Vraag naar betekenis term aansluiting bij glasvezelcijfers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:23

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Bij het artikel nieuws: Delta Fiber heeft 1,5 miljoen glasvezelaansluitingen van @LFranxWind is de term aansluiting gebruikt. Helaas maakt het artikel niet duidelijk wat de redactie, of het bedrijf uit het nieuws, verstaat onder die term. Terwijl daarop wel gebaseerd lijkt dat het aantal bijzonder is om een mijlpaal te noemen.

In het oorspronkelijke bericht van het bedrijf staat herhaaldelijk dat adressen bereikt zijn.
Er staat niet omschreven wat het bedrijfs daar precies onder verstaat. Het noemt het bereiken niet eenduidig als 'aansluiting'. Aangezien bereiken van huishoudens en bedrijven dan net zo goed het aanleggen van een glasvezelkabel tot de erfgrens of tot een gebouw kan betekenen lijkt mij dat niet zomaar aansluitingen te noemen. Dat soort kabels zit verder ook nergens aan vast, omdat het slechts in de grond ligt om mogelijk in een gebouw afgemonteerd te worden om te kunnen gebruiken,

Het is helaas niet voor het eerst dat er bij tweakers nieuws onduidelijk is waar dit soort cijfers nu precies over gaan. Van een tech-site verwacht ik wel wat meer duidelijkheid over dit soort technische termen. Het maakt nogal een verschil of een bedrijf een kabel tot een erfgrens heeft kunnen leggen, of dat er daadwerkelijk een bruikbare aansluiting in een gebouw is wat een provider kan activeren en waar een gebruiker slechts aansluitapparatuur aan hoeft te koppelen. En dus maakt het ook verschil om het nieuws met ander nieuws te kunnen vergelijken en inhoudelijker discussie over te voeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:57

Hayte

Nieuwsredacteur
'Adressen bereikt'=aansluitingen=als klant kan je een glasvezelabo via Delta (of een Delta-partner) afsluiten. Bij mij persoonlijk ligt er nu een paar maanden een KPN-glasvezelkabel tegen de gevel aan, maar dit is geen 'aansluiting' omdat KPN pas bij de jaarwisseling in mijn straat/wijk langskomt om en masse mensen te kunnen 'aansluiten'. Of ik daar ja tegen zeg of niet; vanaf dat punt ben ik aan te sluiten, en dus geld ik als een aansluiting. De KPN's, Delta's en ODF's van Nederland bedoelen voor zover ik weet allemaal hetzelfde met 'aansluitingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Topicstarter
@Hayte Ik vraag niet wanneer het wel gelijk is, maar wat de betekenis van de term aansluiting in het nieuws is bij de cijfers. Het nieuws gaat namelijk niet om mogelijke situaties in de toekomst, maar om de huidige situatie voor de betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Nou, zoals ik schreef: 'Adressen bereikt'=aansluitingen=als klant kan je een glasvezelabo via Delta (of een Delta-partner) afsluiten. Daarvoor hoeft die kabel niet per se tot in je meterkast te gaan, als je dit eerder hebt geweigerd, maar dan zal die kabel ergens in de buurt van je gevel in de grond blijven liggen, klaar om op korte termijn te worden aangesloten als je dan wel ja zegt. Dan kan het zijn dat de provider extra kosten in rekening brengt, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Dat is gelezen, maar ik lees niet waarop dat gebaseerd is. Het lijkt namelijk niet op basis van de bron te zijn. Daarvan merkte ik niet voor niets op dat deze verschillende termen gebruikt. Hoe verwacht de redactie dan dat we het op deze manier maar moeten interpreteren terwijl de cijfers daar dan niet zomaar over gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Delta gebruikt in het bericht de bewoordingen 'adressen met toegang tot glasvezel', 'adressen bereikt' en 'aansluitingen' door elkaar, waarbij iedere keer hetzelfde wordt bedoeld. Zie ook de op een na laatste alinea: De ambitie van DELTA Fiber is om zoveel mogelijk huishoudens en bedrijven toegang te bieden tot een snelle internetverbinding en te groeien naar 2 miljoen aansluitingen in 2025. en vergelijk dit met Hiermee liggen wij goed op koers om onze doelstelling te bereiken, 2 miljoen huishoudens en bedrijven toegang tot ons netwerk in 2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Het antwoord is dus dat het een aanname is? Dat maakt het vergelijken en diepgang er voor mij helaas niet beter op.

Ik hoop dan dat de redactie doorvraagt, of op zijn minst in het nieuws duidelijk is over de vrij betekenis van de zelf gekozen term.

Het verkondigen van mijlpalen als feestelijk nieuws is gewoonlijk marketing of serieuze communicatie. Het gebruik van verschillende bewoordingen maak ik juist op dat ze niet zomaar hetzelfde bedoelen. Termen worden niet zomaar door elkaar gebruikt in officiele communicatie over resultaten en ambities. En hoewel het voorstelbaar is dat een bedrijf geen sterke tekstschrijvers heeft lijkt het me eerder dat er dan een belang is bij de onduidelijkheid.
Als bedrijf kan je prima beweren een ambitie van 2 miljoen volwaardige aansluitingen te hebben en dan verwijzen naar een feestelijke situatie van 1,5 miljoen kabels die slechts tot een gebouw liggen. Het maakt de verschillende termen daarmee nog niet gelijk. Het is dan eerder marketing om dit soort mijlpalen te noemen, wat vaak een kenmerken heeft om op onduidelijk in te spelen.

[ Voor 12% gewijzigd door kodak op 23-09-2023 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ben het wel eens met @kodak dat de algemene indruk van het Tweakers artikel anders is dan die van Delta Fiber zelf. Dat begint al bij de titel waarbij de term “aansluitingen” inderdaad niet duidelijk is.

“Delta Fiber bereikt 1,5 miljoen adressen met glasvezel” zou de lading beter dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
kodak schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:26:
Het antwoord is dus dat het een aanname is?
Nee. Zoals de inleiding van Delta's persbericht stelt:
DELTA Fiber heeft met zijn razendsnelle uitrol van glasvezel nu 1,5 miljoen adressen bereikt. Met het behalen van deze mijlpaal heeft nu 18 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot het allersnelste netwerk van Nederland.
Ze bedoelen hiermee dat 1,5 miljoen adressen 'toegang heeft tot' hun glasvezelnetwerk. Dat is in deze context synoniem voor 'aansluitingen', zoals wij en andere providers - en Delta in het persbericht zelf ook - gebruiken. Het gaat hier om glasvezelaansluitingen waarop een abonnement op af te nemen is. Of die kabel tot in de meterkast gaat of niet is niet per se relevant, want Delta kan - op betaling - die glasvezelkabel naar de meterkast schieten, bij die klanten waarbij dit niet is gebeurd. Ik snap dat het verwarrend kan zijn omdat Delta hier verschillende termen door elkaar heen gebruikt, maar dit is wat ze bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Topicstarter
We lijken een verschil van mening te hebben wanneer iets een aanname is.

Het uitgangspunt vanuit de redactie lijkt dat het voldoende is om te menen dat het gelijk is door een specifieke eigen interpretatie op tekst. Mijn uitgangspunt is dat het interpreteren op tekst niet zomaar redelijk is, zeker niet als we daarbij diverse conflicterende belangen negeren.

Natuurlijk valt een bron op een eigen manier te interpreteren. Maar deze interpretatie gaat niet tot nauwelijks in op de tegenargumenten. Terwijl het argumenten zijn die op zijn minst uitgesloten mogen worden om een onjuiste interpretatie te voorkomen. Of op zijn minst verwarring bij de lezers te voorkomen.

Natuurlijk kan je als redactie een standpunt innemen dat je een bron op een bepaalde manier leest. Maar dat is dan wel belangrijke context voor de lezer. Als lezer lees ik een bericht niet zomaar op de manier van een ander, of op zichzelf. Als uit het nieuws niet duidelijk is op te maken dat de schrijver verschillende uitleg samenvoegt tot een term, en ook niet valt op te maken of die term eenduidig is bij ander (tweakers)nieuws, dan lijkt het gebruik van dit soort versimpeling me niet waardevol als lezer van een tech-site als tweakers. Er valt zo niet te vertrouwen op de termen, moeilijker tot niet te vergelijken en moeilijk eenduidig discussie op de inhoud te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Het is goed om kritisch te zijn op wat in dit geval Delta in zijn persbericht schrijft, dat zijn wij natuurlijk ook. Ik schrijf al jaren over de Nederlandse glasvezelmarkt en heb daarbij meerdere persberichten en andere communicaties gelezen van Delta, andere providers, de ACM, noem maar op. Gebaseerd op die ervaring met dit deel van de telecommarkt, weet ik dat ze dat ze het aantal aansluitingen bedoelen zoals wij het ook altijd bedoelen. Ze hebben het zelf in het persbericht ook over het aantal aansluitingen, ze hebben in het verleden ook op een vergelijkbare manier geschreven over hun aantal aansluitingen... Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze hier iets anders bedoelen dan wij.

Ik heb het gevoel alsof je kritiek hebt op het artikel of Delta's persbericht, maar het is me niet geheel duidelijk waar die kritiek vandaan komt, of wat je denkt dat ze anders zouden kunnen bedoelen. Ja, in je eerste post heb je het over het verschil tussen ftth of fttc, maar in mijn posts daarna heb ik duidelijk aangegeven waarom dat verschil niet zo heel erg relevant is. Het gaat om het aantal huizen waarop een abonnement op af te nemen is, net zoals bij de andere providers. De cijfers zijn te vergelijken met elkaar, er is te vertrouwen op de termen, er is eenduidig discussie op de inhoud te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Hayte op 25-09-2023 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

In dit bericht over KPN wordt gesproken over huishoudens. Maar daar is ook niet duidelijk of de kabel in tuin eindigt of in het gebouw met een afgemonteerd kastje.

Ik had het al onder het delta bericht al gepost, er zijn op dit potentieel ruim 8 miljoen adressen/locaties waar aansluitingen zijn waar men internet in gebruik hebben (pots/adsl, kabel of glasvezel zijn de mogelijkheden denk ik). Dat is in de lijn met de cijfers, KPN wil 80% / 6,7 mln, en delta heeft 18%/ 1,5 mln. Als je dat om rekent kom je boven de 8 mln uit. Daarnaast zal er nog een klein percentage waar geen aansluitingen zijn, hoe groot dat precies is weet ik niet.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Topicstarter
@Hayte Een aansluiting is wat mij betreft een situatie waarbij je duidelijk verbinding kan maken. Dus dat er een aansluitpunt gerealiseerd is, zoals ook de wet als grens lijkt te trekken. Als klant heb ik geen aansluiting als een isp slechts een kabel ergens buiten uit de grond laat steken op een erf of openbare weg. Er zijn dan nog zoveel handelingen van de isp nodig om dat wel te kunnen (boren, eindpunt aanleggen, bruikbaarheid controleren, eventuele kosten voor de handelingen, de te nemen tijd) dat als we dat al aansluiting gaan noemen het de waarde van de term behoorlijk devalueert.

Daarbij noem ik niet zomaar op dat ik als tweaker belangen heb voor duidelijkheid, zoals kunnen vergelijken en me er in herkennen. Zoals je onder de diverse artikelen zoals ook van vandaag kunt lezen hebben diverse tweakers moeite met de onduidelijkheid en het gebruik van de term om het ruim te interpreteren.

[ Voor 7% gewijzigd door kodak op 29-09-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
kodak schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:48:
@HayteAls klant heb ik geen aansluiting als een isp slechts een kabel ergens buiten uit de grond laat steken op een erf of openbare weg.
Dit geldt ook niet altijd als een aansluiting. Die sprietjes steken nu buiten mijn voordeur, maar ik ben nog niet aansluitbaar, want KPN is nog niet langs geweest om mij aan te sluiten, of om dit aan te bieden. Zodra ze hebben aangeboden mij aan te sluiten, tel ik als aansluiting. Want vanaf dat moment ben ik ofwel aangesloten, of ben ik op korte termijn aan te sluiten.
Daarbij noem ik niet zomaar op dat ik als tweaker belangen heb voor duidelijkheid, zoals kunnen vergelijken en me er in herkennen. Zoals je onder de diverse artikelen zoals ook van vandaag kunt lezen hebben diverse tweakers moeite met de onduidelijkheid en het gebruik van de term om het ruim te interpreteren.
Nogmaals: dit is juist vergelijkbaar. En nogmaals: wat stel je voor? Wil je dat ik ze iedere keer vraag naar het aandeel daadwerkelijk aangesloten huishoudens, of het aantal adressen waarbij dit is geweigerd? Want dit is informatie die niet elke provider wil geven, waardoor de gegevens juist minder vergelijkbaar zullen zijn. De providers communiceren nu juist op dezelfde manier over het aantal aansluitingen, waardoor het nu juist vergelijkbaar is. Wil je dat ik stop met de term 'aansluitingen' en in plaats daarvan het ga hebben over het aantal huizen dat is 'bereikt'? Want dat lijkt me juist een stuk minder duidelijk dan nu. Wat betekent 'bereikt' dan? Ik snap dat de huidige situatie niet ideaal is, maar ik zie niet hoe ik het duidelijker kan maken. Ik sta uiteraard open voor voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Begrijp ik goed dat met aansluitingen wordt bedoeld de mogelijkheid om klant te worden omdat de kabel tot in het pand komt en afgemonteerd op een modem of ander kastje?

Ik zou liever het aantal daadwerkelijke klanten willen weten. Dat geeft meer duidelijkheid.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
PcDealer schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:24:
Ik zou liever het aantal daadwerkelijke klanten willen weten. Dat geeft meer duidelijkheid.
Ik ook, maar voor zover ik weet geeft alleen KPN (en Ziggo) die informatie :) De ACM deelt ook zulke informatie deels, maar die gaat niet tot in detail over de providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Toen ik de originele vraag stelde heb ik eerst gekeken of ik duidelijkheid kon vinden in de artikelen van tweakers.net en berichten van de glasvezelaanbieders zelf. Mijn conclussie is dat er tot nu toe eigenlijk geen enkele keer in het nieuws duidelijkheid is gegeven, of zelfs ingegaan op mogelijke verschillen met andere tweakers nieuws over dit soort cijfers.

Het niet benoemen lijkt me niets op te lossen. Dat geeft eerder vrijheid tot interpretatie die onnodig is.
En een term steeds verduidelijken terwijl de betekenis niet anders is dan eerder beschreven lijkt me overdreven. Het op zijn minst een keer in een artikel benoemen hoe de schrijver de cijfers leest als 'aansluiting' lijkt me dan een oplossing. Dat lijkt me ook mooie diepgang bij het nieuws over cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hayte schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:30:
Het is goed om kritisch te zijn op wat in dit geval Delta in zijn persbericht schrijft, dat zijn wij natuurlijk ook. Ik schrijf al jaren over de Nederlandse glasvezelmarkt en heb daarbij meerdere persberichten en andere communicaties gelezen van Delta, andere providers, de ACM, noem maar op. Gebaseerd op die ervaring met dit deel van de telecommarkt, weet ik dat ze dat ze het aantal aansluitingen bedoelen zoals wij het ook altijd bedoelen. Ze hebben het zelf in het persbericht ook over het aantal aansluitingen, ze hebben in het verleden ook op een vergelijkbare manier geschreven over hun aantal aansluitingen... Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze hier iets anders bedoelen dan wij.

Ik heb het gevoel alsof je kritiek hebt op het artikel of Delta's persbericht, maar het is me niet geheel duidelijk waar die kritiek vandaan komt, of wat je denkt dat ze anders zouden kunnen bedoelen. Ja, in je eerste post heb je het over het verschil tussen ftth of fttc, maar in mijn posts daarna heb ik duidelijk aangegeven waarom dat verschil niet zo heel erg relevant is. Het gaat om het aantal huizen waarop een abonnement op af te nemen is, net zoals bij de andere providers. De cijfers zijn te vergelijken met elkaar, er is te vertrouwen op de termen, er is eenduidig discussie op de inhoud te voeren.
Ik vind het persbericht van Delta juist duidelijk, maar het artikel van Tweakers verwarrend.
Pagina: 1