Hoi!
Mijn naam is CloudPrutser, aangenaam.

Ik heb een vraag. Wellicht is er iemand die het leuk vind om mij de goede richting op te duwen en mij wat te leren.
Dit topic is bedoeld om lekker te tweaken!
Gewoon voor het plezier iets moois proberen te bereiken. Niks moet, alles mag!
Wie ben ik en wat weet ik wel/niet?
In het verleden veel geëxperimenteerd met Windows Server, tot 2008R2. Daar heb ik mijn MCSA volledig voor behaald. Dat is nu inmiddels 13 jaar geleden ofzo. Ik ben echt wel een heel klein beetje bij gebleven, maar het niveau is niet erg hoog.
Tegenwoordig ontwikkel ik al lang in PHP/Laravel en heb ik met servers niks meer te maken.
Ik zal jullie tevens niet lastig vallen met mijn huidige brakke infrastructuur; de stekker gaat eruit. Vandaar dit topic: ik voorzie een toekomstige hybride opstelling tussen mijn bare metal bak en een on-premise thuisnetwerk.
Ik zit echt nog op het niveau van een apache2 VM neerzetten en gaan; er komt geen high availability bij kijken. Die dingen wil ik graag leren.
Wat wil ik bereiken?
Ik heb bij OVH een "So you Start" dedicated eco server gehuurd met daarop WS2K22. Er zit een prima 8-core CPU in met 32 GB ECC RAM. En 4x 2TB HDD's.
Het is mijn doel om middels Hyper-V een mooie virtualisatie-oplossing te ontwikkelen; een eigen cloud. Dit is de schets zoals ik het nu voor me zie:
Verbinding:
Enkel via WAN01 krijg ik een publiekelijk IPv4 adres toegewezen. Zoals verwacht krijg ik op WAN02 uiteraard niets toegewezen.
Ik heb daarom een optioneel IPv4 adres aangeschaft. Zie hier:
/f/image/YQ1WnAmK3v3zkR4Fh6LvqhZP.png?f=fotoalbum_large)
Dit adres heb ik geconfigureerd op WAN02, maar uiteraard werkt het niet. Kennelijk is dit een failover-ding dat je apart moet configureren. Op dit punt weet ik echt niet wat ik aan het doen ben: ik hoopte iets te kunnen doen met NIC-teaming om de veiligheid/beschikbaarheid te vergroten.
Wat denken en vinden jullie? Ik hoop dat mijn topic een beetje helder is.
Ik kan niet wachten om te horen wat jullie ideeën/aanvullingen zijn.
Mijn naam is CloudPrutser, aangenaam.
Ik heb een vraag. Wellicht is er iemand die het leuk vind om mij de goede richting op te duwen en mij wat te leren.
Dit topic is bedoeld om lekker te tweaken!
Gewoon voor het plezier iets moois proberen te bereiken. Niks moet, alles mag!
Wie ben ik en wat weet ik wel/niet?
In het verleden veel geëxperimenteerd met Windows Server, tot 2008R2. Daar heb ik mijn MCSA volledig voor behaald. Dat is nu inmiddels 13 jaar geleden ofzo. Ik ben echt wel een heel klein beetje bij gebleven, maar het niveau is niet erg hoog.
Tegenwoordig ontwikkel ik al lang in PHP/Laravel en heb ik met servers niks meer te maken.
Ik zal jullie tevens niet lastig vallen met mijn huidige brakke infrastructuur; de stekker gaat eruit. Vandaar dit topic: ik voorzie een toekomstige hybride opstelling tussen mijn bare metal bak en een on-premise thuisnetwerk.
Ik zit echt nog op het niveau van een apache2 VM neerzetten en gaan; er komt geen high availability bij kijken. Die dingen wil ik graag leren.
Wat wil ik bereiken?
Ik heb bij OVH een "So you Start" dedicated eco server gehuurd met daarop WS2K22. Er zit een prima 8-core CPU in met 32 GB ECC RAM. En 4x 2TB HDD's.
Het is mijn doel om middels Hyper-V een mooie virtualisatie-oplossing te ontwikkelen; een eigen cloud. Dit is de schets zoals ik het nu voor me zie:
Verbinding:
- Er zijn twee netwerkadapters aanwezig op de server.
- Eén adapter (WAN01) is direct aangesloten op internet; met RDP beheer ik hem op afstand. Ter verbetering zal deze verbinding later geschieden over een VPN-verbinding.
- De tweede adapter (WAN02) is beschikbaar via een virtual switch (External)
- Een pfSense VM is aangesloten op WAN02 via de external switch.
- De pfSense VM is aangesloten op virtual switch Internal_DMZ.
- Een reverse roxy (HAproxy, IIS, nog geen idee) is beschikbaar vanuit de DMZ, zodat webverkeer kan worden geleid naar de verantwoordelijke virtuele machine.
- Een apart netwerk voor zaken zoals AD DS, achter een tweede pfSense router.
Enkel via WAN01 krijg ik een publiekelijk IPv4 adres toegewezen. Zoals verwacht krijg ik op WAN02 uiteraard niets toegewezen.
Ik heb daarom een optioneel IPv4 adres aangeschaft. Zie hier:
/f/image/YQ1WnAmK3v3zkR4Fh6LvqhZP.png?f=fotoalbum_large)
Dit adres heb ik geconfigureerd op WAN02, maar uiteraard werkt het niet. Kennelijk is dit een failover-ding dat je apart moet configureren. Op dit punt weet ik echt niet wat ik aan het doen ben: ik hoopte iets te kunnen doen met NIC-teaming om de veiligheid/beschikbaarheid te vergroten.
Wat denken en vinden jullie? Ik hoop dat mijn topic een beetje helder is.
Ik kan niet wachten om te horen wat jullie ideeën/aanvullingen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door CloudPrutser op 23-09-2023 11:35 . Reden: blablabla ]