Verwarming los van de muur: wat te doen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
Tijdens het opruimen vandaag, kwam ik erachter dat een van de verwarmingen gedeeltelijk los zit. De verwarming zit niet meer in de bovenste beugelhouders. Dit lijkt mij best gevaarlijk: er gaat erg heet water door die leidingen. Dat moet niet door de kamer gaan stromen.

Het probleem is dat ik niet goed bij de beugels kan door de stenen rand die erboven zit. Ik dacht zelf dat ik misschien met een lange schroevendraaier de beugel vanaf de zijkant omhoog kan wippen om hem terug te hangen maar dat lukt niet. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Ik denk dat de hele verwarming van de muur moet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik zal vermoedelijk een loodgieter moeten gaan bellen/zoeken (good luck) maar wilde even vragen of iemand hier wellicht nog een andere optie ziet. Foto’s van de situatie (voor, zijkant en zijaanzicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRw2MLUNHXG_iUNAeHOQeA_dC1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PDTHIpMZtfC40Q1GW5pIQox.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nOQXTSIg7AwWJ-2wgwYrlT_280=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edf8CqzjGpSrv4Z2VdDIaDtC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHivAQVQ5fLulIfRtt8uTUKP0Sk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUxjVPvZhD29vR7WWuwqlX85.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks00WifBRF4BJZ85YDStOOWucJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJuB0v3e7w2ilqwO1Fw0MxKr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
Zit een beugeltje niet goed, deze moet bijgebogen worden naar beneden. Bovenste beugeltje losmaken en in de vorm buigen, kijken en dan terugplaatsen. Je hebt waarschijnlijk een 1/4"rateltje nodig met 10mm dop en verlengstuk, althans dat is het handigste werken, helemaal met terugplaatsen. Je hebt weinig ruimte om met een steeksleutel te werken.

[ Voor 80% gewijzigd door pennywiser op 22-09-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Op derde foto zie je ern schroef/bout zitten. Deze met kleine doppenset loshalen. Beugel weer in model buigen en weer vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 03:34
Verwarming van de muur halen heeft niet zoveel nut denk ik dat moet je hem uiteindelijk toch weer vastzetten met dezelfde beugel.

Kan je niet de verwarming stukje terug tegen de muur duwen en met een stok tussen muur en beugel de beugel weer aan de bovenkant van de verwarming vastmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Bij de Action hebben ze je goede doppensetje liggen: https://www.action.com/nl.../werckmann-dop-en-bitset/

Deze zou ook prima kunnen volstaan: https://www.action.com/nl...kmann-ratel-en-doppenset/ Die met doppen dus, niet de schroevendraaier.

Het moertje onderop hoef je niet tegen te houden met gereedschap, deze is vierkant en zit "pas" onder in de beugel. Als je het los hebt met de hand tegenhouden en verder losdraaien.

[ Voor 64% gewijzigd door pennywiser op 22-09-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26
Moeilijk te beoordelen, maar volgens mij kan je met een lat wel tussen vensterbank en beugel komen en de beugel dan terugbuigen, wat @Bazvv dus ook al schrijft.
Die lat afsteunen tegen de vensterbank dicht bij de muur. Die vensterbank kan wel wat hebben als ze net zo vast zitten als bij mij.
Eerst beugeltje terugbuigen, die veert genoeg om hem dan over het randje van de verwarming te wippen.

@Muncher Mocht het niiet lukken of wil je er zelf niet aan beginnen: dit is eigenlijk geen klusje om een loodgieter in te schakelen.
Op veel plaatsen zijn vrijwillige klusdiensten actief. O.a. Humanitas runt zo'n dienst, maar er zijn ook wel lokale initiatieven.
Geen idee of die snel en goed zijn, maar misschien kan je daar eerst even naar kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door JukeboxBill op 23-09-2023 20:21 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Zoals anderen al zeiden, bovenste stuk van de beugel losmaken, beugel terugbuigen en dat stukje dat je hebt verbogen. Dan dat stukje weer op de verwarming klemmen, geheel terugduwen zodat het stukje weer over de rest van de beugel zit en dan alles weer vastdraaien.

Alternatief is een stuk hout en dan terugduwen en klemmen, maar dat is wel een beetje een beunhaas oplossing.
Nog een alternatief is een nieuwe beugel kopen met grote houtschroef en dan opnieuw vastzetten iets meer naar de rand toe. Probleem is alleen dat die verwarming (als het goed is) vast zit in een staander achter die dunne plaat (gips?) en daar moet je dan de nieuwe beugel ook in zien te krijgen.

• pennywiser
JukeboxBill schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:28:
Die vensterbank kan wel wat hebben als ze net zo vast zitten als bij mij.
Bij de 1 wel, bij de ander wip je de tegels er zo af :o

@Muncher Als je een bankschroef ergens kunt gebruiken buig je het beugeltje heel makkelijk in vorm. Liefst iets te ver, paar mm, dat corrigeer je door de beugel weer vast te draaien, de radiator zit in dat geval goed klemvast ipv nog steeds "los" tussen de beugels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lekker praktisch gemaakt ooit.... met de tegels zo ver over de radiator... en zo`n kleine ruimte er tussen.. naast dat je er nu dus voor geen meter bij kan eigenlijk beperkt je warmte afgifte van de radiator ook nog behoorlijk

404 Signature not found

• inhico
  • Laatst online: 07:01

inhico

pw

Het hoort niet zo, dat is duidelijk. Maar gevaarlijk is het doorgaans niet. Als het goed is zit de radiator op nog 3 andere plekken vast, en uiteraard ook aan aan/afvoer. De radiator zal niet zomaar van de muur af vallen of gaan lekken.

Een paar checks die je zou kunnen doen:
- checken of hij aan de andere kant aan de bovenzijde wel goed vast zit,
- hoe hard wiebelt ie als je er tegen aan duwt,
- hoeveel hangt hij uit het lood.

Als je echt bang bent dat de radiator los gaat komen van de muur (lijkt me zeer onwaarschijnlijk), dan kun je een houten klos onder de radiator plaatsen. Heb je alle tijd om een loodgieter of zo te zoeken.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:57
Offtopic wellicht, maar ik maak mij persoonlijk meer zorgen over de plaatsing van de elektra en wandcontactdoos rechts van de radiator. Als er een keer iets gaat lekken of er sneuvelt een emmer water o.i.d. dan ligt dat spul praktisch gezien direct in het water..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 11:39
Het probleem is opgelost! Ik heb de tips van @pennywiser en @JukeboxBill gecombineerd. Met een nieuwe doppenset de boel losgemaakt, met een bankschroef de boel weer wat teruggebogen en daarna terug gezet en met een lat over de verwaming kunnen duwen.

Dank aan allen die gereageerd hebben!
Pagina: 1