nieuwe CV ketel of overstap naar warmtepomp ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:02
Onze huidige Vaillant VHR 24-28C ketel is aan het begeven (dagelijks bijna 0,5 bar waterdruk verlies via overloopbuis). Volgens installateur is de warmtewisselaar kapot.

Oud beestje van 2005 heeft altijd goed zijn diensten bewezen, maar het wordt tijd voor iets nieuws en reeds offerte voor een andere CV ketel, nl. Remeha Calenta Ace 40C (CW5) ontvangen.

Nu kriebelt toch een beetje het gevoel of het niet verstandiger is om over te stappen op een warmtepomp (type ?)

We hebben glas HR++, beneden vloerverwarming en hoofddak een aantal jaren geleden vernieuwd (matige isolatie/ jaren 60 huis)
Boven stoken we weinig (alleen voor vocht/schimmel of als het echt kouder is) en het betreft een vrij klein (vrijstaand)huis van +/- 120 m2.
Gezinssamenstelling 2 volwassenen en 1 hond, bad (gebruiken we vrijwel niet) en douche.
Huidig gasverbruik 1300m3 bij benadering.
Zonnepanelen op het hoofddak +/- 24 stuks
Boven: airco slaapkamer
Beneden: willen we nog airco laten plaatsen (gedeelte verwarming, maar met name voor verkoeling zomer)

Spouwmuren (6cm) willen we tzt. nog laten isoleren

Hybride warmtepomp (huidige aanbeveling via Mileucentraal) lijkt me beetje half half oplossing.

Goede suggesties voor de huidige probleemstelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 23:45
Als je druk kwijt raakt door het overstortventiel kan ik de link naar een defecte warmtewisselaar niet helemaal leggen. Is het overstortventiel dan niet gewoon defect? Wellicht wat vuil ertussen of een afgebroken veer?

Warmtepomp is lage temperatuurvarwarming maar dat had je wel begrepen denk ik. Als je de luxe hebt met de huidige ketel, probeer dan komende winter de CV toevoer naar de radiatoren eens op lage temperatuur te zetten en kijk of je het warm houd. (ketel zal wermoedelijk wel gaan pendelen als je de CV toevoer op bijvoorbeeld 45-50 graden zet)

Overigens, als je nu een 28kw ketel hebt en het daarmee warm krijgt, waarom dan potentieel naar een 40kw overstappen? Da's dan echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
Snel tekst aangepast -> overstortventiel -> overloopbuis

Huidige installateur heeft snel een opgaaf gedaan, dient denk ik de behoeften goed in kaart te brengen (zelf heb ik er ook niet al teveel verstand van). Enige huidige nadeel is indien de kraan beneden met warm water aanstaat - de douche even koud wordt (houden we nu rekening mee...)

[ Voor 23% gewijzigd door Maarten730 op 22-09-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oh je hebt het magische woord gezegd :-)

Die 40 kW kan dus meerdere tappunten voeden…

Maar is waanzinnig ongeschikt voor het verwarmen van je woning. Zelfs in de allerkoudste dagen is het minimum vermogen hoger dan de gemiddelde warmtevraag … dat is minder efficiënt en minder comfortabel.

Vloerverwarming is de gouden standaard voor een warmtepomp. Je zal moeten kijken naar leidingen - de volume stroom gaat veel hoger zijn.

Ben je bereid eventueel radiatoren te vervangen met grotere, plaatsen van fans… dan is de kans dat het met een full-electric lukt zeker aanwezig

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten730
Quote:
Ben je bereid eventueel radiatoren te vervangen met grotere, plaatsen van fans… dan is de kans dat het met een full-electric lukt zeker aanwezig
[/quote]

We hebben nu de Jaga Strada convectoren beneden erbij (en ook voorzien van zelfbouw ventilatoren/ mede door Tweaker forum tot stand gekomen _/-\o_ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten730
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abCXCsdzcA_VJ_OjTUixf_lvhQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUgRYUULkVGhRZeSYr287S8T.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat is beetje off topic ;)

• Maarten730
Weer een beetje offtopic, maar als ik zo in de ketel kijk lijkt (waarvan ik verwacht dat het is) de ontluchter alles behalve fris...
Zou een defecte ontluchter ook dezelfde symptonen kunnen opleveren (drukverlies/ waterverlies bij het afvoerbuisje van de ketel) ?

[ Voor 41% gewijzigd door Maarten730 op 23-09-2023 09:06 ]

• Maarten730
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9HQKk9DS4iiPiG3XZyacPD-OFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cz29RVUW832424ejz4UP1Kd7.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry, beetje offtopic.
Hoe kan ik zeker stellen dat het overdrukventiel mogeljk niet kapot is ?
Deze lijkt mij ook zijn beste tijd gehad te hebben, maar zou verwachten dat de installateur dat ook gezien had.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 13:02
Maarten730 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:56:
[Afbeelding]

Sorry, beetje offtopic.
Hoe kan ik zeker stellen dat het overdrukventiel mogeljk niet kapot is ?
Deze lijkt mij ook zijn beste tijd gehad te hebben, maar zou verwachten dat de installateur dat ook gezien had.
Dit is een automatische ontluchter, vlotter binnen in blijft gewoon hangen waardoor hij lekt (is betaalbaar om te laten vervangen).

https://www.wasco.nl/artikel/8050850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je timing is uiterst ongelukkig. Het stookseizoen komt eraan en de installateurs hebben hun handen vol aan nieuw werk.
Zou deze ketel oplappen zodat je de winter doorkomt en ondertussen verder plannen maken hoe je het in het voorjaar van 2024 gaat aanpakken.

A'dam PVOutput

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor een onderdeel van een tientje de ketel laten vervangen? Als dat zo is dan zou ik gaan uitkijken naar een andere installateur. Is het expansievat nog wel in orde? Een half bar drukverlies zal dan zeker een paar liter water zijn. Dan zie je dat wel de afvoer ingaan als het de ontluchter zou zijn. Denk eerlijk gezegd dat het toch wel de warmtewisselaar is. En dan is reparatie niet meer aan de orde bij een 18 jaar oude ketel.

Theo

• Maarten730
Tja...ik begin een beetje te twijfelen aan de installateur.
Hij heeft de CV ketel open gehad, expansievat vervangen (zei al dat het waarschijnlijk daar niet aan zou liggen - maar ok, die was ook al 17 jaar oud). Check op lekkages leidingen - niks. Natuurlijk zou het nog aan de warmtewisselaar kunnen liggen, maar laten we inderdaad de automatische ontluchter eerst maar eens vervangen.We hebben een emmer onder de afvoer staan..staat inderdaad veel water in.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ook een gewone HR-ketel produceert flink wat (condens)water. Gaat via de afvoer naar het riool. Of komt het water op een vreemde plek uit de ommanteling?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Maarten730
Gevoelsmatig zou ik als eerste gaan kijken naar een hybride warmtepomp. Er zijn momenteel interessante combinaties te vinden met een nieuwe CV-ketel die in aanmerking komen voor subsidie. Je kan dan relatief goedkoop overstappen naar een goede tussenoplossing. Met een beetje mazzel komt je gasverbruik onder de 500 m3 en val je in het voordelige capaciteitstarief.
Gevoelsmatig is je huis namelijk nog niet goed genoeg geïsoleerd om een overstap naar een warmtepomp te maken.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

ericplan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:23:
Ook een gewone HR-ketel produceert flink wat (condens)water. Gaat via de afvoer naar het riool. Of komt het water op een vreemde plek uit de ommanteling?
Dat is natuurlijk zo, maar er zijn voldoende dagen geweest waar de verwarming niet aan hoefde. Waterdruk op 2.5 bar, ketel uit en condensbak even verwijderen. Als het dan blijft druppelen is het einde warmtewisselaar.

Theo

• Jeroen7
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12-2023

Jeroen7

ondertitel

@Maarten730, die offerte voor de Remeha Calenta Ace 40C (CW5) zou ik inderdaad voorlopig even aan de kant leggen en andere oplossingen zoeken zoals hierboven aangegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen7 op 23-09-2023 15:01 ]

https://i.filk.nl/viewforum.php?f=52 (forum zonnepanelen etc. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
chrisborst schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:32:
@Maarten730
Gevoelsmatig zou ik als eerste gaan kijken naar een hybride warmtepomp. Er zijn momenteel interessante combinaties te vinden met een nieuwe CV-ketel die in aanmerking komen voor subsidie. Je kan dan relatief goedkoop overstappen naar een goede tussenoplossing. Met een beetje mazzel komt je gasverbruik onder de 500 m3 en val je in het voordelige capaciteitstarief.
Gevoelsmatig is je huis namelijk nog niet goed genoeg geïsoleerd om een overstap naar een warmtepomp te maken.
Isolatie is geen bepalende factor !!!

Het draait om afgifte in balans met maximale warmte vraag. Niets anders. Een strak geïsoleerde woning met radiatoren maatje mini red het niet full electric.

Mijn woning is niet goed geïsoleerd en zou het wel redden… afgifte, afgifte, afgifte.

Beneden is dat met vloerverwarming bijna per definitie op orde met leiding diameter en verdeler als enige aandachtspunten.

Boven staat al een airco die als het mee zit kan helpen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ronald schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:34:
[...]

Isolatie is geen bepalende factor !!!

Het draait om afgifte in balans met maximale warmte vraag. Niets anders. Een strak geïsoleerde woning met radiatoren maatje mini red het niet full electric.

Mijn woning is niet goed geïsoleerd en zou het wel redden… afgifte, afgifte, afgifte.

Beneden is dat met vloerverwarming bijna per definitie op orde met leiding diameter en verdeler als enige aandachtspunten.

Boven staat al een airco die als het mee zit kan helpen.
Het is zeker niet bepalend voor de vraag of je middels een warmtepomp je huis kan verwarmen. Zolang je de warmtepomp maar groot genoeg maakt en je de juiste radiatoren/vloerverwarming hebt gaat het je dat zeker lukken.
Maar qua kosten zal er wel een groot verschil zijn. Een zwaardere installatie kost nu eenmaal meer. Bij een CV ketel zal een zwaarder model marginaal duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Prijsverschil tussen een 5kW en 7kW is beperkt. De eerste is de lichtste die je met realistische isolatie bij deze woning gaat halen.
De laatste voldoet nu met enige marge.

Isolatie kost heel veel jaren meer… full electric nu is direct besparen van kosten en belangrijker: primaire energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
Full electric zou ook mijn voorkeur naar uitgaan (zelfs in eerder stadium water-water warmtepomp, maar om daar een goede partij voor te vinden die zijn afspraken ook nog eens nakomt. Het is uiteindelijk een bulk geld wat je daarvoor dient neer te tellen.

Nou...automatisch ontluchter vervangen,,2A zekering gesprongen en nu maakt schijnbaar thermostaat "geen contact" meer...Maar wel warm water. Even aanzien de hoeveelheid water die het nu nog loost in de emmer en of hiermee het probleem is verholpen.

Update: thermostaat werkt weer (schijnbaar even signaal verloren)..lekt nog wel water bij de afvoerbuis..

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten730 op 24-09-2023 16:41 ]

Pagina: 1