Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

gamepc, ~2150€, 4K60hz

Pagina: 1
Acties:

• Koprols
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen & af en toe Adobe CC. Ik kom weer terug vanaf de Xbox One, wil graag weer de nieuwe games kunnen spelen en mis het PC gamen. Speel voornamelijk lichte games als Stellaris, HoI4, FM23, Rocket League etc. Maar wil graag weer de grote games kunnen spelen. RDR2, Starfield, CoD, etc. Over 10 jaar de nieuwe GTA natuurlijk haha.
Uitgangspunt ligt iig op gaming, niet op performance voor videobewerking enz.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ben begonnen met een opzet van 1900, in mn opzet hieronder ben ik op 2300 geëindigd. Opzich heb ik geen vast budget, maar dit lijkt mij wel een mooi maximum voordat het einde zoek is. Ik hoop hiermee nieuwe games een tijdje op hoge instelling te kunnen spelen, en heb de middelen om mezelf te trakteren sinds ik het studentenleven achter me heb gelaten..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel een 256gb sata SSD, misschien m'n oude HDD waar nog veel zooi op staat.
Ik heb twee monitoren, LG ergo UN880P-B. 4k, 60hz. Eigenlijk gekocht voor het thuiswerken, maar ook prima om op te gamen denk ik. Tot nu toe nooit een monitor gehad met 144hz, dus zolang ik er niet aan begin mis ik het ook niet is mijn gedachte. Ik doe het voor mijn plezier en heb de hoop om FIFA wereldkampioen te worden allang opgegeven.
Van mijn oude computer hoeft niks mee, ik denk dat de naam Medion al genoeg zegt... De gtx660 is al jaren stuk, de powersupply ratelt, ... O-)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart die 4K aankan voor de komende tijd. Belangrijk om te weten is dat ik nog nooit zelf een pc gebouwd heb, en het me leuk lijkt om dit eens zelf te doen. Heb me laten vertellen dat het allemaal niet zo moeilijk is als je geen linkerhanden hebt, dus ik maak me daar niet zoveel zorgen. Moet met behulp van YouTube lukken. Stiekem heb ik echter geen idee wat ik nodig heb.
Edit: ook een guide van jullie gevonden voor het samenstellen, maar die kwam uit 2013..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik heb nu na een stuk of dertig topics gelezen te hebben het idee dat AMD beter is. Dus daar ben ik op doorgegaan in mijn opzet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een systeem wat weinig geluid maakt. En geen RGB, de bling bling kan mij echt gestolen worden. Wi-Fi & Bluetooth. USB-C aansluiting. Mooie, subtiele behuizing.

Ga je overklokken?
Denk van niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals gezegd nog nooit een pc gebouwd. Ik ben geen computer expert, wel redelijk handig en geen digibeet. De opzet die ik hieronder plaats is gebaseerd op het lezen van knetterveel topics de afgelopen maand, en een poging dat allemaal te begrijpen.
De basics snap ik, maar ik heb nog veel moeite met de vraag wat ik moet wíllen. Als marketeer geniet ik zeker van de praatjes over extra poorten, nieuwe functies etc. Maar moet ik het willen? Geen idee. Ik denk dat ik best wel een solide opzet heb aangeklikt op basis van jullie adviezen in de andere topics, voor de goede orde toch een lijstje met vragen opgesteld hieronder:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 213,-€ 213,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 80,36€ 80,36
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 100,87€ 100,87
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,95€ 134,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 2TB€ 104,71€ 104,71
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 121,42€ 121,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.263,21

Kán dit überhaupt? Ik weet niet hoe ik dit moet berekenen in de afmetingen van een kast, en of het compatibel is.
CPU: Het enige component waarvan ik durf te zeggen dat deze zo goed is.
Moederbord: Ik zie voornamelijk deze MSI voorbijkomen en een Asus TUF moederbord. Ik snap moederborden niet. Paniek! Ik lees dat deze misschien niet samengaat met 2 SSD's?
Videokaart: Afgaande op alle topics kan ik hiermee weer prachtige jaren tegemoet op 4k. Gezien de asus cashback leek deze me dan wel goed? Geen idee wat het nut is van verschillende merken om eerlijk te zijn.
Behuizing: Wilde eigenlijk de Fractal Pop Silent, maar ik las dat die niet samen kan met de videokaart? Vind deze Air er ook mooi uitzien. Is deze kast handig voor een beginner? Als alternatief misschien: Corsair 4000D, Sharkoon M30 zien er ook wel mooi uit.
Koeling: Ik zie iedereen deze kiezen, dus beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Geheugen: 32gb lijkt me voldoende? Verder ook hier stiekem geen idee wat nou compatibel is met wat, dit heb ik van jullie afgekeken in de andere topics. Afgaande daarop lijkt me dit prima.
Voeding: Ik zie jullie allemaal watt berekeningen maken en op 850w uitkomen met de XTX videokaart. Dus ik volg. Deze werd aangeraden. Lees dat je op lange termijn beter een efficiënte dure kan aanschaffen, dan een inefficiënte goedkope.
SSD: De Kingston gekozen, omdat deze cachegeheugen heeft en dat goed voor adobe etc zou moeten zijn. Mijn vraag hierin is, ik wil graag een 2de ssd om me geen zorgen te maken over de hoeveelheid troep die ik download. Ik snap het verschil tussen SATA en NVME aansluiting, ik snap echter niet hoe ik kan aflezen of ik er twee op het moederboard kan zetten. Liefste zou ik dus twee kingston SSD's hebben voor zover ik het snap, maar als alternatief dacht ik dan de MX500 sata ssd.
Extra koeling?: Zie sommigen extra fans meenemen. Moet ik dat ook? Begreep dat Fractal design zelf al fans inbouwt en er dan niks extra nodig is?

Mocht iets anders je opvallen hoor ik het natuurlijk graag. Alvast hartelijk dank _/-\o_

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:10
De MSI Tomahawk heeft aansluitmogelijkheden voor 3x nvme PCIe4.0 SSD's, zoals de Kingston KC3000. Echter een PCIE4.0 SSD kan beter gekoeld worden en MSI levert standaard maar twee heatspreaders mee. Dat zijn metalen plaatjes die met koelpasta op de SSD worden geplakt en vervolgens vastgeschroefd.
Voor de derde M2 zijn SSD's te koop met heatspreaders of een SSD zonder, maar met een losse heatspreader.
In plaats van een tweede Sata SSD zou ik dus een tweede nvme SSD kiezen, zoals: https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-2tb.html Zeer snel, maar zonder cache en daardoor goedkoper (ook in 4Tb).
Daarnaast heeft de Tomahawk 4x een Sata aansluiting voor een SSD (zoals de Crucial MX500), een HDD of een DVD. MSI heeft ook een € 20,- cashback: https://nl.msi.com/Promotion/MSI-BNX-CASHBACK

T.a.v. videokaarten de grootste en dikste koeler met de meeste fans kan vaak het stilste zijn. Er zitten soms ook verschillen in garantievoorwaarden tussen de verschillende merken. Overklokken van de videokaart levert vaak maar weinig op en zou ik niet aan beginnen.

Voor een dikke cpu en extreme videokaart heb je een behuizing nodig met goede koeling. Meestal betekent dat een mesh front en mesh bovenzijde en voldoende fans.
De Corsair 4000D is prima, maar de enkele 12cm front fan is wat weinig en zou ik aanvullen. Hetzelfde geldt voor de Sharkoon M30.
Het beste is een behuizing met 14cm frontfans, bijv. https://tweakers.net/pricewatch/compare/1955844;1803466/

Memory ondersteunt AMD Expo en is lekker snel.

• Koprols
Ah thanks, moederbord is gewoon goed dus! Doe ik daar 2 ssd op, met degene die je voorstelt.

Videokaart laat ik deze dus gewoon staan.

Behuizing wordt dus wel een probleem haha. Jammer dat de fractal design dan het beste achterwege kan blijven. Twee goede opties, zal nog even kijken of er andere kasten zijn die ik evt mooier zou vinden.
Het is geen oplossing om extra fans ofzoiets in de andere kast te stoppen?

• Woezik
De Pop Silent heeft een dicht front en dat moet je niet willen met de warmte van een 7900XTX. De Pop Air heeft een mesh front en mesh bovenzijde met 3x 12cm fans, dat zou voor gamen denk ik nog wel kunnen.
De Pop Air XL heeft standaard 3x 12cm aan de voorzijde, maar is er alleen in RGB uitvoering.
Zoiets kan ook prima: https://tweakers.net/pric...tal-design-meshify-2.html
In een NZXT H7 Flow passen aan de voorzijde 3x 14cm fans, maar die worden in de non-rgb uitvoering niet meegeleverd.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-11 11:17
En een van deze cases? Beide geleverd met voldoende fans.

uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart

uitvoering: Montech Air 903 Max Zwart

• Koprols
Ontzettend bedankt beiden, na een druk weekend ben ik weer op onderzoek uit gegaan omtrent koeling. Jullie hebben me de goede kant op geduwd. Heeft me de volgende vragen opgeleverd.

Maakt het ook nog uit hoeveel volume de kast heeft? Gezien de meshify bv 60L inhoud heeft, maar de Pop Air 45L en de Lian Li's 55L.

Ik zie steeds voorbij komen dat veel builds 2 voorzijde, 1 achter en 1/2 onder en boven fans hebben.
Raden jullie het aan om gewoon extra fans te installeren? Voor die 40 euro meer maakt het mij niet uit als dat helpt de fans gezamenlijk minder hard te laten draaien (dus stiller, toch?)
Ook vraag ik me af of het aan te raden is de standaard fans gewoon te vervangen met bijvoorbeeld: Arctic p14 5x

Ik zie ook heel veel de Thermalright Peerless Assasin voorbijkomen. Is deze beter dan de Scythe? of alleen goedkoper. Kwaliteit vind ik belangrijker dan prijs, maar wel opvallend dat zoveel mensen hierbij zweren.

Tot slot de vraag of 2x 160mm beter is dan 3x 140mm, gezien de Lian Li 216 daarmee wordt geleverd. Ik kon dat niet zo 123 vinden. Ze worden ook bijna niet gemaakt?
Zo niet gaat mijn voorkeur uit naar de Fractal Design Meshify 2 of Pop Air case (dan vervang ik gewoon alle fans naar 140mm?) en geef ik liever wat meer geld uit voor een mooie case.

[ Voor 4% gewijzigd door Koprols op 26-09-2023 19:31 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:58
Koprols schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:29:
Ik zie ook heel veel de Thermalright Peerless Assasin voorbijkomen. Is deze beter dan de Scythe? of alleen goedkoper. Kwaliteit vind ik belangrijker dan prijs, maar wel opvallend dat zoveel mensen hierbij zweren.
Beide koelers zijn prima in staat deze CPU koel te houden
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/GjRLMvUL4UYbFdNfujCg5D-970-80.png
https://www.tomshardware.com/reviews/scythe-fuma-3-review/2

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/iipBq98xRGpfhszwqJHddc-970-80.png
https://www.tomshardware....eerless-assassin-120-se/2
Tot slot de vraag of 2x 160mm beter is dan 3x 140mm, gezien de Lian Li 216 daarmee wordt geleverd. Ik kon dat niet zo 123 vinden. Ze worden ook bijna niet gemaakt?
Zo niet gaat mijn voorkeur uit naar de Fractal Design Meshify 2 of Pop Air case (dan vervang ik gewoon alle fans naar 140mm?) en geef ik liever wat meer geld uit voor een mooie case.
Op de site van Lian Li vinden we dat de twee 160 mm fans 118,85 CFM (Cubic Feet per Minute) lucht kunnen verplaatsen bij 1600 RPM (Rotations Per Minute), en de fan achterin er en de fan achterin er 81,30 CFM uit blaast - maar daarbij wel harder draait (1800RPM) en dus waarschijnlijk meer herrie maakt.

Fractal Design levert Fractal Design Aspect 12 Zwart, 120mm in de Pop Air volgens de specs in Pricewatch verplaatsen deze 32 CFM

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 26-09-2023 21:03 ]

• Woezik
Koprols schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:29:Maakt het ook nog uit hoeveel volume de kast heeft? Gezien de meshify bv 60L inhoud heeft, maar de Pop Air 45L en de Lian Li's 55L.
In een ruime kast is het makkelijker inbouwen. Hoe groter de behuizing, des te meer lucht ververst moet worden, dus wellicht heb je een exytra fan nodig.
Koprols schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:29:Ik zie steeds voorbij komen dat veel builds 2 voorzijde, 1 achter en 1/2 onder en boven fans hebben.
Raden jullie het aan om gewoon extra fans te installeren? Voor die 40 euro meer maakt het mij niet uit als dat helpt de fans gezamenlijk minder hard te laten draaien (dus stiller, toch?)
Ook vraag ik me af of het aan te raden is de standaard fans gewoon te vervangen met bijvoorbeeld: Arctic p14 5x
Om de behuizing beter stofvrij te houden wil je meer (gefilterde) lucht de behuizing inblazen dan dat je actief als outtake onttrekt. Vandaar dat je vaak twee intake en één outtake ziet.
Of het zinvol is om de standaard fans maar te vervangen hangt af van de geleverde kwaliteit en je eigen eisen. De kwalitatief betere behuizingen worden vaak wel geleverd met betere fans. Een behuizing met 4-pins fans kunnen vaak langzamer draaien dan 3-pins fans en kunnen stiller zijn als je niet gamed.
[b]Koprols in "gamepc, ~2150€, 4K60hz"
De Thermalright is goede value, maar ook beperkt leverbaar en hangt over je memorysloten. De Fuma 3 is minder lomp, goed leverbaar en hangt niet over je memory. Ik verwacht dat de afwerking van de Fuma ook iets mooier is, geheel zwart gelakt.
Je wilt fans liever niet harder dan 1000rpm laten draaien, omdat ze dan wel duidelijk hoorbaar worden. Bij gelijke rpm zal 3x 14cm meer lucht verplaatsen dan 2x 16cm.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

De keuze voor de 7800X3D op 4K snap ik niet helemaal. Juist op zo'n hoge resolutie zal je vrijwel altijd met een harde GPU-bottleneck te maken hebben waardoor de CPU minder belast wordt. Ik zou zelf toch die €150 besparen en een 7600(X) nemen, dat zou vrijwel dezelfde prestaties opleveren. Zie bijvoorbeeld de 7800X3D 4K benchmarks van Tom's Hardware.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Koprols
Bouwer21000 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:53:
De keuze voor de 7800X3D op 4K snap ik niet helemaal. Juist op zo'n hoge resolutie zal je vrijwel altijd met een harde GPU-bottleneck te maken hebben waardoor de CPU minder belast wordt. Ik zou zelf toch die €150 besparen en een 7600(X) nemen, dat zou vrijwel dezelfde prestaties opleveren. Zie bijvoorbeeld de 7800X3D 4K benchmarks van Tom's Hardware.
Is dat niet handig voor de toekomst? En de cores lijken me wel praktisch voor mijn 'normale' gebruik, of slaat dat nergens op? Ik ben een multitasker.
martyw schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:33:
[...]
Op de site van Lian Li vinden we dat de twee 160 mm fans 118,85 CFM (Cubic Feet per Minute) lucht kunnen verplaatsen bij 1600 RPM (Rotations Per Minute), en de fan achterin er en de fan achterin er 81,30 CFM uit blaast - maar daarbij wel harder draait (1800RPM) en dus waarschijnlijk meer herrie maakt.
Aha dan wordt het de Meshify 2 behuizing denk ik.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Koprols schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:19:
[...]

Is dat niet handig voor de toekomst? En de cores lijken me wel praktisch voor mijn 'normale' gebruik, of slaat dat nergens op? Ik ben een multitasker.
Mocht je ooit naar 1440p met hogere refresh rate gaan dan kan het voor games geen kwaad, maar volgens de benchmarks van tweakers zou het voor videobewerking verrassend weinig uitmaken.

• Koprols
[...]
Om de behuizing beter stofvrij te houden wil je meer (gefilterde) lucht de behuizing inblazen dan dat je actief als outtake onttrekt. Vandaar dat je vaak twee intake en één outtake ziet.
Of het zinvol is om de standaard fans maar te vervangen hangt af van de geleverde kwaliteit en je eigen eisen. De kwalitatief betere behuizingen worden vaak wel geleverd met betere fans. Een behuizing met 4-pins fans kunnen vaak langzamer draaien dan 3-pins fans en kunnen stiller zijn als je niet gamed.
[...]
Je wilt fans liever niet harder dan 1000rpm laten draaien, omdat ze dan wel duidelijk hoorbaar worden. Bij gelijke rpm zal 3x 14cm meer lucht verplaatsen dan 2x 16cm.
Ik denk dan voor de Meshify 2 te gaan. daar zitten 2x 140mm front en 1x 140mm back bij. Bestel ik de arctic fans erbij, die lijken wel wat beter dan de standaard fans die erop zitten.

• Koprols
Bouwer21000 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:31:
[...]

Mocht je ooit naar 1440p met hogere refresh rate gaan dan kan het voor games geen kwaad, maar volgens de benchmarks van tweakers zou het voor videobewerking verrassend weinig uitmaken.
Hmm ja daar heb je wel een goed punt, ik had niet specifiek 4K gecheckt. Dan kan ik dus beter voor de 7 7700x of 5 7600x gaan.
Zit er tussen die twee nog een groot verschil qua performance voor normaal gebruik? Gezien het voor gaming dan weinig uit zal maken neig ik ook naar de 7600X.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Koprols schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:39:
[...]

Hmm ja daar heb je wel een goed punt, ik had niet specifiek 4K gecheckt. Dan kan ik dus beter voor de 7 7700x of 5 7600x gaan.
Zit er tussen die twee nog een groot verschil qua performance voor normaal gebruik? Gezien het voor gaming dan weinig uit zal maken neig ik ook naar de 7600X.
Als "normaal gebruik" gamen en webbrowsen is, maakt het vrijwel niets uit.
Voor bepaalde videobewerkings-taken zou het verschil kunnen maken, maar dat ligt ook redelijk precies in welke situaties het wel of niet wat oplevert. Als dat niet heel vaak voorkomt zou ik gewoon voor de 7600( of X) gaan. Heb trouwens vaak gehoord dat je 7600 met een kleine overclock(+200MHz) al net zo snel kan hebben draaien als de 7600X, mocht je daar nog tussen twijfelen.

• Koprols
Nee dat zal wel meevallen denk ik. En anders wacht ik maar wat langer.
Dan kom ik nu hier op uit.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 251,56€ 251,56
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 209,23€ 209,23
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.099,-€ 1.099,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 149,-€ 149,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 50,80€ 50,80
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 31,23€ 31,23
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 105,67€ 105,67
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 119,40€ 119,40
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 112,80€ 112,80
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.219,59

• Woezik
Keuze voor de cpu zou ik maken in relatie tot de duur dat je er gebruik van wil maken.
Voor nu is een 7600X gewoon prima. Als je binnen 3jaar wilt upgraden kan het ook een prima keus zijn.
Meer uitgaven voor een 7800X3D is nuttig als je echt lang met je cpu wilt doen en de kosten van vervanging van je moederbord, geheugen en soms zelfs cpu-koeler wilt voorkomen.
Als je over 4 jaar gaat upgraden, dan stap je waarschijnlijk toch over naar een AM6-moederbord met DDR6 geheugen. De meerprijs voor een 7800X3D is ook redelijk als je die vergelijkt met de meerprijs van een 7900XT t.o.v. een 7900XTX.
Als een cpu 1/4 kost van de prijs van je videokaart, dan geef ik daar liever wat meer aan uit. Als de videokaart de bottleneck is, dan kun je settings verlagen. Als de cpu de bottleneck is, dan wordt het vervangen.

• Koprols
Woezik schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:11:
Als een cpu 1/4 kost van de prijs van je videokaart, dan geef ik daar liever wat meer aan uit. Als de videokaart de bottleneck is, dan kun je settings verlagen. Als de cpu de bottleneck is, dan wordt het vervangen.
Fair enough. Zal er wss wel een groot aantal jaren mee doen ja, ipv upgraden.

Iets anders. Ik lees in het videokaarten forum dat deze XTX met de 3x8pin aansluiting niet op de voeding past.
Ze hadden er een oplossing voor maar ik snap m niet helemaal. Kan ik beter een andere voeding kiezen? Er werd bv deze geopperd: uitvoering: Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0

• Woezik
Ik heb het zojuist gelezen en al een keer eerder een post gezien van een tweaker die een probleem kreeg met een ASUS 7900XT(X?). Ik sluit niet uit dat ASUS niet zo netjes binnen de specs blijft en soms meer dan 150W snoept van een PCIE8 kabel. Met een multirail voeding zul je dan sneller in de problemen komen dat een rail wordt overvraagd en de beveiliging in grijpt. Op zich is het wel vreemd, want een ATX3.0 voeding moet pieken van 100% aankunnen.

Het aansluiten van een videokaart met 3x PEG8 moet wel conform de handleiding gebeuren met 2x een PEG8 aansluiting op connector A aan de achterzijde van de voeding en één PEG8-aansluiting op connector B.
Zie de English manual met de afbeelding op pagina 48 en 49: https://www.bequiet.com/en/powersupply/4067

Je kunt ook op safe gaan met een single rail voeding, zoals de Focus GX-850 ATX3.0 of de MSI met € 20,- cashback: https://tweakers.net/pric.../msi-mpg-a850g-pcie5.html
Bij de MSI wordt een verloopstekker meegeleverd voor een 12+4 (PCIE5 aansluiting) naar 2x PEG8, die je combineert met een gewone PEG8 kabel. Zie de afbeelding op de website: https://www.msi.com/Power-Supply/MPG-A850G-PCIE5
Beide zijn naar keuze semi-passief en met 10jaar garantie.

• Koprols
En wéér bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga dan voor de focux gx 850. Lijkt me het makkelijkste installeren met genoeg pcie slots :)

Voor het ram geheugen heeft Gskill ook een ander model van 15€ euro extra uitgebracht, ben ik juist in de aanname dat ik dat amper merk en beter de goedkope kan kiezen?

Een kennis van me riep vandaag ook nog dat ik de samsung 990 pro ssd moest hebben, en voor het ram geheugen corsair. Ik neem zelf aan dat het verschil nihil is, staat een van de merken toevallig bekend voor lage bouwkwaliteit ofzoiets?

Tot slot, zou 2x 140mm fans voor en 1x140mm achter genoeg zijn? of kan ik ook beter 1 onder en 1 boven installeren? (is er een reden om dat níet te doen?)

Heeft iemand nog andere wijsheden, voor ik dit weekend bestel?

Zit ondertussen dus hierop:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 213,-€ 213,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 149,-€ 149,-
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1VentilatorsArctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm€ 34,12€ 34,12
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 109,01€ 109,01
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.368,73

• Woezik
Met snel geheugen kun je wel een paar procent winst behalen, maar of je dat merkt is twijfelachtig. Als je dat bij meerdere onderdelen van je PC doet, dan merk je het verschil wel. Het verschil tussen 6000 CL36 (12,00ns) en 6000 CL30 (10,00ns) is nog wel aardig. Ik zou de tussenoplossing kiezen 6000 CL32 (10,67ns) die ook goed leverbaar is bij courante webshops: https://tweakers.net/pric...-6000j3238f16gx2-fx5.html

Corsair produceert zelf geen memory, maar koopt het in. Corsair geheugen is handig als je RGB wilt en bij de iCUE software wilt blijven.

De Samsung 990 Pro heeft cache geheugen (nuttig bij veel writes zoals videobewerking) is snel, maar ook heel duur. Wil je graag een SSD met cache, dan zou ik de Kingston KC3000 kiezen, voor gamen is de Lexar NM790 vrijwel net zo snel. Zie prestatieindex licht gebruik of bij de PC Mark 10 games: https://tweakers.net/pric.../1932944;1753994;1854636/

Ik zou bij de standaard 3x 14cm fans blijven, de behuizing heeft een mesh voor- en achterzijde en kan warmte makkelijk afvoeren. Een fan aan de bovenzijde zou ik niet doen, warme lucht stijgt op, en een fan op die plek hoor je het meest duidelijk. Van een fan aan de onderzijde, direct achter de voeding, zal de videokaart profiteren en is nog wel te overwegen.

• Koprols
Top, dan laat ik het zo!
Blijkbaar had ik die tussenoplossing er al in zitten.. 8)7
Pagina: 1