Deuvel mal : Buisje van aluminium in hout lijmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-11 00:59
Ik heb een paar deuvelmallen gemaakt van 30 mm dik multiplex en 29 mm aluminium buisjes (en een stukje acrylaat plaat).

Het buisje past precies in het uitgeboorde gat van 8 mm zodat ik hiermee 6 mm deuvelgaten kan boren.

Als ik de mal gebruik dan gaat het buisje meedraaien en komt ook mee naar buiten als ik de boor uit het gat laat komen.

Kan ik die buisjes vastlijmen aan het multiplex zonder dat alle lijm weggeschraapt wordt als ik de buisjes erin duw, heeft iemand een idee ?

(p.s. de mal werkt heel goed en kan hiermee heel nauwkeurig deuvelverbindingen maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpqoJ7iER7F6iCstVChd_oLhKVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ld9RTCpFwOGE9M9FfzwVfBpo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j6Z84B_Ut8LzRbsN2EpO8Ty94A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBD2FNXfZjZLkjKlTEYtncE2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuaxd79-6msFTqqOZ4Nm1BoXovI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iVew0q09020A5P7SncAVk8i.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:23
Ik zou het een beetje quick epoxy mengen en dat een beetje in het gat en aan het buisje smeren. Denk dat dat niet meer los gaat komen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:08

D4NG3R

kiwi

:)

Bij mijn weten kan je het beste PU (polyurethaan) lijm gebruiken als je metaal met hout wil verlijmen. Er zal ongetwijfeld overschot zijn, maar dat kan je wegvegen / oplossen.

Edit: Die meuk zet wel uit (Pur is het zelfde goedje maar zet nog meer uit) dus vastklemmen is vereist.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 21-09-2023 16:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Vanaf de zijkant een gaatje boren door het hout & buisje. Dan een schroefje erin draaien. Dit zal het verdraaien borgen. Eventueel nog het puntje van de schroef afknippen zodat het deel dat in de wand van de buis prikt niet zo smal is.

• Walter van Dijk
Marco1994 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:38:
Ik zou het een beetje quick epoxy mengen en dat een beetje in het gat en aan het buisje smeren. Denk dat dat niet meer los gaat komen.
Denk dat ik dit maar eens ga proberen en hopelijk blijft er dan genoeg epoxy zitten tussen het hout en de buitenwand van het vrij precies passende buisje, kan misschien ook vloeibare secondelijm proberen.

• Walter van Dijk
D4NG3R schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:38:
Bij mijn weten kan je het beste PU (polyurethaan) lijm gebruiken als je metaal met hout wil verlijmen. Er zal ongetwijfeld overschot zijn, maar dat kan je wegvegen / oplossen.

Edit: Die meuk zet wel uit (Pur is het zelfde goedje maar zet nog meer uit) dus vastklemmen is vereist.
Bedankt denk dat ik eerst secondelijm probeer (heb ik liggen) en als dat niet werkt epoxy.

• Walter van Dijk
cverkooyen schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:45:
Vanaf de zijkant een gaatje boren door het hout & buisje. Dan een schroefje erin draaien. Dit zal het verdraaien borgen. Eventueel nog het puntje van de schroef afknippen zodat het deel dat in de wand van de buis prikt niet zo smal is.
Bedankt maar het buisje is maar 1 mm dik dus dat schroefje moet er dan ongeveer driekwart mm in komen, als het lijmen niet lukt kan ik dat proberen, ben alleen bang dat het met een aluminium buisje niet zal lukken, met een stalen buisje wellicht wel ?

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Dit gaat wel werken hoor, je zou het zelfs van 2 kanten kunnen doen

• Walter van Dijk
p.s. ik heb ook op youtube iemand dergelijke mallen zien maken zonder gebruik te maken van een kolomboor voor het gat(en) maar met latjes aan de 2 buitenkanten en latjes aan de binnenkant (die dan een breedte moet hebben gelijk aan de buitendiameter van het buisje. Na verlijmen van de latjes heb je hebt dan een vierkant gat waar het ronde buisje precies inpast en is dan wel met voldoende lijm op te vullen .....

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik zou secondelijm gebruiken.
Mogelijk krijg je dat ook nog los als je het aluminium buisje moet vervangen.

Aluminium is zacht en kan je met houtbewerking gereedschap bewerken. Dus een aluminium boor geleide bus gaat nooit lang stand houden.

Normaal zou je hier (gehard) staal of RVS voor pakken.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:09
Ik zou het niet lijmen, maar erin persen. Bij slijtage kun je dan eenvoudig een nieuw busje erin persen. Laatst had ik deuveltjes/proppen gemaakt van 10mm. Als je dan met een 10mm spiraalboor het gat maakt is de passing vaak erg ruim, dit wil je soms liever niet. Dan pak je een (goedkope) speedboor en haal je met een ijzervijl een beetje van de speedboor af, net zo lang tot de deuvel of prop perfect in het gat past d:)b.

Je speedboor is nu natuurlijk niet meer exact 10mm ;).

My favorite programming language is solder.

• Walter van Dijk
FRANQ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:37:
Ik zou secondelijm gebruiken.
Mogelijk krijg je dat ook nog los als je het aluminium buisje moet vervangen.

Aluminium is zacht en kan je met houtbewerking gereedschap bewerken. Dus een aluminium boor geleide bus gaat nooit lang stand houden.

Normaal zou je hier (gehard) staal of RVS voor pakken.
Bedankt, ja ik realiseer me de zachtheid van het aluminium en vervanging bij tijd en wijle.. Ik heb ook wel een stalen buisje van 8 mm buiten en 6 mm binnendiameter maar wat ik dan vaak heb is dat de 6 mm houtboor er net wel/net niet in kan of vastloopt. Eigenlijk zou ik een stalen buisje met een 6,1 mm binnendiameter moeten hebben.

Zie ook dat er soms koper wordt gebruikt dat zal denk ik net weer wat harder/slijtvaster zijn dan aluminium maar wel wat zachter dan staal (heb ik nog niet geprobeerd).

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:23
Overigen heb je op banggood een geniale deuvel jig van wnew. Die is echt super kwaliteit en werkt goed. Als je op youtube even zoekt op hooked on wood dowel jig kom je er wel op uit. Kost iets van 40 euro, maar is zn geld wmb dubbel en dwars waard

• Walter van Dijk
Marco1994 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:47:
Overigen heb je op banggood een geniale deuvel jig van wnew. Die is echt super kwaliteit en werkt goed. Als je op youtube even zoekt op hooked on wood dowel jig kom je er wel op uit. Kost iets van 40 euro, maar is zn geld wmb dubbel en dwars waard
Bedankt, heb ernaar gekeken (en ook veel andere mallen) maar vind het leuk om zelf voor weinig geld toch iets nauwkeurigs te maken dus hou het bij DIY.

• Walter van Dijk
Heb de buisjes met een paar streepjes secondelijm besmeert en dan het houten gaatje ingedrukt en dat werkt vooralsnog prima, de buisjes zitten vast. Bedankt allemaal voor de reacties.
Pagina: 1