Toon posts:

bios herkent WD 40GB 7200rpm niet??

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AOpen mobo (AX34 of zoiets, zou'k even moeten opzoeken als je d'r echt in geinteresseerd bent), een WD 30GB als primaire master en een Yamaha CD-Rom als primaire slave. Secondair nog niks, tot vandaag tenminste, als het goed gegaan was.

Vorige week een WD 40GB 7200rpm schijf gekocht, om als video-editing schijf te gaan gebruiken. In het secundaire IDE kanaal geplugd, booten, en draaien zou je zeggen. Niet dus. De BIOS komt niet eens door de detectie van de secundaire master heen.

Heb al van alles geprobeerd. Jumpertje omzetten van "none" naar "master" naar "slave" --> maakt allemaal niks uit, met dien verstande dat als-ie op master staat de BIOS na een hele tijd wel door de detectie heen komt, maar dan als secundaire master "none" opgeeft, dus hij ziet hem gewoon niet (als slave en als single drive komt de bios echt niet eens door de detectie heen). De bios zegt ook nog "press F4 to skip" als ie in de detectie zit, maar F4 haalt dus helemaal niks uit. Detecteren en hangen is detecteren en hangen.

Heb ook geprobeerd om 'm op m'n primaire IDE kanaal te hangen (naast de 1e HD dus, en m'n CD-ROM maar ff weghalen) --> haalt niks uit, zelfde verhaal als op de secundaire IDE. Aan het IDE kanaal ligt het dus niet.

Heb ook geprobeerd om een ander power kabeltje erop te zetten (ook die van m'n CD-ROM), haalt ook niks uit. En m'n CD-ROM doet het wel, dus dat power-kabeltje is ook goed.

Heb het overigens allemaal geprobeerd met zowel een 80-polige als een gewone 40-polige IDE kabel, het maakt allemaal geen verschil.

Mag ik hieruit concluderen dat die schijf gewoon niet goed is? En dus linea recta terug moet naar de zaak waar ik 'm gekocht heb (via internet, grtvrrr.... :( )? In dat laatste geval zal ik haast moeten maken want overmorgen ga ik 2 weken op vakantie en dan wil ik deze zaak wel aangeslingerd hebben.

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 08:48
je kan nog een biosupdate proberen

* Narf denkt dat ie anders wel echt verrot is :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 23:04 schreef Narf het volgende:
je kan nog een biosupdate proberen

* Narf denkt dat ie anders wel echt verrot is :(
Nou... liever geen bios flash. Hoor ik ijzingwekkende verhalen over wat er allemaal mis kan gaan.

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:29
(jarig!)
Zit er op die bios geen 30 gig grens, probeer eens de HD op 30 gig te zetten. Bij IBM schijven is hier een jumper voor.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 23:24 schreef ikke_ het volgende:
Zit er op die bios geen 30 gig grens, probeer eens de HD op 30 gig te zetten. Bij IBM schijven is hier een jumper voor.
Bij WD schijven niet. Dus dat gaat niet. Aan die 32GB grens had ik zelf ook al zitten denken... Maar ik ben net even wezen kijken op de AOpen site bij bios updates, en daar staat niks over improved disk support:
AX34 Pro / AX34

BIOS DownloadsOfficially Released BIOS
File Name Version Uploaded Date Size
ax34p113.zip R1.13 06/01/01 224KB
Checksum C10Dh
This and later versions apply to both AX34 and AX34 Pro.
Supports Intel CPU of ratios up to X12.0.
Supports Samual II CPU of ratios up to X13.0.
Fixed combination of AOpen PA256MX + Intel 82559 NIC + USB legacy Keyboard makes flashing process hang up.
Improves compatibility with GeForce 2 MX.
Features new "Powered by AOpen" EPA logo.
Updates flashing utility to R1.94.
Updates Award's source code version from 4.60 to 6.00.

ax34p110.zip R1.10 05/10/01 195KB
Checksum 581Dh
Updates microcodes for FC-PGA Coppermine CPU.
Improved compatibility with Fujitsu DRAM modules.

ax34p109.zip R1.09 12/15/2000 193KB
Checksum 5ADEh
Expands cache size to 4 times larger to fix system hang-up when "System bios cacheable" is enabled.
Fixes wrong display of Celeron 667MHz as 666MHz.
Displays CPU front side bus frequency and clock ratio seperately on POST screen.
Changes ratio of safe boot at 133MHz from 2.0 to 3.0.
Fixed failure of PCI 2.1 cards when testing PC99.

ax34p106.zip R1.06 10/24/2000 193KB
Checksum 480Ch
No longer supports "X2" and "X2.5" frequency ratios.
Changes "CPU CLK" to "PCI CLK x?".
Improves system performance.
Supports S3 (Suspend to RAM).

ax34p104.zip R1.04 09/08/2000 191KB
Checksum 9309h
Fixed sound output failure in pure DOS mode.
Fixed failure in updating ESCD/DMI with Winbond 49F002U Falsh ROM.

ax34p102.zip R1.02 08/20/2000 193KB
Checksum 7588h.
Supports S4 ( Suspend to Harddisk).
Change ATI and GeForce2 4X AGP cards driving force.
Updates BIOS flasing utility which supports WINBOND W49F002U flash ROM.
Updates CPU microcodes for FC-PGA and Slot 1 Coppermine CPU.
Supports Cyrix III CPU.

ax34p100.zip R1.00 06/27/2000 186KB
Checksum 0FE1h
Initial Release
Dus ik betwijfel of een update zin zou hebben... En zoals ik al zei ben ik nogal huiverig voor een bios flash. Als 'et mis gaat zit ik met een mobo wat geen flikker meer doet.

Iemand nog suggesties? Of toch maar terugbrengen dat ding?

Verwijderd

Probeer eens om de overdracht type in het bios te veranderen.
Je hebt chs lba enz. Kies hier eens iets uit. Heb je bij je mobo ook een programma waarmee je automatisch je bios kan updaten?

Zoja gebruik dit dan en klok je cpu niet over dan kan er niks mis gaan.

Maar als je de exacte type mobo en rev nummer hebt dan kun je zonder problemen gaan updaten. Via een boot diskette.

(nou ja bijna zonder problemen) Als je maar de goede bios hebt dan is er niks aan de hand)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 23:56 schreef ureal het volgende:
Probeer eens om de overdracht type in het bios te veranderen.
Je hebt chs lba enz. Kies hier eens iets uit. Heb je bij je mobo ook een programma waarmee je automatisch je bios kan updaten?

Zoja gebruik dit dan en klok je cpu niet over dan kan er niks mis gaan.

Maar als je de exacte type mobo en rev nummer hebt dan kun je zonder problemen gaan updaten. Via een boot diskette.

(nou ja bijna zonder problemen) Als je maar de goede bios hebt dan is er niks aan de hand)
Mobo is inderdaad een AX34. Voor zover ik weet heb ik geen programma waarmee ik automatisch de bios kan updaten. Hoe gaat een flash eigenlijk in zijn werk? Progje downloaden en draaien maar?

Overdracht mode in bios heb ik al geprobeerd op LBA te zetten. Geen verschil. :(

Overklokken doe'k niet dus dat is het ook niet.

Als ik nou het aantal cylinders, heads, sectors, etc. wist kon ik dat nog proberen: disk parameters handmatig instellen i.p.v. autodetect. Misschien dat ik die gegevens wel op de WD site kan vinden. Maar ik heb er weinig vertrouwen in dat dat zal helpen. Volgens mij is die schijf gewoon niet goed. Gloednieuw nota bene! Of ben ik nou gewoon zo stom dat ik iets niet goed doe of over het hoofd zie?

Verwijderd

Als er stroom op de harde schijf komt wat hoor je dan precies?

ik zal ff kijken of ik de bios update kan vinden
Ik post zo wel weer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
Op dinsdag 04 september 2001 23:00 schreef raccoon het volgende:
......
Mag ik hieruit concluderen dat die schijf gewoon niet goed is? En dus linea recta terug moet naar de zaak waar ik 'm gekocht heb (via internet, grtvrrr.... :( )? In dat laatste geval zal ik haast moeten maken want overmorgen ga ik 2 weken op vakantie en dan wil ik deze zaak wel aangeslingerd hebben.
Probeer schijf bij een vriend of kennis in pc, werkt ie daar ook niet, dan issie dood.

Als ie echt dood is, niet teruggaan naar die inet-pc-toko, service wisselt errug.... zie shopsurvey.
Snelste oplossing: direct rma aanmelden bij WD, http://www.wdc.com
dan gaat t rechtstreeks. Scheelt tussenkomst van winkel, en eventuele lange termijnen tussen omwisseling.. Moet je alleen niet op vakantie zijn als ze je schijf bezorgen :)

Verwijderd

Welke bios versie heb je nu dan?

Voorzover ik nu kan beoordelen moet je dus versie 113 hebben http://www.aopen.nl/tech/download/mbbios/ax34pro.htm

Verwijderd

Ik ken het probleem, ik werk namelijk bij een computerzaak en ben het vaker tegengekomen. Je moet hem als Single drive mode jumperen, staat als het goed is in het boekje wat er bij zit of op de schijf zelf, de jumper komt iig horizontaal te liggen.

Check http://www.westerndigital.com/service/FAQ/jumpers.html#eide

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 00:07 schreef ureal het volgende:
Als er stroom op de harde schijf komt wat hoor je dan precies?

[...]

Welke bios versie heb je nu dan?
Ik hoor in elk geval geen vreemde geluiden. Ik heb nog niet echt gecontroleerd of-ie wel opspint, ga ik straks even doen (heb 'em meegenomen naar m'n werk).

BIOS versie kan ik nu even niet checken aangezien ik op m'n werk zit. Ik denk een redelijk vroege versie, de PC is van april of mei vorig jaar.
DJSmiley schreef:

Probeer schijf bij een vriend of kennis in pc, werkt ie daar ook niet, dan issie dood.
Op dat idee was ik ook gekomen, alleen ga ik het straks hier op m'n werk doen.
james_bond schreef:
Je moet hem als Single drive mode jumperen, staat als het goed is in het boekje wat er bij zit of op de schijf zelf, de jumper komt iig horizontaal te liggen.
Zo had ik hem als eerste geprobeerd, dat is het dus niet. Ik heb hem geprobeerd met de jumper horizontaal (zoals aangeleverd), en in alle drie de settings die op de schijf zelf staan, dus zonder jumper, met jumper als master, en met jumper als slave. In alle gevallen hangt de bios in het detecteren van de schijf, m.u.v. als ik hem als master jumper: dan komt de bios er uiteindelijk wel doorheen maar dan meldt-ie als secundary slave "none". En dat doet me het ergste vrezen...

Enniewee... ik ga hem in de lunchpauze in mijn PC op het werk pluggen, kijken wat er gebeurt.
Wordt vervolgd... :?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 10:27 schreef raccoon het volgende:
Enniewee... ik ga hem in de lunchpauze in mijn PC op het werk pluggen, kijken wat er gebeurt.
Wordt vervolgd... :?
In die andere PC werkt-ie ook niet. Conclusie: dood.
Terug d'r mee dus. :(

Bedankt iedereen, sluit dit draadje maar.

Verwijderd

dit prob heb ik nu ook met mijn maxtor 40gb 7200
op een chaintech 6esa2 mobo..

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
AX34 is toch S370 Coppermine? Hak vroeger ook, deed het altijd goed, denk dat je HD rot is ja :{ ;(

Verwijderd

nee want in mijn asus cuv4x-e doet hij het wel

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-04 16:02
Op zaterdag 13 juli 2002 09:42 schreef Go0s het volgende:
AX34 is toch S370 Coppermine? Hak vroeger ook, deed het altijd goed, denk dat je HD rot is ja :{ ;(
ik hoop dat hij hem na een klein jaartje wel heeft geruild

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Op zaterdag 13 juli 2002 09:25 schreef freaka het volgende:
dit prob heb ik nu ook met mijn maxtor 40gb 7200
op een chaintech 6esa2 mobo..
Stappenplan voor >32GB HDD's:
  • Bios update voor grote harddisk ondersteuning (>32GB) voor moederbord
  • LowLevel tool bij HDD fabrikant voor Drive-Overlay
  • aanhangen aan ATA/Raid kaart (bijv. Promise Ultra133TX2)
  • Controleren in andere PC
  • LowLevel Diagnostictool downloaden van HDD fabrikant (note: met de IBM tool kun je ook van sommige niet-IBM schijven de SMART/geluidssetting/diagnostics veranderen/draaien)
  • Noteren: alle drivespinup/initialisatiegeluiden
  • Topic posten op Tweakers
  • Nog niet: RMA aanvragen/terug naar leverancier
Pagina: 1