Dakisolatie opwaarderen nuttig Rc 2.5 -> Rc 4/6?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Ha allen,

Ik woon in een huis uit '97 met overal Rc 2.5 (Dak, vloer, gevels). Er is dus overal isolatie aanwezig maar niet geweldig.

Via de gemeente kan ik bij Winst Uit Je Woning meedoen aan een gezamenlijke inkoopactie voor energiebesparende maatregelen. Extra spouw/vloerisolatie raden ze in ons geval af. Dakisolatie lijkt wel een optie. Dat lijkt me ook logisch. In de zomer is het onaangenaam warm onder de platte daken (1e én 2e verdieping). In de winter zijn het de koudste ruimtes.

Maar op de website van de partij staat het volgende:
Op het dakbeschot wordt een dampremmende folie aangebracht om het vocht te reguleren, gevolgd door een laag van circa 8 tot 12 cm PIR isolatieplaten aan te brengen.
Ofwel we zouden van Rc=2.5 naar Rc=~4 of Rc=~6 gaan. Prijsindicatie voor ons oppervlakte (ca 50m²) ca. €10.000. Ik vind het niet echt een overtuigende verbetering voor het geld. Mij lijkt dat als het dak open gaat, je een zo groot mogelijke relatieve verbetering wil bereiken. Waarom zou je niet gaan voor een Rc van 8. Of 10.. Dit soort initiatieven is leuk voor mensen met slechte isolatie. Maar in huizen zoals de mijne val je volgens mij in een soort gat. Waar extra isoleren bijna niet rendabel is.

Mijn vraag: Zijn er medetweakers die soortgelijk werk hebben laten uitvoeren, en zoja kunnen jullie iets zeggen over verbeterd comfort/gasverbruik bij een relatief kleine stap in Rc-waarde?

[ Voor 8% gewijzigd door Aardedraadje op 22-09-2023 15:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
klinkt duur, meer inlezen in de materie:

https://www.milieucentraa...-en-besparen/dakisolatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Omdat standaardproducten tot een isolatie van zeg 7 gaan? Hoeveel meter dik wil je je dakisolatie maken?

Bij zeg alles boven de 5 moet je je dakspanten meestal al gaan verstevigen om überhaupt de extra massa te kunnen dragen, als je nog meer massa toevoegt wordt het een constructeur raadplegen.

En wat denk je dat 8 of meer extra oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 16:20
Het pand is uit 1997 dus het dak is 26 jaar oud. Normale dakbedekking heeft een vervangingscyclus van ca. 25-30 jaar. Dus het dak is waarschijnlijk al aan vervanging toe. Bij vervanging van het dak blijft de bestaande dakbedekking en isolatie gehandhaafd (de bestaande dakbedekking fungeert in het nieuwe pakket als dampremmende laag) dus kan het dak worden voorzien van extra isolatie en nieuwe dakbedekking. De vraag is of je inderdaad iets van 8-12 cm PIR kunt toevoegen. Dit hangt af van de opstandhoogtes en dient in het werk bekeken te worden.

Dus niks nieuws onder de zon, gewoon een paar prijzen opvragen bij dakdekkers in de buurt die zijn aangesloten bij Vebidak (= héél belangrijk) en dan opdracht geven aan de meest interessante partij die je een goed gevoel geeft.

En nee, 200 per m2 is normaal gesproken niet echt een hele goede prijs. Tenzij je in de 30-tons zone van Amsterdam woont, dan wel. De prijs van een dak wordt vooral bepaald door de bereikbaarheid, verticaal transport, ontheffingen etc. wordt steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:25

_Arthur

blub

Aardedraadje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:30:
Ha allen,

Ik woon in een huis uit '97 met overal Rc 2.5 (Dak, vloer, gevels). Er is dus overal isolatie aanwezig maar niet geweldig.

Via de gemeente kan ik bij Winst Uit Je Woning meedoen aan een gezamenlijke inkoopactie voor energiebesparende maatregelen. Extra spouw/vloerisolatie raden ze in ons geval af. Dakisolatie lijkt wel een optie. Dat lijkt me ook logisch. In de zomer is het onaangenaam warm onder de platte daken (1e én 2e verdieping). In de winter zijn het de koudste ruimtes.

Maar op de website van de partij staat het volgende:
[...]

Ofwel we zouden van Rc=2.5 naar Rc=~4 of Rc=~6 gaan. Prijsindicatie voor ons oppervlakte (ca 50m²) ca. €10.000. Ik vind het niet echt een overtuigende verbetering voor het geld. Mij lijkt dat als het dak open gaat, je een zo groot mogelijke relatieve verbetering wil bereiken. Waarom zou je niet gaan voor een Rc van 8. Of 10.. Dit soort initiatieven is leuk voor mensen met slechte isolatie. Maar in huizen zoals de mijne val je volgens mij in een soort gat. Waar extra isoleren bijna niet rendabel is.

Mijn vraag: Zijn er medetweakers die soortgelijk werk hebben laten uitvoeren, en zoja kunnen jullie iets zeggen over verbeterd comfort/gasverbruik bij een relatief kleine stap in Rc-waarde?
Optie om het zelf te doen? Voor inspiratie hebben we hier een heel mooi topic voor: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 16:20
de platte daken (1e én 2e verdieping). In de winter zijn het de koudste ruimtes.
Het gaat om platte daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Als je dakbedekking komende tijd aan vervanging toe is dan verdient het de aanbeveling om te kijken of er van bovenaf extra isolatie aangebracht kan worden. Dat is vochttechnisch veiliger.

Indien bovenstaande niet kan, dan is na-isolatie van onderen een optie, maar de gegeven prijs is (veel) te hoog. Je kunt zelf zien wat PIR per m2 kost, wat afwerking (gips?) potentieel kost, en wat arbeid kan kosten. Daarmee kun je inschatten wat het kost als je het zelf doet of als je het uitbesteed.

Die 'inkoopacties' kun je beter met een korrel zou nemen qua voordeel. Vaak is het pure marketing. Beter is om offertes op te vragen, al dan niet met je directe buren.

Reken je trouwens niet rijk met de temperatuur in de zomer. De PIR zal de warmte opslaan en alsnog afgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:42

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Dank voor de reacties tot nu toe allemaal,

Mijn startpost dekte niet helemaal mijn lading en bevat wat "interne monoloog" die ik beter weg had kunnen laten. Excuses voor de verwarring, slechte nacht achter de rug :)

Dat de prijs hoog is (ondanks een "inkoopactie") was me inderdaad ook al opgevallen, en ik was inderdaad al aan het rondvragen geslagen wat betreft offertes. Gewoon ter oriëntatie en om te kijken of het wel echt een goede deal is. Dit doe ik eigenlijk altijd als iemand roept dat je "korting" krijgt.

Dat het dak zijn limieten kent en er dus praktische limitaties zijn wat betreft isolatiewaardes is inderdaad ook logisch. Ons dak is uitgevoerd als betonnen dakvloer met daarop isolatieplaten en dan de dakbedekking. Kwa draagkracht zou het goed moeten zitten aangezien er nu ook al een ballastlaag van grind op ligt. Maar dat is meer iets voor de dakdekker/het isolatiebedrijf om uit te zoeken. Mijn uitgangspunt is bij eventueel uit te voeren werkzaamheden in ieder geval om het maximaal haalbare te laten plaatsen.

Mijn vraag ging voornamelijk over het te verwachten comfort van Rc 4 of Rc 6 (of hoger) vergeleken met Rc 2.5. Ik had gehoopt dat iemand soortgelijke veranderingen had laten toepassen, en kon vertellen of dit wel/niet goed beviel. Als het weinig uit maakt, dan is de rekensom namelijk snel gemaakt en wordt er niks aangepast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:33
@Aardedraadje je halveert de warmtedoorgifte.
Dus dat scheelt echt wel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1