Hoe regel je een emailadres met je eigen domein?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• DoctorCodez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-03 21:43
Vooraf een situatie schets om aan te geven waar ik tegenaan loop:
Mijn ouders hebben altijd de mailadressen gebruikt die geleverd werden door onze ISPs. Nu is het zo dat wij laatst van ISP zijn veranderd en ze daardoor achter het nadeel hiervan zijn gekomen: ze hebben bij al hun accounts het mailadres moeten aanpassen binnen 6 maanden omdat hun oude ISP adres verviel. Dus, het leek mij verstandig om mijn ouders van de ISP mails af te slingeren om dit probleem in de toekomst te voorkomen. Ik heb mijn ouders toen der tijd op Gmail gezet omdat de domeinen van Outlook (hotmail of Outlook) ze niet bevielen. Het probleem is dat mijn ouders sinds jaar en dag hun emails al organiseren dmv de folder structuur die het desktop programma Outlook mogelijk maakte. Ze wouden ook graag van dit programma gebruik willen blijven maken, waardoor ik ze heb ingelogd met hun Gmail in het Outlook programma, alleen dit levert veel problemen. Gmail synchroniseert zeer traag in dit programma, en door het verschil in organisatie van mails (labels vs folders) raken veel mails zoek. De organisatie van Gmail bevalt ze niet, en zelf ik snap er niks van.

Nou, helemaal mooi deze autobiografie, maar waar ben ik nou dan precies naar opzoek???:
Wat ik probeer te regelen is dat ik een eigen domein aanschaf van mijn achternaam, waardoor ik de mailadressen kan opzetten als voornaam@achternaam.nl. Ik wil hierbij voor mij en mijn ouders in totaal 3 aparte mailboxen hebben, dus niet aliassen die eigenlijk gewoon allemaal naar 1 inbox verwijzen. De email moet georganiseerd worden dmv folders (dus niet het vage labels gebeuren van Gmail) en moet bereikbaar zijn dmv desktop/mobiele programma van bijvoorbeeld outlook of thunderbird. Natuurlijk moet de mail gewoon de normale beveiliging (anti-spoofing) en anti-spam functies hebben die je van een normale mail kan verwachten. Het zou ook fijn zijn als er een manier is om alle bagger mails (webshops etc.) gescheiden te houden van de belangrijke mails op ons hoofdadres.

Prachtig al die eisen, maar wat heb je zelf bedacht?
Uiteraard heb ik de tandwielen in de bovenkamer ook flink laten draaien om een oplossing te vinden. Zoals je wellicht hebt kunnen zien aan deze post, ben ik niet de meest technologisch ingestelde persoon. Desalniettemin heb ik eerst erg mijn best gedaan om er zelf wat van te maken voordat ik om hulp kom vragen. Echter, des te meer ik mij ging inlezen, des te meer ik verward raakte.

Afijn, wat ik dus tot zover heb bedacht:
Domein halen bij TransIP, om vervolgens het email gedeelte te laten regelen door Protonmail. Hiervoor ga ik mogelijk wel voor de 3 persoonlijke inboxen 3 verschillende MailPlus abonnementen of 1 family abonnement moeten nemen, omdat volgens mij het MailPlus abonnement wel meerdere e-mailadressen ondersteunt maar die komen allemaal op dezelfde inbox. Protonmail werkt met Outlook dmv een extra programmatje voor het decrypten, maar ik weet niet in hoeverre zij via de mobiele apps te benaderen zijn. Zo ver ik weet organiseren zij ook de mails in folders ipv met labels, dat is dus ook ideaal.

Ik heb vernomen dat het vroeger gewoon mogelijk had moeten zijn om je custom domein via Microsoft te laten lopen voor niks, maar die boot heb ik duidelijk dus helaas gemist.

Tot slot zou ik SimpleLogin gebruiken om aliassen te maken voor de accounts bij websites die minder belangrijk zijn om deze vervolgens allemaal te forwarden naar een spammail die meer de bagger gescheiden houdt van de belangrijke mails. Zo wil ik troep in de main mailboxes minimaliseren.

Mijn vraag:
Mijn halve TED-Talk gelezen te hebben, zijn er op- of aanmerkingen? Misschien dat iemand een soortgelijke setup heeft en wat tips of aanbevelingen heeft? Potentieel een wakeup call dat het te overkill is en dat het allemaal makkelijker kan? Een manier om het goedkoper te maken, zonder ten koste te gaan van de kwaliteit (Die protonmail abbo's lopen wel uit de klauwen). Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Alle reacties

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Volgens mij zijn de wensen met Gmail gewoon mogelijk.

Allemaal mappen maken met Gmail is gewoon mogelijk. Gmail is daarnaast prima in te stellen in elk modern mailprogramma. Dus als één niet bevalt pak je een ander mailprogramma.

Daarnaast kun je als je voor het @ een + zet met daar de website naam ook gemakkelijk de mail scheiden. Dus als je mailadres henk@gmail.com is kun je bij de webshop gewoon henk+webshop@gmail.com opgeven. Dan krijg jij gewoon de mail binnen omdat alles achter de + wordt genegeerd.

Als je dan een regel in Gmail aan maakt waar "webshop" naar een speciale map gaat is het opgelost.

Maar dit kan natuurlijk ook met een eigen domeinnaam. Ik zelf gebruik Vimexx, is vrij goedkoop. Maar zo zijn er wel meer.

• DoctorCodez
Goed om te weten. Dat zou een hoop onnodige moeite kosten.

Wat ik tot nu toe echter heb ervaren is dat de Gmail bij ons niet helemaal soepel werkt in het Outlook programma. Heb vernomen dat mails nog wel eens in de 'belangrijk' folder bleven haken na verwijderd te zijn via Outlook. Kan zijn dat dit gewoon een synchronisatie foutje is geweest.

Ik bemerk wel dat folders maken in de Outlook applicatie gewoon werkt zoals verwacht mag worden, maar ik weet niet in hoeverre Gmail er goed mee over weg kan dat je dingen uit de inbox in een folder sleept (dus echt uit de 'Postvak In' halen, om in een andere folder te zetten). Als Gmail benadert wordt via de webmail, en via daar een poging wordt gedaan tot het organiseren valt mij namelijk op dat de mails gewoon in de inbox blijven en je alleen op de labels kan filteren. Hier blijven de mails dus ten alle tijden bij mij in de 'Postvak In'. Vind het dus tamelijk verwarrend dat Gmail op de achtergrond misschien iets heel anders aan het doen is dan wat ik zou verwachten als ik in Outlook kijk.

Kan het zijn dat mijn verwarringen gegrond zijn, of zit hier nog stukje onkunde in op het gebied van Gmail?

[ Voor 0% gewijzigd door DoctorCodez op 21-09-2023 21:30 . Reden: Verduidelijking ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Welke Outlook versie wordt er gebruikt en hoe is het precies ingesteld?

• DoctorCodez
Het betreft een versie 2308 vanuit een Microsoft 365 abonnement. Aan de configuratie is niks aangepast t.o.v. nieuwe installatie. Na installatie van Outlook bij het inloggen gewoon het Gmail account ingevuld, toen doorgesluisd geworden naar een popup van Google om in te loggen met het Google account, en klaar was kees.

De e-mailadressen werden zichtbaar in Outlook met de normale folders erin (Verzonden, Postvak In etc.) en een '[Gmail]' folder met nog wat subfolders erin. De folders ter organisatie zijn gewoon gemaakt op het niveau van de mail, en dus niet als subfolder onder de [Gmail] folder.

Hierdoor zijn ze via de webmail op Gmail zichtbaar als label genaamd INBOX/foldernaam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom moeilijk doen met Protonmail? TransIP biedt ook mail-only diensten aan voor domeinnamen, dat is veruit het makkelijkste. Dan kun je hun webmail of je eigen client gebruiken.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Als je ook legaal gebruik wil maken van MS Office is een 365 Business standard account geen verkeerd idee. Waar dan ook een domein registreren en daar het MX-record van MS ingooien. Je krijgt hierbij ook 5 licenties voor Office
Werkt hier voortreffelijk, nadeel is dat je voor elke losse mailbox wel moet betalen

• DoctorCodez
Oon schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:40:
Waarom moeilijk doen met Protonmail? TransIP biedt ook mail-only diensten aan voor domeinnamen, dat is veruit het makkelijkste. Dan kun je hun webmail of je eigen client gebruiken.
Goed punt. Denk dat het de zaak inderdaad bemoeilijkt.
Was daarop neergekomen door alle Engelse fora die daar vooral naar verwezen. Over het algemeen is men erg te spreken over Protonmail. Heb zo nog niet wat kunnen vinden over ervaringen betreffende spamfiltering enzo bij een TransIP mail. Maar, gezien de populariteit van TransIP zal dat wel goed zitten lijkt mij.

Weet je trouwens ook of de 5 e-mailadressen bij hun pro abonnement daadwerkelijk 5 afzonderlijke inboxen zijn en niet gewoon gezamelijk op 1 inbox terecht komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

DoctorCodez schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:46:
[...]

Goed punt. Denk dat het de zaak inderdaad bemoeilijkt.
Was daarop neergekomen door alle Engelse fora die daar vooral naar verwezen. Over het algemeen is men erg te spreken over Protonmail. Heb zo nog niet wat kunnen vinden over ervaringen betreffende spamfiltering enzo bij een TransIP mail. Maar, gezien de populariteit van TransIP zal dat wel goed zitten lijkt mij.

Weet je trouwens ook of de 5 e-mailadressen bij hun pro abonnement daadwerkelijk 5 afzonderlijke inboxen zijn en niet gewoon gezamelijk op 1 inbox terecht komen?
Het zijn 5 losse e-mailadressen met eigen inbox :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorCodez
mad-dog schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:44:
Als je ook legaal gebruik wil maken van MS Office is een 365 Business standard account geen verkeerd idee. Waar dan ook een domein registreren en daar het MX-record van MS ingooien. Je krijgt hierbij ook 5 licenties voor Office
Werkt hier voortreffelijk, nadeel is dat je voor elke losse mailbox wel moet betalen
Heb er even snel naar gekeken, die 11.70 per maand per mailbox is inderdaad wel een flink nadeel hahaha

• DoctorCodez
Oon schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:46:
[...]

Het zijn 5 losse e-mailadressen met eigen inbox :)
Aha, nou fantastisch. Zal ik mij daar misschien eerst even wat meer in moeten verdiepen. Dan is het allicht veel eenvoudiger dan ik het mijzelf nu aan het maken was. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Proton plus is 10 adressen op 1 inbox als ik het goed zie, dus je zal 3-5 x moeten afnemen

Met een catchall is een doorstuur actie niet nodig, alles komt dan aan (in een inbox). Als het een belangrijke alias is, kan je die expliciet aan een ander inbox koppelen. Bij zoho kan je dat doen. Nb de gratis variant moet je webmail/hun app gebruiken. Domein kan je dan zelf ergens afnemen

Goede alternatieven qua prijs zijn Microsoft 365 Family echter geen eigen domein en niet genoeg aliasen
In het apple universe kan je kijken naar icloud+ 50gb, eigen domein, delen met 5 familie leden… 3 aliassen, catchall. Nadeel minimaal 1 apple device nodig voor het aanmaken en mogelijk beheren?

Verder is het belangrijk na te denken over de grootte van de mailboxen. Lees ook even de onderwerpen op tweakers hier over….

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1