Kast met aardlekschakelaar aansluiten op een stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stef77
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
Hallo,

Ik wil in de schuur een wandverdeler maken waarop apparatuur (voor zwembad) aan kan aansluiten. Ik wil hierin ook een aardekschakelaar zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xsBPNCO4Jic4PNSua-Pl5EgKR0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YFZZXir8gvQLk7niuIVCQN7P.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik enkel een stopcontact waarin ik niet erachter kan komen wat de nul en de fase is. Dit stopcontact moet de wandverdeler gaan voeden. Mijn vraag is als volgt: Maakt het in dit geval iets uit of de aardlekschakelaar tussen de nul of de fase zit?
Ik zie dat er ook dit soort aardlekschakelaars bestaan (onderstaand) waarvan ik mij dus ook afvraag hoe die schakelaar moet weten wat de nul of de fase is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcB29CyHTPn0pWZDLqgtR1F7dHo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FTMdOzt5lnyUoLjdlxZjEcw0.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het antwoord!

Beste antwoord (via stef77 op 21-09-2023 17:10)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41
Als je een aardlekautomaat zoekt:

Deze van ABB:
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
(zelf even de juiste afschakelstroom kiezen)

of deze van Hager:
https://www.sandervunderi...at-16a-b-kar-ada916g.html

bijvoorbeeld.
Zoals je ziet zijn die ook allemaal 2-units breed.

In ieder geval dus van een gerenommeerd merk. (ABB / Hager / EATON / Schneider).
Niet dat Chinese no-name ge-relabelde EMAT huismerk dus.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:49
Waarom kan je er niet achter komen ? Vreemde draad kleuren ?

Wat voor zwembad apparatuur heb je in gedachten ? Mogelijk heeft de apparatuur gezamenlijk een hoger vermogen dan wat de bedoeling is op je stopcontact.

[ Voor 56% gewijzigd door Erwin_83 op 21-09-2023 13:10 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 08:56
Misschien even een spanningszoeker erin steken?

• stef77
Bedankt voor je antwoord Erwin.
Ik had de vraag wat versimpeld om niet teveel ruis te veroorzaken aangezien ik eigenlijk alleen wil weten of het iets uitmaakt of de aardlek tussen de null of fase zit.

Maar hierbij de extra info (maar laten we hier niet verder mee in detail treden):
* Ik wil de wandverdeler in de winter afkoppelen en binnen opslaan. Het was het idee om de deze te voeden door een stekker die ik in de schuur in het stopcontact steek. Maar aangezien dit op twee manieren kan, weet ik dus niet wat de nul en de fase is.
* Het vermogen is heel gering. Afgelopen zomer heeft het prima op hetzelfde stopcontact gedraaid zonder problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door stef77 op 21-09-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Over het algemeen zijn electra spul voor buiten een schakeling die zowel de fase en de nul schakelen. Daardoor maakt het dan niet uit waar de fase en de nul zitten in die schakelaar/aardlek.

De foto is dusdanig onscherp dat ik niks kan google om te fact-checken of de specs bovenstaande ook kan bevestigen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-07 09:24
Een aardlekschakelaar kijkt alleen naar het verschil in stroom tussen de twee polen. Welke nul of fase is maakt daarvoor niet uit.
Plaats je wel een aardlek met een lagere afschakelstroom dan in de groepenkast binnen? Anders heb je er nog niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
jordje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:25:
Een aardlekschakelaar kijkt alleen naar het verschil in stroom tussen de twee polen. Welke nul of fase is maakt daarvoor niet uit.
Plaats je wel een aardlek met een lagere afschakelstroom dan in de groepenkast binnen? Anders heb je er nog niks aan.
Hoezo? Dan heb je toch dat de ALS om de haverklap af gaat? Anders had de ALS van de zwembad wel een lagere grens..

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:42
stef77 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:21:

* Ik wil de wandverdeler in de winter afkoppelen en binnen opslaan. Het was het idee om de deze te voeden door een stekker die ik in de schuur in het stopcontact steek. Maar aangezien dit op twee manieren kan, weet ik dus niet wat de nul en de fase is.
Een perilex stekker gebruiken, dan is de fase en de nul altijd gelijk, die kun je namelijk maar op 1 manier in het stopcontact drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

stef77 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:21:
Bedankt voor je antwoord Erwin.
Ik had de vraag wat versimpeld om niet teveel ruis te veroorzaken aangezien ik eigenlijk alleen wil weten of het iets uitmaakt of de aardlek tussen de null of fase zit.

Maar hierbij de extra info (maar laten we hier niet verder mee in detail treden):
* Het vermogen is heel gering. Afgelopen zomer heeft het prima op hetzelfde stopcontact gedraaid zonder problemen.
Als je een CEE form stekker gebruikt past die maar op één manier. Die worden op de camping ook regelmatig gebruikt, waardoor ze ook wel de bijnaam campingstekker hebben gekregen.

Dat is overigens een betere oplossing dan een Perilex, want een Perilex kun je weer op verschillende manieren aansluiten. Moet je een volgende keer weer gaan meten wat op welke pen zit.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-07 09:24
com2,1ghz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:37:
[...]

Hoezo? Dan heb je toch dat de ALS om de haverklap af gaat? Anders had de ALS van de zwembad wel een lagere grens..
Nee, je wil juist dat die bij het zwembad een lagere grens heeft dan in de groepenkast, zodat in geval van een aardfout de schakelaar binnen niet afschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@DrivinUCrazy Goede! Daar had ik niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:41:
[...]

Als je een CEE form stekker gebruikt past die maar op één manier. Die worden op de camping ook regelmatig gebruikt, waardoor ze ook wel de bijnaam campingstekker hebben gekregen.

Dat is overigens een betere oplossing dan een Perilex, want een Perilex kun je weer op verschillende manieren aansluiten. Moet je een volgende keer weer gaan meten wat op welke pen zit.
Een CEE kun je toch ook anders/ verkeerd aansluiten?, en op een inbouw perilex staat aangegeven waar de aarde, nul en de 3 fasen moeten komen.
Perilex is wel gemaakt van breekbaar materiaal, een CEE form is veel robuuster.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• stef77
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Goede tips mbt andere stekkers, maar zoals @RaZ aangeeft maakt het dus niet uit of de aardlekschakelaar tussen de nul of fase zit. Dat is precies wat ik wilde weten en dan hoef ik ook geen andere stekker te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
@stef77

Een aardlekschakelaar zit niet tussen de nul OF de fase!

Een aardlekschakelaar (zo eentje die je in die verdeelkast plaatst) zit altijd tussen de nul EN de fase.

Beide aders gaan de aardlekschakelaar in, en beide aders komen de aardlekschakelaar uit.
Als de aardlekschakelaar uitgeschakeld is, zijn zowel de nuldraad als de fasedraad door de schakelaar onderbroken.

Hoe je de fase en nul onderling op de aardlekschakelaar aansluit, maakt daarbij niet uit, die mag je prima gewoon onderling omwisselen. Dus uiteindelijk maakt het ook niet uit hoe je de stekker van je verdeelkast in het stopcontact steekt. Werkt altijd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• stef77
Bedankt @BrainCrash !
Ik zie nu de verwarring. De aardlekschakelaar die ik geleverd heb gekregen heeft alleen de N gemarkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp4_zE7k1zMT24NLWxpUqhYMu5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHopNPWRFZg4uzftM3HDKXwi.jpg?f=fotoalbum_large
Maar bij de zaak waar ik hem gekocht heb staat deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhq8GLEViYCz20Wp0f8XuE3hOy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ZeM9ip8UphIn7Pv7ZsrHz2w.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is de L niet aangegeven! Maar volgens mij kan ik we de L en N zo aansluiten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Oh.. dat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat.. die dingen worden normaal hier toch wel afgeraden om te gebruiken. Zowiezo moet je deze blijkbaar ook specifiek aan de onderkant aan de voedende kant aansluiten, en de bovenkant aan de aangesloten apparatuur..
bij een fatsoenlijke aardlekautomaat maakt ook de in<->uit richting normaal gesproken niet uit, maar hier staat het specifiek op geschreven.

Moet verder geen punt zijn op zich, en in principe zou het ook gewoon moeten werken als je aan de onderkant (voedende kant) de fase en nul nog omwisselt zelf (dus stekker omdraait straks bijvoorbeeld), maar misschien wel ff testen met het testknopje dan.

Overigens nog belangrijker:
Je weet wel dat je een B-6A automaat hebt aangeschaft?
Waarom zo'n lage rating? Daarmee kun je helemaal niet veel apparatuur op die kast aansluiten hoor..
Die automaat vliegt er al uit als je meer dan 6A aan apparaten gaat aansluiten..
en "zwembad apparatuur" klinkt bij mij als iets wat toch wel meer vermogen vraagt dan 1400W, alles bij elkaar.

• stef77
Dank je @BrainCrash!

Ja, misschien had ik toch beter een 16A kunnen nemen...
Het eerste deel van je antwoord begrijp ik niet helemaal, maar welke automaat zou jij adviseren? Ik moet namelijk toch nog een nieuwe aanschaffen? https://www.elektramat.nl...n/aardlekautomaat/1-fase/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Als je een aardlekautomaat zoekt:

Deze van ABB:
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
(zelf even de juiste afschakelstroom kiezen)

of deze van Hager:
https://www.sandervunderi...at-16a-b-kar-ada916g.html

bijvoorbeeld.
Zoals je ziet zijn die ook allemaal 2-units breed.

In ieder geval dus van een gerenommeerd merk. (ABB / Hager / EATON / Schneider).
Niet dat Chinese no-name ge-relabelde EMAT huismerk dus.

• stef77
Bedankt voor je advies @BrainCrash!

Ik ga een B16 van ABB aanschaffen. Laatste (misschien overbodige) vraag als samenvatting:
Het maakt bij deze automaat dus niet uit als de fase en nul zijn verwisseld (in mijn situatie)?

[ Voor 4% gewijzigd door stef77 op 21-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Klopt;
Nee, dat maakt dan niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:39

rdejongjr

Gnome

Nul kun je vinden door de spanning naar de randaarde te testen, meet je 230v dan heb je de fase te pakken, meet je enkele of 0v dan heb je de 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@stef77 Ik bedenk me net dat het misschien weinig nut heeft een aardlek te plaatsen zoals je nu wilt.
Als de schuur waar je dit wilt aansluiten ook in je meterkast achter een aardlek zit is het maar de vraag welke als eerste getriggerd wordt, dat zal selectief zijn.
Of je moet bv een 300mA aardlek in de meterkast hebben voor die groep en een 30mA welke je in je verdeelkast plaatst.

• stef77
Bedankt voor je antwoord @BernardV .

De reden waarom ik hem plaats is dat het wordt aangeraden om een aardlek zo kort mogelijk de zwembadapparatuur te zetten.
Daar komt bij dat de pomp van mij zwembad een aardlekschakelaar in het snoer heeft verwerkt. Het probleem met deze prul is dat ik de pomp nu niet op een schakelklok kan zetten, want elke keer als de pomp spanningsloos wordt gemaakt, dan slaat die aardlek uit.
Ik ga deze er dus vanaf knippen en zet er deze nieuwe wandverdeler met aardlek voor in de plaats. Dan kan ik tussen de wandverdeler en de pomp eindelijk een schakelklok zetten 😂. (wat een gedoe eigenlijk).

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:03

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even voor de goede orde gaat dit topic van BK naar DEI :) ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
@stef77 Als dat het probleem is zou ik proberen een losse groep te maken met een 300mA aardlek en vanwege startstromen van pompen een B automaat.
Ik denk (geen aantoonbare kennis) dat je het probleem niet oplost, want ook zal de aardlek die je nu plaatst uitschakelen. Je wilt ook niet elke avond je schuur inlopen om te kijken of daar de aardlek uitgeschakeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:49
BernardV schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:14:
@stef77 Als dat het probleem is zou ik proberen een losse groep te maken met een 300mA aardlek en vanwege startstromen van pompen een B automaat.
Ik denk (geen aantoonbare kennis) dat je het probleem niet oplost, want ook zal de aardlek die je nu plaatst uitschakelen. Je wilt ook niet elke avond je schuur inlopen om te kijken of daar de aardlek uitgeschakeld is.
Is dat verstandig als hij het via een wcd aansluit ? Je kan immers de stekker eruit halen en wat anders aansluiten.

De wcd laten vervallen en gelijk de verdeelkast aansluiten is dan wel een mogelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 22-09-2023 07:11 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stef77
Bedankt voor de laatste tips @BernardV. Het probleem was dat de (snoer) aardlek tussen de schakelklok en de pomp zat. Als de schakelklok uit ging werd deze aardlek spanningsloos gemaakt en sloeg deze uit. Als de schakelklok dan weer aan ging, moest ik met de hand de aardlek weer aanzetten.
In de nieuwe situatie is er een (betere) aardlek en zit de schakelklok tussen de aardlek en de pomp in. Hierdoor wordt de aardlek ook niet meer spanningsloos gemaakt en kan ik de pomp nu gewoon schakelen met mijn schakelklok. Dus in theorie moet dit gaan werken :-)

Ik heb trouwens ook nog besloten om die kast niet op een WCD aan te sluiten met een stekker, maar gewoon netjes zoals het hoort op een verdeeldoos. De kast is vochtbestendig (volgens de fabrikant) dus die kan het hele jaar door in de schuur blijven hangen.

Nogmaals dank allemaal voor alle tips en uitleg!

[ Voor 17% gewijzigd door stef77 op 23-09-2023 07:20 ]

Pagina: 1