Smarthome – waar te beginnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 04:53

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Zoals titel al zegt, ik zie door de bomen het bos niet meer. Recentelijk zijn wij verhuisd en hebben een aantal dingen nu op de ‘afstandsbediening’ gekregen. Dus ik ben nu op zoek of dit te integreren is in een single smarthome omgeving en wat de mogelijkheden zijn. Ik ben gaan zoeken de individuele zaken die in ons huis, echter elk product heeft zijn eigen hub/box om smart te gaan, Ik vraag me af of dat allemaal nodig is en of het niet simpeler kan. Ik heb Homey bekeken en HomeKit – lees voors en tegens en eigenlijk op zoek naar stap 1 – dan is dat een uitgangspunt. Ook uitgangspunt is dat ik niet verwacht ALLES te kunnen integreren maar zoveel mogelijk. We hebben Apple dus fijn als het daarom werkt.

Zaken die in scope zijn om te integreren
  • Hue lampen – we hebben de officiele bridge en werkt fijn met de bijbehorende app.
  • Zonnescherm/rolluiken op Somfy afstandsbediening. Niet via internet.
  • In-Lite tuinverlichting met Smart Hub 150 op bluetooth.
  • Unify Dream machine Pro + Protect voor de (deurbel)cameras. En hotspots natuurlijk ook.
  • Keukenverlichting (L&S Deutschland). IR afstandsbediening.
  • Diverse huishoud apparaten (droger/vaatwas) die op Wifi kunnen – niet noodzakelijk.
  • Zonnepanelen uitlezen (Enlighten – Enphase Envoy)
Probleem is dat bij Somfy je een Tahoma Switch moet kopen (~185 euro) om eventueel het smarter kan maken en bij In-Lite zit je aan een Smart Switch van bijna 350 euro. Ik kan me niet voorstellen dat alles apart aangeschaft moet worden en dat je nog een apparaat die HomeKit ondersteunt (bv. Apple TV) of de Homey er daarnaast nog bij moet hebben (400 euro).

Toekomstige automatiseringen/toevoegingen in scope
  • Thuiskomen – lichten aan
  • Melding cameras – bepaalde lichten aanzetten
  • Alles buiten het huis uit of aan kunnen zetten
  • Warmteboiler koppelen, en eventuel schakelen met zonnepanelen opbrengst
  • Temperatuur/windmeter (voor zonnescherm / rolluiken)
Ik zoek eigenlijk het eerste begin en dat proberen uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 16:10
M.I.G. schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:31:
Probleem is dat bij Somfy je een Tahoma Switch moet kopen (~185 euro) om eventueel het smarter kan maken en bij In-Lite zit je aan een Smart Switch van bijna 350 euro. Ik kan me niet voorstellen dat alles apart aangeschaft moet worden en dat je nog een apparaat die HomeKit ondersteunt (bv. Apple TV) of de Homey er daarnaast nog bij moet hebben (400 euro).
Tja, dat is wel het nadeel van de fabriekseigen oplossingen: je zit vast aan hun systeem en de bijbehorende hoge kosten als je e.e.a. wilt integreren. Laatst heb ik buitenjaloezieën aangeschaft. Standaard leveren ze die met Somfy en hun afstandbediening, maar ik heb expliciet gekozen voor de ouderwetse, bedrade oplossing met knopjes op de muur. Het voordeel daarvan is dat je niet vast zit aan merkspecifieke oplossingen. Ik heb een Shelly 2PM achter de knopjes ingebouwd voor de slimme bediening (maar het had uiteraard ook iets anders kunnen zijn). Dankzij de knopjes is handmatige bediening nog steeds mogelijk.
Daarnaast zul je nog altijd iets moeten hebben om alles te integreren, aan de kosten daarvoor ontkom je niet. Daar zijn verschillende oplossingen voor zoals Home Assistant of Domoticz. Of misschien Homey, ik zie apparatuur met IR-bediening.
Met kant en klare oplossingen heb ik geen ervaring, mijn systeem heb ik helemaal Tweaker-stijl opgebouwd met een Raspberry Pi 2B, uitlezing van slimme meter en omvormer van de zonnepanelen, zelfgemaakte scripts en webinterface voor de automatische en handmatige bediening van de diverse apparaten (verlichting, verwarming, jaloezieën, tuinsproeier, radio).

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 13:55
Die Tahoma kastje heb je nodig om via Overkiz integratie op HA goed te laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door lunarmoon op 22-09-2023 21:56 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:32
lunarmoon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:55:
Die Tahoma kastje heb je nodig om via Overkiz integratie op HA goed te laten draaien.
Er zijn twee opties: de Connectivity kit, wat enkel bereikbaar is via internet en dus Overkiz, en de Tahoma switch, welke een local API heeft. Beide zijn achterlijk dure oplossingen voor de functie, maar wel met ~100 euro verschil. Voor wat ik weet zijn er nog geen betere / goedkopere oplossingen, omdat het een propriëtair protocol is waarmee met de Somfy motoren wordt gecommuniceerd.

@M.I.G. Er zijn tal van opties, maar je kunt voor de simpelheid beginnen met wat je base moet zijn. Zelf ben ik bekend met Home Assistant, maar een vriend van mij gebruikt Homey. Beide producten hebben een behoorlijke ondersteuning, waarbij Homey denk ik wat "n00b vriendelijker" is. Home Assistant heeft in de laatste jaren slagen gemaakt in gebruikersvriendelijkheid en is wat beter aanpasbaar.

Als je een Raspberry Pi hebt liggen, of je kunt een VM draaien op je PC, dan zou je met Home Assistant kunnen testen. Integratie met Hue is vrij simpel, dat lijkt mij de makkelijkste start. Presence detection kun je doen door het koppelen van je router of access points óf GPS middels de app. Bevalt Home Assistant je niet, dan kun je altijd nog de keuze voor Somfy of een ander product maken.

Edit: Misschien ook even handig om te vertellen wat ik nu heb (ik ben nog steeds experimenteel met HA bezig):
Apparatuur
- Raspberry Pi met HomeAssistant
- [Local API] Hue Bridge (waarschijnlijk in de toekomst vervangen door een Zigbee stick / ontvanger ivm onzekerheid richting van Signify)
- [Local API] Tado bridge voor aansturing van CV-ketel + radiatorknoppen
- [Local API] HomeWizard P1 meter voor het uitlezen van de elektra+gas meterstanden
- [Local API] Unifi controller draaiend op een andere Raspberry Pi, voor uitlezen van Wifi ivm presence detection - werkt vrij goed.
- [Overkiz / Homekit] Somfy Connectivity kit voor het aansturen van één zonnescherm :+ Ik vond het het prijsverschil niet waard.

[ Voor 22% gewijzigd door tagican op 23-09-2023 00:25 ]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
M.I.G. schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:31:

Ik zoek eigenlijk het eerste begin en dat proberen uit te breiden.
een vraag die er ook bij hoort is in hoeverre wil je hier tijd in stoppen? Wil je installeren, nooit meer naar kijken, altijd werken? of vind je het leuk om te scripten, uit te proberen, te veranderen, onzinnige dingen te automatiseren gewoon omdat het kan?

Ik ben nu vooral bezig met OpenHab, een community oplossing die ook gewoon op een RPi draait. De integraties die jij zou willen zijn allemaal beschikbaar (en nog veel meer), echter wel met een hoge mate van scripting en een onder de maat UI en App.

[ Voor 22% gewijzigd door emielbf op 23-09-2023 07:37 ]

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:49
Ik denk, maar is mijn mening dat je beter naar Home Assistant kunt kijken geïnstalleerd op een intel nuc.

Hier eigenlijk al jaren draaien met veel plezier, en kost alleen veel tijd. En de leercurve is wat lastig, maar als je het eenmaal doorhebt werkt het eigenlijk perfect. En op internet staat veel informatie! en een nadeel het is wel erg verslavend :X

VIa node red kun je verschillende maken en is lekker overzichtelijk wat je ''geautomatiseerd'' wilt hebben.

En inderdaad veel hebben een eigen ''Hub'' deze kun je vaak integreren in HA hier ontkom je niet aan omdat de producten vaak een eigen protocol hebben. Grotendeels zal het wel werken, en anders even inlezen welke hubs ondersteund worden

[ Voor 24% gewijzigd door k_ers op 23-09-2023 07:54 ]

Pagina: 1