Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 14:57

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
De situatie is 16 zonnepanelen op een carport op het zuiden (10°), geen schaduw. Daarnaast 6 zonnepanelen gemonteerd als ramen in de muur die op het zuiden staat. Deze "ramen" kunnen van onder opengezet worden om zo meer zon te vangen. Deze 6 hebben dus beduidend minder opbrengst en hebben ook last van een beetje schaduw.

Het betreft in totaal 22 panelen: solitek solid bifacial 370w

De vraag gaat om keuze omvormer(s). Voor de 16 panelen denk ik aan een stringomvormer, bijvoorbeeld:
- SMA Sunny Tripower 6.0
- Growatt MOD 6000TL3-XH(BP)
- Sungrow 3PH Omvormer 6kW (SG6.0RT)

Voor de 6 "raampanelen" kan ik dan een kleine 1 fase omvormer bijplaatsen.

Een andere optie is ipv 2 omvormers 1 grotere van 8kW te kiezen en optimisers op de 6 panelen te plaatsen, bijvoorbeeld tigo.

Wat is wijsheid?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat zegt https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Kies rode knopje "nieuw project" en kies daarbij voor "pv-installatie".
Vul de lokatie in en overnemen, daarna rechtsonder het blauw knopje "naar de configuratie van de PV-installatie".
Kies "handmatige planning" , klik op Fabrikant/pvpaneel en vul je paneel in.
Daarna aantal panelen, orientatie en eventueel een 2e string via "pv-generator" toevoegen
Via "configuratievoorstellen" rolt er dan een of meerdere omvormer(s) uit, welke je ook naderhand kan aanpassen of verwijderen.

Let op bij het invullen van de azimuth (richting van de panelen, Zuid = 0° ):
De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Even de strings uitvouwen en hier een screenshotje posten aub

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Dank je, ga ik doen!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
3 fase omvormers hebben een te hoge minimum Vmpp om met 6 panelen aan schaduw management te kunnen doen.

Optimizers in een serieel systeem helpen alleen achterblijvers. Hoe ver zouden de 6 open gaan? En staan ze dan in gelijke stand?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:04:
3 fase omvormers hebben een te hoge minimum Vmpp om met 6 panelen aan schaduw management te kunnen doen.

Optimizers in een serieel systeem helpen alleen achterblijvers. Hoe ver zouden de 6 open gaan? En staan ze dan in gelijke stand?
Denk dat ik ze van onder ongeveer een meter kan openzetten. Ze kunnen individueel in een bepaalde stand gezet worden. In de praktijk zet ik ze waarschijnlijk in 1 stand en laat het daarbij. Tenzij het per seizoen kan verschillen?

De 6 panelen zouden met een kleine 1 fase omvormer kunnen misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door Beun_de_Haas op 22-09-2023 19:18 ]

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:35:
Wat zegt https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Kies rode knopje "nieuw project" en kies daarbij voor "pv-installatie".
Vul de lokatie in en overnemen, daarna rechtsonder het blauw knopje "naar de configuratie van de PV-installatie".
Kies "handmatige planning" , klik op Fabrikant/pvpaneel en vul je paneel in.
Daarna aantal panelen, orientatie en eventueel een 2e string via "pv-generator" toevoegen
Via "configuratievoorstellen" rolt er dan een of meerdere omvormer(s) uit, welke je ook naderhand kan aanpassen of verwijderen.

Let op bij het invullen van de azimuth (richting van de panelen, Zuid = 0° ):
De azimut geeft aan hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. De azimut is vereist voor de precieze berekening van de PV-opwekkingsprognoses en kan bijv. met behulp van de analyse van Sunny Design worden bepaald.

Voer in het tekstveld in hoeveel graden de paneeloppervlakken afwijken van de exacte oriëntatie op het zuiden. Voer bij een afwijking naar het oosten een negatieve waarde (bijv. - 20), bij een afwijking naar het westen een positieve waarde (bijv. 20) in.

Even de strings uitvouwen en hier een screenshotje posten aub
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kpAWDv6xB-Hq121obv6oBcVPJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHXjPfzG3Q1Fz5bUzNZEpfkh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlU2mQNRyYl-1Fl7aeucS4Wk2L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7pqi2fxEgxsGO4M24a3oeSX.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik het zo goed gedaan?

• Ronald
  • Nu online
Met de grote string op 10 graden gaan de te openen panelen wanneer het telt, de winter helft van het jaar, harder. Dus met optimizers in 1 string wordt hem niet.

Je gaat maximaal vermogen in de zomer halen met de 6 richting maximaal open. In de winter richting 80 graden als in je simulatie.

Dus dimensioneer omvormer in maximaal open scenario.

Optimizers of losse enkelfase omvormer zijn extra kosten. Lastige afweging.

Ik neig naar acceptatie gering schaduw beheer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik heb geen beeld van wat je bedoelt met als ramen plaatsen. Is dat verticaal en heb je daar een foto van?

GoodWe GW8000-SDT-20 doet het al vanaf 140V.
SMA Sunny Tripower 6.0 doet het al vanaf 125V.

Tja geen schaduwmanagment, maar Tigo doet dat volgens mij ook maar heel beperkt. Zou het simpel houden en alles op een 3F omvormer aansluiten. Een aparte omvormer of Tigo hiervoor aanschaffen lijkt me zonde, want verticaal gaat niet heel veel kWh opleveren denk ik?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 22-09-2023 19:37 ]

• Ronald
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:35:, want verticaal gaat niet heel veel kWh opleveren denk ik?
Jaarbasis minder. Maar het doet het erg goed in december… die 6 gaan dan meer geven dan de 16 bij elkaar.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:39:
[...]

Jaarbasis minder. Maar het doet het erg goed in december… die 6 gaan dan meer geven dan de 16 bij elkaar.
Hoe zit het dan met indirecte instraling in december. Die 16 zien toch wat meer wolkjes dan 6 die naar de donkere muur van buren kijken (bij wijze van spreken).

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:39:
[...]

En hoeveel kWh hebben we het over dan. Want 0,1 naar 0,2 kWh is wel een verdubbeling, maar voor mij nog steeds niks ;)

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Als alles in 1 string wordt gezet, dan gaan die 6 raampanelen in de zomer toch heel erg de zwakste schakel vormen? Helemaal omdat die ook beetje schaduw te verwerken krijgenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGOZUHyJUl9iXTjpQNie2yzjUcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAJephKtl02W2DXx9rIEmhrm.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staan de "raam zonnepanelen"

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Is micro omvormers op die 6 misschien een idee?

• Ronald
  • Nu online
Beun_de_Haas schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:54:
Is micro omvormers op die 6 misschien een idee?
Hoymiles heeft een 6 paneel 3 fase micro ;)
3 trackers, 2 parallel per tracker volgens mij.

Daar kun je er ook 4 van pakken…

Kost iets meer dan een GoodWe, minder dan een sma.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Als ik die zou pakken en dan een grotere voor de 16 panelen, is dat niet handiger?

[edit] bedoel je deze:

https://www.solarchamp.eu...er-voor-zonnepanelen.htmlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2spJzQSyf_3eOWHCbLKhzf2vGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eroy9X7IP79kfSyTKJM2NgDD.jpg?f=fotoalbum_large

Buren is overigens niet aan de orde hier, zie plaatje

[ Voor 105% gewijzigd door Beun_de_Haas op 22-09-2023 20:42 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:59:
[...]

Hoymiles heeft een 6 paneel 3 fase micro ;)
3 trackers, 2 parallel per tracker volgens mij.

Daar kun je er ook 4 van pakken…

Kost iets meer dan een GoodWe, minder dan een sma.
Heeft ook wel serieus wat nadelen die microomvormers:
  • Elektronica op het dak in weer en wind en slecht bereikbaar.
  • Peak efficiency is maar 96,0% (EU efficiency, die nog slechter is, lijken ze bewust niet te vermelden ;))
SMA/GoodWe zit binnen (makkelijk vervangbaar) en heeft peak efficiency 98,2%

Ik zou dus gewoon een stringomvormer nemen. String 1 met 16 panelen, en string 2 met 6 panelen. @Beun_de_Haas Een stringomvormer van dit vermogen heeft meestal 2 MPPT ingangen, dus je kan 2 verschillende sets in serie plaatsen.

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Dank je, daar kan ik wat mee. Gaat de string met 6 panelen last krijgen van late opstart door het gering aantal panelen?

De omvormer wil ik in de carport plaatsen. Het is ongeveer 60meter van de carport naar de verdeelkast in huis. Hoop dat de 5x6mm2 die ik hiervoor nog heb liggen voldoende is.

SMA of GoodWe de beste keuze trouwens qua merken?

• Dre
  • Niet online

Dre

Beun_de_Haas schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:31:
Dank je, daar kan ik wat mee. Gaat de string met 6 panelen last krijgen van late opstart door het gering aantal panelen?

De omvormer wil ik in de carport plaatsen. Het is ongeveer 60meter van de carport naar de verdeelkast in huis. Hoop dat de 5x6mm2 die ik hiervoor nog heb liggen voldoende is.

SMA of GoodWe de beste keuze trouwens qua merken?
Met 6 panelen zit je altijd wel boven de 180V MPP. GoodWe heeft minimaal 140V nodig en SMA 125V. Qua opstarten maakt het ook niet eens uit omdat je 16 panelen ruim voldoende spanning genereren.

Kabel lijkt me op eerste inschatting voldoende (zonder berekening gedaan te hebben).

Met zowel GoodWe als SMA heb ik goeie ervaring. De logging van GoodWe vind ik een slechte website hebben (reageert soms erg traag). SMA heeft een betere website qua logging. Qua defecten heb ik nog nooit een defecte GoodWe of een defecte SMA gehad. Vanwege de prijs zou ik voor GoodWe gaan.

• Dre
  • Niet online

Dre

Let bij wel op de minimale spanning:
GoodWe GW6000-SDT-20 = 180V
GoodWe GW8000-SDT-20 = 140V

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Aha, opstarten gaat per omvormer en niet per string, dat wist ik niet. Dan is deze oplossing ideaal :)
Let bij wel op de minimale spanning:
GoodWe GW6000-SDT-20 = 180V
GoodWe GW8000-SDT-20 = 140V
Goed geholpen? Vergeet dan nie
Wat vreemd. Je zou zeggen, kleiner vermogen geeft kleinere minimale spanning. Dus beter de 8000 pakken, ookal wordt de 6000 geadviseerd?

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Oh en nog een laatste vraag. Ik lees bij de specs van sommige omvormers dat ze zijn geoptimaliseerd voor bifacial zonnepanelen. Is dat nog iets waar ik rekening mee moet houden?

• Dre
  • Niet online

Dre

Opstartspanning is eigenlijk nooit relevant, want panelen leveren vrijwel de volle spanning bij een beetje instraling. Zie IV curve van je panelen.

Ik zou de GoodWe GW8000-SDT-20 pakken. Is wel wezenlijk anders dan de 6000 (5kg zwaarder, fysiek groter, etc). Kan ook tot 1100V in plaats van 1000V. Zie hier een datablad staan:
https://www.winkelman-zon...2mppt-inclusief-wifi.html

Bifacial panelen leveren toch ook gewoon gelijkspanning en gelijkstroom net als elk ander zonnepaneel? Klinkt mij als marketing onzin in de oren (ik zou er dus niet op letten). Fabrikant weet niet waar die over praat (correct me if wrong).

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
Haha ja ik zie de logica ook niet.

Formaat is niet belangrijk. Kwaliteit en waterdichtheid wel, maar dat zit wel goed zo te zien. Ik ga hem bestellen. Enorm bedankt voor de hulp, iedereen in het topic trouwens 👍

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:25
ik zou persoonlijk die 16 op een 3f string zetten ( maakt qua werking weinig uit welke.. neem die waarbij je goed gevoel hebt ) en die 6 verticale op micro's ( enphase of hoymiles ).

die string met 16 op een plat dak zonder schaduw zullen alle panelen wel ( zo ongeveer) hetzelfde doen.
het oprtimale uit die andere 6 haal je met micro's ( zelf geef i dan de voorkeur aan enphase) dan doet elk paneel het max van wat er te bereiken valt ongeacht of er schaduw is op een ander paneel.

en voor de bifacial werking zou ik de verticale altijd een stukje "open" zetten zoals je het zelf benoemt

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:25
en opstartspanning is niet zo boeiend.... ja je moet genoeg panelen hebben ( als opstart bijv 800v is heb je zon 20 panelen nodig die actief zijn .. 40v per paneel gemiddeld) de spanning van het panneel is er of is er niet.. de stroom .. amperes dus .. die bepalen of je genoeg vermogen hebt om je omvormer te laten werken en dat word bepaald door de lichtinval/intensieteit.
kort gezegd spanning is er of is er niet. stroom kan verschillen gedurende de dag door bewolking schaduw enz enz

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• Beun_de_Haas

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

Topicstarter
crazyjopje schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:30:
ik zou persoonlijk die 16 op een 3f string zetten ( maakt qua werking weinig uit welke.. neem die waarbij je goed gevoel hebt ) en die 6 verticale op micro's ( enphase of hoymiles ).
Vraagje, stel ik kies voor deze oplossing heb ik dan 2 verschillende Ymvk 3f kabels nodig richting de meterkast? Is het een optie om alles aan een enkele 5x6mm2 kabel te knopen richting 1 automaat in de meterkast?
Pagina: 1