2x220v kookplaat aansluiten op krachtgroep 3p+n

Pagina: 1
Acties:

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-06 12:33
Er zijn veel verschillende discussie te vinden hier over. Maar geen duidend antwoord.

Ik heb een krachtgroep 3P+N in mijn groepenkast zitten. En ik heb een inductie kookplaat liggen die op 2x220v kan, niet op 380v

Mag ik een inductie kookplaat 2x220v aansluiten op een krachtgroep?
Dat ik L1 gebruik en L2 en de nul bij elkaar steek? Of dat ik maar 1 nul gebruik?
Of mag dat niet? En wat zou dan de oplossing zijn?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een 2L2N kookplaat kan je zonder problemen op een 3P+N aansluiten ;)

Je hebt dan alleen L1, L2, N + PE nodig (Met een 3 fase groep is de nul deelbaar over alle 3 de fases (waar je er maar 2 van nodig hebt))

In de 2L2N kookplaat moet je wel de 2 Nullen die je daar hebt, bruggen, vaak staat dat in de handleiding als een schema voor het aansluiten: 220~240v / 380~415v 2N~

[ Voor 28% gewijzigd door RaZ op 21-09-2023 13:35 ]

Ey!! Macarena \o/

• Ironburn
Thx

[ Voor 99% gewijzigd door Ironburn op 21-09-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 12:34
Ironburn schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:30:
[...]

Dus die 2de nul sluit ik niet aan op mijn kookplaat. Begrijp ik uit je verhaal?
Waarschijnlijk werkt dat niet, de handleiding is hier de leidraad, maar ik ga er vanuit dat je ze beide verbind met dezelfde nul (met een "brug" aka gewoon een stukje draad tussen de twee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ironburn schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:30:
[...]

Dus die 2de nul sluit ik niet aan op mijn kookplaat. Begrijp ik uit je verhaal?
In de kookplaat heb je 2x een Nul, die brug je bij elkaar, en je hebt maar 1 nuldraad, en die sluit je dan op 1 van de 2 gebrugde nullen aan.

L3 gebruik je niet, en dat is dan niet je 2de Nul. Die 3 fase (L3) zal je wel op een loze schroef moeten zetten.

Maar misscchien is het handig dat je even vermeld welk merk en typenummer kookplaat je hebt

Ey!! Macarena \o/

• Ironburn
RaZ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:34:
[...]

In de kookplaat heb je 2x een Nul, die brug je bij elkaar, en je hebt maar 1 nuldraad, en die sluit je dan op 1 van de 2 gebrugde nullen aan.

L3 gebruik je niet, en dat is dan niet je 2de Nul. Die 3 fase (L3) zal je wel op een loze schroef moeten zetten.

Maar misscchien is het handig dat je even vermeld welk merk en typenummer kookplaat je hebt
Ik was te snel met mijn reactie. Het is mij duidelijk. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
RaZ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:34:
[...]

Even dubbel check, het gaat om deze kookplaat :AEG IKB8440SFB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ironburn schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Even dubbel check, het gaat om deze kookplaat :AEG IKB8440SFB
Ik heb de specs en de handleiding er even snel vluchtig doorgelezen, en er zit gewoon een aansluitsnoer aan de kookplaat, zonder een stekker. Als het goed is heb je een 4 aderig snoer met de kleuren: Bruin (L1), Zwart (L2), Blauw (N), en GeelGroen (Aarde).

Dan hoef je er enkel een Perilex-stekker op te zetten.

Jammere is wel dat er geen aansluitschema in de handleiding staat, maar opzich moet dit werken:

Bruin - Rechtsboven (L1)
Zwart - Rechtsonder (L2)
Blauw - Linksboven (N)
GroenGeel - Midden (aarde)

Als je Perilex wcd ook volgens de 3 fase norm zit aangesloten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:23
Ik zou wel opletten welke 2 fases je gebruikt. Zorg dat er geen andere grote verbruikers op die fases zit, zoals b.v. een oven.
Dus kookplaat op fase 1 en 2 en de oven op fase 3.
Je hebt waarschijnlijk een aansluiting die op 3x 25 Ampere gezekerd is. Je zult dus sneller aan de max zitten ten opzichte van een 1 fase aansluiting die meestal 35 Ampere of meer is.

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 08-10-2023 09:40 ]

Pagina: 1