Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hi,

Ik ben af en toe bezig met oudere hardware, bijvoorbeeld PC's nog uit het 220V tijdperk en hoewel deze prima lopen op de wat hogere spanning van tegenwoordig heb ik toch soms een geklapte voeding.

De netspanning hier in de buurt fluctueert enorm, van 205V in de avond tot 256V overdag (korte periodes, langer rond 250V, zonnepaneelomvormers slaan nog net niet af).

Dus ik ben op zoek naar een apparaat wat ongeacht de invoerspanning gewoon netjes 220V of 230V eruit geeft.

Je zou zeggen pak een UPS, maar nee, ook line-interactive UPS'en geven gewoon de netspanning door, tenzij deze echt buitensporig hoog wordt (vaak 250-260V+)

Haal je de UPS van de netspanning af en loopt hij echt op accu, dan komt er netjes exact 230V uit, dat is wat ik zoek.

APC maakt ook een "automatische spanningsregelaar", zie bv:
https://www.se.com/nl/nl/...ected-node-id=27602450785
uitvoering: APC Line-R 1200VA Automatic Voltage Regulator

Deze heeft dus geen accu maar zou de spanning regelen, maar ook daar staat in de datasheet gewoon 230V+-10%.

Ook dit soort apparaten houden de spanning niet helemaal strak:
https://www.allekabels.nl...ingsregelaar-1000-va.html

Plus dat het eruit ziet als naamloze goedkope China prul, ik zoek wel iets van een degelijk merk.

Mijn vraag is: welk apparaat heb ik nodig om gewoon continue netjes 230V output te krijgen, ongeacht de invoerspanning (zeg 200V-260V).

Is dat dan een ringkerntrafo? Labvoeding? Het liefst wel iets met gewone Schuko stekker ingangen. Of zoek ik iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

Ik denk dat de belangrijkste vraag is, wat is je budget en hoe veel apparaten wil je op deze lijn aansluiten?
Er bestaan natuurlijk wel (semi)professionele oplossingen hier voor, maar een geregelde 230V AC voeding wordt al snel heel erg prijzig voor hogere vermogens.

In ieder geval niet iets wat je snel als consumentenproduct zal vinden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Vermogen hoeft niet gigantisch te zijn, laten we zeggen max 400 tot 600W is voldoende. 1 tot 3 apparaten.
Budget, rond de 200-300.

De producten die ik vind lijken wel consumentenproducten, hier nog een:
https://tripplite.eaton.c...uniplugint-adapter~LR1000

Maar deze werken met stappen als de spanning teveel afwijkt:
Input voltages between 220V~247V are passed through unchanged.
Overvoltage Correction
Input voltages over 248V are reduced by 9.8%

Undervoltage Correction
Input voltages between 201-219V are boosted by 9%

Severe Undervoltage Correction
Input voltages below 200V are boosted by 18.2%

Ik zoek iets wat het continue stabiel houd. Een UPS lijkt de hardware ervoor aan boord te hebben, echter activeert die pas als hij op accu loopt en das natuurlijk niet handig.

[ Voor 83% gewijzigd door Navi op 22-09-2023 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Je zou eens in de audio hoek kunnen kijken.

Vriend van me had in de winkel waar hij werkte apparaten die je voor versterkers plaatste en de spanning en ruis reguleerde. Hoe het heet, geen idee maar was een vrij algemeen iets in de (high end) audio.

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

En gewoon een labvoeding? Dan kom je op iets als dit uit: https://www.eleshop.nl/matrix-aps-4000a-ac-power-supply.html

Ligt er een beetje aan wat je budget is natuurlijk, maar als je daarmee voorkomt dat je regelmatig oude (inmiddels zeldzaam wordende) voedingen opblaast lijkt me dat wel een investering waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of een variac :)

https://www.amazon.nl/Bro...0-300V/dp/B07JKZGQT8?th=1

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41BYEKIhscL._AC_.jpg

Wel eentje pakken met wat nettere aansluitingen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Tele op 22-09-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Een variac gaat helaas niet werken als ik dit zo lees:
Uitgangsspanning 0-300 V (geen spanningsstabilisatie, bij ingangsspanningsschommelingen verandert de uitgangsspanning met de ingangsspanning).

Hij moet wel automatisch bijregelen :)
Als nu het zonnetje gaan schijnen hier stijgt de spanning naar 255V, wolkje voor de zon en in 1 klap gaat hij naar 225V.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 22-09-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:08

The Zep Man

🏴‍☠️

Navi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:15:
Mijn vraag is: welk apparaat heb ik nodig om gewoon continue netjes 230V output te krijgen, ongeacht de invoerspanning (zeg 200V-260V).
Hoe oud is oud? Je kan met een passieve adapter zoals deze een moderne ATX-voeding gebruiken als AT-voeding. Een ATX voeding kan je volgens mij gewoon in een AT-kast inbouwen. Zie je van de buitenkant niets van, en de PC werkt hetzelfde (inclusief power switch).

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 22-09-2023 12:55 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Navi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:51:
[...]

Een variac gaat helaas niet werken als ik dit zo lees:
Uitgangsspanning 0-300 V (geen spanningsstabilisatie, bij ingangsspanningsschommelingen verandert de uitgangsspanning met de ingangsspanning).

Hij moet wel automatisch bijregelen :)
Als nu het zonnetje gaan schijnen hier stijgt de spanning naar 255V, wolkje voor de zon en in 1 klap gaat hij naar 225V.
Ahja, dan kom je op een online ups; online ups double-conversion type

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Double_conversion_UPS.png?20070321213831

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:54:
[...]

Hoe oud is oud? Je kan met een passieve adapter zoals deze een moderne ATX-voeding gebruiken als AT-voeding. Een ATX voeding kan je volgens mij gewoon in een AT-kast inbouwen. Zie je van de buitenkant niets van, en de PC werkt zoals die altijd had gewerkt.
De systemen moeten wel origineel blijven dus dat gaat helaas niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Opties: een trafo met een -10% tak. Ja krijgt dan 186v tot 230v. Als het internationale producten zijn die ook 115 kunnen is dat geen probleem. Trafo zoals de Block ST serie.

Of een autotransformator met tap switcher, maar die zijn niet zo gebruikelijk.

Andere optie: een meanwell ac/dc voeding 24v en een meanwell dc/ac true sine converter. Die dingen maken een nette stabiele spanning. Je kunt ook een dual conversion ups kopen, maar zelf maken kan ook als je geen accu’s wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Navi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:55:
De systemen moeten wel origineel blijven dus dat gaat helaas niet!
Je vervangt nooit een HDD? :?

Oude meuk in stand houden is één ding, duurzaamheid is een ander.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 22-09-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb een Eaton ECO 1600 UPS en die geeft continu 230 V, ook als die niet op accu draait.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 22-09-2023 13:24 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Tele schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:54:
[...]

Ahja, dan kom je op een online ups; online ups double-conversion type

[Afbeelding]
Dit komt idd in de buurt! Bijvoorbeeld:
https://www.apc.com/shop/...me-No-Battery/P-SRVPM1KIL

Wel prijzig want de accu is niet inbegrepen zo te zien. Zal eens kijken voor een gebruikte.
The Zep Man schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:57:
[...]

Je vervangt nooit een HDD? :?

Oude meuk in stand houden is één ding, duurzaamheid is een ander.
Tuurlijk, met een van hetzelfde model. Moet origineel blijven ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Navi op 22-09-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:57:
Ik heb een Eaton ECO 1600 UPS en die geeft continu 230 V, ook als die niet op accu draait.
Bijzonder - dat wil zeggen dat ie de accu's constant aanspreekt.

Kan je dit misschien meten en hier posten?

Zijn allemaal niet de goedkoopste dingen :)

In de specs staat gewoon variabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmATtCuAUSWiUs3cEKhsJDiyVCc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KU8BHriVAxGIgU59r70I5Nv8.png?f=user_large

/een nog latere edit
Zelfs mijn APC 5000 UPS hier thuis synct met de netspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49LavxRVomrv5xTN0Naqxh90RV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lb7ZnnRGashSnmxgtH3KsDAI.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Vorkie op 22-09-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Navi schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:58:
Tuurlijk, met een van hetzelfde model. Moet origineel blijven ;)
Dat is niet duurzaam, en een gevecht zonder einde. Op een dag is dat op, en met elke versleten HDD komt die dag sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@JukeboxBill weet je dat zeker, ik heb die ook, en daar zit geen regeling in. Gewoon een relais. Past niet eens regeling in.

Ook geen koeling, dus hij spreekt niet continu de omvormer aan.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 22-09-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Vorkie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:59:
[...]

Bijzonder - dat wil zeggen dat ie de accu's constant aanspreekt.

Kan je dit misschien meten en hier posten?

Zijn allemaal niet de goedkoopste dingen :)

In de specs staat gewoon variabel.
[Afbeelding]
Ik heb dat al eens een keer gemeten omdat hier de netspanning vaak veel minder is dan 230 V. Maar op de contactdozen van de UPS meet ik dan 230 V.
Ja, het is regelbaar, maar daar heb ik nooit iets mee gedaan. Uit de doos is het gewoon 230 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@JukeboxBill heb je soms de ellipse PRO met zo’n schermpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
UPS met online double conversion is denk ik hetgene wat ik zoek, daar staat echt bij dat de output ook tot 1% geregeld is.

Alle grote merken zoals APC, Eaton, Cyberpower en dergelijke hebben ze, de meest betaalbare lijken van Powerwalker te zijn, bijvoorbeeld deze:
https://powerwalker.com/product/10122180/

Zit zo rond de 230 euro.

Wel even op het geluidsniveau letten, de meesten hebben een always on fan en dat heb je natuurlijk liever niet.

Een zoekterm lijken ook VFI UPS te zijn:
De meest betrouwbare UPS is een VFI UPS, ofwel On-line UPS ofwel dubbel conversie UPS. De term On-line en Dubbel Conversie worden nog wel eens misbruikt, de term VFI is wel redelijk afgeschermd. VFI staat voor Voltage and Frequency Independent. Deze term betekent dat de UPS dus frequentie en spannings onafhankelijk is. De UPS zorgt er dus voor dat de UPS nog niet naar batterij hoeft te schakelen, de UPS hoeft nog niet de batterij te gebruiken als de spanning of de frequentie varieert.

Ik ga even zoeken :)

[ Voor 54% gewijzigd door Navi op 22-09-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eens met het bovenstaande:

- 12V voeding naar een inverter voor caravan/auto welke strak 220V uitvoert.

of

- nieuwe PC voeding met adapter, dat zou voor de software niets uit moeten maken.

Dat zijn de goedkoopste oplossingen, doe optie met 90% trafo is ook nog wel interessant, maar de rest van de opties wordt al snel heel duur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
jeroen3 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:09:
@JukeboxBill heb je soms de ellipse PRO met zo’n schermpje?
Nee, een gewone, maar ik heb nu nog eens gemeten en nu meet ik voor en na de UPS hetzelfde. Dus ik weet niet meer wat ik dan de vorige keer heb gedaan. Misschien heb ik toen de output tijdens noodstroom gemeten :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Accretion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:17:
- nieuwe PC voeding met adapter, dat zou voor de software niets uit moeten maken.
Voor software en de meeste hardware. Dit is al ooit uitgebreid behandeld op Vogons. Voor zeldzame hardware die hier problemen mee heeft (bij een gebrek aan -5V) kan je altijd nog kijken naar een actieve adapter, zoals een ATX2AT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Zo zeldzaam zijn auto-transformators toch niet?
Misschien zelfs één van de weinige scenario's waar een Kubie wél nuttig voor is?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Een hersenspinsel;

- Een toongenerator (50Hz)
- Flinke klasse D versterker (1000W bijvoorbeeld)
- Een zware ringkerntrafo (60V)

Nu de toongenerator op de versterker, versterker aan de 60V kant van de ringkern en je kunt met het volume van de versterker traploos regelen tot ongeveer 250V (verwacht ik, beetje afhankelijk van de weerstand van de trafo).

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je exact 230V wilt heb je een double conversion online UPS nodig. Deze zijn prijzig en hebben vanwege hun permanente AC-DC-AC conversie een lagere effecientie. Als geld geen rol speelt is dit de beste oplossing.

Doorgaans speelt geld echter wel een rol en dan kan ik een Line-interactive UPS of de genoemde APC AVR aanbevelen. De AVR is eigenlijk een APC Smart-UPS zonder UPS. Dus alleen een surge protector met AVR. Deze gaat de spanning niet op exact 230V houden maar je apparatuur is wel beschermd tegen gevaarlijke extremen.

Het feit dat voedingen van oude PC's klappen zal trouwens lang niet altijd het lichtnet voltage zijn. Oude voedingen raken gewoonweg ook aan het eind van hun levensduur. Vooral condensators hebben maar een beperkte levensduur. Maar ook andere componenten of soldeerverbindingen kunnen op een gegeven moment niet goed meer zijn.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1