkbaar half advies. Zelfs de kleurloze wordt afgeraden. Ik denk dan, wat is erger, te weinig vloeistof of een andere dan voorgeschreven ? Los van vlokken en klonters natuurlijk ;)
Waarom het niet gewoon in de handleiding staat? Ze willen natuurlijk dat je naar de BMW garage komt met elk meldingkje maar het is vragen om problemen.
Ja, een klein beetje koelvloeistof verbruik kan zeker. Ook met deze km stand. Er kunnen zoveel oorzaken daarvoor zijn en soms is het een kleinigheidje, maar voor hetzelfde geld zit het 'verbruik' ergens in het blok.
Zorg gewoon dat je een litertje van het juiste spul bij je hebt en vul dan af en toe bij.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is nog altijd beter "iets" dan "niets"

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

page404 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:11:
[...]

https://www.kroon-oil.com...8349/#!/component:358349/

Kijk ff bij je lokale automaterialenzaak. Bovenstaande link is van kroon-olie. Deze zou erin kunnen.

Pagina: 1