Aankoopadvies Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-09 14:21
Hallo beste tweakers,

Ik ben aan het zoeken voor een nieuwe router voor mijn appartement.
De Xperia box v12 van kpn heeft problemen met het bereiken van mijn keuken. Dit komt voornamelijk door dikke muren (monumentaal pand).
Daarnaast kan ik door de layout niet een kabel trekken van de router richting de keuken voor een soort van mesh network met dedicated backhaul.. en de stopcontacten zijn ook op/in gebruik .
Aangezien het een huur woning is ga ik daar niks aan veranderen

Vandaar dat ik in een nieuwe router wil aanschaffen voor onder de 200 euro.
Mijn belangrijkste criteria is het bereik van de router.
Terwijl die nog wel 5 jaar mee moet gaan wanneer ik verhuis naar een grotere plaats.

Ik zag toevallig deze staan op bol:
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc
Deze valt 2e hands van breezy te verkrijgen voor 150, is dat een goede deal of te gevaarlijk?

Anders zat ik te denken aan de Netgear ax6600 rax70 of de Asus rt-86u wanneer die rond die prijs kosten. De laatste dus in navolging van de best Buy Guide van juli.

Hopelijk kunnen jullie we op weg helpen.

Groetjes

Beste antwoord (via anoniem987654 op 24-09-2023 12:10)

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:30

JME

zeg maar Jamie

KPN Superwifi lijkt mij in deze situatie het makkelijkst. Je kan veel aanmerken op de Experiabox 12, maar hij werkt wel goed samen met die dingen. Zorg wel dat je de Superwifi versie 2 neemt (die zwarte) en dat je ze op Marktplaats scoort in plaats van bij KPN zelf. KPN heeft ze een poosje uitgedeeld en die dingen worden massaal aangeboden. Ik had er onlangs 2 voor 70 euro, nieuw in de doos.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostdejonge123
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:46
Fritz!box 7590 kan ik je erg aanraden, dan kan dat hele spul van KPN er uit... of het WIFI signaal sterker is kan je niet garanderen...

Let goed op welke router ipv je KPN router kan komen, dat werkt niet allemaal zo vanzelfsprekend direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39

lier

MikroTik nerd

Verwacht niet dat bereik groter wordt bij een andere/duurdere router. Zendvermogen is beperkt door wetgeving (en vroeger werd daar iets minder goed op gelet). Daarnaast zit de berperking in het zendvermogen vrijwel nooit aan de kant van de router, maar juist aan de kant van de device.

Groter bereik zal je daarom alleen bereiken met meer "toegangspunten" (Wifi routers en/of accespoints), je zal dus alsnog een kabel moeten trekken (jouw keuze) of naar een alternatief voor de verbinding moeten kijken.

Tip: kijk of je de router/modem ergens anders/beter kan positioneren. En mocht je overtuigd zijn van het nut van een ander apparaat: gebruik de pricewatch (en specifiek de reviews).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
anoniem987654 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:22:
Hallo beste tweakers,

Ik ben aan het zoeken voor een nieuwe router voor mijn appartement.
De Xperia box v12 van kpn heeft problemen met het bereiken van mijn keuken. Dit komt voornamelijk door dikke muren (monumentaal pand).
Daarnaast kan ik door de layout niet een kabel trekken van de router richting de keuken voor een soort van mesh network met dedicated backhaul.. en de stopcontacten zijn ook op/in gebruik .
Aangezien het een huur woning is ga ik daar niks aan veranderen

Vandaar dat ik in een nieuwe router wil aanschaffen voor onder de 200 euro.
Mijn belangrijkste criteria is het bereik van de router.
Terwijl die nog wel 5 jaar mee moet gaan wanneer ik verhuis naar een grotere plaats.

Ik zag toevallig deze staan op bol:
https://www.bol.com/nl/nl...&sort=price&sortOrder=asc
Deze valt 2e hands van breezy te verkrijgen voor 150, is dat een goede deal of te gevaarlijk?

Anders zat ik te denken aan de Netgear ax6600 rax70 of de Asus rt-86u wanneer die rond die prijs kosten. De laatste dus in navolging van de best Buy Guide van juli.

Hopelijk kunnen jullie we op weg helpen.

Groetjes
Wifi signaal is wettelijk begrensd en elke router zit daar in principe op of kan dat indien nodig.

Er zijn een aantal opties van beste naar slechtste:
1. Toch kijken of je een kabel kan trekken, al dan niet langs plintjes of iets dergelijks.
2. Eventueel al aanwezige coax gebruiken met een moca setje.
3. Powerline setje als je toch stopcontacten weet vrij te maken. Is wel een beetje hit and mis. Moet je geluk mee hebben met hoe goed het werkt.
4. Mesh set proberen in een pad met die nodes richting je plek met slechter bereik maken.

De huidige WiFi router vervangen door een andere op exact dezelfde plek gaat je 0,0 opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:45
Alles hierboven is al gezegd

Je experiabox vervangen voor kastje ophangen met betere wifi bestaat niet. Je hebt meerdere punten nodig, liefst bekabeld.

Je hebt geluk met de eb12 want dat is al vrij goed apparaat

Qua praktische oplossing zou ik
- dr expetiabox zo goed mogelijk plaatsen, bv buiten de meterkasg ipv erin
- via kpn wifimanager een superwifi2 scoren en die halverwege je dode spot ophangen

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2023 19:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
laurens0619 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:50:
Je hebt geluk met de eb12 want dat is al vrij goed apparaat
Sorry, maar de Box12 van KPN is een vreselijk apparaat.
Niet voor niks adverteert KPN met die superwifi schotels,
omdat de Box12 zelf een belabberd wifi bereik heeft.
Verder kun je er amper iets in configureren, probeer maar
eens het subnet te veranderen naar iets anders dan het ingebakken 192.168.2.0/24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Al bedankt voor het advies zo ver!

(was abuis met sterkte van signaal omdat ik bij sommige reviews online een soort heatmap van signaal sterkte zag)
(en had bij familie op zolder een goedkope tp-link router neergezet die betere signaalsterkte heeft over het huis dan het ziggo modem beneden)

Heb van plaats veranderen geprobeerd maar wordt het niet veel beter van.

Ik heb mijn situatie eens uitgeschetst (7 bij 7 appartement ongeveer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Zo__GacrFwaK4J1BAST0Ie3wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpt7pdPfXUHYDNleWgMkxICC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn deur is naast de meterkast van alle appartementen op die verdieping. Hier komt de dsl kabel (ja geen glasvezel....) mijn appartement binnen in de hoek van de woonkamer. (De intercom zit in de gang btw... aangezien kpn wifi manager om die informatie vroeg) Deze zit aangesloten op een pc en een sonos beam direct. De woonkamer en slaapkamer gaat allemaal goed. Echter wanneer ik dus achter de deur sta, dus de opslag en keuken ofzo wordt het schandalig... vooral in de keuken (waar een sonos one staat) blijft er soms maar tussen de niks & 10 mb/s over, vaak rond de 3 mb/s.

Dus de beste keuze zou een goedkoop mesh network zijn? Deze kan eventueel in de slaapkamer gepositioneerd worden, dan zou die al meer richting de keuken moeten stralen denk ik.....
Een kpn superwifi punt kan ook, echter komt odido volgens mij hier eerder met glasvezel :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

KPN Superwifi lijkt mij in deze situatie het makkelijkst. Je kan veel aanmerken op de Experiabox 12, maar hij werkt wel goed samen met die dingen. Zorg wel dat je de Superwifi versie 2 neemt (die zwarte) en dat je ze op Marktplaats scoort in plaats van bij KPN zelf. KPN heeft ze een poosje uitgedeeld en die dingen worden massaal aangeboden. Ik had er onlangs 2 voor 70 euro, nieuw in de doos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
EverLast2002 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:26:
[...]

Sorry, maar de Box12 van KPN is een vreselijk apparaat.
Niet voor niks adverteert KPN met die superwifi schotels,
omdat de Box12 zelf een belabberd wifi bereik heeft.
Verder kun je er amper iets in configureren, probeer maar
eens het subnet te veranderen naar iets anders dan het ingebakken 192.168.2.0/24.
kun je dit onderbouwen?
Mijn ervaring js dat ik dezelfde rssi meet met een experiabox als een unifi of deco.
2.4ghz is dood en 5ghz heb je door muren nou eenmaal meerdere nodes nodig. Dat heeft niets te maken met de experiabox.

En subnet kun je idd niet veranderen maar ik zie niet in waarom dat relevant is voor iemand die beter wifi dekking wil…

Wat ik vooral met “geluk” bedoelde is dat dr superwifi2 ditect kan wireless uplinken naar de experiabox12. Met een oude eb kan dit niet en had je dus een extra superwifi punt nodig

@anoniem987654
Waarschijnlijk schakelt je client in de keuken terug op 2.4ghz en dat is in een appartement helemaal drama.
Ik zou de tip van @JME volgen en superiwifi2 op marktplaats scoren. Via dr kpn wifimanager kon ik ze eerst voor 35 euro kopen, geen id of dat nog zo is.
Je kunt ook proberen een extra 5ghz only ssid aan te maken en kijken of je dat red in de keuken. Zo doe ik het hier, heb ik wel maar 1 streepje 5ghz maar is snel zat. Mn tel wil echter daarmee naar de 2.4ghz wat instort
https://forum.kpn.com/ken...functie-extra-wifi-562445

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39

lier

MikroTik nerd

laurens0619 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:34:
Mijn ervaring js dat ik dezelfde rssi meet met een experiabox als een unifi of deco.
Zelfde ervaring. En verder helemaal eens.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
[...]

kun je dit onderbouwen?
2.4ghz is dood en 5ghz heb je door muren nou eenmaal meerdere nodes nodig. Dat heeft niets te maken met de experiabox.

En subnet kun je idd niet veranderen maar ik zie niet in waarom dat relevant is voor iemand die beter wifi dekking wil…

Wat ik vooral met “geluk” bedoelde is dat dr superwifi2 ditect kan wireless uplinken naar de experiabox12. Met een oude eb kan dit niet en had je dus een extra superwifi punt nodig

@anoniem987654
Waarschijnlijk schakelt je client in de keuken terug op 2.4ghz en dat is in een appartement helemaal drama.
Ik zou de tip van @JME volgen en superiwifi2 op marktplaats scoren. Via dr kpn wifimanager kon ik ze eerst voor 35 euro kopen, geen id of dat nog zo is.
Je kunt ook proberen een extra 5ghz only ssid aan te maken en kijken of je dat red in de keuken. Zo doe ik het hier, heb ik wel maar 1 streepje 5ghz maar is snel zat. Mn tel wil echter daarmee naar de 2.4ghz wat instort
https://forum.kpn.com/ken...functie-extra-wifi-562445
Ik zal morgen eens rondneuzen op marktplaats :)
Zal de extra wifi ook eens proberen morgenavond.
Ben benieuwd eigenlijk wat Sonos zit wel op 2.4 GHz standaard en die blijft het wel vaak volhouden. Om die te bedienen tijdens het koken moet mijn telefoon dus op zelfde netwerk zitten. Dus wat de situatie is in de keuken is nog beetje vaag.
Nu eerst afsluiten ivm F1 morgen vroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@anoniem987654 die sonos mag prima op apart ssid zitten
Een muziekstream is 0,26mbit van spotify en buffert mega dus dat trekt een brakke wifi wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:58
In jouw geval zijn de Superwifi 2-punten de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Een andere router gaat niks oplossen.

Een andere optie is om coax te gebruiken als bedrade backhaul d.m.v. MoCA. Dat werkt heel goed.

[ Voor 29% gewijzigd door MarcoC op 22-09-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:58
anoniem987654 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:26:
Al bedankt voor het advies zo ver!

(was abuis met sterkte van signaal omdat ik bij sommige reviews online een soort heatmap van signaal sterkte zag)
(en had bij familie op zolder een goedkope tp-link router neergezet die betere signaalsterkte heeft over het huis dan het ziggo modem beneden)

Heb van plaats veranderen geprobeerd maar wordt het niet veel beter van.

Ik heb mijn situatie eens uitgeschetst (7 bij 7 appartement ongeveer):

[Afbeelding]

Mijn deur is naast de meterkast van alle appartementen op die verdieping. Hier komt de dsl kabel (ja geen glasvezel....) mijn appartement binnen in de hoek van de woonkamer. (De intercom zit in de gang btw... aangezien kpn wifi manager om die informatie vroeg) Deze zit aangesloten op een pc en een sonos beam direct. De woonkamer en slaapkamer gaat allemaal goed. Echter wanneer ik dus achter de deur sta, dus de opslag en keuken ofzo wordt het schandalig... vooral in de keuken (waar een sonos one staat) blijft er soms maar tussen de niks & 10 mb/s over, vaak rond de 3 mb/s.

Dus de beste keuze zou een goedkoop mesh network zijn? Deze kan eventueel in de slaapkamer gepositioneerd worden, dan zou die al meer richting de keuken moeten stralen denk ik.....
Een kpn superwifi punt kan ook, echter komt odido volgens mij hier eerder met glasvezel :)
Kan je markeren welke muren dik zijn en welke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 20:36
Twee extra wifi punten lossen jouw probleem op. Let erop dat je ze zoveel mogelijk haaks op de dikke muren plaatst. Als je muur 30 cm dik is en de wifi er haaks op straalt moet hij door 30 cm materiaal. Als hij er onder een kleinere hoek op straalt (zoals nu het geval is van router naar keuken) moet hij door veel meer materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk 1 extra superwifi punt in de slaapkamer al zat is. 2 lijkt mij overkill

• EverLast2002
anoniem987654 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:49:
[...]

Ik zal morgen eens rondneuzen op marktplaats :)
Zal de extra wifi ook eens proberen morgenavond.
Ben benieuwd eigenlijk wat Sonos zit wel op 2.4 GHz standaard en die blijft het wel vaak volhouden. Om die te bedienen tijdens het koken moet mijn telefoon dus op zelfde netwerk zitten. Dus wat de situatie is in de keuken is nog beetje vaag.
Nu eerst afsluiten ivm F1 morgen vroeg
Met 2.4GHz en 5GHz zit je gewoon in hetzelfde netwerk, waar je je apparaten in kunt zien/bedienen.
Dus als je Sonos op 2.4 zit en je foon in de 5GHz band dan is dat prima.
(Ik proef een beetje uit je opmerkingen dat je denkt dat het twee gescheiden netwerken zijn).

• EverLast2002
JME schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:35:
KPN heeft ze een poosje uitgedeeld...
Wanneer de KPN monteur tijdens installeren constateerde dat het wifi signaal van alleen de Box12 ontoereikend was kreeg je die schotel(s) erbij inderdaad.
In alle andere gevallen kon je ze zelf via de KPN webshop later alsnog kopen (voor bestaande en niet-KPN klanten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
[...]
kun je dit onderbouwen?
- ik heb een klant die een Box12 kreeg als nieuwe KPN klant. Na een hoop gevloek en onderling beraad hebben we uiteindelijk een DrayTek router geplaatst om van al het gezeik af te zijn.
- een kennis van me heeft onlangs een Box12 gekregen, werkt prima, behalve is het wifi bereik onvoldoende (de KPN monteur heeft "gemeten" en vond het niet nodig om een superwifi schotel erbij te plaatsen).
Ik heb toen zelf een wifi extender geplaatst zodat nu haar hele appartement wifi bereik heeft.
- mijn schoonmoeder heeft een ExperiaBox10 en ze heeft in haar hele appartement wifi dekking. Dit zie ik een Box12 echt niet evenaren..
- lees maar op het KPN forum hoe de Box12 qua wifi bereik presteert.....

Ik ben het absoluut eens dat een Box12 samen met 1 of 2 superwifi schotels (de zwarte versie) een prima werkende oplossing kan zijn voor het probleem van TS @anoniem987654

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier ook een Box 10. Op zich inderdaad een net bereik, maar op zolder hield het toch niet over (betonvloeren). Nadeel van de Box 10 is dan weer dat als je er een Superwifi punt op aansluit, de WiFi op de box zelf wordt uitgeschakeld. Dus bij een Box 10 heb je per definitie twee Superwifi punten nodig: eentje die de WiFi van de box zelf overneemt en eentje die - in mijn geval - op zolder staat. Ik heb beide punten bedraad aangesloten en het werkt als de brandweer! Voordeel boven mijn oude oplossing met een los accesspoint op zolder is dat de Superwifi punten ook het gastnetwerk overnemen.
Pagina: 1