Bosch combi-oven - differentieel knalt eruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 01:10
Hallo,

Bij het opwarmen van een pizza knalde na een paar minuten de verliesstroomschakelaar (30 mA) er uit bij gebruik van onze Bosch HMG636RS1 oven/microgolfoven combo.

Nu slaat het differentieel onmiddellijk af van zodra ik de ovenfunctie of microgolf activeer.
Het lichtje in de oven en het menu kan ik wel gewoon gebruiken.
Het is dus enkel van zodra ik op "start" druk dat alles er uit vliegt.

Ik heb een aparte 30mA diff waar mijn keukentoestellen op aangesloten zijn. Ook met alle andere toestellen uitgeschakeld blijft het differentieel trippen. Het is dus niet zo dat andere toestellen al wat lekstroom veroorzaken en ik toevallig net dan boven de 30mA uitkom.

Ik heb hier nog een megger liggen maar durf dat niet onmiddellijk op de gehele oven te testen omwille van de elektronica.

Ik dacht aan het verwarmingselement als boosdoener, maar aangezien hij ook uitslaat bij microwave lijkt het me iets anders te zijn.

Toestel is een Bosch series 8 van 2019, dus nog vrij recent.

Iemand tips hoe ik dit best kan debuggen of een idee wat de meest voor de hand liggende reden kan zijn?
Hopelijk is het op te lossen zonder al te grote kosten.

Alvast bedankt.

Groeten,
Nick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aan je taalgebruik lijk je Vlaams te zijn.

Korte NL versie: als je de oven of magnetron functie van je combimagnetron gebruikt knalt je aardlekschakelaar er uit. Correct? :)

Ik zou als eerste het apparaat eens uitbouwen en kijken of er iets met de snoer aan de hand is :)

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 22-09-2023 20:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
Je hebt niet toevallig gewoon 5 jaar garantie op het ding?

Zonder kennis en ervaring aan een magnetron gaan sleutelen is niet heel verstandig, dat komt met wat meer risico's dan het gemiddelde witgoed.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 01:10
Vlaams idd :-)

Ik ga hem straks eens losmaken en een aantal zaken testen:
- fase & nul eens omkeren (las ergens dat bij kleine lekstromen dit soms helpt)
- ander snoer en andere automaat/differentieel testen
- eventueel eens achter de 300mA stoppen en zien of dat het een verschil maakt

Bosch heeft gelukkig duidelijke schema's waar elk onderdeel met partnumbers op staat.

Ik wil de ventilator eens loskoppelen en testen, dat is namelijk een component die zowel bij de magnetron als oven functie gebruikt wordt en pas geactiveerd wordt als je het toestel start.

Verder blijf ik ver weg van het magnetron blok en de gevaarlijke condensatoren etc.

Geen garantie meer helaas, als ik zelf niet direct iets vind zal ik de Bosch herstelservice maar inplannen.