Intel i5 13600KF haatl review scores niet in R23

Pagina: 1
Acties:

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-09 19:42
Even een simpele vraag met waaraschijnlijk geen simpel antwoord.

Ik heb een i5 13600KF op een ASUS B760 Strix moederbord.

In Cinaabench R23 zou die een score moeten halen van tussen de 2400 en 2500 punten. Dit haal ik alleen (met moeite) als ik hem lekker naar de 253watt laat gieren terwijl ik mensen zie die het halen op max 181 watt of zelfs lager. Overgins heb ik die run niet af laten maken omdat ik er niet van hou om de boel te slopen, ik zie dat ie na 2 runs vlak onder 25000 zit met het balkje al zal die dat niet volhouden 10min lang.

Nou als ik alles in het moederbord stock laat komt hij in de buurt maar gaat ie natuurlijk throttlenen als een malle en dus naar die 253watt en 100 graden. Wat ik trouwens dus niet terug zie bij mensen die hun scores delen.....

Dus TDP 1 & 2 op AUTO met een offset core voltage van 0,135000 dit werkt eigenlijk verder perfect, temps zijn dan mooi onder controlle *80 graden maximaal en kom dan op een score van 21900k (draait dan 181watt constant) de kloksneheden zijn verder ook vergelijkbaar met de fimpjes die ik dan weer gezien heb van hogere scores, Performance cores zakken dan naar 4980mhz en E cores naar 3550/3600 dus dat lijkt verder ook normaal. Op 150watt bijvoorbeeld zakt de boel naar 20000 punten. En zie dan weer mensen die dan 22000 halen dus schiet mij maar lek.

Zet ik hem naar LONG 181 en SHORT naar 125watt (Intels opgave) mag ik blij zijn de 20000 te halen in R23 dus dat is zoiezo niet helemaal zoals het hoort. Zakken mhz natuurlijk ook drastisch op die 125watt

Laat ik alles stock behalve de tdp 1 en 2 op 181watt kom ik op 22500 uit wellicht maar dit Asus mederbord jankt er dan lekker 1,4 a 5v doorheen. Niet wenselijk naar mijn idee.....

Is dit gewoon een limitatie van mijn CPU en moederbord combo of heb ik gewoon een niet zo goeie BIN te pakken?

In gamen waar ik de pc eigenlijk alleen voor gebruik merk ik er verder helemaal niks van natuurlijk en is de setup met de kleine undervolt natuurlijk super maar vraag het me toch af!

Ben nu al een paar dagen constant van alles aan het proberen maar krijg die score niet naar wat idereen (wat ik dus gevonden heb) heeft. Namelijk die 25000k

Koeler is trouwens een Noctua NH-U12a en een contact frame.

Al met al help me begrijpen en neem mijn zorgen even weg voordat ik voor een domme score in R23 nieuwe dingen ga kopen zonder dat ik er wat mee opschiet 8)7 ;)

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:56
ik weet niet wat voor geheugen je er in heb, maar low latency geheugen geeft de CPU een flink boost bij dit soort testen. hoogere snelheden zijn hier minder geschikt. je zal waarschijnlijk DDR5 hebben. check je geheugen settings, of probeer andere geheugen. is maar net wat je wil, hogere FPS of hogere 1% FPS dat is meestal het verschil. of iets daar tussen. maar maakt het uit? je bent bang dat je cpu niet goed is denk ik. review versies zijn soms net wat beter. ik verdenk je geheugen.

• JWFpeters
O ja vergeten te vermelden:

Kingston FURY 32 GB DDR5-6000 Kit werkgeheugen
(Zwart/zilver, KF560C32RSK2-32, Renegade Silver, XMP)

CL32 dus. In de Bios op XMPII staan….

De cpu is goed omdat ie doet wat ie moet doen met gamen denk niet dat ik daar snelheid mis verder vraag me alleen af waarom ik zoveel te kort kom in een test die iedereen doet.

Ben er eigenlijk achter gekomen omdat ik even de tempraturen van undervolt wou testen. En toen ging ik dat eens bekijken en viel me dus op dat mijn cpu dat never nooit niet haalt….

Enigste wat met trouwens ook op viel met een precies dezelfde combo die ik voor een vriend gemaakt heb (zelfde cpu en moederbord) is dat de VID Max bij mij altijd veel hoger is. Hij heeft wel ander ram. Dus geen idee of dat daar aan kan liggen? Krijg die ik ook niet omlaag die springt soms een 1.6 als Max in het ergste geval. Maar dat is dus niet de VCORE die blijft netjes met de undervolt op Max 1.35 volt

[ Voor 79% gewijzigd door JWFpeters op 21-09-2023 16:07 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Gaat het je om real life experience, of een artificieel getal waar je nooit meer naar kijkt? Als hij ip doet wat hij doen moet zou ik niet met allerlei kunst en vliegwerk (want andere benchdraaiers misschien wel uithaalt) dat najagen.

• JWFpeters
Nee gaat mij er meer om of ik wellicht iets verkeerd doe of heb want zit al aan ander moederbord te denken omdat de stock settings echt idioot zijn. Draait ie met gemak 1.5v VCORE en krijg dat alleen omlaag met undervolt. Laatste BIOS versie trouwens……

Dus voor het gevoel heb ik het idee dat er ergens iets niet goed is of gaat.

Maar nee ga niet nu zomaar een andere moederbord er in steken etc want tijdens gamen wat ik eigenlijk er alleen maar mee doe ervaar ik verder geen problemen MITS ik die undervolt erop zet want met wordt ie veel te warm voor wat ie doet. Door die VCORE van 1.45 of soms meer….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kan ook gewoon pech zijn met de zgn. "silicon lottery" en dat je gewoon een chip hebt die het dus alleen haalt met 1.5Vcore.
Dat er mensen zijn die die scores halen met 181W, wil niet automatisch zeggen dat jouw cpu dat ook kan helaas.
Hier een goeie video van Der Bauer, met een test van 13 Ryzen 7600 : YouTube: The Issue with CPU Reviews... 13 x Ryzen 5 7600 compared en van Gamers Nexus met 68! cpu's: YouTube: "NOT ENOUGH SAMPLES" - Benchmark of CPU Sample Size ft. 68 CPUs, HUB...
Spoiler alert, er zit nogal wat verschil tussen die cpu's

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 21-09-2023 16:38 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• JWFpeters
Maar wat is nou het beste? Alles stock laten staan XMP aan en het moederbord en cpu zoeken het maar uit? Want ondanks hoge temps etc geeft dat de beste score haha

Zal even 2 Runs doen en laten zien wat ik bedoel. 1 helemaal stock en 1 bijna stock maar power limit 181 dus alleen XMP aan.

[ Voor 28% gewijzigd door JWFpeters op 21-09-2023 16:40 ]

• DaLoona

DaLoona

JWFpeters schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:38:
Maar wat is nou het beste? Alles stock laten staan XMP aan en het moederbord en cpu zoeken het maar uit? Want ondanks hoge temps etc geeft dat de beste score haha
Ligt er aan wat jij wilt in deze.
Wil je een hoge score in een synthetische benchmark, met een "hete" cpu, of een iets lagere score en betere temps. Dat kan ik niet voor je beslissen.

XMP op 1.35V kan trouwens geen kwaad, is normaal, maar kijk even of ie geen andere voltages "opkrikt", dit is nl. wel het geval bij mijn setup ( zie sig).

[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 21-09-2023 16:43 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vcore 1.3900V, X56 multiplier en gaan. 55-5600 op P-cores en 4400 op e-core haal je wel. hoe je bij 4980 komt weet ik niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
De Noctua NH-U12A is een van minder presterende koelers in het topsegment. Bij een benchmark van een 13900K (blender) worden er hogere kloksnelheden behaald met andere koelers zoals een Thermalright Phantom Spirit SE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nPF0rp_tIlRFJ_d6NQvdlBOYbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JBL45Oy4qnfIvLzReV6aUXoT.png?f=fotoalbum_large

YouTube: Thermalright Phantom Spirit Review - Wrecking the Peerless Assassin

Lijkt me dus dat dit met de 13600KF ook het geval is. Verder kan het een slechte bin zijn zoals iemand anders al aangaf.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:02

Dark

who tweaked the light?

Mmm Ik heb ook deze CPU, luchtgekoeld, ddr5-5600 op 1,25v. Mijn R23 scores zijn net boven de 24000, op tijdens het testen een vcore van 1.18v of 1.19v of zoiets. Wel op een z790 moederbord, maar dat zou niet zoveel uit mogen maken natuurlijk. Door het beperkte voltage loopt het vermogen ook niet verder op dan 160W, alhoewel ik beide gewoon op 253 heb staan. Als ik mijn vcore richting 1.28v laat gaan dan loopt dat vermogen ook evenredig op, met als gevolg meer warmte. Tjmax is 100C voor zover ik weet, dus je hoeft je echt geen zorgen te maken als het daar met deze test in de buurt komt. Dus voorzover ik kan overzien loopt de vcore gewoon veel te hoog op in jouw geval, weet je wel zeker at je zoveel nodig hebt?

Nou is R23 wel vrij gevoelig voor wat je allemaal op de achtergrond draait en de prioriteit van het cinebench process. Bekende 'truuk' is om de prio op high te zetten in taakbeheer en zo min mogelijk andere zaken te hebben draaien.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

B760 kan wel zeker een beperking zijn, net als een koeler

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JWFpeters
Nou 2 testen gedaan eerste is beide ASUS Enhancemt uit en XMP aan

Alles stock op power limit na en die op 181watt gezet PL1 & 2 tweede is alles stock met Undervolt op de VCORE van 0,145 komt dus op hetzelfde neer kwa score. Maar met lagere temps. Lijkt me dus duidelijk dat dit de betere optie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2B2DtfoN7QeADwctRVWvnMGqKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2kHA9ZRaUutmEFUnaOo1Ia6j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t2ozy1M-kVoWxItdXAQXxisF7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kAVNUa98Nxk7lV3i9eyUJJo.png?f=fotoalbum_large

Ook nog een run gedaan met alles op stock maar die werd niet afgemaakt. 224watt en steeds 100 graden de score zat over de 24000 eerst helft maakt kakte daarna in en als ie afgemaakt zou zijn kwam die denk ik op maximaal 22500 uit...... dus stock is zoiezo helemaal ruk. Hardware ga ik niet meer vervangen tot na 14th gen dus hier moet ik het maar mee doen denk ik.

Zoals ik zei verder loopt het perfect met gamen etc dus geen klachten gewoon nieuwshierigheid ;)

Over de koeler, dit is met de Phantom Spirit, morgen komt de Noctua er weer op want heb daar toch betere ervaring mee gek genoeg ondaks alle testen. Heb de NOCTUA al eerder gehad en heb daar zo goed als dezelfde temps mee. Waarom nu weer NOCTUA? Staat mooier in mijn build en vind single tower mooier in de case. Poosje aan AIO gedacht maar wil me niet ergeren aan pomp geluiden etc.

[ Voor 11% gewijzigd door JWFpeters op 21-09-2023 17:26 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ter vergelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylqzOLvNbQYK6LVluoszBA-y_qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfJcL3AumXe0YIGsytqFlnEv.png?f=fotoalbum_large

• JWFpeters
Verder dan 0.15000 undervolt kan ik niet dan loopt de pc vast. Alles daaronder is stabiel. Dus die voltage die jij hebt red ik zoiezo al niet. Ik weet het verder ook niet meer heb alles geprobeerd haha

• Dark

Dark

who tweaked the light?

bij mij is dit het standaard voltage, enige wat ik aangepast heb is load line calibration, van 2 naar 4 (van de 5) dat deed de vcore onder load nog een beetje zakken.

• JWFpeters
Enig idee hoe dat in mijn bios zou moeten heten want dat kan ik dus niet vinden…..

Maar die VCORE gaat bij mij niet werken als ik hem daar manual opzit loopt ie zelfs in de bios niet meer goed haha

Kom trouwens wel meer soortgelijke verhalen met dit ASUS board…..

Enigste wat ik nu heb is om een Tomohawk z790 er in te duwen maar of het de moeite is? Wil straks toch naar 15th gen waarschijnlijk…..

[ Voor 75% gewijzigd door JWFpeters op 21-09-2023 18:31 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja het blijft ook een beetje een loterij heh, kan net zogoed zijn dat als je hem op een ander bord prikt, het verder gelijk blijft.

Bij asus zit het geloof ik onder digi+ vrm met de naam vdroop.

• JWFpeters
Hmm ik ga het nog een keer bekijken.

Heb ook een MSI MPG Z790 besteld eens kijken of dat uitmaakt. ASUS stond me toch al niet zo aan meer….. dan misschien keer nog een 14th i7 en doe ik er wel wat langer mee!

Ben toch benieuwd wat het doet…..

[ Voor 8% gewijzigd door JWFpeters op 21-09-2023 18:48 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

14e gen gaat niks opleveren, wordt een rebrand met iets hogere kloks. Dus die droom is alvast dood ;)

I reject your reality and substitute my own

• JWFpeters
Eens maar heb ik een cpu upgrade nodig komende jaren voor alleen gamen? Vermoed van niet…..

• DaLoona

DaLoona

JWFpeters schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:21:
Eens maar heb ik een cpu upgrade nodig komende jaren voor alleen gamen? Vermoed van niet…..
Wat voor een videokaart heb je bij die 13600KF?

• JWFpeters
RTX 4080 speel op 1440p komende jaren en als er een nieuwe komt die blink sneller is koop ik een nieuwe.

Heb ook even aan Ryzen gedacht maar dat kost me weer 700,- en dan moet ik hopen nog 350,- voor de 13600kf en b760 en heb niet zo’n goede ervaring met AMD gehad afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Ga het gewoon anders doen, niet omdat het moet maar omdat het kan haha

Bedankt voor het meedenken in ieder geval doorfokt gister toch nog op 23200 uitgekomen na wat achtergrond apps af te sluiten idd en undervolt nog wat te Tweaken Max 83 graden dus 👍

Omdat 350 voor een nieuw moederbord op dit platform wat natuurlijk dood loopt wellicht wat zonde is toch maar besloten gewoon wat anders te doen…. Als het dan toch geld moet kosten en ik er alleen maar mee game wellicht dit ook een betere optie voor nu en komende tijd. Had nog hoop op 14th gen maar dat gaat ook niet echt zinnig zijn als ik het zo lees allemaal.

AMD Ryzen 7 7800X3D met een Tomahawk X670E besteld beter met gamen en voor de komende jaren kwa updates zit je nog even goed.

Hoop alleen dat ik niet weer dezelfde AMD perikelen krijg als met de ZEN3 toen al kocht ik die op release. Offset can Noctua er bij en een contact frame.

[ Voor 17% gewijzigd door JWFpeters op 22-09-2023 14:40 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik heb een gigabyte z690 ud ddr4 bord met de 13600kf en g.skill 2x 16gb ddr4 @ 3600mhz cl15.

Mijne staat standaard op 1.25v vcore, heb alleen de multi vastgezet op 52x dus 5200mhz p cores. Haalt hiermee 24920 in CB r23. Scythe mugen 5 koeler.

Heb ook een 5800x3d systeem die natuurlijk niet in de buurt komt met identieke ram kit en koeler: 14800

Voor een gamer totaal onbelangrijk, zeker ook omdat de e-cores flink helpen en in games totaal niet. De 5800x3d is in race sims wat sneller en wordt daar dus voor gebruikt, de 13600kf meer voor fps etc.

Geen van beide zijn te traag in games op 1440p en 4k en dus vind ik een upgrade naar de 7800x3d niet gerechtvaardigd, en al helemaal niet voor prijs van zo'n setup nu.

Ik wacht zelf op de volgende (8800x3d?). Hopelijk is dat verschil nog wat groter en dus ook beter merkbaar (en z'n geld meer waard).

Snap je keuze dan ook niet zo als je al een 13600k had. Maar heel veel plezier met je nieuwe setup, hopelijk voldoet het aan je eisen!

• JWFpeters
De keuze is omdat ik zoiezo een andere moederbord wou (meer opties) maar dat niet meer voor LGA1700 wou doen vanwege aflopende socket. AMD heeft al een nieuwe socket en Intel duurt nog even en ik ben een man van weinig geduld…..

Plus keer wat anders is ook leuk ;)

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:52
JWFpeters schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:33:
De keuze is omdat ik zoiezo een andere moederbord wou (meer opties) maar dat niet meer voor LGA1700 wou doen vanwege aflopende socket. AMD heeft al een nieuwe socket en Intel duurt nog even en ik ben een man van weinig geduld…..

Plus keer wat anders is ook leuk ;)
De 13600k is 9 maanden geleden pas gereleased! :+

Maar ik begrijp het, nieuw speelgoed is altijd leuk. Enjoy!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

7800X3D moet je ook tweaken, net als je 13600KF. eigenlijk gooi je nu geld weg voor alleen nieuwe SoC die langer upgradable is dan LGA1700. Ikzelf zou hier nooit zo geld aan uitgeven, alleen om Cinebech score. Ik heb ook altijd een Z bord gekocht bij Intel K, zowel 7700K als 8086K

• JWFpeters
Als je goed gelezen had zou je weten dat ik het niet om een Cinabench score doe want die is volgens mij zelfs lager met deze cpu ;)

Ik doe het omdat ik er alleen mee game en daar is deze voor nu beter in en later zien we dan wel weer. En ik wou een nieuwe moederbord omdat de ASUS (en het merk) me niet meer zo beviel. En nu een nieuwe LGA1700 moederbord voor 350 kopen vind ik zonde dus daarom deze keus.

Met een B760 moederbord kan je lang niet zoveel afstellen dat is 1 van de redenen dat ik een hogere klasse moederbord wou. En dan is nu een LGA moederbord zonde als je weet van jezelf dat je wel vaak sneller wil upgraden als het de moeite is ;) mijn 4080 is ook nog niet toe aan vervanging maar als de 50 serie komt en die een goede sprong maakt ben ik er als de kippen bij hoor…. Nodig? Nee! Leuk? Ja! Duur, zeker veel te duur…. Zeker maar werken voor rekeningen is ook zo wat 👏

Dat het onzin is snap ik, dat is de hele hobby….. wie koopt er nou een GPU voor 1500?! Vind het ook leuk om meerdere dingen te ervaren. Ook omdat ik wel eens pc’s bouw voor anderen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij begrijp je mij niet. Ik koop een GPU van 1200,- om een 6900XT te upgraden, nu dus 7900XTX.
Ik heb ook nog steeds een 5900X (OC) die ik niet vervang. Je 13600K is redelijk nieuw en ik vind het zonde om te vervangen, en had nooit een B bordje erbij gekocht maar Z wat ik al eerder schreef. Begreep je keuze dus wel om Z bord te bestellen ipv B !!

• JWFpeters
Ik snap je prima maar het boeit me niet dat het geen zin heeft dat was mijn punt haha

Maak iemand blij om voor weinig wat te kopen en koop zelf wat nieuws omdat ik het leuk vind ;)

En nogmaals, wou een nieuw moederbord vanwege meet instellingen en dan is LGA nu zonde omdat ik er dan minder lang mee kan doen ;)

En idd toen een gelijk een Z moeten doen maar toen niet echt bij nagedacht dat ik überhaupt zoveel moest / wou instellen.

[ Voor 16% gewijzigd door JWFpeters op 23-09-2023 17:03 ]

Pagina: 1