Advies reparatie eindversterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens046
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-05 16:11
Hallo Tweaker,

Recent is een een eindversterker kapot gegaan tijdens een optreden. Ik was hier zelf niet bij maar het volgende heeft zich voortgedaan.
Bij de soundcheck van een band bleek de microfoon niet te 'werken'. Hierbij is de gain van de mixer helemaal opengedraaid. Hierna kwam iemand erachter dat de mute knop aan stond en heeft deze uit gezet. Microfoon stond/lag ook voor een speaker. Kan het zijn dat het signaal zo sterk verstuurd was dat dit de reden is dat de eindversterker kapot is gegaan?

Ik wil een poging doen om de versterker te repareren. Ik heb alle componenten rondom gemeten. Een aantal transistoren, condensatoren en weerstanden zijn niet meer werkend. Heeft het zin deze te vervangen of kan ik beter een nieuwe versterker zoeken?

https://ibb.co/923whkC

https://ibb.co/hWpTq7v

Versterker type:
Berhinger KM1700

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
nee, dit is niet ok

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 23-09-2023 23:04 ]

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 23-09-2023 23:04 . Reden: Quote ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Je kunt sowieso proberen om de componenten te vervangen, onder het motto van "nu is 'ie stuk, dus erger kan het niet worden". De vraag is wel of dat het waard is qua tijd en geld. Als ik op Google kijk zie ik dat een nieuwe grofweg €300 kost, dus zeker als je het (semi) professioneel gebruikt is vervangen helaas al snel voordeliger.

De grootste uitdaging zie ik bij de juiste transistors/mosfets vinden, maar op je foto lijken die ook best goed gelabeld te zijn.

Qua of het de reden kan zijn dat het defect is gegaan durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het klinkt logisch, zeker aangezien dit ding zo te zien best aardige vermogens uit kan sturen gezien de speakON connectors.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk dat er wel de nodige uurtjes in gaan zitten.. of het jou dat waard is op een versterker van zo`n 400 euro is aan jou

sowieso leer je er wel iets van :-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:41
Een waarschuwing, als je hier spanning op zet en er weer afhaalt, dan kan aanraking met een condensator dodelijk zijn.

Laat de eindversterker nadat je er spanning op hebt gehad minstens een half uur ontladen.

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Kan heel goed zijn dat de eindtrap is gesneuveld. Zeker de wat goedkopere PA versterkers zijn slecht beveiligd tegen overbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Doorfluiten en koudespray. Dat is de methode die een elektronica reparateur onder andere zou gebruiken. Om weer leven in de versterker te krijgen.
Met een 50KΩ signaal volger en gever. Op de ingang een testsignaal(injector) zetten. En met de volger de tracer/probe kijken meten luisteren waar het signaal op houd. YT: review signal tracers.
En met de koude spray onder andere geleiding door bevriezing testen. Ja, ja.

Meestal wordt door hoge tonen, rond zingen de eindtrap eruit geblazen. Condensatoren en weerstanden de passieve onderdelen meestal niet. Condensatoren wel door ouderdom of slechte dimensionering (toepassing).

Misschien is meer kennis of iemand te vinden op de Circuits Online website.
En youtube staat vol met 'oude knarren' die uitgebreid vertellen hoe je een versterker kan repareren. Wel in het Engels.

En een schema is ook wel handig om fout te zoeken.

Ja, hoeveel tijd wil je er aan besteden. En hoeveel kennis en kunde is aanwezig.

Aanvulling: Velleman wist niet dat het nog bestond verkoopt zo'n signaal gever/volger.
Die ik bedoel. Want (goed) gereedschap doet 't werk ;-P Menig fout daarmee gevonden, gerepareerd opgelost.

[ Voor 29% gewijzigd door pentode op 24-09-2023 00:45 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De Behringer KM1700 is een klasse-H-versterker. Een reparatie daarvan is moeilijker en kostbaarder dan van een gewone klasse-B. Als ik het me goed herinner, is het vrijwel dezelfde versterker als de goedkopere Thomann t.amp E-800, waarvan je het schema hier kan vinden. Ik denk niet dat een reparatiepoging het risico en de kosten waard is.

[ Voor 72% gewijzigd door TBTL op 24-09-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 22:49

timal

hey

Je schrijft dat de versterker kapot is gegaan, maar in welke mate is hij kapot? Brandt alleen de power-led en heb je verder geen geluid, valt hij meteen in de beveiliging na het starten, of gaat hij helemaal niet meer aan? In dat laatste geval misschien een stomme vraag, maar is het automaatje niet getript (circuit breaker achterop indrukken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:14
Dat ding koop je voor een kleine 300 eu nieuw.
Ik zou er niet aan beginnen om te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens046
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-05 16:11
Hallo,

Dankje voor de tips en adviezen. Ik heb een nieuwe en kwalitatief betere versterker gekocht.
Reparatie gaat mijzelf niet meer lukken deze week, vrijdag weer nodig.
Als ik weer wat meer tijd heb ga ik het wel nog proberen te repareren. Altijd leerzaam natuurlijk.

Groet,

Laurens
Pagina: 1