C.V. onderhoudsbedrijf; heeft monteur gelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:51
Situatie:
Mijn moeder heeft een Remeha Avanta ketel. De ketel is 13 jaar oud ondertussen.
Onderhoudsbedrijf X komt al 20+ jaar bij mijn moeder. Bedrijf X heeft dan ook deze ketel destijds gezet.
Moeder heeft een onderhoudscontract met Bedrijf X waarbij men jaarlijks de ketel komt onderhouden.

Bedrijf X heeft echter de prijzen van het onderhoudscontract met zo'n 30% verhoogd recentelijk. In verband met de nieuwe certificerings regels. Nouja, even zuur, maar prima denk je dan. Ketel moet toch onderhouden worden.

Recentelijk was de ketel wederom aan de beurt voor een jaarlijks onderhoud. De monteur heeft de ketel geserviced en "goedgekeurd". Ketel kan er dus weer een jaartje tegenaan zou je denken. Nieuwe sticker en al.

De monteur geeft na het onderhoud aan dat er zaken absoluut aangepast en veranderd moeten worden aan de installatie, anders wordt de ketel volgend jaar niet meer ge-serviced door Bedrijf X. Klinkt mij al een beetje als chantage in de oren.

Monteur geeft het volgende aan:
1. Boven op de CV zitten natuurlijk twee afvoerpijpen. Één is van is PVC. Blijkbaar mag dit niet meer en moet deze vervangen worden door iets wat geen PVC is (metaal?). Dit betreft dus overduidelijk de rechterbuis.

2. Er zit een rode overdruk ventiel/knop aan de rechterkant van de leiding. Deze moet blijkbaar omgezet worden op een andere leiding en mag daar dus niet meer zitten?

3. Stormbeugel mist en moet dus bevestigd worden 'op' het dak (ik vermoed dat bedoeld werd; aan het dak) . Een snelle Google leert dat sinds 2015 dit zo'n beetje de standaard is bij nieuwe installaties en dat de pijp simpelweg bevestigd moet worden aan het dak en/of muur. Niet op dak dus?

De monteur gaf aan dat bovenstaande te maken heeft met de nieuwe Gasketelwet. De nieuwe Gasketelwet gaat echter alleen maar over het certificeren van de monteurs voor zover ik kan zien, en niet zozeer wat er anders of beter moet.
Punt 3 kan ik overigens prima inkomen. Beugeltje op en klaar, toch? De rest van de punten vind ik zomaar vreemd. Zeker omdat ik er letterlijk nergens iets over kan vinden.

Kan iemand met kennis bovenstaande bevestigen? Als het inderdaad veranderd moet worden is dan laten we dat uiteraard gewoon uitvoeren. Bijgevoegd de foto's! Dank!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xdRH0rgZ/20230919-204904.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26gntQ0j/20230919-204608.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26LZnqrs/20230919-204728.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zfVb1Lby/20230919-204850.jpg

Beste antwoord (via Dutchy007 op 22-09-2023 08:52)

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
De monteur heeft 100% gelijk. De regels zijn een stuk strenger geworden en via de genoemde wet wordt dat allemaal afgedwongen. Helaas zul je dus door de zure appel heen moeten bijten en tegen afzettarieven de installatie laten fixen.

Heel die ketelwet is een lastig verhaal, einde van de rit komt het erop neer dat het zeker wel veiliger wordt, maar uiteindelijk vooral heel veel duurder voor een relatief kleine winst. Zeker omdat nu halsoverkop ineens iedereen gecertificeerd dient te worden en meteen alle installaties gefixt moeten worden. Dit in een tijd dat er al weinig personeel en materialen beschikbaar zijn.

Al met al dus een duur grapje, maar het is niet anders helaas. Niet certificeren en onderhouden is niet echt een optie. En met die nieuwe wet mag je het niet meer zelf doen of laten doen door een handige neef. Zelfs niet als je het daarna door een goed bedrijf laat controleren. Bedrijven werken hier dus ook niet aan mee, omdat het simpelweg niet wettelijk toegestaan is.

Laten we hopen dat het veel mensenlevens gaat redden, want het kost flink wat knaken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• happysan
De monteur heeft 100% gelijk. De regels zijn een stuk strenger geworden en via de genoemde wet wordt dat allemaal afgedwongen. Helaas zul je dus door de zure appel heen moeten bijten en tegen afzettarieven de installatie laten fixen.

Heel die ketelwet is een lastig verhaal, einde van de rit komt het erop neer dat het zeker wel veiliger wordt, maar uiteindelijk vooral heel veel duurder voor een relatief kleine winst. Zeker omdat nu halsoverkop ineens iedereen gecertificeerd dient te worden en meteen alle installaties gefixt moeten worden. Dit in een tijd dat er al weinig personeel en materialen beschikbaar zijn.

Al met al dus een duur grapje, maar het is niet anders helaas. Niet certificeren en onderhouden is niet echt een optie. En met die nieuwe wet mag je het niet meer zelf doen of laten doen door een handige neef. Zelfs niet als je het daarna door een goed bedrijf laat controleren. Bedrijven werken hier dus ook niet aan mee, omdat het simpelweg niet wettelijk toegestaan is.

Laten we hopen dat het veel mensenlevens gaat redden, want het kost flink wat knaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:12
Die PVC mogen ze vervangen op eigen kosten, dat heeft nml nog nooit gemogen. Meeste ketelfabrikanten verbieden dat ook expliciet in de handleiding.
Wat dat overdrukventiel betreft, zit die nu op de retour? Die moet op de aanvoer zitten, wederom op eigen kosten want nooit goed gedaan. Zou er ook even een pijpje richting de afvoer van maken, als er iets faalt waardoor de druk boven de 4 bar komt en dat ventiel klapt open ligt de hele cv inhoud op je vloer.
Verder moeten de buizen zelf ook nog gebeugeld worden. Dat hoefde 13 jaar geleden niet en willen ze nu verplichten ivm veiligheid. Er zijn in het verleden veel installaties geplaatst waarbij die buizen per ongeluk uitelkaar kunnen schuiven, met CO lekkage als gevolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_JGC_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:55:
Die PVC mogen ze vervangen op eigen kosten, dat heeft nml nog nooit gemogen. Meeste ketelfabrikanten verbieden dat ook expliciet in de handleiding.
Wat dat overdrukventiel betreft, zit die nu op de retour? Die moet op de aanvoer zitten, wederom op eigen kosten want nooit goed gedaan. Zou er ook even een pijpje richting de afvoer van maken, als er iets faalt waardoor de druk boven de 4 bar komt en dat ventiel klapt open ligt de hele cv inhoud op je vloer.
Verder moeten de buizen zelf ook nog gebeugeld worden. Dat hoefde 13 jaar geleden niet en willen ze nu verplichten ivm veiligheid. Er zijn in het verleden veel installaties geplaatst waarbij die buizen per ongeluk uitelkaar kunnen schuiven, met CO lekkage als gevolg.
CV installatie bedrijven moeten tegenwoordig gelukkig ook aan alle rookgas regelingen voldoen en daar voldoet de ketel van z'n moeder nú niet aan. Als ze daar alsnog wel een goedkeuring op af geven dan raken ze de installatie bevoegdheid kwijt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Will_M schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:08:
[...]

CV installatie bedrijven moeten tegenwoordig gelukkig ook aan alle rookgas regelingen voldoen en daar voldoet de ketel van z'n moeder nú niet aan. Als ze daar alsnog wel een goedkeuring op af geven dan raken ze de installatie bevoegdheid kwijt.
Onderdeel van de controle is een CO meting met dichte ketel. Als die ketel geen CO lekt is er geen reden om de ketel direct uit bedrijf te nemen. Wel maak je melding van het feit dat de rookgasafvoer niet voldoet aan moderne eisen en geef je de klant het advies dat te vervangen. Als de klant er niks mee doet is dat idd reden om het contract te beëindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
happysan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:53:

Kost dat echt zo duur dan een buis vervangen, twee stormbeugels en overdruk ventiel op de retour laten zetten?

Dat het personeel wat duurder wordt omdat ze nu een cursus moeten gaan doen zodat ze gecertificeerd zijn begrijp ik nog wel enigszins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
NicoHF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:35:
[...]

Kost dat echt zo duur dan een buis vervangen, twee stormbeugels en overdruk ventiel op de retour laten zetten?

Dat het personeel wat duurder wordt omdat ze nu een cursus moeten gaan doen zodat ze gecertificeerd zijn begrijp ik nog wel enigszins.
De branche heeft het alleenrecht, dus ze kunnen vragen wat ze willen. Verder hebben ze het druk zat, dus probeer maar eens wat offertes los te peuteren, die schrijven ze gewoon met een vork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
NicoHF schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:35:
[...]

Er komt helaas redelijk wat bij kijken en is iets meer dan alleen een cursusje. Dus dat zorgt voor een flinke verhoging van de kosten. Buitenlands personeel is ook lastiger in te zetten, waardoor het moeilijker is personeelstekorten op te vangen met tijdelijke krachten. Ik ken persoonlijk ook enkele eenpitters die gestopt zijn, omdat het teveel rompslomp is. Ook zijn bedrijven die in het verleden meerdere dingen deden en CV erbij deden gestopt met CV diensten leveren vanwege deze wet. Als het niet je core-business is, dan moet het wel erg goed verdienen wil het de moeite zijn, dus de bedrijven die het nog wel doen hebben de prijzen omhoog gedaan.

Voor bedrijven die echt puur CV doen is het allemaal wel te overzien qua kosten en rompslomp en dat hoort er dan ook gewoon bij. Zeker de grotere bedrijven met veel monteurs hebben er weinig moeite mee, die kunnen de kosten goed spreiden. Maar bij kleinere bedrijven, eenmanszaken en bedrijven waarbij CV maar een klein stuk is, is het gewoon lastig.

Daarnaast wat @_JGC_ al zegt, ze hebben compleet alleenrecht en mogen gewoon vragen wat ze willen. Iedereen moet nu ineens z'n installatie laten opwaarderen, dus vraagt men gewoon wat ze willen. Er is simpelweg geen keuze meer en kunstmatig wel een enorme noodzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dutchy007 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:44:
De monteur geeft na het onderhoud aan dat er zaken absoluut aangepast en veranderd moeten worden aan de installatie, anders wordt de ketel volgend jaar niet meer ge-serviced door Bedrijf X. Klinkt mij al een beetje als chantage in de oren.
Dat betekent kortweg dat je een jaar de tijd hebt om dit voor elkaar te maken. Een jaar om iemand te zoeken en om te sparen zodat dit gedaan kan worden.

De monteur zegt niet dat zijn bedrijf dat moet doen. Er wordt gesteld "Het moet volgend jaar in orde zijn." Wat betekent dat iemand dat gedaan moet hebben voor die tijd.

Ga even naar een Warmteservice, of vergelijkbaar, koop de materialen die nodig zijn, ram een boor in de muur frot er vervolgens een dikke plug in en ga de boel beugelen. Aan materiaal nog geen €10 kwijt. (been there...) Dat stukje PVC-buis mag je ook zelf vervangen. Ketel even uit, buis los, opmeten, nieuwe buis er tussen (beugelen?) en klaar.

Die afvoer door het dak die een beugel moet hebben? Zelfde verhaal.

Al met al denk ik dat je aan materiaal nog geen €30 kwijt bent en een uurtje van je eigen tijd. Ik mag toch hopen dat je je moeder even uit de brand helpt en dit voor haar gaat fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@sypie En dan komt de wet om de hoek kijken: je mag er niet aan klussen.

Voor mijn eigen ketel moet ik ook gaan beugelen... vorig jaar naar gevraagd bij servicebeurt: "nee bestaande situaties mogen nog"... niet dus.
Ik wacht alleen niet af tot de servicemonteur is geweest. Of ik die beugels nu op 30 maart heb aangebracht of 1 mei maakt voor de veiligheid niet uit. Feit is wel dat zelf doen nu officieel strafbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Dutchy007 even de titel aangepast:)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:47

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 06:53:
Feit is wel dat zelf doen nu officieel strafbaar is.
Geldt dat voor klussen aan de ketel/rookgasafvoer, of ook voor klussen aan de cv leidingen? Dat overdrukventiel lijkt me onderdeel van het leidingsysteem. Aangezien het systeem daarvoor leeg moet zal dat ook relatief duur zijn vergeleken met dat beugeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:23:
[...]

Geldt dat voor klussen aan de ketel/rookgasafvoer, of ook voor klussen aan de cv leidingen? Dat overdrukventiel lijkt me onderdeel van het leidingsysteem. Aangezien het systeem daarvoor leeg moet zal dat ook relatief duur zijn vergeleken met dat beugeltje.
Waterzijdig mag iedereen doen. Gaat om het gasverbrandingstoestel en bijbehorende toevoer en afvoer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Wat niet weet, wat niet deert.

Gewoon aanpakken en door. Monopolistische positie van ketel boeren is walgelijk.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:16

Managelorian

“This is the workflow.”

sypie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 06:44:
[...]
Dat stukje PVC-buis mag je ook zelf vervangen. Ketel even uit, buis los, opmeten, nieuwe buis er tussen (beugelen?) en klaar.
V.z.i.w. mag dat als particulier tegenwoordig niet meer. Tenminste, de ketel mag volgens mij nadat iemand er zelf aan heeft gewerkt niet meer ingeschakeld worden totdat iemand die wel gecertificeerd is de boel in orde heeft bevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:51
Super bedankt voor alle reacties! De casus is duidelijk en er is werk aan de winkel :)
Zelf heb ik twee linkerhanden, en zoals @Managelorian zegt is het misschien niet helemaal handig om de ketel in te schakelen zonder de juiste apparatuur om de boel te testen.
Ik vraag netjes een offerte op en doe zelf wat ik kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Feit is wel dat zelf doen nu officieel strafbaar is.
Geef even een linkje naar het relevante wetsartikel.

Voor zover ik heb kunnen nagaan is het wettelijk stelsel 'Certificering werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties' (CO-stelsel) geimplementeerd in het bouwbesluit.

In de toegevoegde sectie is geen strafbepaling opgenomen.

Blijft dus over een overtreding van het bouwbesluit. Daarvoor zijn bestuurlijke boetes mogelijk, maar die zijn vooral als economisch delict ingestoken. Denk aan een huisjesmelker die zelf wel even met de ketel aan de gang gaat.

Al met al is het dus 'verboden', maar 'strafbaar' lijkt een overdrijving oftewel FUD.

Dus gewoon zelf beugelen. Of dag voor het onderhoud beugelen, stekker eruit laten, en monteur de stekker erin laten doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Voor mijn eigen ketel moet ik ook gaan beugelen... vorig jaar naar gevraagd bij servicebeurt: "nee bestaande situaties mogen nog"... niet dus.
Ik wacht alleen niet af tot de servicemonteur is geweest. Of ik die beugels nu op 30 maart heb aangebracht of 1 mei maakt voor de veiligheid niet uit. Feit is wel dat zelf doen nu officieel strafbaar is.
Cool, ik ben dan nu strafbaar 8)
Onze rookgas afvoer ligt er helemaal uit ivm verbouwing, dus elke dag even 2 PP80 buizen met een 90graden hoek ertussen in de rookgas-afvoer stoppen, raam open en door het open raam naar buiten. Prima veilig :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Will_M schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:08:
[...]

Das een hele mooie bron, maar die zegt alleen iets over gezamenlijke woningen. Appartementen enzo.
Kan uiteraard zijn dat er voor individuele huiseigenaren ook een nieuwe regeling is, maar volgens mij heet @Dutchy007 hier gewoon over een individuele situatie (woning in eigendom). Dus vraag me dan af welke regelingen er echt relevant zijn in dit geval.
Overheid kan veel willen en opleggen, maar er is ongetwijfeld een bepaling opgenomen over reeds bestaande situaties. Je kunt onmogelijk van half Nederland verwachten dat ze ineens massaal de rookgasafvoer gaan veranderen van reeds bestaande woningen lijkt me.

En een ketel monteur is geen jurist ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 15:07
Recentelijk was de ketel wederom aan de beurt voor een jaarlijks onderhoud. De monteur heeft de ketel geserviced en "goedgekeurd". Ketel kan er dus weer een jaartje tegenaan zou je denken. Nieuwe sticker en al.
Dit bevreemd mij, waarom de ketel nu goedkeuren en volgend jaar dus niet, deze goedkeuring had nu al niet gemogen en pas na de onderstaande aanpassingen: stormbeugel en beugelen bestaande rookgas/luchttoevoer buizen
Monteur geeft het volgende aan:
1. Boven op de CV zitten natuurlijk twee afvoerpijpen. Één is van is PVC. Blijkbaar mag dit niet meer en moet deze vervangen worden door iets wat geen PVC is (metaal?). Dit betreft dus overduidelijk de rechterbuis.
Dit mag bij nieuwe ketels inderdaad niet meer, destijds werd het wel gedaan, dit mag blijven zitten tot er een nieuwe ketel komt, tenzij er een onveilige situatie is (volgens Techniek Nederland)
3. Stormbeugel mist en moet dus bevestigd worden 'op' het dak (ik vermoed dat bedoeld werd; aan het dak) . Een snelle Google leert dat sinds 2015 dit zo'n beetje de standaard is bij nieuwe installaties en dat de pijp simpelweg bevestigd moet worden aan het dak en/of muur. Niet op dak dus?
Dit is een harde eis, door een harde wind kan de dakdoorvoer er afgeblazen worden met alle gevolgen van dien, simpele beugel onder het dak en klaar.
De monteur gaf aan dat bovenstaande te maken heeft met de nieuwe Gasketelwet. De nieuwe Gasketelwet gaat echter alleen maar over het certificeren van de monteurs voor zover ik kan zien, en niet zozeer wat er anders of beter moet.
De CO certificering is 2-ledig, zowel het opleiden van het personeel, als het registreren van de gastoestellen en vastleggen van de eisen, dus ook op kantoor wordt alles vastgelegd, tot op klachtmeldingen en al, dus een hoop extra werk voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 17:41
Rukapul schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:32:
[...]

Dus gewoon zelf beugelen. Of dag voor het onderhoud beugelen, stekker eruit laten, en monteur de stekker erin laten doen :P
Ik weet niet hoe het bij TS ging maar hier werd elke keer dat de monteur langskomt voor de CV een set foto’s gemaakt van de ketel (binnenkant én buitenkant) en rookgasafvoer. Ongemerkt zelf iets aanpassen tussen twee bezoeken door is er dus niet bij.

Als dat bij TS is gedaan dan kan je raden wat er volgend jaar gebeurt: monteur ziet nieuwe afvoer/beugels en vraagt: “welke gecertificeerde installateur heeft dit gedaan als ik vragen mag?” en als TS dan geen bevredigend antwoord heeft is het alsnog afkeur.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Glenfiddich schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:15:
[...]

Ik weet niet hoe het bij TS ging maar hier werd elke keer dat de monteur langskomt voor de CV een set foto’s gemaakt van de ketel (binnenkant én buitenkant) en rookgasafvoer. Ongemerkt zelf iets aanpassen tussen twee bezoeken door is er dus niet bij.

Als dat bij TS is gedaan dan kan je raden wat er volgend jaar gebeurt: monteur ziet nieuwe afvoer/beugels en vraagt: “welke gecertificeerde installateur heeft dit gedaan als ik vragen mag?” en als TS dan geen bevredigend antwoord heeft is het alsnog afkeur.
Ja dag, dan schop je die cv monteur de straat op. Hij kan wel even kijken of het goed gedaan is, maar de monopolie kaart trekken zou bij mij vertrekken betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien (on)bedoelde bijwerkingen van de nieuwe (oude) gasketelwet?
Het ontmoedigen van gasgestookte cv-installaties en het opkrikken van de inkomsten
van de noodlijdende installatiebranche? :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 17:41
Barrycade schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:22:
[...]

Ja dag, dan schop je die cv monteur de straat op. Hij kan wel even kijken of het goed gedaan is, maar de monopolie kaart trekken zou bij mij vertrekken betekenen.
Ben ik helemaal met je eens, maar wat dan?

Dan ga je op zoek naar een nieuwe monteur. Die wil graag eerst even de installatie beoordelen voordat de ketel in onderhoud wordt genomen. En vraagt naar de historie: welke gecertificeerde installateur heeft eea geïnstalleerd?

Misschien dat het in de praktijk wel wat meevalt, maar in theorie kan je dan zitten met een installatie die nergens meer in onderhoud wordt genomen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben ook wel benieuwd naar de wettelijke onderbouwing van een en ander. Ik heb namelijk begrepen dat je als huiseigenaar wel degelijk zelf mag klussen aan de gasketel.

De overheid zegt bijv. zelf:
Op 1 oktober 2020 treedt het wettelijk stelsel voor werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties, zoals cv-ketels, gashaarden en geisers, in werking. Dit stelsel regelt dat bedrijven vanaf 1 april 2022 gecertificeerd moeten zijn om deze installaties te plaatsen, onderhouden of repareren.
[..]
Bedrijven die vanaf 1 april 2022 niet over een geldig certificaat beschikken mogen deze werkzaamheden dan niet meer uitvoeren en zijn in overtreding wanneer ze dat wel doen. Ook degene die opdracht geeft aan een bedrijf dat niet voor deze werkzaamheden is gecertificeerd, is dan in overtreding.
Overal gaat het over bedrijven die gecertificeerd moeten zijn en waar eisen aan gesteld worden. Ik lees nergens over eisen aan een bewoner of burger (familie bijv. die knutselt aan een ketel van tante Pien).

Dat de grote installatiebedrijven dit zeggen lijkt me logisch, goed voor de markt. Maar dat maakt het niet waar.
Glenfiddich schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:27:
[...]

Dan ga je op zoek naar een nieuwe monteur. Die wil graag eerst even de installatie beoordelen voordat de ketel in onderhoud wordt genomen. En vraagt naar de historie: welke gecertificeerde installateur heeft eea geïnstalleerd?

Misschien dat het in de praktijk wel wat meevalt, maar in theorie kan je dan zitten met een installatie die nergens meer in onderhoud wordt genomen.
Die kan de huidige situatie gewoon beoordelen en goed danwel afkeuren. Waarom is de historie relevant?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@Dutchy007
Aangezien de ketel 13 jaar oud is, begint deze ook richting einde levensduur te gaan. Daarnaast wordt het vanaf 2026 verplicht om direct bij vervanging voor een hybride ketel te gaan.

Het lijkt mij dus verstandig om iets verder te kijken en direct het goed te doen. Dus compleet nieuwe ketel + correcte installatie. Dan ben je direct klaar voor de komende 15 jaar.
Eventueel zou je ook voor een hybride warmtepomp kunnen gaan, want daar zit nu nog flinke subsidie op. Ben je direct beter op de toekomst voorbereid.

Ik zou sowieso geen geld meer gaan stoppen in de oude ketel. Aangezien hij net goedgekeurd is, nog lekker even wachten. Zou na het stookseizoen de boel laten vervangen. Nu gaan de meeste bedrijven het erg druk krijgen.

ps; aangezien bedrijf X destijds de boel ook heeft geïnstalleerd en niet heel erg netjes, zou ik dat benoemen. Wellicht willen ze een scherpe prijs bieden. En anders lekker een ander bedrijf zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 22-09-2023 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:26:
Misschien (on)bedoelde bijwerkingen van de nieuwe (oude) gasketelwet?
Het ontmoedigen van gasgestookte cv-installaties en het opkrikken van de inkomsten
van de noodlijdende installatiebranche? :+
Doekle zal voor zolang hij leeft het aan niets ontbreken voor het regelen van het monopolie-op-met-de-vork-schrijven.
Glenfiddich schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:27:
[...]

Je bent wel een meester in het aanpraten van angst, aanjagen van FUD.

De meeste installateurs zullen gewoon een fatsoenlijke situatie achter willen laten. Daarvoor is alleen de actuele toestand relevant.
chrisborst schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:33:
@Dutchy007
Aangezien de ketel 13 jaar oud is, begint deze ook richting einde levensduur te gaan.
Ook al zo'n fabel uit de installatiebranche. De levensduur van installaties valt binnen een groot interval met een gemiddelde dat verderop ligt en een bepaalde distributie er omheen.
ps; aangezien bedrijf X destijds de boel ook heeft geïnstalleerd en niet heel erg netjes, zou ik dat benoemen. Wellicht willen ze een scherpe prijs bieden. En anders lekker een ander bedrijf zoeken.
Regel nr1 in het zakendoen: een bestaande klant krijgt nooit een betere prijs dan een nieuwe klant, coulance of een 'deal' betaalt de klant zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 22-09-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Rukapul schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:37:
Ook al zo'n fabel uit de installatiebranche. De levensduur van installaties valt binnen een groot interval met een gemiddelde dat verderop ligt en een bepaalde distributie er omheen.
Hoezo fabeltje? Het klopt dat theoretisch je CV-ketels bijna tot in het oneindige technisch in leven kan houden. Dus de technische levensduur is zeer waarschijnlijk langer.
Maar helaas zijn reparaties aan CV-ketels erg kostbaar door het hoge arbeidsloon. Daarom kan het verstandiger zijn om als er grote kosten gemaakt moeten worden om direct een nieuwe ketel te laten ophangen. Ik vermoed dat bij TS de kosten nog wel redelijk zullen zijn maar gezien alle nieuwe regelgeving kan het best handig zijn om nu een nieuwe ketel te nemen ipv over 3 jaar als de regels strenger zijn.

ps; Ik woon in een complex met 37 CV-ketels en de meeste ketels zijn rond die 15 jaar vervangen vanwege hoge kosten. Heb de historische data als voorzitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik overigens de huidige afvoer bekijk zit de eerste bocht scheef in het manchet van de ketel en zeker niet diep genoeg. Geen idee of dat altijd al zo was, maar dat soort dingen is dus waarom men wil beugelen.

Wat levensduur betreft, is maar net wat voor ketel het is, hoe er gestookt is en of het onderhoud een beetje fatsoenlijk gedaan is. Wel is het zo dat een aluminium warmtewisselaar slijt door het zuur van het condenswater. Zodra de wisselaar lek is kan je de ketel weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
[...]
2. Er zit een rode overdruk ventiel/knop aan de rechterkant van de leiding. Deze moet blijkbaar omgezet worden op een andere leiding en mag daar dus niet meer zitten?
[...]
Ik zie een drukmeter boven deze leiding. Behoord hier niet een vul-/aftapkraan op te zitten i.p.v. een overstortkraan?

Er zit al overstorventiel in 't midden met de groene dop. Die is t.b.v. tapwater denk ik.
De rode ribbelpijp is t.b.v. condenswater van de rookgasafvoer vermoed ik.
Dan moet er ook inderdaad nog ergens een overdrukventiel op de CV leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:00
Glashelder schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:32:
Ik ben ook wel benieuwd naar de wettelijke onderbouwing van een en ander. Ik heb namelijk begrepen dat je als huiseigenaar wel degelijk zelf mag klussen aan de gasketel.

De overheid zegt bijv. zelf:
Dat is een soort van samenvatting/versimpeling. Voor meer info kun je bijv hier kijken:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2020-348.html
Het is verboden werkzaamheden uit te voeren of te laten uitvoeren aan een gebouwgebonden verbrandingstoestel, werkzaam op gas bestaande uit koolstofverbindingen, en bijbehorende voorzieningen voor de toevoer van verbrandingslucht en de afvoer van rookgas, zonder dat voor die werkzaamheden wordt beschikt over een certificaat, afgegeven door een instelling die door Onze Minister is aangewezen, waarmee kenbaar wordt gemaakt dat gedurende een bepaalde periode een gerechtvaardigd vertrouwen bestaat dat de hierin genoemde natuurlijk personen of rechtspersonen de werkzaamheden uitvoeren volgens kwaliteitseisen die zijn opgenomen in een door Onze Minister aangewezen certificatieschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 17:58
Bij mij lijken beide pijpen pvc. Is dit dan niet goed aangelegd,? 5 jaar geleden door erkende instalateur aangelegd ter vervanging van een 20 jaar oude ketel. Pijpen hebben wel ce keurmerk zo te zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um-uijyG9fLdYgt9vTobPE0CSe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QNZicn8LFHMNHg4y5mEWtfA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door andre metz op 22-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
Nee, dat is grijs polypropyleen, helemaal goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:18
Er is nog een mogelijkheid en dat is niet Laten onderhouden en overgaan op breakdown onderhoud, dus pas als iets defect is iemand laten komen, of dan pas vervangen. Er brand weinig schoner als gas. Misschien heb ik tot nu tot geluk gehad , nooit onderhoud gedaan en 1 keer monteur moeten laten komen. Gelijk maar afstelling laten kijken was oke. Achteraf had ik dit zelf gekund, dus die al 15 jaar geen onderhoud maal x euro is al een behoorlijk stuk nieuwe ketel/ warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-09 21:53
Ik vind het ook belachelijk dat je vaak meteen aan een onderhoudscontract vast zit. Ik wil gewoon onderhoud wanneer ik dat wil. Ook zijn er veel bedrijven die bij een nieuwe ketel een onderhoudscontract berekenen. Wil je dit niet dan betaal je een hogere prijs voor de ketel. Allemaal eigen belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
piotr123 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:52:
Er is nog een mogelijkheid en dat is niet Laten onderhouden en overgaan op breakdown onderhoud, dus pas als iets defect is iemand laten komen, of dan pas vervangen. Er brand weinig schoner als gas. Misschien heb ik tot nu tot geluk gehad , nooit onderhoud gedaan en 1 keer monteur moeten laten komen. Gelijk maar afstelling laten kijken was oke. Achteraf had ik dit zelf gekund, dus die al 15 jaar geen onderhoud maal x euro is al een behoorlijk stuk nieuwe ketel/ warmtepomp.
Veel onderhoud kan je zelf, maar mag dus niet meer. Ook heb je de benodigde meetapparatuur niet om de afstelling te controleren.

Na 15 jaar zal je warmtewisselaar lekker vol rotzooi hebben gezeten. Als je dat met een Intergas ketel flikt is je wisselaar verrot of valt de ketel uit met storingen omdat ie verstopt zit (of je stookt altijd op 80 graden waardoor je weinig condens hebt, ook nog een optie).

Onderhoudscontract bij nieuwe ketels de eerste 5 jaar is wassen neus, die kiepen het sifon leeg, plakken een sticker en zijn weg. Na 5 jaar zit je met de ellende maar dan is het onderhoudscontract bij aanschaf van de ketel verlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
piotr123 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:52:
Sorry, maar dit is echt het slechtste advies ooit.

In een ketel zitten pakkingen en die hebben een beperkte levensduur, vaak 5 jaar. Om die reden schrijft de fabrikant voor dat deze vaak iedere 4 jaar vervangen worden, zodat deze niet stuk kunnen gaan.
Wil je aanspraak maken op garantie, als er ooit iets mis is met de ketel, dan zul je ook de voorschriften moeten volgen. Bijvoorbeeld iedere 2 jaar schoonmaken en iedere 4 jaar verbruiksonderdelen (zoals pakkingen) vervangen.

Dit schoonmaken is ook belangrijk, om te voorkomen dat er iets verstopt raakt of stuk gaat. Zo kan vuil in een ventilator ervoor zorgen dat deze vroegtijdig stuk gaat, of niet de juiste snelheden haalt.

Naast het schoonmaken, is het ook een kwestie van controle. Kijken of alles nog in orde is, eventueel zaken updaten naar nieuwe regelgeving etc. Dat dit in het verleden heel slecht gedaan werd klopt en dat is de hele reden dat we nu met die ketelwet zitten. Men deed ff snel het sifon leegmaken en klaar is kees. Veel installateurs weten ook niet de exacte voorschriften van de specifieke ketel, dus doen ze gewoon hun vaste riedel en daarmee klaar.

Het afstellen van een CV ketel is iets wat je absoluut niet zelf kunt. De handelingen zijn vrij eenvoudig, maar je hebt een geijkte O2 meter nodig en dat is niet iets wat iedereen zo even heeft liggen. Die kosten ook best een flinke duit.

Geen onderhoud doen is echt een heel slecht idee. Als er een pakking stuk gaat of er is een verstopping lekt er zometeen koolstofmonoxide, een levensgevaarlijke situatie voor jou en je omgeving. Ook kan er gas gaan lekken, met brand of explosie tot gevolg.

Zoals gezegd heb je ook geen garantie en kunnen er eenvoudig dure onderdelen stuk gaan, die met normaal onderhoud nog jaren mee hadden gekund. Ook kan je ketel simpelweg minder efficient worden, waardoor je denkt snugger te zijn om 100 euro per jaar te besparen, maar tegelijkertijd 200 euro extra gas verstookt in de winter.

Het onderhoud ieder jaar wat aan veel mensen verkocht wordt is overdreven, maar compleet geen onderhoud doen is gewoon gevaarlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-09 21:53
Het is geen probleem om te betalen voor onderhoud als het dan maar goed en grondig wordt gedaan. Daar gaat het nog wel eens mis. Veel klanten op een dag tegen zo min mogelijk tijd is snel geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:18
happysan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:10:
[...]

Sorry, maar dit is echt het slechtste advies ooit.

In een ketel zitten pakkingen en die hebben een beperkte levensduur, vaak 5 jaar. Om die reden schrijft de fabrikant voor dat deze vaak iedere 4 jaar vervangen worden, zodat deze niet stuk kunnen gaan.
Wil je aanspraak maken op garantie, als er ooit iets mis is met de ketel, dan zul je ook de voorschriften moeten volgen. Bijvoorbeeld iedere 2 jaar schoonmaken en iedere 4 jaar verbruiksonderdelen (zoals pakkingen) vervangen.

Dit schoonmaken is ook belangrijk, om te voorkomen dat er iets verstopt raakt of stuk gaat. Zo kan vuil in een ventilator ervoor zorgen dat deze vroegtijdig stuk gaat, of niet de juiste snelheden haalt.

Naast het schoonmaken, is het ook een kwestie van controle. Kijken of alles nog in orde is, eventueel zaken updaten naar nieuwe regelgeving etc. Dat dit in het verleden heel slecht gedaan werd klopt en dat is de hele reden dat we nu met die ketelwet zitten. Men deed ff snel het sifon leegmaken en klaar is kees. Veel installateurs weten ook niet de exacte voorschriften van de specifieke ketel, dus doen ze gewoon hun vaste riedel en daarmee klaar.

Het afstellen van een CV ketel is iets wat je absoluut niet zelf kunt. De handelingen zijn vrij eenvoudig, maar je hebt een geijkte O2 meter nodig en dat is niet iets wat iedereen zo even heeft liggen. Die kosten ook best een flinke duit.

Geen onderhoud doen is echt een heel slecht idee. Als er een pakking stuk gaat of er is een verstopping lekt er zometeen koolstofmonoxide, een levensgevaarlijke situatie voor jou en je omgeving. Ook kan er gas gaan lekken, met brand of explosie tot gevolg.

Zoals gezegd heb je ook geen garantie en kunnen er eenvoudig dure onderdelen stuk gaan, die met normaal onderhoud nog jaren mee hadden gekund. Ook kan je ketel simpelweg minder efficient worden, waardoor je denkt snugger te zijn om 100 euro per jaar te besparen, maar tegelijkertijd 200 euro extra gas verstookt in de winter.

Het onderhoud ieder jaar wat aan veel mensen verkocht wordt is overdreven, maar compleet geen onderhoud doen is gewoon gevaarlijk.
Dan verschillen we van mening, dat kan , bij mij werkt al 2 ketels 36 jaar lang, het is in ieder geval wel een optie als als je ketel wat ouder is een je nu voor het oude beestje nog veel onzinning geld moet gaan uitgeven. ff over veiligheid ik meet zelf wel de co en het gas in de omgeving van de ketel met geijkte apparatuur ( vak gerelateerd). Gas gebruik kan je monitoren , tegenwoordig met apps steeds makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Ventilatorpakking zal na de nodige jaren hard worden. Gevolg is gaslekkage in de ketel. Geen probleem want ketel is gesloten systeem en zuigt zn eigen rotzooi op. Gevolg is lager rendement en slechte verbranding. Storing hoeft niet per se op te treden dan.

Als jij dat met de slimme meter kunt detecteren ben je knap bezig. Ik heb dagelijks standen in Mindergas staan en zelfs daar kan je niet 1-op-1 periodes met elkaar vergelijken ivm invloeden als zon en wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-08 03:38
Dit is weer zo'n pressiemiddel om mensen tot de aanschaf van een warmtepomp te dwingen.
Die aansluiting was 15 jaar prima, maar nu kan hij ineens niet meer.
Ook mag je zelf je ketel niet meer onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mathijs schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:36:
Dit is weer zo'n pressiemiddel om mensen tot de aanschaf van een warmtepomp te dwingen.
Die aansluiting was 15 jaar prima, maar nu kan hij ineens niet meer.
Ook mag je zelf je ketel niet meer onderhouden.
Dat is wat het is. Gewoon lobby van de installatiebranch, die liepen hier al jaren om te zeuren.

Als het echt om veiligheid ging dan is een CO melder plicht veel zinvoller IMO. Met goed onderhoud kan de boel nog steeds CO lekken.

Ik ben wat dat betreft blij dat mijn ketel net een paar maanden geleden de deur uit is gegaan :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1