Vigor 2133 achter een Delta platinum7840

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nielstwk
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Ik had ooit caiway met een ander genexis glasvezel modem met daar achter de Draytek Vigor 2133 zat. Na verandering naar Delta kreeg ik een Genexis platinum 7840 waarna de Vigor niet meer werkt. Een Fritzbox 7360 werkt wel. Als ik de Vigor achter de Frizbox zet, dan werkt de vigor wel

Geprobeert op de Vigor werkend te maken volgens de Draytek manual voor Delta glas:
WAN1: VLAN Insertion aangezet, Tag value op 100
WAN1: Obtain an IP address automatically
=> geen verbinding met platinum 7840

WAN1: Fixed IP
IP address: 192.168.10.200 (in range van platinum 7840)
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway IP address: 192.168.10.254 (IP adress van platinum 7840, ook gebruikt om in te loggen in het modem)

DNS server IP address: Primary server: 192.168.10.254
WAN connection detection: Always On
=> Online status Physical connection is nu groen, er is “Up Time”. Echter Tx en Rx zijn en blijven 0. Geen internet verbinding.
In het Platinum 7840 is er ook te zien dat er wat op de poort is aangesloten, het IP adres van de vigor verschijnt echter niet bij de aangesloten apparaten.

Nog een ander DNS server adres geprobeerd wat ik in de platinum vond, geen verandering. Ook het IP adres en MAC address van de vigor een keer als “vaste adres toewijzing” in de platinum gezet. Ook geen resultaat. Ook de laatst beschikbare firmware in de vigor gezet.

Iemand enig idee hoe de vigor 3122 werken gemaakt kan worden?

Beste antwoord (via nielstwk op 24-09-2023 19:32)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

VLAN tag en DHCP gaat iig niet werken want deze Genexis staat c.q. kan niet in bridge, dus geeft deze nooit een extern IP door direct vanuit Delta. De LAN zijde van de Genexis heeft bovendien geen VLAN dus om er verkeer overheen te krijgen moet je alle vormen van VLAN tagging aan de WAN zijde van de Vigor uitzetten. Daarna zou je, weliswaar dubbel geNAT, connectiviteit moeten hebben.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

VLAN tag en DHCP gaat iig niet werken want deze Genexis staat c.q. kan niet in bridge, dus geeft deze nooit een extern IP door direct vanuit Delta. De LAN zijde van de Genexis heeft bovendien geen VLAN dus om er verkeer overheen te krijgen moet je alle vormen van VLAN tagging aan de WAN zijde van de Vigor uitzetten. Daarna zou je, weliswaar dubbel geNAT, connectiviteit moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielstwk
Ha nelizmastr, bedankt.
Uitzetten van VLAN tag heeft er inderdaad toe geleid dat het werkt!
Vanavond eens onderzoeken waarom het ooit niet werkte voor ik VLAN tag aangezet had. Want ik had in eerste instantie uiteraard geen Draytek manual gelezen en dus pas een paar dagen geleden het VLAN tag aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielstwk
Nog een keer gekeken met alle default instellingen bij de Vigor (Auto negotiation, Optain an IP address automatically, ARP Detect), en dat werkt dus ook gewoon.
Geen idee waarop het voor het aanzetten van de VLAN tagging niet werkt.
Waarschijnlijk heeft de factory reset/ nieuwe firmware een andere verkeerde setting gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Mooi dat je het werkend hebt gekregen :)