Rookkanaal reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-05 13:14
Ik heb een schoorsteen met inbouwkachel. Dit is nog op de 'oude' manier aangesloten, d.w.z. kachel, dan paar centimeter niets en dan het rookkanaal/pijp.

De schoorsteenveger kon niet vegen omdat aan de onderkant van de pijp, de pijp dicht zit. Ik heb geen zin om de hele schouw open te kappen en de gehele buis te vervangen en/of aan te sluiten op een nieuwe kachel.

Is het mogelijk om het dicht zittende deel weg te slijpen met een klein slijptolletje en een nieuw stukje aan te brengen? Zie afbeelding wat het probleem is, op moment dat ik vanuit de kachel, de bovenste plaat eraf haal en de pijp in kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43xj3eaHnpdLznojk0aghVGfadA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/91ZYfTbbWW3l9Pyti6b9Qt2g.png?f=user_large

Alle reacties

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:16
Als je er goed bij kan is dat zeker mogelijk, maar denk dat je er met alleen slijpen niet bent.

Met een flexibel kanaal weet je iig zeker dat het goed zit. Brengt wel de nodige kosten met zich mee.

• martijn22222
Tombuurman88 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:05:
Als je er goed bij kan is dat zeker mogelijk, maar denk dat je er met alleen slijpen niet bent.

Met een flexibel kanaal weet je iig zeker dat het goed zit. Brengt wel de nodige kosten met zich mee.
Ahja, dat is wellicht een goed idee. Weg slijpen (mits dat dat gaat) en dan voor het onderste stuk er zo'n flexibele inzetten van een halve meter die 2mm dunner is dan de bestaande buis. Of is dat te simpel gedacht? Dan ben je met een paar tientjes klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:16
Volgens mij is dat de juiste oplossing ( misschien iets meer dan een halve meter pakken )

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Kan het toevallig ook zo zijn dat het gewoon zo hoort? Dat bij het schoorsteenvegen het roet gewoon achter die vouw blijft zitten en wat teveel is erover heen valt? Vegen moet dan dus vanuit boven. Het lijkt wel alsof het express is aangebracht die vouw en een nauwe opening om de trek te beperken.