Dubbele isolatie plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:30
Hallo allemaal,

Wij hebben een tussenhalletje tussen de woonkamer en garage. Deze is al door de vorige bewoner geïsoleerd, de opbouw is als volgt:

Baksteen > luchtspouw van 1 cm > 2cm PIR > gipsplaat.

Nu zou ik toch wat betere isolatie willen (richting 2.7 ipv 0.93 nu), zou ik dan opnieuw PIR + gips op de huidige opbouw kunnen monteren?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
REDN4S schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:00:
Hallo allemaal,

Wij hebben een tussenhalletje tussen de woonkamer en garage. Deze is al door de vorige bewoner geïsoleerd, de opbouw is als volgt:

Baksteen > luchtspouw van 1 cm > 2cm PIR > gipsplaat.

Nu zou ik toch wat betere isolatie willen (richting 2.7 ipv 0.93 nu), zou ik dan opnieuw PIR + gips op de huidige opbouw kunnen monteren?
ik zou het niet doen en die laag gips er tussenuit halen. kan je ook direct eventuele ventilaie latten enzo controleren.

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:30
twain4me schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:07:
[...]

ik zou het niet doen en die laag gips er tussenuit halen. kan je ook direct eventuele ventilaie latten enzo controleren.
Alleen het gips verwijderen wordt een probleem omdat het waarschijnlijk gaat om PIR + gips gelijmd en het loopt door een verlaagd plafond. Vanwege Tijd en kosten technisch wilde ik de huidige opbouw laten zitten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
REDN4S schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:15:
[...]

Alleen het gips verwijderen wordt een probleem omdat het waarschijnlijk gaat om PIR + gips gelijmd en het loopt door een verlaagd plafond. Vanwege Tijd en kosten technisch wilde ik de huidige opbouw laten zitten.
dat snap ik, maar veranderd niet dat ik het niet zo zou doen ;)

gips +karton midden in een constructie is eigenlijk nooit een goed idee het fungeerd als spons en verliest al zijn "dragende" eigenschappen. je kan in ubakus kijken of het hoe dan ook een probleem wordt maar mijn persoonlijke ervaring met opgesloten gips is niet heel goed en dus zou ik het weghalen, zit de pir er aanvast, dan gaat dat lekker mee. :+ doorwerken op eerder werk zou ik alleen doen als ik heel erg zeker weet dat het goed is gedaan (in de meeste gevallen betekend dat dus dat ik bij het plaatsen was ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 22-09-2023 12:48 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
Ik neem aan dat de pir-isolatie en gipsplaat aan de warme kant zit. Indien mogelijk zou je nu aan de koude kant van de muur kunnen isoleren (bouwfysisch de beste manier)

PV 11.87kWp, EV 64kWh.