Nieuw thuisnetwerk, backhaul met accespoints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 22:27
Op dit moment is dit ons huidige netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNVfHlI7R3nmYp-Vix-6T4Mq1TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfYGL8gNsgJiIdUrVCzAoIMo.jpg?f=fotoalbum_large

Naast alle bedrade apparatuur hebben we ook diverse wifi-apparaten in huis (telefoons/tablets/laptops/airco/chromecasts/omvormer)

We lopen tegen tegen de volgende dingen aan:
- De wifi ontvangst op de eerste verdieping is erg slecht (niet zo gek, redelijk nieuw huis, en geen accespoint op 1e)
- Als we van zolder naar beneden lopen of omgekeerd, blijft de apparatuur heel lang hangen op het andere accespoint (R7000 of Airport).
- geen gastenwifi
- we willen flexibeler zijn met overstappen tussen glasvezelproviders, maar elke keer nieuwe apparatuur instellen en DHCP binding enz opnieuw instellen zie ik niet zitten.
- geen wifi6 (nog niet van toepassing, maar als ik geld ga uitgeven wil ik er de komende jaren wel mee vooruit kunnen)

Ik heb al eerder een extra accespoint op de eerste verdieping gehad, maar die doet het niet meer. Een nieuwe kopen kan, maar daar los ik de andere punten niet mee op.
Kortom, ik wil mijn netwerk upgraden.
Dat wil ik doen met een modem/router in de meterkast en een (bedraad) accespoint op elke verdieping, waar ik (eventueel met een switch) de andere apparatuur kan aansluiten.
Vereist is ook een integratie met Home Assistant (ivm presence detection via Wifi, dat loopt nu via de Netgear R7000).
Regulier tv abo gaan we waarschijnlijk opzeggen omdat we eigenlijk alleen maar streamingsdiensten kijken.

Ik had al de TP-Link Deco X50 set gevonden.Maar die kan de experiabox niet vervangen? En ik ben de main deco dan kwijt in de meterkast, terwijl ik juist in de woonkamer een accespoint nodig heb. Dus dan 1 X50 in de meterkast en 1 op elke verdieping (4 stuks totaal)?

Andere optie die ik tegenkwam is de Fritzbox Fiber (diverse uitvoeringen) met op elke verdieping een (bedrade) repeater. Maar gezien de functies waar ze mee adverteren is dit misschien overkill?
En kan die Fritbox ook het glasvezel modem(?) (witte kastje voor de experiabox, waar glasvezel binnenkomt) vervangen?

Netgear orbi ziet er ook gaaf uit, maar daar hangt een (te) stevig prijskaartje aan.

Zijn er nog andere suggesties of aandachtspunten?

Beste antwoord (via Paul! op 25-09-2023 18:45)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45
Ik zou die experiabox lekker laten staan en iets als een. Deco x50 in AP mode zetten, dan hoeft er geen in de meterkast

Dan heb je je “dhcp binding” niet opgelost maar dat is een keuze: of extra deco (in router mode) of ff die dhcp instellen na provider swap

Overigens gaat traditioneel kpn iptv stuq als je de experiabox zou vervangen voor deco. Als je bv nlziet gebruikt ipv kpn dan kan het weer wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2023 10:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe groot is je huis dat je 4 AP's nodig denkt te hebben? Natuurlijk als je in paleis Noordeinde woont oid snap ik het. Meeste huizen hebben geen dikke interne isolatie (of gewapende betonnen muren/vloeren), dus hebben aan 1 goed afgestelde en geplaatste AP voldoende.

• Paul!
Tussenwoning <10 jaar oud. Maar ervaring leert dat 1 wifipunt in huis (veruit) onvoldoende is. 1 AP per verdieping lijkt me voldoende. 4 is inderdaad niet nodig, maar als ik dit plaatje bekijk, dan heb ik van de X50 dus 4 stuks nodig, omdat ik er een in de meterkast nodig heb:
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/image001_1569824934195x.jpg
Want ik kan niet bedraad vanuit de woonkamer naar de 1e verdieping. En er ligt ook maar één kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul! op 23-09-2023 10:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou die experiabox lekker laten staan en iets als een. Deco x50 in AP mode zetten, dan hoeft er geen in de meterkast

Dan heb je je “dhcp binding” niet opgelost maar dat is een keuze: of extra deco (in router mode) of ff die dhcp instellen na provider swap

Overigens gaat traditioneel kpn iptv stuq als je de experiabox zou vervangen voor deco. Als je bv nlziet gebruikt ipv kpn dan kan het weer wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 23-09-2023 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Kpn heeft iTV toch aangepast, dat het wel achter een gewoon netwerk kan, zonder de KPN router.

Mbt je main-deco, heb je een andere etage waar je twee kabels (lan+wan) naar toe hebt lopen, dan kan je die daar plaatsen.

Zo kan ik wel twee verbindingen naar de huiskamer maken en staat mijn eigen router + ingebouwd AP (Ubiquiti DR) daar opgesteld, en lopen de AP's op de andere twee etages gewoon via de (PoE?) switch in meterkast. Scheelt zo toch weer een kastje met onnodig verbruik.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Paul!
@laurens0619 :Kijk, dat plaatje met X50 in AP-mode kende ik nog niet. Dat is wel een goede optie. Daar ga ik even verder induiken.
edit: Ik zie dat er ook een device tracker via HACS beschikbaar is voor dit model. Dat biedt mogelijkheden.
Werkt X50 in AP-mode ook met een gastnetwerk? (Wifi en gastnetwerk op de experiabox heb ik nu uitgeschakeld staan)

We hebben nu nog KPN tv, maar overwegen dat op te zeggen. Ik kwam online wel nog e.e.a. tegen over IGMP Snooping voor de tv. Mochten we ons tv abo opzeggen speelt dat sowieso niet meer.

En @Skynett : We hebben in geen enkele kamer meerdere kabels liggen, wel 3 naar de eerste verdieping, maar verspreid over de aparte kamers.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul! op 23-09-2023 11:34 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Drie naar de eerste etage, dat is al heel mooi. Niet toevallig eentje door een loze buis, zodat je die kan terugtrekken en twee kabels door diezelfde buis kan trekken?

En als ze op een andere manier lopen, aangezien je er al drie hebt lopen, is er dan makkelijk een vierde bij te leggen?

Iig succes gewenst.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Voor wat betreft makkelijker overstappen van internetprovider, als je een eigen router/firewall wegzet hoef je alleen de configuratie daarvan aan te passen.

Hier dus eigen firewall, vlans, ip reeksen en accesspoints waar nodig.

Als je vloerverwarming hebt of extreem dik gewapend beton is een AP per verdieping vaak nodig.

Het lang verbonden blijven met een niet-optimaal accesspoint komt omdat ze geen roaming ondersteunen. Een wifi netwerk met controller functie kan dat verzorgen. Even de wifi uit en aan zetten werkt ook. Wellicht kun je, als je eerste verdieping een eigen AP heeft, het zendvermogen iets terugschroeven zodat je devices eerder switchen van AP.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:58
Skynett schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:11:
Kpn heeft iTV toch aangepast, dat het wel achter een gewoon netwerk kan, zonder de KPN router.
Dit klopt niet helemaal. KPN heeft nieuwe TV-ontvangers (TV+) geïntroduceerd waarmee je TV via unicast kunt kijken. Dat werkt "gewoon" over internet. Maar: dat geldt dus alleen voor de nieuwe ontvangers, en de kwaliteit via unicast is veel lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:58
99ruud99 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:00:
Hoe groot is je huis dat je 4 AP's nodig denkt te hebben? Natuurlijk als je in paleis Noordeinde woont oid snap ik het. Meeste huizen hebben geen dikke interne isolatie (of gewapende betonnen muren/vloeren), dus hebben aan 1 goed afgestelde en geplaatste AP voldoende.
Als je gebruik wilt maken van 5GHz heb je echt wel een AP per verdieping nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:34
99ruud99 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:00:
Meeste huizen hebben geen dikke interne isolatie (of gewapende betonnen muren/vloeren), dus hebben aan 1 goed afgestelde en geplaatste AP voldoende.
Nee dat voldoet niet. De meeste huizen hebben wel betonnen vloeren, namelijk alles wat de afgelopen 40 jaar is gebouwd. De 10 jaar oude woning van de TS dus ook.

Eén AP per etage zou waarschijnlijk goed werken.

• Paul!
We hebben prefab beton en vloerverwarming op alle verdiepingen.

Onze TV-kastjes van KPN zijn uit 2017, dus die zullen niet via unicast werken.

Overstappen van glasvezelprovider heb ik nog nooit gedaan, maar gezien nu alles al een tijd stabiel draait met port forwarding / DHCP binding zie ik daar wel tegenop. Maar misschien valt het mee. Mocht het tegenvallen en ik in de toekomst weer ga wisselen kan ik altijd nog zelf een eigen router installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Paul! jup guest wifi werkt ook in ap modus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Bedankt voor de antwoorden, Het gaat de X50 (3-pack) worden, zodra hij hopelijk binnenkort weer ergens in de aanbieding is.
Pagina: 1