Vraag

• antonwas
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-04 09:40
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met driver update software. Hiermee bedoel ik tools die je PC afzoeken naar outdated drivers en eventueel de optie bieden om deze te updaten. Ik heb een vrij oude laptop (Toshiba Satellite L70-A) waarvan ik vermoed dat een bepaald probleem veroorzaakt wordt door een of meerdere verouderde drivers.

Het probleem is dat de veilige USB verwijder functie is omgevallen door het installeren van een USB tool waarmee je USB apparaten over een netwerkverbinding kunt delen. Wanneer ik deze tool probeer te verwijderen krijg ik bij het opnieuw opstarten een BSOD met een vermelding naar een bepaald .sys bestand wat te herleiden is naar de betreffende USB tool.

Ik weet dat tegenwoordig nieuwe versies van drivers automatisch met Windows update meekomen. Dus vandaar mijn vraag. Ik heb gelezen dat meerdere mensen het gebruik van dit soort tools afraden, omdat er vaak incompatibel drivers worden aangeboden waardoor het systeem alleen maar instabiel(er) wordt.

Graag hoor ik dus de ervaring van mensen met dit soort tools en eventuele aanraders van dit soort producten. Hoeft niet per se om 'gratis' producten te gaan. Ik verneem ook graag ervaringen met betaalde producten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige software is op dit moment nog niet van toepassing, behalve het OS: Windows 10 Home, versie 10.0.19045

Hardware
Toshiba Satelite L70-A
Intel(R) Core(TM) i7-4700MQ CPU @ 2.40GHz, 2401 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
8 GB RAM
Schijf 0 (C: F:)
Samsung SSD 870 QVO 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

n.v.t.

Alle reacties

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het kan inderdaad een uitdaging zijn om drivers te vinden voor oudere hardware. Toch zou ik er met de specsheet of bijvoorbeeld speccy of vergelijkbaar programma proberen achter te komen wat die hardware precies is, en kijken of je drivers kan vinden voor Windows 10 op de websites van de makers van de hardware (intel, realtek etc). Het zou me namelijk niet verbazen als Toshiba (als er al drivers beschikbaar zijn) geen optimale drivers meer heeft voor Windows 10, aangezien de laptop waarschijnlijk geleverd is met Windows 7? Begin gewoon met de support pagina (kijk wel goed na of ik het goede subtype heb gepakt, kan iets uitmaken)

Software die dit lijkt te kunnen zoals DriverEasy pakt ook niet per se de goede driver.

De belangrijkste drivers die je nodig hebt zijn:
- Moederbord/chipset
- netwerk
- processor (dit zit volgens mij vrij goed in Windows, maar de iGPU drivers kan je misschien wel bij intel vandaan toveren)
- GPU (kijk op de site van nVidia voor de laatste drivers voor de GT740M?)

Je kan Windows Update zijn werk laten doen, maar als die niet werkt zou ik proberen zoveel mogelijk uit te pluggen (vooral USB apparatuur), en dan bovenstaand rijtje afgaan om de goede drivers te vinden.

Andere insteek: je kan met rapr/DriverStoreExplorer oude drivers weghalen, opnieuw opstarten en kijken of er via Windows Update iets binnenkomt dat stabieler is?

[ Voor 57% gewijzigd door gwystyl op 22-09-2023 00:02 ]