Iphone 14 pro of iphone 15?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.911 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lize123
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-09-2023
Hallo

Ik moet via mijn werk een nieuwe gsm kopen. Ik zou graag een apple willen maar ik weet niet goed welke. Het zit namelijk zo. Momenteel heb ik een samsung s20 plus en daar ben ik erg tevreden over. Wat is voor mij het belangrijkste? Een goede camera. Ik ben niet professioneel maar goede fotos maken van herinneringen vind ik zeer belangrijk.

Ik twijfel tussen de iphone 14 pro en iphone 15. De iphone 15 pro vind ik namelijk te duur en de 14 pro is nog steeds te koop via werk.

Dus bij deze mijn vraag. Welke camera is beter? Van de iphone 14 pro of de 15? Of is het gelijkaardig? Stel ik betaal voor de 14 pro meer voor alleen een betere in en uitzoom dan heb ik dat er niet voor over. Maar als de camera van de 14pro echt beter is dan de 15 dan wel. Ik wil natuurlijk ook geen slechtere camera dan de samsung s20 plus die ik nu heb. Deze heeft namelijk 3 cameras. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Er is genoeg online informatie te vinden over de 15 vs. de 14. Dito in dit forum via de zoekfunctie te vinden.

Ik kom zelf van de X en in normaal licht vallen mij de verschillen niet op.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 20:20
De 14 pro heeft 3 camera's, de 15 heeft er 2. Als je veel inzoomt tijdens foto's, dan zul je wel plezier hebben aan de extra camera in de 14 pro.
Ook als je close-up's maakt (macro's), kan de 14 pro dit beter.
Tot slot heeft de 14 pro een Lidar scanner, waarmee vooral in matige lichtomstandigheden beter/sneller scherp gesteld kan worden.

Daar tegenover staat dat de iPhone 15 nieuwere software heeft en schijnt de portretmodus diverse verbeteringen te bevatten t.o.v. ouder iPhones.
O ja, en de iPhone 15 heeft een USB-C laadpoort. Ook wel fijn als je van een S20 komt, dan kun je gewoon dezelfde laadkabels gebruiken.

Edit: hier een linkje die de twee toestellen vergelijkt: https://www.xda-developers.com/iphone-15-vs-iphone-14-pro/

[ Voor 8% gewijzigd door dextertje op 25-09-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 10:58
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:23:
De 14 pro heeft 3 camera's, de 15 heeft er 2. Als je veel inzoomt tijdens foto's, dan zul je wel plezier hebben aan de extra camera in de 14 pro.
Tot slot heeft de 14 pro een Lidar scanner, waarmee vooral in matige lichtomstandigheden beter/sneller scherp gesteld kan worden.

Daar tegenover staat dat de iPhone 15 nieuwere software heeft en schijnt de portretmodus diverse verbeteringen te bevatten t.o.v. ouder iPhones.
O ja, en de iPhone 15 heeft een USB-C laadpoort. Ook wel fijn als je van een S20 komt, dan kun je gewoon dezelfde laadkabels gebruiken.

Edit: hier een linkje die de twee toestellen vergelijkt: https://www.xda-developers.com/iphone-15-vs-iphone-14-pro/
Die portret modus is software, werkt ook op de 14 Pro ;). Enige wat je mist is het automatisch wisselen naar portret mode maar volgens mij doet alleen de 15 Pro dat, en niet de gewone 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-10 18:09
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:23:

Je vergeet het allerbelangrijkste. Het scherm waar je naar kijkt.

60 hz van de iPhone 15 ( zo 2018 ;)) vs promotion 120 hz ( 14 pro) display. Dat maakt heel veel verschil uit qua smoothness beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Otto Jans schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:15:
[...]

Je vergeet het allerbelangrijkste. Het scherm waar je naar kijkt.

60 hz ( zo 2018 ;)) vs promotion 120 hz ( 14 pro) display. Dat maakt heel veel verschil uit qua smoothness beleving.
Ja, ik hoor/lees dat dat een groot verschil is, maar dat heb ik zelf nog niet ervaren. Ik heb het zoveel mogelijk gehouden bij waar de topicstarter om vroeg: de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
ex87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:52:
[...]

Die portret modus is software, werkt ook op de 14 Pro ;). Enige wat je mist is het automatisch wisselen naar portret mode maar volgens mij doet alleen de 15 Pro dat, en niet de gewone 15.
Die portretmodus zit er inderdaad al een tijdje op; wat ik benoemde was, dat er verbeteringen zijn in de software daarvoor, specifiek sinds de iPhone 15.
Ik dacht eigenlijk dat ook de gewone iPhone 15 automatisch wisselt naar portretmodus, maar kan dat niet zo snel vinden.

De handleiding die Apple zelf op het web heeft staan suggereert het in elk geval wel:

Op iPhone 15-modellen kun je het portreteffect toepassen en de achtergrond vervagen van foto's die in de fotomodus zijn gemaakt.
(..)
Als je iPhone een persoon, hond of kat detecteert, verschijnt de diepteknop automatisch onder in de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Dat eerste kan dus ook op de 14 Pro. Dat 2de werkt volgens mij alleen op de 15 Pro @dextertje

[ Voor 7% gewijzigd door ex87 op 25-09-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor de camera zou ik voor de 14 Pro kiezen. De snelheid van de telefoon is verder helemaal gelijk.
Dus het is camera en USB-C/Lightning poort die je afweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
ex87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:29:
Dat eerste kan dus ook op de 14 Pro. Dat 2de werkt volgens mij alleen op de 15 Pro @dextertje
Bedoel je met 'dat 2de' het automatisch wisselen naar portretmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Lize123 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:43:
Hallo

Ik moet via mijn werk een nieuwe gsm kopen. Ik zou graag een apple willen maar ik weet niet goed welke. Het zit namelijk zo. Momenteel heb ik een samsung s20 plus en daar ben ik erg tevreden over.
(..)
Goede keuze dat je naar Apple overstapt. ;) Haha. Ik heb zelf geen ervaring met Samsung overigens. Wel met Android, maar ik ben iOS gewent, dus ik vind dat fijner.
Ben eigenlijk wel benieuwd: waarom wil je graag een Apple als je al erg tevreden bent over je Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De iphone 15 pro vind ik namelijk te duur en de 14 pro is nog steeds te koop via werk.
Als de baas betaalt dan maakt die prijs toch niet zoveel uit? (tenzij je eigen baas bent uiteraard) Standaard heb je toch al 21% korting op de prijs, dat is toch een aardige meevaller. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennalonso1981
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 18:05
14 pro natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:33:
[...]

Bedoel je met 'dat 2de' het automatisch wisselen naar portretmodus?
Ja, voorzover ik heb kunnen zien werkt dat niet op de 'gewone' 15, maar ik heb het maar heel even kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
ex87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:39:
[...]

Ja, voorzover ik heb kunnen zien werkt dat niet op de 'gewone' 15, maar ik heb het maar heel even kunnen testen.
Heb het zelf nog helemaal niet getest, maar in alle artikelen die ik er over heb gelezen, lijkt toch te staan dat ook de gewone iPhone 15 zelf een portret herkend.
Bij Apple zelf (zie hierboven), op iCreate Magazine, op appletips.nl, op TechCrunch, 9to5mac.com en op iCulture

Ik heb nog nergens gelezen dat het alleen voor de 15 Pro is, dus wellicht had je iets langer moeten testen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 13:42
Bedoel je die feature dat je achteraf portrait mode kan aanzetten/focus wijzigen? Is dat geen iOS feature?

Ik twijfel zelf tussen de 14 pro en 15 pro. De verschillen zijn klein maar prijsverschil best groot. USB-C is leuk, maar ik zal toch een case gebruiken en titanium is niet zo heel spannend voor mij.

Iets snellere GPU, CPU, gewicht, action button. Maar het meeste is verder hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Aeon op 26-09-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het verschil is iets van 190 euro. Dat is minder dan de waardevermindering van de iPhone 14 Pro tussen nu en release iPhone 16 Pro volgend jaar. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
THE_BASE schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:46:
Het verschil is iets van 190 euro. Dat is minder dan de waardevermindering van de iPhone 14 Pro tussen nu en release iPhone 16 Pro volgend jaar. :)
Maar de iPhone 15 Pro vermindert ook in waarde toch? Dus begrijp het argument niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Aeon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:06:
Bedoel je die feature dat je achteraf portrait mode kan aanzetten/focus wijzigen? Is dat geen iOS feature?

Ik twijfel zelf tussen de 14 pro en 15 pro. De verschillen zijn klein maar prijsverschil best groot. USB-C is leuk, maar ik zal toch een case gebruiken en titanium is niet zo heel spannend voor mij.

Iets snellere GPU, CPU, gewicht, action button. Maar het meeste is verder hetzelfde.
Ik twijfel er ook over. Wat ik nog niet helemaal begrijp:
- kun je met de iPhone 14 Pro ook nog achteraf het focus punt wijzigen? (zonder zelf vooraf voor portrait modus gekozen te hebben). De 'normale iPhone 15' kan het ook, dus lijkt me eerder software dan hardware ding
- kun je met de iPhone 14 Pro ook 24mp foto's maken om bestandsgrote te optimaliseren? Lijkt me ook een software ding en niet een hardware ding?

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 13:42
THE_BASE schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:46:
Het is heel makkelijk: Het scheelt me nu bijna 200,-. (En idd heeft de iPhone15 ook waardevermindering.) Ik vind de verschillen tussen de 14pro en 15pro te klein om de voordelen van de 15pro te verantwoorden. (Ja, ik wil graag de pro)

Moet ik er wel bijzeggen dat ik maar een 2 jaar met een iPhone doe (dan gaat ie door naar een ander gezinslid) dus ik vervang ze vrij snel. En ik moet deze keer ook nog een 2e iPhone aanschaffen dus kan die 200,- daar goed voor gebruiken.

Het is dus de 14 pro geworden. En meteen de volgende dag in huis natuurlijk :) Deep purple, mooi ding.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Aeon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:58:
[...]

Het is heel makkelijk: Het scheelt me nu bijna 200,-. (En idd heeft de iPhone15 ook waardevermindering.) Ik vind de verschillen tussen de 14pro en 15pro te klein om de voordelen van de 15pro te verantwoorden. (Ja, ik wil graag de pro)

Moet ik er wel bijzeggen dat ik maar een 2 jaar met een iPhone doe (dan gaat ie door naar een ander gezinslid) dus ik vervang ze vrij snel. En ik moet deze keer ook nog een 2e iPhone aanschaffen dus kan die 200,- daar goed voor gebruiken.

Het is dus de 14 pro geworden. En meteen de volgende dag in huis natuurlijk :) Deep purple, mooi ding.
Hele goede keuze, veel plezier ervan! :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hallo

Ik moet via mijn werk een nieuwe gsm kopen. Ik zou graag een apple willen maar ik weet niet goed welke. Het zit namelijk zo. Momenteel heb ik een samsung s20 plus en daar ben ik erg tevreden over. Wat is voor mij het belangrijkste? Een goede camera. Ik ben niet professioneel maar goede fotos maken van herinneringen vind ik zeer belangrijk.

Ik twijfel tussen de iphone 14 pro en iphone 15. De iphone 15 pro vind ik namelijk te duur en de 14 pro is nog steeds te koop via werk.

Dus bij deze mijn vraag. Welke camera is beter? Van de iphone 14 pro of de 15? Of is het gelijkaardig? Stel ik betaal voor de 14 pro meer voor alleen een betere in en uitzoom dan heb ik dat er niet voor over. Maar als de camera van de 14pro echt beter is dan de 15 dan wel. Ik wil natuurlijk ook geen slechtere camera dan de samsung s20 plus die ik nu heb. Deze heeft namelijk 3 cameras. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
De hoeveelheid camera's zegt niet veel over de fotokwaliteit. beide hebben zowel voor als nadelen.
zo heeft de 15 weer USB-C wat goed uitkomt als je al laadspullen hebt van Samsung, en grotere batterij.

Ikzelf zou de 14 pro kiezen, om de betere behuizing en meer camera functies

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vulliw
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Iphone 14 Pro IOS 17.3

Af en toe als mij iemand belt gaat de bel toon 1 keer en daarna gaat de tril inwerking,
Ik heb ontdekt als deze beller in de recente staat gebeurt dit !!
Maar ook weer niet altijd vreemd ?
Is dit een instelling ??

Graag hulp

vulliw

Vulliw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@vulliw andermans topic kapen is niet gewenst, zeker niet als het compleet niet gerelateerd is aan de originele vraag. Dit topic gaat dan ook op slot. Je mag een nieuw topic openen, maar vul dan wel de template in: vertel wat precies het probleem is, welke relevante hardware en software je gebruikt, en wat je zelf al gezocht, gevonden en geprobeerd hebt. Op die manier kunnen we je het beste helpen, en komen we niet met oplossingen die je zelf al had geprobeerd.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.