2 groepen zonnepanelen op 3 fase aansluiting meterkast

Pagina: 1
Acties:

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 09:55
Ik heb vandaag zonnepanelen laten installeren ; 11 panelen op 1 groep (1 fase) en de andere 10 panelen op een andere groep (1 fase). Ik heb 2 groepenkasten op een 3fase (3x25A) aansluiting.
Mijn vragen:
1. Kan dit en worden al mijn 1-fase groepen uit beide kasten van zelf opgewekte stroom voorzien?
De installateur van de panelen twijfelde hierover, omdat hij de ene zonnepaneelgroep op 1 van de 3 fases had aangesloten en de andere op de tweede fase… en dus de 3de fase met aangesloten groepen krijgen niets? Hoe moet ik dit zien? Of moet dit anders worden aangesloten; ik kan evt. wel een foto maken van de kasten zonder front indien nodig.
2. Worden mijn 3-fase groepen (bv. Bora, WP, autolader) goed voorzien van zelf opgewekte stroom?
Of moet ik dit toch echt anders gaan regelen qua stroom aanvoer en aansluitingen in de meterkast?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Nee, als je verbruikt op de 3e fase wordt dat niet direct van zelf opgewekte stroom voorzien. Je kunt dan meemaken dat je op 2 fasen teruglevert en op de 3e fase afneemt.

Maar dit maakt verder weinig uit, want de elektriciteitsmeter registreert alleen de som. Bij 1000W terugleveren op L1, 1000W terugleveren op L2 en 2000W afname op L3 zal de meter dus gewoon stil staan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 16:38
Hoezo heb je niet gewoon één 3-fasen omvormer laten installeren dan?

Over je direct eigen gebruik hoef je je geen zorgen te maken: je meter telt het gebruik van alle fasen bij elkaar op, dus wat dat betreft maakt het niet uit.

• A-J
Is mij van te voren niet goed uitgelegd… en dit zijn allemaal micro-omvormers, vandaar 10panelen op 1 groep en 11 andere op een andere groep..

En wat je zegt is bijvoorbeeld:
Op fase 1 gebruik ik om 12:00-13:00 op dag A: 2kWh en lever ik 3kWh.
Op fase 2 gebruik ik om 12:00-13:00 op dag A: 0kWh en lever ik 4kWh.
Op fase 3 gebruik ik om 12:00-13:00 op dag A: 4kWh en lever ik niets (staan geen zonnepanelen op aangesloten).

Mijn slimme meter gooit dan alles op 1 hoop? Dus netto = 6 kWh verbruik - 7 kWh geleverd = 0 kWh erbij op mijn meter en 1 kWh teruggeleverd? Zoals het nu is aangesloten (zie verhaal hierboven) met 2x1fase op 3 fase aansluiting?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Yes, zie twee posts hierboven. Niets aan de hand en ook geen reden om het over de 3 fases te verdelen (wat ook met micro's zou kunnen).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• A-J
Wat is dan het voordeel om 3fasen aan te voeren boven wat ik nu heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
A-J schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:17:
En wat je zegt is bijvoorbeeld:
Op fase 1 gebruik ik om 12:00-13:00 op dag A: 2kWh en lever ik 3kWh.
Op fase 2 gebruik ik om 12:00-13:00 op dag A: 0kWh en lever ik 4kWh.
Op fase 3 gebruik ik om 12:00-13:00 op dag A: 4kWh en lever ik niets (staan geen zonnepanelen op aangesloten).

Mijn slimme meter gooit dan alles op 1 hoop? Dus netto = 6 kWh verbruik - 7 kWh geleverd = 0 kWh erbij op mijn meter en 1 kWh teruggeleverd?
Als dat allemaal mooi gelijkmatig is verdeeld over het uur wel ja, maar het wordt door de meter niet per uur gemiddeld. Stel dat je die 6kWh verbruikt in de laatste 5 minuten van 12:55-13:00, dus 72kW gedurende 5 minuten (niet heel geloofwaardig maar goed), dan heb je volgens de meter na die periode van een uur 6,42kWh teruggelevert en 5,42kWh afgenomen. In die 5 minuten neem je dan ook daadwerkelijk veel meer af dan dat je teruglevert natuurlijk.

Een meter kijkt niet per uur, die kijkt gewoon van "nu op dit moment (bijv. 12:00:01) is de som van de stroom negatief dus het teruglevertelwerk loopt op". 10 seconden later als je een grote verbruiker hebt ingeschakeld kan het levertelwerk weer oplopen.

Maar hoe dan ook, hier in zit geen verschil tussen leveren op 1, 2 of 3 fasen.
A-J schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:21:
- Het is fijner voor de netbeheerder. Ondanks dat het jou geen geld kost, belast je er natuurlijk wel het elektriciteitsnet mee. Maar dat hou je toch, want ook al lever je mooi synchroon op 3 fasen terug, je afname zal ook niet mooi gelijkmatig over 3 fasen zijn verdeeld.
- Je kunt alles bij elkaar meer zonnepanelen kwijt op 3 fasen dan op 2 fasen.
- Met de panelen verdeeld over 3 fasen is de stroom per fase lager en heb je minder snel last van spanningsopdrijving, waardoor je minder snel een netspanning boven 253V ziet waarbij de omvormers zullen afschakelen. Als dat probleem bij jou in de regio speelt kan het een voordeel zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Duidelijk! Thanks voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
A-J schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:21:
Met een gelijke belasting van de fasen heb je geen nulstroom en dus minder kabelverlies. Maar als het allemaal goed werkt en je geen spanningproblemen hebt maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:37:
[...]
- Met de panelen verdeeld over 3 fasen is de stroom per fase lager en heb je minder snel last van spanningsopdrijving, waardoor je minder snel een netspanning boven 253V ziet waarbij de omvormers zullen afschakelen. Als dat probleem bij jou in de regio speelt kan het een voordeel zijn.
Daar staat toch tegenover dat een 3-fase omvormer afschakelt als één van de fases boven 253V zit? In het geval van ts zal alleen de omvormer afslaan waarvoor de gebruikte fase boven 253V zit.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
mcDavid schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:52:
[...]

Met een gelijke belasting van de fasen heb je geen nulstroom en dus minder kabelverlies. Maar als het allemaal goed werkt en je geen spanningproblemen hebt maakt het weinig uit.
Hier snap ik niet zoveel van en hoe houd ik dit in de gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je op dat nulstroom verhaal zoekt kan je wel veel vinden. Maar let wel, dit is erg technisch. Je kan dit ook gewoon als waar aannemen.

Maar goed, met micro's heb je dus niet twee omvormers. Beide trunks hadden ook op een 3-fase kabel gelegd kunnen worden en dan samen op een enkele 3-fase groep gehangen kunnen worden. Had mij logischer geleken maar de 3-fase trunkkabel zal wel paar tientjes duurder zijn geweest...

Maar om nog even terug te komen:
A-J schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:17:
Mijn slimme meter gooit dan alles op 1 hoop? Dus netto = 6 kWh verbruik - 7 kWh geleverd = 0 kWh erbij op mijn meter en 1 kWh teruggeleverd? Zoals het nu is aangesloten (zie verhaal hierboven) met 2x1fase op 3 fase aansluiting?
Nee, die gooit niet alles op één hoop. Deze ziet levering hoog (tarief), levering laag, teruglevering hoog en teruglevering laag. In je voorbeeld heeft je meter in het telwerk 'levering hoog' 6kWh, in 'teruglevering hoog' 7kWh en in de twee voor laag 0kWh (gezien de tijden gold het hoog tarief). Geen enkel telwerk loopt ooit naar beneden.

Zo wordt je afgerekend voor die meterstanden. Je mag ze niet zomaar met elkaar verrekenen, dan kom je bij het deel dat salderen heet. Dus ja, nu er salderen is levert je voorbeeld netto 1kWh terugleveren op. Maar dat deel gaat dus afgebouwd worden. Zonder salderen zal er dus niet een netto som van de energie (kWh) gemaakt worden maar een som van de kosten waarbij elk telwerk verrekend is met een bedrag.

Waarbij teruglevering dan een lager bedrag is dan levering oa omdat je op levering extra belasting betaald en je die niet terugkrijgt voor teruglevering. Daar zit namelijk exact de subsidie die de overheid dus geeft met salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Septillion schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:02:

Nee, die gooit niet alles op één hoop. Deze ziet levering hoog (tarief), levering laag, teruglevering hoog en teruglevering laag. In je voorbeeld heeft je meter in het telwerk 'levering hoog' 6kWh, in 'teruglevering hoog' 7kWh en in de twee voor laag 0kWh (gezien de tijden gold het hoog tarief). Geen enkel telwerk loopt ooit naar beneden.
Dat zeg je verkeerd. Als we aannemen dat de opwek en afname perfect gelijkmatig verdeeld was over het uur, dan zal bij TS het telwerk "teruglevering hoog" 1kWh opgelopen zijn, en het telwerk "levering hoog" stil blijven staan. Want er loopt altijd maar één telwerk tegelijk op. De meter registreert de netto som van alle stromen, en schrijft dat weg naar één telwerk.

In de praktijk is je verbruik en teruglevering natuurlijk nooit een uur lang precies constant, dus zul je het ene moment wat meer terugleveren en het andere moment wat meer verbruiken. En kom je dus ergens tussen mijn en jouw scenario uit. Maar het belangrijkste is: ongeacht hoe de stroom verdeeld is over de fasen, je komt altijd op het zelfde uit.

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 22-09-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
Juist en dat maakt in de toekomst (wanneer salderen weg is en enkel een teruglevertarief geldt) niets uit? Mbt ‘het wegstrepen’ op de meter wat je gelijktijdig opwekt en levert?
Dat is alleen van toepassing op wat je daadwerkelijk dan nog teruglevert onder aan de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@mcDavid Daar heb je gelijk, ik versimpelde en zag het als "meterstanden" in het voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@A-J Ofwel, instantaan verbruik, ongeacht fases, wordt tegen elkaar weggestreept (die is NIET salderen). Er wordt dus alleen naar je netto vermogen (dus in W, som van de fases) gekeken en vanaf daar pas gekeken hoeveel energie je verbruikt/teruglevert. Er zal altijd maar een enkel telwerk tegelijk oplopen (en ook alleen oplopen).

Pas als je met deze meterstanden gaat rekenen ga je het dus iets doen over tijd maar is dus puur administratief. Waarbij "kWh leveren - kWh terugleveren" dus salderen genoemd wordt.

Het laatste gaat verdwijnen, het eerste niet. Dat komt omdat je energie niet kunt opslaan* alleen maar direct gebruiken. Wat jij teruglevert zal instantaan door een ander gewoon gebruikt worden (en daarvoor afgerekend worden). Maar wat jij op een later moment, als je PV niets opwekken, weer gaat gebruiken moet gewoon op dat moment voor jouw opgewekt worden op een andere manier.

* We hebben het dan wel over "energie opslaan in batterijen" maar eigenlijk is dit niet correct. Je bent elektrische energie aan het omzetten naar chemische energie. Aangezien we het omgekeerde ook kunnen, chemische energie naar elektrische energie, wordt het vaak opslaan genoemd maar is het strikt genomen niet. Zeker omdat bij beide omzettingen verliezen optreden.
Pagina: 1