Ik snap deze voorbarige negatieve opmerkingen niet. De prijzen op deze website zijn exclusief subsidie.
Ik heb onlangs zelf een 8kW AUX split warmtepomp aangeschaft die inmiddels ruim 2 maanden naar volle tevredenheid zijn werk doet. Ik heb een huiskamer van ruim 100m2 voorzien van 7 leden-radiatoren met ruime waterinhoud. De warmtepomp staat ingesteld op 35 graden water temp. en kan daarmee onze woonkamer ook bij nul graden buitentemperatuur prima op 20 graden houden. Bij vorst kan altijd nog naar 40 graden worden opgeschakeld. Maar was tot nu toe niet nodig. De gemiddelde COP waarde over november en december kwam uit op 4,88. Een prima score.
De handleiding van de AUX WP is zeer duidelijk, de menustructuur op het display in de Nederlandse taal in te stellen.
Via een locale gecertificeerde installateur die ook de koudmiddel leidingen mag aansluiten heb ik de AUX pomp aangeschaft. In totaal € 4.400,- heb ik betaald voor de 8kW AUX pomp, twee blokvoeten voor de pomp, 15 meter duo leiding, aankoppelen en afpersen van de leidingen en in werking stellen.
De rest heb ik zelf gedaan. (de koudmiddel leidingen al voorbereidend aangelegd, aanvoer- en retourleiding van de CV aangekoppeld en de elektrische voeding van de buiten- en binnenunit WP aangesloten)
Binnen zes weken had ik de subsidie € 2.850,- al binnen.
Doorgerekend kom ik uit op 4.400 - 2.850 = € 1.550,-
Voor wat betreft de warmwatervoorziening.
Wij gebruiken de WP niet voor warmwater voorziening.
Daar hebben wij een 110 liter warmtepompboiler voor aangeschaft.
De installatie heb ik ook zelf uitgevoerd. Een simpele klus.
Waterleidingen aansluiten, lucht aan- afvoer door de muur, stekker in het stopcontact en klaar is kees.
Het betreft een ATAG warmtepomp boiler 110 liter A+++ (ze zijn er ook in 150 en 200 liter uitvoering)
Aanschaf 1.565,- minus subsidie 736,- = € 829,-
Dus geheel gasloos voor nog geen 2.400,-
Ik zou niet weten hoe het nog goedkoper kan.
https://tweakers.net/g/s/wink.svg