Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• derockere
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09-2023
We moeten onze condensatieketel laten vervangen.
Dus hebben we al verscheidene offertes laten opstellen.
In vele offertes is er sprake om voor de rookgasafvoer een concentrische buis te gebruiken.
Onze huidige ketel heeft een aluminium buis als rookafvoer tot waar deze in de gemetste schouw verdwijnt waar deze wordt opgevangen door een flexibele buis tot bovenaan het dak.
Vroeger hadden we een mazoutbrander als verwarming. De rookgassen ervan verdwenen in diezelfde gemetste schouw. Waarschijnlijk van 1960 tot 2016.
Nu stel ik me de vraag, die concentrische buis gaat dus verse verbrandingslucht binnenhalen voor die nieuwe ketel. Gaat er dan via die verse lucht geen roetdeeltjes binnen gezogen worden? Is dit dan niet nadelig voor de ketel?
Ik denk dat het slimmer is om een enkelvoudige inox buis te gebruiken en de verbrandingslucht terug uit de omgeving te betrekken. Zoals het ervoor was.
Heeft er soms iemand een bijkomende suggestie?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 19:47
Die concentrische pijp kan/mag niet aangelsoten worden op een enkelpijps rookgasafvoer.

De concentrische pijp moet doorgetrokken worden tot het dak. Daar komt een afvoer waarbij de rookgassen hoger/verder zitten dan de lucht toevoer.

Iemand al komen kijken bij je, of zijn 't allemaal internet offertes?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:05

ericplan

5180 Wp PV

Neem aan dat het om België gaat? Andere regels dan Nederland, misschien de startpost even aanvullen?

A'dam PVOutput

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:34
@derockere in Nederland is het verboden om verbrandingslucht uit de opstellingsruimte te trekken omdat het toch al vervuilde lucht is. een gevel doorvoer mag weer wel voor verse lucht en een flexibele afvoer door de schoorsteen. of gewoon alles door de gevel heen. zowel de afvoer als de toevoer. ipv door de schoorsteen.
als het gaat om een nieuwe buis door de schoorsteen te trekken ik ben meer een voorstander van kunststof flex. maar als jij graag rvs/inox wil ik hou je niet tegen. kwa voor verse lucht toevoer gelden er iets minder regels dus ik verwacht dat je met een verse lucht toevoer door de gevel wel uit kan. houdt wel de regels aan die voor een afvoer gelden dus niet onder een raam dat open kan mocht de monteur een mindere dag hebben en hem verkeerdt om aansluiten. dan heb geen co binnen. ben je safe. wel zo,n fijne gedachte zeg maar.
(en om antwoordt te geven op je vraag je je ketel gaat last krijgen van de vervuilde lucht. slechter branden)
lang verhaal kort een gevel doorvoer

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 23-09-2023 22:09 ]

• derockere
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09-2023
Ik ben inderdaad een Belg, vlaming in feite.
De offertes waarvan sprake heb ik laten opmaken door vakmensen die hier ter plaatse zijn komen kijken.
Over proffesionaliteit gesproken!
Dus volgens jullie reacties te zien lijkt het me het beste om de omgevingslucht te gebruiken.
Met een enkele buis naar de schouw voor de rookafvoer via de flexibele buis.
De flexibele buis mag hier in België hergebruikt worden. Dat is daarentegen in Nederland wel strenger aan banden gelegd vrees ik.
Alleszins wil ik iedereen bedanken voor de spontane input!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-11 09:35
derockere schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:02:
Dus volgens jullie reacties te zien lijkt het me het beste om de omgevingslucht te gebruiken.
Misschien toch maar eens opnieuw lezen dan?

In Nederland is het verboden om de omgevingslucht te gebruiken…
Waarom lijkt je dat dan de beste oplossing te zijn?
Ook wordt aangegeven dat je ketel daardoor slechter gaat werken.

Kan me best voorstellen dat het in Belgie ook verboden is overigens…

Dat is dan toch letterlijk gewoon de slechtste oplossing?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1