Gelijkwaardige vervanging videokaart niet wenselijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDykeBrown
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-07 19:23
Een webshop waarbij ik een 5700XT heb gekocht die nog binnen de garantie zit. Heeft mij een bericht gestuurd dat de kaart niet meer te repareren is. Ze bieden me aan om de kaart te vervangen voor een gelijkwaardig alternatief. Een RTX 3070 of een 6750 XT omdat de 5700XT niet meer leverbaar is.

Nu is een gelijkwaardig alternatief een groot begrip. Ik gebruik de 5700XT voor een speciale pc die niet werkt met een ander type kaart, waardoor ik dus niks heb een een ander type dan de 5700XT. Ik heb dus aangegeven dat ik liever de koop ontbind en het geld terug ontvang. Dit willen ze niet doen.

Staat de webshop hierin in hun recht?

Beste antwoord (via VanDykeBrown op 22-09-2023 12:49)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:26
In de Groene Serie schrijft prof. mr. van Rossum bij artikel 7:17:
In geval van specieskoop zal precies de afgesproken zaak dienen te worden afgeleverd. Aflevering van een andere zaak doet de verkoper tekortschieten, zelfs wanneer die andere zaak van gelijke of zelfs van hogere waarde zou zijn.
TS heeft een overeenkomst voor een 5700 XT. De webshop mag niet iets anders leveren dan een 5700 XT, ook al is dat andere misschien beter.

In 2017 was er een zaak over de vraag of Apple een iPhone mocht vervangen met een refurbished model. De rechter overwoog toen:
10. Apple heeft aangevoerd dat in de uitspraak van de kantonrechter Amsterdam van 8 juli 2016 (zie 1.5) ten onrechte wordt verwezen naar het Quelle arrest (ECLI:EU:C:2008:231). De kantonrechter overweegt dat hoewel het Quelle arrest over een andere rechtsvraag ging, dit onverlet laat dat het Europese Hof in deze uitspraak wel degelijk een oordeel geeft over vervanging van een non-conforme zaak. In (de Nederlandse vertaling van) dit arrest is te lezen: “Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.” Juist omdat de Wet en de Richtlijn geen specifieke eisen aan vervanging verbindt, is deze jurisprudentie van het Europese Hof belangrijk voor de uitleg van dit begrip. Naar het oordeel van de kantonrechter kan bovenstaande niet anders begrepen worden dan dat een consument die een nieuw product heeft gekocht dat non-conform blijkt te zijn, bij vervanging recht heeft op wederom een nieuw product.

11. Hiermee is naar het oordeel van de kantonrechter ook meteen de vraag beantwoord of Apple aan haar verplichtingen voldoet door de non-conforme iPad te vervangen door een replacement. Het antwoord daarop is ontkennend. Als [eiseres] een refurbished of replacement iPad had gekocht, mag Apple deze vervangen met een refurbished of replacement exemplaar, maar als de consument, zoals in dit geval, een nieuwe iPad heeft gekocht, heeft zij recht op een nieuwe iPad als vervanging. Een replacement iPad, is ondanks hetgeen Apple hierover allemaal heeft aangevoerd, geen nieuwe iPad, maar een replacement, hoe vergelijkbaar deze exemplaren ook eventueel zijn. Apple biedt de replacement ook niet als ‘nieuw’ aan op de markt.
toon volledige bericht
Je kan dit natuurlijk niet helemaal vergelijken (de meeste mensen beschouwen een refurbished iPhone als "minderwaardig" ten opzichte van een nieuwe, terwijl de meeste mensen de aangeboden videokaarten als "beter" zouden beschouwen) maar de kern blijft wel hetzelfde: bij vervanging moet een zaak worden geleverd die aan de overeenkomst voldoet, en een andere videokaart dan een 5700 XT voldoet niet aan de overeenkomst (zie de toelichting van van Rossum) -- hoe vergelijkbaar (of beter) die andere videokaart ook is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:46

D4NG3R

kiwi

:)

Kan je uitleggen waarom de PC niet zou werken met een andere kaart?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 16:24
het is geen gelijkwaardige maar een betere GPU. Ik vind dat de webshop erg royaal is en ik zou het aanbod accepteren. Vervolgens verkopen en dan kun je zeker wel een 5700 ergens op de kop tikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDykeBrown
D4NG3R schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:08:
Kan je uitleggen waarom de PC niet zou werken met een andere kaart?
Omdat elke andere kaart die ik heb getest geen beeld geeft op deze pc. Het is een retro pc met windows xp erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:52
@VanDykeBrown
De webshop levert gelijkwaardig of beter. Echter, de reden voor jouw keuze is ook te begrijpen.
Dus mijn mening, de webshop staat wel in hun recht, maar jij hoeft er niet in mee te gaan volgens mij.
Maar ontbinden is nog geen optie omdat ze de kans moeten krijgen om het op te lossen.

Om welke 5700XT gaat het precies als ik vragen mag? Wellicht dat iemand zou willen/kunnen ruilen met je?
Heb zelf een Sapphire 5700XT nitro+

Als ik het zo lees, zou je het moeten testen om te weten of het werkt. Ik zou zelf zeggen dat de AMD kant je veilige keuze zou moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 22-09-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

VanDykeBrown schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:23:
[...]

Omdat elke andere kaart die ik heb getest geen beeld geeft op deze pc. Het is een retro pc met windows xp erop.
Dan zou ik het advies van @107mb opvolgen, de 6750XT is een substantiële upgrade boven de 5700XT en kom je nog wel een keer vanaf. Genoeg andere kaarten welke nog met XP werken, en in tegenstelling tot de 5700XT ook daadwerkelijk ondersteuning hebben gehad voor XP.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 22-09-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

VanDykeBrown schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:06:
Een webshop waarbij ik een 5700XT heb gekocht die nog binnen de garantie zit. Heeft mij een bericht gestuurd dat de kaart niet meer te repareren is. Ze bieden me aan om de kaart te vervangen voor een gelijkwaardig alternatief. Een RTX 3070 of een 6750 XT omdat de 5700XT niet meer leverbaar is.

Nu is een gelijkwaardig alternatief een groot begrip. Ik gebruik de 5700XT voor een speciale pc die niet werkt met een ander type kaart, waardoor ik dus niks heb een een ander type dan de 5700XT. Ik heb dus aangegeven dat ik liever de koop ontbind en het geld terug ontvang. Dit willen ze niet doen.

Staat de webshop hierin in hun recht?
Kort antwoord Ja

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou een gebruikte XT kopen als v&a aangeboden: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse en de nieuwe GPU verkopen in V&A

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:18
voor een retro-pc is een 5700XT toch overdreven sterk. Ik zou deze ruil zeker aanvaarden en de nieuwe kaart terug van de hand doen. Met de inkomsten kan je dan weer een goede tweedehands 5700XT kopen, of een echte retrokaart die eigenlijk correcter is voor zo een systeem

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Lekker, zo'n kort antwoord zonder enige onderbouwing.

De webshop moet een zaak leveren die beantwoordt aan de overeenkomst. Volgens artikel 7:17 BW lid 3 beantwoordt "[...] een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort [niet] aan de overeenkomst [...]".

Een RTX 3070 of een 6750 XT is evident een andere zaak als een 5700XT. Een RTX 3070 of 6750 XT beantwoordt dus niet aan de overeenkomst, en mag de webshop dus ook niet als vervanging leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tom-Z schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:32:
[...]

Lekker, zo'n kort antwoord zonder enige onderbouwing.

De webshop moet een zaak leveren die beantwoordt aan de overeenkomst. Volgens artikel 7:17 BW lid 3 beantwoordt "[...] een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort [niet] aan de overeenkomst [...]".

Een RTX 3070 of een 6750 XT is evident een andere zaak als een 5700XT. Een RTX 3070 of 6750 XT beantwoordt dus niet aan de overeenkomst, en mag de webshop dus ook niet als vervanging leveren.
Verbetering mag altijd. er is geen rechter die je dit gaat toewijzen

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 22-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanDykeBrown
Dank allen voor de antwoorden.

Doorverkopen is eventueel een optie, echter ik ben van mening dat ik niet de extra moeite moet doen om een voor mij bevredigende oplossing te regelen.

Daarnaast is een verbetering volgens de webshop, niet per se een verbetering voor mij.

Als ik een renault twingo heb en vervolgens een upgrade krijg naar een audi a3. Die niet in mijn garage past en minder zuinig, maar wel sneller en meer PK. Heb ik er ook niks aan. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-08 18:45

Fanta

FordPerformance™️

VanDykeBrown schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:39:
Dank allen voor de antwoorden.

Doorverkopen is eventueel een optie, echter ik ben van mening dat ik niet de extra moeite moet doen om een voor mij bevredigende oplossing te regelen.

Daarnaast is een verbetering volgens de webshop, niet per se een verbetering voor mij.
Een klein beetje extra moeite, waar je ook nog een leuk centje aan kan verdienen. Ik zie het probleem niet zo. En ik zou ook eigenlijk niet weten waarom de 6750XT niet zou werken in jouw PC als je dezelfde driver gebruikt, maar dat terzijde.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

VanDykeBrown schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:39:
Als ik een renault twingo heb en vervolgens een upgrade krijg naar een audi a3. Die niet in mijn garage past en minder zuinig, maar wel sneller en meer PK. Heb ik er ook niks aan. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord.
Je kan prima aangeven bij de webwinkel dat je hardware specifiek voor een bepaald doeleinde gekocht hebt (i.e. een kleine kaart want kleine kast), echter gaat die vlieger in de 1e instantie al niet op aangezien de 5700XT nooit Windows XP support gehad heeft.

Je hebt het zowel jezelf als de webwinkel lastig gemaakt door de verkeerde hardware te kopen voor je doeleinde.

Maar goed, blijven aanhouden dat een andere kaart (dan de 5700XT) geen optie is en kijken wat de webshop gaat doen, of toch overwegen om een betere kaart aan te nemen en deze te verkopen/ruilen voor een 5700XT of andere kaart welke wel werkt.

De 2e optie is waarschijnlijk sneller, en als je je (video :+ )kaarten goed speelt levert het je zelfs nog geld (t.o.v. de oude situatie) op. :')

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 22-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:50
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:34:
[...]

Verbetering mag altijd. er is geen rechter die je dit gaat toewijzen
Ook een bron? Want simpel gezegd voldoet het vervangende product niet aan de verwachting van TS.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:49
Ik heb hier nog een 5700XT Pulse die stof loopt te verzamelen liggen. Wil ik best ruilen tegen jouw RTX 3070 of een 6750 XT hoor.

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:47:
[...]

Ook een bron? Want simpel gezegd voldoet het vervangende product niet aan de verwachting van TS.
zoals jij denkt zal een winkel nooit een vervangend product mogen leveren als die beter is.
Zo gaat de vlieger niet op natuurlijk, zeker met gesloten portemonnee.

Ik heb een wasmachine gekocht specifiek voor 1400rpm en 6kg waslading en niet voor 1600rpm en 8 kilo waslading 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36
loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:47:
[...]

Die bron zal er gerust zijn, maar een stukje common sense, misschien? Die 5700XT is niet meer leverbaar, dus onmogelijk voor de leverancier om 1 op 1 te vervangen. Dus biedt de leverancier een gratis upgrade. Dat die in het zéér specifieke geval van TS niet past, doet daar weinig aan af.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
Aangezien de 5700XT ondertussen uit productie is kan deze vermoedelijk ook niet meer vervangen worden door hetzelfde model. Er kan dan inderdaad beargumenteerd worden dat de voorgestelde kaarten een goede en gelijkaardige vervanging zijn. Je kan natuurlijk bepaalde beperkingen hebben in je systeem waardoor dat niet zo is, zoals formaat of nodige vermogen, maar dan zal het nog steeds geen 5700XT zijn die je als alternatief krijgt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:53:
[...]

zoals jij denkt zal een winkel nooit een vervangend product mogen leveren als die beter is.
Zo gaat de vlieger niet op natuurlijk, zeker met gesloten portemonnee.

Ik heb een wasmachine gekocht specifiek voor 1400rpm en 6kg waslading en niet voor 1600rpm en 8 kilo waslading 8)7
En als jij kan onderbouwen waarom 1600 rom en 8 kilo niet wenselijk is kan je die best weigeren. En zoals jij denkt mag winkel maar alles wat op papier een vervangend product is niet weigeren want..... voor TS zijn er redenen waarom het geen vervangend product is. Uiteraard moet je wel met argumenten waarom iets voor jouw geen vervangend product is.

Ik heb ooit een kapotte GPU gehad waar ik een waterblok voor had en wou graag de zelfde was ook niet mogelijk en had ook geen zin om alles om te gooien en uiteindelijk ook gewoon ontbonden na wat gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Wild Chocolate schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:57:
[...]

Die bron zal er gerust zijn, maar een stukje common sense, misschien? Die 5700XT is niet meer leverbaar, dus onmogelijk voor de leverancier om 1 op 1 te vervangen. Dus biedt de leverancier een gratis upgrade. Dat die in het zéér specifieke geval van TS niet past, doet daar weinig aan af.
Dus als jouw tv van 55 Inc net in een nis past in je huis en gaat kapot moet je maar akkoord gaan met een 65 Inc(die niet past) want je krijgt een gratis upgrade? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De vergelijkingen met wasmachines en TV's gaat helaas niet op. De TS heeft echter wel een videokaart gekocht welke in beginsel niet geschikt was voor het doel (Windows XP).

Dat het blijkt te werken is leuk, maar niet iets wat je als consument had mogen verwachten. En al helemaal niet iets waar de webwinkel rekening mee had kunnen, laat staan moeten, houden.

Maar goed, de TS hoeft niet akkoord te gaan met een vervangend product, omdat het immers de huidige situatie niet kan vervangen. Zoals ik al aangaf kan je voet bij stuk houden, maar dan ben je waarschijnlijk wel een paar weken verder voordat ze overstag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:19

watercoolertje

Untertitel

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
[...]

Dus als jouw tv van 55 Inc net in een nis past in je huis en gaat kapot moet je maar akkoord gaan met een 65 Inc(die niet past) want je krijgt een gratis upgrade? 8)7
Hangt er van af of 55 inch nog gemaakt/verkocht wordt...

Wordt 55 inch niet gemaakt (zoals in het voorbeeld waar je op reageerde) en verkocht dan moet je het inderdaad maar met een 65 inch doen of je geld terug. Maar 55 inch ga je dan van de winkel in ieder geval niet krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 22-09-2023 12:13 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wild Chocolate schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:57:
[...]

Die bron zal er gerust zijn, maar een stukje common sense, misschien?
Gezien de hele discussie is het niet common. En wat mij betreft is het vrij common sense dat je als klant niet akkoord hoeft te gaan met een vervangend product wat voor jou compleet onbruikbaar is. Dat geen van de genoemde videokaarten überhaupt geen officiële support heeft voor XP en dat het min of meer toevallig zal zijn of iets wel of niet werkt is het enige feit wat de discussie nog enigszins interessant maakt.

De vraag was "Staat de webshop hierin in hun recht?". Het zou leuk zijn als d'r niet gewoon 1000 niet-onderbouwde meningen gedumpt worden van mensen die niks van recht afweten.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 22-09-2023 12:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:02:
[...]

Je praat dan over compleet andere afmeting. Domme vergelijking.

Als de vervangende TV van betere kwaliteit is 4K tov 1080p en beide 55" is er geen probleem.

TS kan altijd nog een brief opstellen en zijn specifieke geval aangaven en vragen om ontbinding, maar een rechter zal in deze niet snel ontbinding toewijzen. met een beetje pech ook nog kosten van gebruiksduur wat de ene rechter wel toewijst en de ander niet. het is niet zo zwart-wit als je denkt.

Het origineel gekocht goed was niet geschikt voor Windows XP en de opvolgende ook niet. dat het met een gok of trucje nu werkt zegt niets over de specificaties uitgegeven door fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
watercoolertje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:07:
[...]
Hangt er van af of 55 inch nog gemaakt/verkocht wordt...

Wordt 55 inch niet gemaakt (zoals in het voorbeeld waar je op reageerde) en verkocht dan moet je het inderdaad maar met een 65 inch doen.
En die moet je dan accepteren ookal past hij niet? Dat dacht ik niet.

Als reparatie en vervanging niet mogelijk is(zoals nu het geval) dan blijft ontbinding over. En dat wil TS dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:19

watercoolertje

Untertitel

bwerg schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:08:
[...]
De vraag was "Staat de webshop hierin in hun recht?". Het zou leuk zijn als d'r niet gewoon 1000 niet-onderbouwde meningen gedumpt worden van mensen die niks van recht afweten.
Zou leuk zijn als die zijn vraag dan niet op een techforum stelt, maar een juridisch forum :+

En ja hier mag je het ook posten, maar dan heb je voor lief te nemen dat iedereen hier op mag/kan reageren mijn zijn of haar mening!

[ Voor 14% gewijzigd door watercoolertje op 22-09-2023 12:15 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VanDykeBrown schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:23:
[...]

Nofi, maar dat jij het niet werkend krijgt of kreeg is natuurlijk niet iets waar een webshop een boodschap aan moet hebben. Ik snap dat jij iets koopt met een bepaald doel. Maar ook daar heeft en webshop geen boodschap aan, die verkopen gewoon een product - en leveren een gelijkwaardig of beter product bij vervanging. De rest is aan jou.

Om hem heel makkelijk plat te slaan: laat de webshop een nieuwe betere leveren, koop zelf een nieuwe 5700XT en verkoop de betere weer. Problem solved :)

Having said that: beetje vreemd dat iedere andere kaart niet werkt in een retro PC. Het is niet dat op zo'n retro PC er zoveel grafische power gevraagd wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:09:
[...]

Je praat dan over compleet andere afmeting. Domme vergelijking.

Als de vervangende TV van betere kwaliteit is 4K tov 1080p en beide 55" is er geen probleem.

TS kan altijd nog een brief opstellen en zijn specifieke geval aangaven en vragen om ontbinding, maar een rechter zal in deze niet snel ontbinding toewijzen. met een beetje pech ook nog kosten van gebruiksduur wat de ene rechter wel toewijst en de ander niet. het is niet zo zwart-wit als je denkt.

Het origineel gekocht goed was niet geschikt voor Windows XP en de opvolgende ook niet. dat het met een gok of trucje nu werkt zegt niets over de specificaties uitgegeven door fabrikant
Of het andere maten of andere specificaties doet er toch niet toe? Het product voldoet niet aan wat TS wilt. En nogmaals ja dat moet je goed beargumenteren maar ik verwacht niet dat een rechter hier een winkel in het gelijk zat zetten. En aanbieden mag maar weigeren ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@bwerg dat is dus wat deze (edge)case zo interessant maakt, als consument mag je bepaalde eigenschappen verwachten van dingen die je koopt.

Het ondersteunen van Windows XP is echter geen eigenschap welke je mag verwachten van een moderne GPU. Hoe moet de winkel daar dan mee omspringen, en wat voor precedent zet het t.o.v. andere (edge)cases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
D4NG3R schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:13:
@bwerg dat is dus wat deze (edge)case zo interessant maakt, als consument mag je bepaalde eigenschappen verwachten van dingen die je koopt.

Het ondersteunen van Windows XP is echter geen eigenschap welke je mag verwachten van een moderne GPU. Hoe moet de winkel daar dan mee omspringen, en wat voor precedent zet het t.o.v. andere (edge)cases?
De koop laten ontbinden want ze kunnen voor TS geen geschikte oplossing vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:12
Je mag blij zijn dat er al vrij snel een nieuwe en "betere" videokaart geleverd wordt.
Dat hij niet werkt in combinatie met (stok)oude software is dan inderdaad jammer maar je kan verwachten dat het een keertje over is met de hardware.
Dat weet je met wat logisch nadenken, ik had al lang een back-up achter de hand gehad om dit soort dingen tegen te gaan.

De "beste"oplossing is al meerdere keren gegeven maar omdat je er geen enkele moeite voor wil doen maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Ach met een beetje geluk duiken ze in oude voorraad of afgeschreven pc's en trekken er een 10 jaar oude videokaart uit met een lading stof die ze dan naar je toe sturen.
Maar iets zegt mij dat het dan ook weer niet goed is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:13:
[...]

Of het andere maten of andere specificaties doet er toch niet toe? Het product voldoet niet aan wat TS wilt. En nogmaals ja dat moet je goed beargumenteren maar ik verwacht niet dat een rechter hier een winkel in het gelijk zat zetten. En aanbieden mag maar weigeren ook.
Je kunt als consument niet zomaar dingen verzinnen om dit te weigeren. Dacht dat ik dat in vorige bericht wel duidelijk had gemaakt. Er is geen enkele grond om te weigeren op ondersteuning van Windows XP die al jaren uit de tijd is.Dit omdat de 5700XT dit volgens fabrikant ook niet had.

Reageren uit onderbuikgevoelens heb je niets aan, en helemaal niet als jezelf nog nooit een zaak onder de rechter hebt gebracht.

Edit: zo meteen komt nog iemand op het idee voor een dekkingskoop

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 22-09-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:18:
[...]

Je kunt als consument niet zomaar dingen verzinnen om dit te weigeren. Dacht dat ik dat in vorige bericht wel duidelijk had gemaakt. Er is geen enkele grond om te weigeren op ondersteuning van Windows XP die al jaren uit de tijd is.Dit omdat de 5700XT dit volgens fabrikant ook niet had.

Reageren uit onderbuikgevoelens heb je niets aan, en helemaal niet als jezelf nog nooit een zaak onder de rechter hebt gebracht.
En als winkel mag je ook niet zomaar iets verzinnen. En reageren met onderbuik gevoelens en zelf iets zeggen vanuit je eigen gevoel en gedachtengang....

En wie zegt dat ik nog nooit een zaak onder een rechter heb gebracht?

Maar misschien is het wachten op bericht van @Real of @fopjurist een betere optie ipv modder naar elkaar blijven gooien zonder dat we TS daar echt mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:17:
[...]

De koop laten ontbinden want ze kunnen voor TS geen geschikte oplossing vinden.
Ook de 5700XT was helemaal niet geschikt voor het doeleinde, en nu moet de winkel het bekopen omdat de TS niet aan z'n onderzoek plicht voldaan heeft? Ik weet niet wie er (meer) in z'n gelijk staat, en vind zulke edgecases oprecht interessant. :)

Maar buiten dat om, zoals ik al meermaals aangekaart heb; de snelste oplossing voor de TS is waarschijnlijk het aannemen van een vervanger en deze te verkopen/ruilen voor een product wat wel geschikt is. De braafste oplossing is om weken op en neer te ping-pongen met hun service afdeling om het aankoopbedrag terug te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 22-09-2023 12:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Tom-Z
In de Groene Serie schrijft prof. mr. van Rossum bij artikel 7:17:
In geval van specieskoop zal precies de afgesproken zaak dienen te worden afgeleverd. Aflevering van een andere zaak doet de verkoper tekortschieten, zelfs wanneer die andere zaak van gelijke of zelfs van hogere waarde zou zijn.
TS heeft een overeenkomst voor een 5700 XT. De webshop mag niet iets anders leveren dan een 5700 XT, ook al is dat andere misschien beter.

In 2017 was er een zaak over de vraag of Apple een iPhone mocht vervangen met een refurbished model. De rechter overwoog toen:
10. Apple heeft aangevoerd dat in de uitspraak van de kantonrechter Amsterdam van 8 juli 2016 (zie 1.5) ten onrechte wordt verwezen naar het Quelle arrest (ECLI:EU:C:2008:231). De kantonrechter overweegt dat hoewel het Quelle arrest over een andere rechtsvraag ging, dit onverlet laat dat het Europese Hof in deze uitspraak wel degelijk een oordeel geeft over vervanging van een non-conforme zaak. In (de Nederlandse vertaling van) dit arrest is te lezen: “Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.” Juist omdat de Wet en de Richtlijn geen specifieke eisen aan vervanging verbindt, is deze jurisprudentie van het Europese Hof belangrijk voor de uitleg van dit begrip. Naar het oordeel van de kantonrechter kan bovenstaande niet anders begrepen worden dan dat een consument die een nieuw product heeft gekocht dat non-conform blijkt te zijn, bij vervanging recht heeft op wederom een nieuw product.

11. Hiermee is naar het oordeel van de kantonrechter ook meteen de vraag beantwoord of Apple aan haar verplichtingen voldoet door de non-conforme iPad te vervangen door een replacement. Het antwoord daarop is ontkennend. Als [eiseres] een refurbished of replacement iPad had gekocht, mag Apple deze vervangen met een refurbished of replacement exemplaar, maar als de consument, zoals in dit geval, een nieuwe iPad heeft gekocht, heeft zij recht op een nieuwe iPad als vervanging. Een replacement iPad, is ondanks hetgeen Apple hierover allemaal heeft aangevoerd, geen nieuwe iPad, maar een replacement, hoe vergelijkbaar deze exemplaren ook eventueel zijn. Apple biedt de replacement ook niet als ‘nieuw’ aan op de markt.
toon volledige bericht
Je kan dit natuurlijk niet helemaal vergelijken (de meeste mensen beschouwen een refurbished iPhone als "minderwaardig" ten opzichte van een nieuwe, terwijl de meeste mensen de aangeboden videokaarten als "beter" zouden beschouwen) maar de kern blijft wel hetzelfde: bij vervanging moet een zaak worden geleverd die aan de overeenkomst voldoet, en een andere videokaart dan een 5700 XT voldoet niet aan de overeenkomst (zie de toelichting van van Rossum) -- hoe vergelijkbaar (of beter) die andere videokaart ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
D4NG3R schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:23:
[...]

Ook de 5700XT was helemaal niet geschikt voor het doeleinde, en nu moet de winkel het bekopen omdat de TS niet aan z'n onderzoek plicht voldaan heeft?

Ik kies hier geen kant aangezien ik de casus oprecht interessant vind.

Maar buiten dat om, zoals ik al meermaals aangekaart heb; de snelste oplossing voor de TS is waarschijnlijk het aannemen van een vervanger en deze te verkopen/ruilen voor een product wat wel geschikt is. De braafste oplossing is om weken op en neer te ping-pongen met hun service afdeling om het aankoopbedrag terug te krijgen.
Het werkte toch? En mocht het niet meer werken dan heeft TS inderdaad pech. Dat is een risico dat TS loopt. En jullie doen net alsof vervangen gratis is voor de winkel.. maar dat kost ook gewoon een flinke duit muntjes. En ik vind het ook interessant en wil ook best geloven als winkel in zijn recht staat. Maar dan moet iemand wel met geloofwaardige argumenten komen en die heb ik nog niet gezien.

En hij kan altijd Windows 7 als argument gebruiken.

De 5700xt wordt officieel ondersteunt in Windows 7 en de Rx 7650xt niet. En de RTX 3070 geloof ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Winkel doet een redelijk aanbod. Ik zeg nieuwere kaart aannemen en doorverkopen. Vervolgens daarna een geschikte kaart zoeken.
Je kan je rechten halen maar zelf ook redelijk zijn.

Ik heb zelf een GTX 1080 ooit gekocht. Na 1.5 jaar zag ik wat losse condensatoren terwijl de kaart het voor de rest wel deed. Retour gestuurd en ook hetzelfde te horen gekregen. Ze konden mij 'helaas' een RTX 2070 aanbieden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:22:
[...]

En als winkel mag je ook niet zomaar iets verzinnen. En reageren met onderbuik gevoelens en zelf iets zeggen vanuit je eigen gevoel en gedachtengang....

En wie zegt dat ik nog nooit een zaak onder een rechter heb gebracht?

Maar misschien is het wachten op bericht van @Real of @fopjurist een betere optie ipv modder naar elkaar blijven gooien zonder dat we TS daar echt mee helpen.
Wat je ergens van mag verwachten hangt af van de fabrieksspecificaties. in deze is een 5700XT volgens fabrikant niet geschikt voor Windows XP. dus kun je dat ook niet aanduiden als verwachting.

Een uitspraak over wel of geen ref. iPhone doet compleet niet ter zake in deze, zorgt alleen voor meer onduidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:06:
[...]

Wat je ergens van mag verwachten hangt af van de fabrieksspecificaties. in deze is een 5700XT volgens fabrikant niet geschikt voor Windows XP. dus kun je dat ook niet aanduiden als verwachting.

Een uitspraak over wel of geen ref. iPhone doet compleet niet ter zake in deze, zorgt alleen voor meer onduidelijkheid
Dan gamed hij op Windows 7 en is alles opgelost nu blij?

En nee ik doe mijn verwachting op wat mogelijk is niet wat officieel ondersteunt wordt. Vaak genoeg werken dingen prima ondanks dat het niet officieel ondersteunt wordt.

En ja je loopt de kans dat het later niet meer werkt dat is een keuze en risico die ik zelf maak dan. Niet de winkel.

En juist dit deel van de rechter is belangrijk

“Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.”

En tuurlijk mag je beide halverwege iets anders overeengekomen helemaal goed winkel blij en koper blij maar is niet verplicht.

[ Voor 48% gewijzigd door loki504 op 22-09-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

loki504 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:11:
[...]

Dan gamed hij op Windows 7 en is alles opgelost nu blij?
https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-6750-xt

Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Toch wel...

https://www.amd.com/en/pr...ics/amd-radeon-rx-6750-xt

General
Product Family
AMD Radeon™ RX 6000 Series
Product Line
AMD Radeon™ RX 6700 Series
Type
Component
Launch Date
05/10/2022
OS Support
Windows 11 - 64-Bit Edition
Windows 10 - 64-Bit Edition
Ubuntu x86 64-Bit
Linux x86_64
Additional power connector
1x8 pin and 1x6 pin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:06:
[...]

Het maakt helemaal niet uit wat je mag verwachten. Artikel 7:17 bepaalt heel duidelijk dat de verkoper geen andere zaak (c.q. zaak van een andere soort) mag leveren dan overeengekomen, ook al beantwoordt die aan alle verwachtingen die je van de oorspronkelijke zaak mocht hebben. Uit het Quelle-arrest (en zie zaak over de iPhone die ik aanhaalde) kan je opmaken dat bij vervanging een zaak moet worden geleverd die voldoet aan de oorspronkelijke overeenkomst, dus ook aan de eis uit 7:17 lid 3 BW dat precies de afgesproken zaak moet worden geleverd. Waarom denk je dat 7:17 lid 3 BW niet van toepassing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@VanDykeBrown
Wat ik vermoed wat hier speelt is dat jij destijds de 5700XT heb gekocht in de dure GPU tijd. Inmiddels zijn de prijzen een stuk lager en is het voor de webshop veel goedkoper om een betere kaart aan te bieden.

Gevoelsmatig is de aanbod erg netjes van de webshop maar ik denk dat @Tom-Z gelijk heeft en ze juridisch enkel 2 opties hebben, een nieuwe 5700XT leveren of je geld terug. Gaat wel tegen het gevoel van redelijkheid in maar juridisch klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
Bij de ontbinding van de verkoopsovereenkomst moet de verkoper trouwens ook niet het volledige bedrag terug te betalen, de periode dat je er gebruik hebt van kunnen maken mag hier gerust van afgetrokken worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:10
@dengregg
Helaas, dat is niet waar. Ze dienen het volledige bedrag te vergoeden. Laatst heeft een tweaker het volledige bedrag gekregen voor een 6 jaar oude tv. Is via de rechter gegaan, dus ga er maar vanuit dat het klopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dengregg
chrisborst schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:41:
@dengregg
Helaas, dat is niet waar. Ze dienen het volledige bedrag te vergoeden. Laatst heeft een tweaker het volledige bedrag gekregen voor een 6 jaar oude tv. Is via de rechter gegaan, dus ga er maar vanuit dat het klopte.
Net even opgezocht en sinds de nieuwe wet van 27 april 2022 mag het inderdaad niet meer. Mijn excuses

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tom-Z schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:27:
[...]

Het maakt helemaal niet uit wat je mag verwachten. Artikel 7:17 bepaalt heel duidelijk dat de verkoper geen andere zaak (c.q. zaak van een andere soort) mag leveren dan overeengekomen, ook al beantwoordt die aan alle verwachtingen die je van de oorspronkelijke zaak mocht hebben. Uit het Quelle-arrest (en zie zaak over de iPhone die ik aanhaalde) kan je opmaken dat bij vervanging een zaak moet worden geleverd die voldoet aan de oorspronkelijke overeenkomst, dus ook aan de eis uit 7:17 lid 3 BW dat precies de afgesproken zaak moet worden geleverd. Waarom denk je dat 7:17 lid 3 BW niet van toepassing is?
Quelle arrest gaat over gebruikskosten vergoeding van het fornuis.
Apple case (iPhone) gaat over vervangen voor nieuw of refurb.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197

Je stukje laat een zaak over iPad zien over onrechtmatige verrijking en ref.

In deze zaak gaat het niet om refurb aanbod, maar nieuwe GPU die beter is.
Consument -als ts consument is in deze- wordt er niet slechter van, zoals in Apple zaken wel het geval was in 1e instantie, door ref. aan te bieden ipv nieuw.

Om het bij iPhones te houden mag de verkoper een nieuwe iPhone 11 geven als de iPhone XR defect en niet te repareren is.

Je kunt dan niet stellen tja, de iPhone XR had ik altijd op iOS 13 draaien en de 11 gaat gelijk naar iOS17 8)7

• loki504
Hackus schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:45:
[...]

Quelle arrest gaat over gebruikskosten vergoeding van het fornuis.
Apple case (iPhone) gaat over vervangen voor nieuw of refurb.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2016:4197

Je stukje laat een zaak over iPad zien over onrechtmatige verrijking en ref.

In deze zaak gaat het niet om refurb aanbod, maar nieuwe GPU die beter is.
Consument -als ts consument is in deze- wordt er niet slechter van, zoals in Apple zaken wel het geval was in 1e instantie, door ref. aan te bieden ipv nieuw.

Om het bij iPhones te houden mag de verkoper een nieuwe iPhone 11 geven als de iPhone XR defect en niet te repareren is.

Je kunt dan niet stellen tja, de iPhone XR had ik altijd op iOS 13 draaien en de 11 gaat gelijk naar iOS17 8)7
toon volledige bericht
Ik link hem gewoon nog maar eens want de worden van een rechter zijn moeilijk te begrijpen...

“Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.”

Er is een Rx 5700xt overeengekomen en niet een RTX 3070 of 6750 XT. Dus voldoet de aangeboden product niet aan de overeenkomst. Of hij beter of slechter is maakt niet uit.
En ja de meeste zullen niet zo snel een upgrade naar een Rx 6750xt links laten. Maar moeten accepteren? Nee dat gaat er bij mij niet in.

Dus om antwoord te geven op je vraag ja dat kan je wel stellen.

En je weet dat die volgens jou niet belangrijke Quelle arrest ook wordt aangehaald door de rechter van je linkje? Omdat juist dat wat boven genoemd uit het Quelle arrest komt en van belang is.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 23-09-2023 06:52 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De discussie over andere rechtszaken mag inmiddels een stuk minder hier. Die gaat te ver offtopic om nog nuttig te zijn voor TS.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1