Kan Windows niet op NvMe SSD installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-06 01:14
Mijn broertje heeft een nieuwe compleet nieuwe zelfgebouwde computer. Probleem is dat we nu Windows op de 1TB NvMe SSD proberen te zetten maa dat lukt niet. Wanneer de installatie voor de eerste keer opnieuw opstart boot hij naar de bios. Als ik dan vanuit de bios kies op naar die schijf te booten krijg ik dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj-VO65qPKYHUQJtLtOO7BCy1D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDJE24XlMR31DI7BL6J2aK0e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan Windows wel in hetzelfde systeem op een andere NvMe SSD zetten deze is 2TB. Toen ik dat deed kon ik daarna in Windows ook gewoon die 1TB schijf als opslag gebruiken dus hij werkt wel.

Wat ik al geprobeerd heb:
- CMS aan en uit zetten in de bios
- Fast boot uitzetten
- Schijf op een andere plek in het moederbord zetten
- De schijf legen en converteren naar GPT
- de schijf legen en de installatie hem laten formatteren
- 1 RAM stick uit het mobo halen
- De RAM sticks in andere slots zetten
- USB controllers aanzetten
- BIOS naar default zetten
- CMOS batterij er een minuut uit halen
- Windows klonen vanaf een andere schijf (fout melding dat er niet genoeg ruimte is)

Specs:
Asus TUF B650M-Pro
AMD Ryzen 7 7700x
Samsung EVO 980 PRO 2TB
Samsung EVO 980 1TB
Gigabyte Windforce 4080
2x g.skill DDR5 16GB
Thermaltake toughpower 850w

Oplossing met dank aan @supayoshi :
1. Gparted live op USB zetten
2. Verwijder 2TB Nvme drive uit board om fouten te voorkomen
3. Start Gparted op, verwijder partities op de 1TB NVME - door het maken van nieuwe partitietabel aan (via menu in gparted) GPT - indeling
4. Sluit af, start Windows USB installer
5. Installeer Windows
6. Klaar
7. Plaats 2 TB Nvme terug

[ Voor 13% gewijzigd door Tasty01 op 22-09-2023 22:29 ]

Beste antwoord (via Tasty01 op 07-10-2023 23:11)

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:22
3. Start Gparted op, verwijder partities op de 1TB NVME - door het maken van nieuwe partitietabel aan (via menu in gparted) GPT - indeling
5. Installeer Windows
6. Klaar

EDIT: zet je bios maar op default settings / optimized defaults, en dan booten via UEFI, niet CSM aandoen is niet meer nodig. doe dit nadat je de partitietabel hebt verwijderd (dus na stap 3)

[ Voor 22% gewijzigd door supayoshi op 22-09-2023 20:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:42
Je kan onderstaande proberen.

YouTube: Fix Winload.efi is Missing or Contains Errors Message

Zou ook voor de .exe moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
Dat werkte ook niet. Als ik bootrec /fixmbr invoer staat er “Een apparaat dat op het systeem is aangesloten, werkt niet.” Daarna bij bootsector /nt60 sys geeft hij ook een foutmelding “FAT32 filesystem bootcode is only supported on hardware with 512 byte sector sizes. No boot was successfully updated.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Tasty01 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:32:
Ik kan Windows wel in hetzelfde systeem op een andere NvMe SSD zetten deze is 2TB. Toen ik dat deed kon ik daarna in Windows ook gewoon die 1TB schijf als opslag gebruiken dus hij werkt wel.
Dus de 2 TB Samsung (EVO?) Pro werkt wel en de 1 TB Samsung niet met dezelfde installatie procedure?
Dan denk je toch aan compatibiliteitsprobleem of defect met de SSD.
De andere zaken in je PC vervangen/verwijderen heeft dan ook geen invloed.

Heb je ook echt de hele SSD leeg gemaakt vanuit de Windows USB installatie?
Dus alle partities verwijderen bij het installeren, Windows setup zal dan zelf de SSD partitioneren/formatteren met de correcte UEFI/GPT indeling.
Aangenomen natuurlijk dat je in UEFI mode boot, anders wordt de indeling MBR/Legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:12
Heb je al geprobeerd de schijven van slot te wisselen en enkel met de 1tb schijf er in?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
The_Doman schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:06:
[...]

Dus de 2 TB Samsung (EVO?) Pro werkt wel en de 1 TB Samsung niet met dezelfde installatie procedure?
Dan denk je toch aan compatibiliteitsprobleem of defect met de SSD.
De andere zaken in je PC vervangen/verwijderen heeft dan ook geen invloed.

Heb je ook echt de hele SSD leeg gemaakt vanuit de Windows USB installatie?
Dus alle partities verwijderen bij het installeren, Windows setup zal dan zelf de SSD partitioneren/formatteren met de correcte UEFI/GPT indeling.
Aangenomen natuurlijk dat je in UEFI mode boot, anders wordt de indeling MBR/Legacy.
Ja de 2TB SSD werkt wel met exact dezelfde installatie procedure. Ik weet zeker dat de 1TB schijf werkt omdat hij twee weken eerder dan de andere onderdelen was aangeschaft en is gebruikt in de oude PC als normale opslag De schijf is ook compleet geleegd door zowel het clean command in cmd als het verwijderen van alle partities in de installatie media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
Cyriel85 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:13:
Heb je al geprobeerd de schijven van slot te wisselen en enkel met de 1tb schijf er in?
Ja, dat heb ik geprobeerd

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• supayoshi
5. Installeer Windows
6. Klaar

EDIT: zet je bios maar op default settings / optimized defaults, en dan booten via UEFI, niet CSM aandoen is niet meer nodig. doe dit nadat je de partitietabel hebt verwijderd (dus na stap 3)

[ Voor 22% gewijzigd door supayoshi op 22-09-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 19:18
Met diskpart alles verwijderen, met --override parameter. En laatste firmware op die 1TB? Je weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Tasty01 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:33:
Ik weet zeker dat de 1TB schijf werkt omdat hij twee weken eerder dan de andere onderdelen was aangeschaft en is gebruikt in de oude PC als normale opslag.
Dus wel alleen als non bootable drive!.
Je zou de drive eigenlijk op een ander systeem moeten testen om uit te sluiten of het een defect is of een compatibiliteits probleem.
Ook is de ene SSD een PRO model en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
The_Doman schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:05:
[...]

Dus wel alleen als non bootable drive!.
Je zou de drive eigenlijk op een ander systeem moeten testen om uit te sluiten of het een defect is of een compatibiliteits probleem.
Ook is de ene SSD een PRO model en de andere niet?
Ja, de 1TB werkt wel als non bootable drive en is al getest op een ander computer waar hij werkt als non bootable. En de 2TB is een PRO en de 1TB die ik als boot drive wil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dus indien mogelijk op dat andere systeem de SSD testen als main/boot drive?
Als dat wel werkt kan je de SSD nog in de probleem PC plaatsen en zien of deze dan wel wil starten.
Verder zou ik ook geen andere opties meer weten om te proberen.

Er waren trouwens wel wat problemen met bepaalde series Samsung SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasty01
supayoshi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:36:
5. Installeer Windows
6. Klaar

Ik weet niet waarom, maar dit heeft gewerkt! Ontzettend bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Tasty01 op 22-09-2023 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supayoshi
Tasty01 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:49:
[...]

Het werkt omdat Windows op de NVME drive een stukje code had gezet, in het zogenaamde MBR of mogelijk in het UEFI bestand van de BIOS. Dat is lastig te achterhalen uit je verhaal.
https://learn.microsoft.c...-for-uefi?view=windows-11 Hier kan je meer lezen over de technische achtergrond van UEFI.

Wat je nu hebt gedaan, is de schijf met behulp van Gparted schoongemaakt en het MBR dat op de schijf was achtergebleven verwijderd, en een GPT partitieindeling gemaakt. Vervolgens heb je Windows geinstalleerd via UEFI en nu werkt het zoals het zou moeten.

Dat stukje code dat de foutmelding gaf, kwam vanwege een oude installatie waar Windows naar opzoek was, dat is nu weg door deze handelingen. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tasty01 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:49:
[...]

Vermoedelijk iets met de reeds aanwezig partitie(s), daarnaast is het raadzaam tijdens de Windows installatie tijdelijk andere schijven even te verwijderen of los te koppelen. Een kleinigheid fout in UEFI settings met betrekking tot BOOT devices kan resulteren in systeembestanden op de foutieve schijf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Toch wel heel apart dat het verwijderen van alle partities van de SSD vanuit de Windows USB setup procedure dan niet werkte?
Of was misschien dan toch niet helemaal correct uitgevoerd?
Maar mooi dat het nu dan toch is opgelost.
Pagina: 1